Gå til innhold

Hvordan få folk til å senke farten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er 60 sone der vi bor, det er langt unna en 80 sone og ikke mulig å skjønne at det er 60. Tett med hus og svingete vei. Folk kjøre i 80 90 km så tøvskyen står! Jeg er redd for dyra våre og naboen (og andre) har barn. Det er og utrygt å gå/løpe langs vegen pga farten. Kan jeg tipse politiet? Jeg vurderte en stund å henge opp en gul refleksvest for at folk skal tro at det står politi der, men det er vel ikke lov??? Hvor stor sjanse er det for at politiet holder kontroll der hvis jeg tipser? Og til alle som vet de kjøret for fort der det ferdes barn og dyr, senk farten! Det fomnes andre mennesker enn dere i verden.

Anonymkode: 583f1...025

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ingenting å tape på å kontakte politiet.

Å henge opp en refleksvest er neppe ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboene og vi har også vurdert å henge opp vest her. Folk kjører helt jævlig utenfor her, her er det 40 men de kjører ofte i minst 60 og bussene og taxiene kjører verst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chiki

Mellom oss og lekeplassen er det en gang-og sykkelvei. Hvor mange naboer og andre kjører fordi det er litt raskere enn å kjøre rundt.

ble til slutt lei, siden vi ikke turte å la barna være ute alene. Tok bilder av veien, skiltene som viste at det var gang og sykkelvei, sendte en fellesmail til kommune, politiet og vegvesenet. Lokalavisen så mailen hos kommunn og skrev om det. 

Kom i kontakt med en trivelig fyr i vegvesenet, og ikke lenge etterpå satt de opp en bom. Men naboene kjørte bare litt uti grøften for å komme forbi!! Sendte en ny mail til vegvesenet, og like etterpå kom enda en bom opp på motsatt side.

nå er det kun problem på vinteren når hengelåsen ikke er på pga brøytebiler. Da kjører naboene der så snart bommen er åpen... Helt idiotisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare til TS: Det kan være en idé og tipse politiet, de er på hugget i sommer for å knipe fartssyndere. Det er ikke sikkert de stiller seg opp, men du/dere må bare gjøre et forsøk på å få de ut. Det med å henge opp en gul vest i veikanten, har jeg sett flere steder. Om det har noen effekt, tja...kanskje. Det går til de skjønner at det ikke er noe farlig og så er full fart igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er litt farlig å henge ut en refleksvest jeg.

Utenfor et hagegjerde, rett inn i riksveien i en 50-sone så har noen sett ut en gammel 3-hjulsykkel, oppå den en bamse med refleksvest. Dette er gjort for å få folk til å senke farten, men det hjelper bare første eller andre gang folk ser den. Nå er det andre sommeren denne sykkelen står rett inn i veien. Jeg kjører pent, men forventer jo å se den sykkelen stå der når jeg kjører forbi. Tror at både jeg og andre kunne fått oss en skikkelig "kipp" om det en mørk kveld kom noen å gikk rett ved siden av, og vi bare antok at det var den vanlige sykkelen med bamsen på som står der.

Anonymkode: 50f4e...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Folk flest holder ikke fartsgrensene fordi de mener det er riktig å gjøre, men av frykt for å bli tatt. Henger du ut en refleksvest vil det , som flere har nevnt, bare hjelpe én eller to ganger. Det samme gjelder en eventuell politikontroll.

Det er riktige holdninger og kunnskap om risiko i trafikken som skaper varig trygghet for alle trafikanter.

Det er altfor lett å få lappen. Bare pugg trafikkreglene og hvis at du kan vet forskjellen på gasspedal og bremsepedal, så er det tut og kjør. I en perfekt verden skulle det vært like grundige tester av bilførere som av piloter. Og de aller fleste skulle aldri hatt lappen. Men det blir vel med drømmen.

Anonymkode: 6340b...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er 60 sone der vi bor, det er langt unna en 80 sone og ikke mulig å skjønne at det er 60. Tett med hus og svingete vei. Folk kjøre i 80 90 km så tøvskyen står! Jeg er redd for dyra våre og naboen (og andre) har barn. Det er og utrygt å gå/løpe langs vegen pga farten. Kan jeg tipse politiet? Jeg vurderte en stund å henge opp en gul refleksvest for at folk skal tro at det står politi der, men det er vel ikke lov??? Hvor stor sjanse er det for at politiet holder kontroll der hvis jeg tipser? Og til alle som vet de kjøret for fort der det ferdes barn og dyr, senk farten! Det fomnes andre mennesker enn dere i verden.

Selvfølgelig både kan og bør du tipse politiet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krigerunge

Er fartsgrensen 80 så er det naturlig at folk kjører i 80. Man skal kjøre etter forholdene, men fartsgrensen er som oftest også satt etter forholdene. Det er ikke uvanlig at noen kjører 5-10 km/t over fartsgrensen selv om det ikke er lov og heller ikke uvanlig at folk kjører for fort. Eneste tiltaket som vil hjelpe litt på er politikontroller, men så var det å få politiet til å faktisk holde kontroll der da. Du kan prøve å kontakte politiet, men sjansen for at de gjør noe med det etter kun èn telefonsamtale er omtrent lik null. Om dere er flere som går sammen om det og kontakter politiet så er sjansen større for at de vil gjøre noe med det. Som alle andre sier, refleksvesten vil gi et par bilister en kvepp og så er det glemt. Du kan prøve deg med en falsk fotoboks og det vil skremme dem et par ganger, det vil med andre ord bare ha kortvarig effekt. Om det er lovlig eller ikke er en annen sak, men ingen som vet at du har hengt opp refleksvesten eller satt opp en falsk fotoboks midt på natta om du har lyst til å ha det litt artig? :P;) 

Kontakt eventuelt statens vegvesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er dette hende da? Er det ei småbygd gvor det går en riksvei gjennom? De fleste folk kjører ikke i 90 når det er en 60 sone.

Anonymkode: b9bf4...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som bor i slike nabolag kan også tenke på at sjåførene blir påvirket av miljøet langs veiene. Forskning har vist at åpne vei-områder uten mye grønt bidrar til høyere fart. Mye trær og vegetasjon får derimot sjåfører til å slappe av mer og kjøre saktere. Så, med litt psykologisk teori og fysisk planlegging så kan man gjøre ting mer grønt og dermed mer avslappet for stressa folk. Det vil nok gi mer effekt enn en årlig laserkontroll.

Anonymkode: be631...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for forherligelse av lovbrudd, personangrep og svar til dette.

Kragebein, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...