AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #1 Del Skrevet 10. juli 2016 Hei Nå er det snart min tur til å ha oppkjøring og jeg er veldig nervøs. Jeg leser masse teori (i teoriboka, andre bøker og på internett) kombinert med at jeg kjører så mye som mulig. Men jeg lurer på hva dere fikk på oppkjøringen? Hvilke sikkerheltsspørsmål, hvordan var ruten, og hvordan var oppkjøringen generelt? Hvis dere har noen råd til meg tas alle i mot med en stor takk! Jeg skal ha en kjøretime som "oppvarming" før oppkjøringen. Anonymkode: 758d4...b8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #2 Del Skrevet 10. juli 2016 Nå er det 15 år siden jeg hadde oppkjøring, men jeg strøyk første gangen. Jeg var så nervøs at jeg ikke klarte å holde meg kald i hodet. Fikk en vanskelig rute, og stressa verre. Hadde ikke kjemi med sensor heller, så det ble enda verre. + at det var en bil jeg ikke hadde kjørt før, så jeg kjente ikke klutsjen og kvelte motorn ved en rundkjøring. Kjørelæreren hadde akkurat fått seg ny bil. Men andre gang da jeg ikke var så nervøs gikk det kjempefint. Da kjørte jeg feil (skulle ta til høyre, men tok til venstre) en gang, men det bare lo han av, så det gjorde ingenting. Lykke til! Anonymkode: 83485...d93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tibbie Skrevet 10. juli 2016 #3 Del Skrevet 10. juli 2016 Det er ikke så lenge siden jeg hadde oppkjøringen, og det gikk veldig bra. Jeg var veldig nervøs, spesielt siden jeg hadde en kjørelærer som ga meg null selvsikkerhet. Jeg var helt sikker på at jeg kom til å stryke, men jeg gjorde egentlig ingen feil av stor betydning. Dessuten skulle jeg ha oppkjøring i rushtiden, og jeg hater travle rundkjøringer. Det er så lett å gjøre noe feil. Fikk et veldig enkelt spørsmål. Gjettet meg bare til et logisk svar, siden jeg ikke hadde lest om det et sted. Fikk beskjed om å kontrollere at bilbeltene var i orden. Da forklarte jeg først, så viste jeg. Ellers forholdt jeg meg rolig hele veien. Jeg faket min egen trygghet. Latet som om det var null stress og som at jeg kjedet meg litt Vips så ble jeg som jeg lot som. Stresset ikke i det hele tatt siden jeg var så rolig. Og man gjør lite feil når man er rolig. Prøvde også å snikinformere når jeg gjorde noe som jeg mente var ganske lurt. For eksempel kjørte jeg kjempesakte mot et lyskryss som jeg så var rødt. "Oooh, mon tro om det klarer å bli grønt før jeg rekker frem". Da skjønner han at jeg ser langt frem og planlegger kjøringen, som gir en god flyt i trafikken uten mye unødvendig stans. Jeg ble også forbikjørt rett foran et kryss, og den som kjørte forbi meg måtte stanse med en gang han passerte meg. "Det var jo mye vits. Må vente uansett han". Da lo sensoren og sa at han var SÅ enig og at få ting er så irriterende som sånne. Bare kom med sånne små kommentarer som viser at du forstår deg på trafikken. Jeg gjorde noen feil, men de var ikke store nok til at de betø noe. Jeg kvalte bilen en gang, jeg valgte en unødvendig vanskelig parkeringsplass da jeg ble bedt om å parkere (og parkerte ikke helt perfekt heller) og jeg rygget over en fortauskant jeg ikke så da jeg fikk beskjed om å rygge Men han sa at han følte seg så trygg med meg hele turen, at feilene var betydningsløse. Måtte bare love at jeg skulle øve på parkering og rygging 👍🏼 No stress. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximillian Cohen Skrevet 10. juli 2016 #4 Del Skrevet 10. juli 2016 Klasse B: Skulle forklare og vise hvordan en sjekket nivået for motorolje, bremsevæske, spylervæske, servovæske og kjølevæske. Ellers kjørte jeg en variert rute, men med hovedvekt på mindre veier med mye å vike for. Kjørte også inn en lang blindvei for så å måtte rygge ut igjen. Jeg gjorde en hel haug med feil, men sensor mente ingen av feilene mine var direkte trafikkfarlige og jeg bestod. Selv er jeg uenig med sensor og mener jeg burde ha strøket, men kjørt er kjørt. Klasse BE: Måtte forklare hvordan bremsene på tilhengeren fungerer og teste dem. Kjøringen var veldig lik som på klasse B, men med en god del mer rygging. Denne gangen kjørte jeg, om jeg må få si det selv, veldig bra. Fikk ekstra skryt for samhandling med fotgjengere, fartstilpasning og planlegging/forutse situasjoner. Mitt tips er å ta det rolig. Gi deg selv tid til å ta de rette avgjørelsene. Ellers er det alltid lurt å være positiv og blid; sensorer er også mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 10. juli 2016 #5 Del Skrevet 10. juli 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #6 Del Skrevet 11. juli 2016 Tok lappen på B for nesten en måned siden. Var egentlig ganske sikker på at jeg strøk, så tok det veldig med ro. Fikk spørsmål om å sjekke bremsevæske og hva jeg ville gjort dersom nivået var lavt eller noe sånt. Så diskuterte vi om vi skulle prate eller ikke underveis. Deretter satte vi av sted, kjørte 5 min før han bråbremsa... Da hadde stresshjernen min lagt seg til venstre i et "kryss" når jeg skulle lagt meg til høyre (til mitt forsvar var "krysset" ikke merka ) Og så sa han at han heller synes jeg burde legge meg til høyre. Skiftet plass og fortsatte å kjøre, da følte jeg uansett at jeg ikke fikk lappen den dagen, så alle nerver forsvant og jeg kjørte bare som vanlig uten å tenke noe særlig på at han satt ved siden av meg. Kjørte i veldig varierte områder, fra påbegynnelse til motorvei, til skogsveier, til sentrumsgater til tettbygde områder, rygget inn på en veldig smal skogsvei og kjørte tilbake. Da vi kom tilbake stilte han det obligatoriske "hvordan følte du det gikk?"-spørsmålet, hvorav jeg svarte det gikk greit nok, men at jeg dreit meg skikkelig allerede i begynnelsen av kjøringa. "Du besto." sa han, og jeg bare "oki". "Det er helheten som teller, og du kjørte ikke trafikkfarlig" sa han. Så listet han opp det positive og negative jeg hadde gjort, god fartsavpasning, tydelige tegn, forstår trafikken, osv. På det negative listet han opp at jeg kjørte litt vel fort mot et gangoverfelt hvor en mann syklet, bråbremsa og svingte fort inn på gangfeltet, jeg valgte å stoppe fordi den tullingen ikke verken stoppet for meg, eller gikk av sykkelen. (Selv om åpenbart han hadde vikeplikt..), og så brukte jeg for mye vifte for å fjerne dogg fra vinduet. Jeg siterer "det trenger ikke være orkan her inne for å fjerne dogg fra vindusruta!", jaja. Alt i ett trodde jeg oppkjøring var myyyyye verre enn det faktisk var. Hadde en veldig god kjørelærer som jeg følte meg trygg på at ikke bestilte oppkjøring før han var sikker på at jeg var klar, og det hjalp mye! Hadde dog veldig få kjøretimer, men øvelseskjørte mye privat. Ha litt nerver, men ikke la nervene ta overhånd, sov godt kvelden før, spis en god frokost og tenk at dersom det ikke går nå, få får du flere forsøk senere uansett! Anonymkode: b3484...e27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tanamon Skrevet 11. juli 2016 #7 Del Skrevet 11. juli 2016 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lizard queen Skrevet 11. juli 2016 #8 Del Skrevet 11. juli 2016 Ta det med ro! Oppkjøring er ikke noe vanskelig. Sikkerhetsspørsmålet jeg fikk var hvordan man slår på langlysene, liksom. Bare gå gjennom den slags ting på forhånd, hvor oljen, bremsevæsken etc er, og så kjører du fint og rolig. Da går det bra skal du se! Jeg var nervøs også og kjørte dårlig i forhold til hvordan jeg vanligvis kjørte, men bestod uten noen utsettelser. De vet jo at folk er nervøse, at du kjører litt for sakte eller sitter klint opp i rattet er ikke noe de tar deg på Gjerne forklar hva du gjør og hvorfor også, spesielt hvis det er noe litt utenom det vanlige (f.eks å ligge i venstrefelt fordi du vet at ruta går til venstre lenger fremme) så sensor vet at du er klar over hva du gjør. Og hvis du gjør en feil, si fra! Sensor har garantert sett det og å vise at du er klar over feilen kan minske skadene. Jeg greide å ta feil av høyre og venstre, liksom, da sa jeg bare "Oisann, det ble visst feil, det" og så var det utav verden Generelt ta det helt piano og vær litt ekstra påpasselig med blinklys, bremsing før avkjørsler og sånt, så går det helt fint ^^ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #9 Del Skrevet 11. juli 2016 4 år siden min oppkjøring.. Før du og din kjørelærer går inn, spør om han kan stille deg noen spørsmål som kommer ofte og spør om alle knapper i bila du er usikker på. Det siste jeg sa før vi gikk ut av bila er "er dette nødblinken?" Og pekte på den røde trekantede knappen. Når jeg og sensor satte oss inn i bilen før kjøringa, fikk jeg spørsmål om hvor nødblinken var og det visste jeg jo! Hahah. Så utrolig flaks med den. Så jeg sto selv om jeg gjorde en del feil. Anonymkode: 70368...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 11. juli 2016 #10 Del Skrevet 11. juli 2016 (endret) At du kan svare på sikkerhetskontrollspørsmålet er bare en bonus, men les gjennom denne: http://www.forerkortsentralen.no/wp-content/uploads/2014/08/Sikkerhetskontroll-klasse-B.pdf Mitt tips er å ta det med ro. Det er ingen vits i å stresse. Kjør i et tempo du er komfortabel med (selvfølgelig ikke 50 på en rett strekning i en 70-sone, men du skjønner) og se langt frem. Endret 11. juli 2016 av penny_ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 16. juli 2016 #11 Del Skrevet 16. juli 2016 Jeg hadde øvd på en del av sikkerhetspørsmålene med kjørelæreren min, men i stedet fikk jeg et spørsmål vi ikke hadde vært igjennom i det hele tatt; Hvordan sjekke at dekkene er i orden. Jeg aner ikke om jeg svarte riktig eller ikke, på sensorlappen står det bare at svaret var greit. Sleit veldig med angst og nerver og fikk bare beskjed om å begynne å kjøre når jeg følte meg klar, så vi stod stille en stund før jeg følte jeg kunne begynne. Selve kjøringen gikk igrunnen veldig greit, jeg rygget inn i et søppelspann da jeg skulle parkere, men det var ikke hardt nok til at jeg reagerte på det. Var først etterpå at læreren min kommenterte det. Utenom det gikk alt kjempefint helt til vi skulle tilbake til trafikkstasjonen og jeg kåla det til noe jævlig i den nest siste rundkjøringa. Da var jeg sikker på at lappen røyk altså. Etter det ble alt feil, ikke klarte jeg å gire ordentlig, ikke følte jeg at jeg kunne noe som helst og alt bare gikk bæsj. Men da vi kom tilbake til trafikkstasjonen fikk jeg muligheten til å forklare hva som hadde skjedd i den rundkjøringa. Så sa sensor at hun ikke ville at den hendelsen skulle sperre for at jeg fikk lappen den dagen. Da forsvant all angst og stress og alt samma og jeg begynte å hylgråte. Jeg slapp å kjøre hjem etterpå, læreren min kjørte da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå