Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Millimani skrev:

Derfor er det mulig at han burde flytta utenlands. Til et land han kan leve sitt eget liv, uten at andre rundt skal være klar over hvem han egentlig er. Og uten at det norske folk vet hvor, selvfølgelig. 

Nei, hvorfor skal livet hans være noe enklere? Mannen har sannsynligvis brutalt drept og voldtatt 2 små jenter. 

I mine øyne er det forskjell på forbrytelse / forbryter og om man «tross alt har utført sin straff». Straffeutmålingen til denne saken burde vært livsstid.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, kahaki said:

Nei, hvorfor skal livet hans være noe enklere? Mannen har sannsynligvis brutalt drept og voldtatt 2 små jenter. 

I mine øyne er det forskjell på forbrytelse / forbryter og om man «tross alt har utført sin straff». Straffeutmålingen til denne saken burde vært livsstid.

Selvfølgelig, alle vet hva JHA har gjort. Men kommer han seg til utlandet, flytter dit og bor der resten av livet. Det er bedre enn hemmelig adresse i Norge. Jeg synes overhodet ikke synd på han, selv om det kanskje kan virke sånn. Jeg bare mener at han har rett til å komme seg videre på lik linje med alle andre. Livet kan ikke stå på vent. Livstids-straff har vi ikke i Norge, men JHA skulle absolutt hatt forvaring, ikke "vanlig" fengsling. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2019 den 22.42, Millimani skrev:

Selvfølgelig, alle vet hva JHA har gjort. Men kommer han seg til utlandet, flytter dit og bor der resten av livet. Det er bedre enn hemmelig adresse i Norge. Jeg synes overhodet ikke synd på han, selv om det kanskje kan virke sånn. Jeg bare mener at han har rett til å komme seg videre på lik linje med alle andre. Livet kan ikke stå på vent. Livstids-straff har vi ikke i Norge, men JHA skulle absolutt hatt forvaring, ikke "vanlig" fengsling. 

Forklaring: Jeg mener vi burde hatt livsstidstraff i Norge. Jeg syntes ikke han bør flytte utenlands for å få et bedre liv. Jeg mener forbrytere som har brutalt drept og voldtatt små barn aldri burde se dagens lys igjen. I mine øyne har han ingen «rett til å komme seg videre på lik linje med andre». Ved slike handlinger er du ikke «på lik linje med andre» og bør ikke være ferdig sonet så er alt tilgitt. 

Endret av kahaki
Lagt til «igjen».
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
7 minutter siden, kahaki skrev:

Forklaring: Jeg mener vi burde hatt livsstidstraff i Norge. Jeg syntes ikke han bør flytte utenlands for å få et bedre liv. Jeg mener forbrytere som har brutalt drept og voldtatt små barn aldri burde se dagens lys. I mine øyne har han ingen «rett til å komme seg videre på lik linje med andre». Ved slike handlinger er du ikke «på lik linje med andre» og bør ikke være ferdig sonet så er alt tilgitt. 

Enig. Nesten så jeg er for dødsstraff i slike tilfeller faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Atheena skrev:

Enig. Nesten så jeg er for dødsstraff i slike tilfeller faktisk. 

Problemet med det er at det da bare blir en verre situasjon om man senere oppdager at man har henrettet en som ble uskyldig dømt.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi en trygg rettssikkerhet i Norge? Dersom vårt land fastholder å holde mennesker fengslet på slikt grunnlag, når det er nå fremkommet hva som er tilfelle for de ulike delene av sakens beviser:

Her ser dere de ulike historiene og bevisene i Baneheiasaken fremvist på ett bilde. Hva tenker dere? 

Baneheiasaken pdf bilde. Viggo Kristiansen. Jan Helge Andersen. tag Vitner. Tidslinje. Mobil. Basestasjon. Bevis. Kl. Klokken. DNA sæd skader åsted. Justismord? Skyldig? Uskyldig?.pdf

Baneheiasaken bilde. Viggo Kristiansen. Jan Helge Andersen. tag Vitner. Tidslinje. Mobil. Basestasjon. Bevis. Kl. Klokken. DNA sæd skader åsted. Justismord? Skyldig? Uskyldig?.png

Endret av Ann Mo
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, mammahjarte skrev:

Er det sant at Viggo voldtok ei 6 år gammal jenta i 1994?

 

8 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Ja. Det står beskrevet i dommen fra lagmannsretten: 

 

https://www.grimstveit.no/jakob/files/text/baneheia.html.   

 

Nei. Han det stemmer ikke at han voldtok ei 6 år gammel jente. Han seksuelt antastet en jente. Det står om det i boken for baneheiadrapene: https://books.google.no/books?id=MU07DwAAQBAJ&pg=PT45&lpg=PT45&dq=Leif+Hogner+jogget+baneheia&source=bl&ots=tr8IM1VZq7&sig=ACfU3U30JbytJDeWwgzCavXWfCLqZXqbGg&hl=no&sa=X&ved=2ahUKEwjL0q-R147mAhVILpoKHeShBzcQ6AEwA3oECAkQAQ#v=onepage&q=Leif Hogner jogget baneheia&f=true

 

Her ser dere beskrivelse av Viggo sin reaksjon da Jan Helge beskrev drapene av jentene i retten: 

Utdrag av Jan Helges forklaring i retten, og Viggo Kristiansen sin reaksjon. Baneheiadrapene.png

 

Og her ser dere Viggo Kristiansen sin reaksjon da aktor tok opp saken der han hadde misbrukt en jente:

Utdrag Viggo Kristiansen sin forklaring i retten. Overgrep mot yngre jente når 15 år. Baneheiadrapene.png

Endret av Ann Mo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommen beskriver seksuelle handlinger/utuktig omgang som er likestilt med samleie. Det betyr voldtekt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, mammahjarte skrev:

Er det sant at Viggo voldtok ei 6 år gammal jenta i 1994?

Kommer an på hvordan man definerer voldtekt, overgrep/utuktig omgang er kanskje mer dekkende. Som nevnt før i tråden, i rettssaken erkjente han at han hadde «trukket ned buksa på henne og brukt tunge/fingre i skrittet hennes». Han var så vidt over kriminell lavalder, tror hun var eldre enn 6 år, ikke at det gjør saken bedre. Som han selv sier, han var en «jævel», og det er ikke rart han ble mistenkt for Baneheia-drapene. Mange som blir utsatt for grove justismord har på forhånd gjort seg skyldig i til sammenligning mildere kriminelle handlinger på forhånd. Gjelder bl.a. Fritz Moen og Thomas Quick. Per Liland tilhørte vel et belastet rusmiljø, og satt i arresten ved flere anledninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Dommen beskriver seksuelle handlinger/utuktig omgang som er likestilt med samleie. Det betyr voldtekt. 

Mulig det pr. definisjon i rettslig forstand stemmer. Konkret hva det var snakk om står i posten min over, så får man vurdere selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Djækklåsst skrev:

Mulig det pr. definisjon i rettslig forstand stemmer. Konkret hva det var snakk om står i posten min over, så får man vurdere selv. 

Konkret hva det er snakk om står også i dommen som jeg linket til. 

Det er grovt misvisende å betegne disse handlingene som «antastelse». 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Konkret hva det er snakk om står også i dommen som jeg linket til. 

Det er grovt misvisende å betegne disse handlingene som «antastelse». 

Jeg har ikke skrevet noe om «antastelse», jeg er enig at det er en for mild beskrivelse.  Sammenlignbart med Baneheia-saken er det ikke, der ble altså jentene brutalt slått, og det ble gjennomført penetreringsvoldtekter og altså knivdrap.

Usikker på om han erkjente punktet med «gned penis mot skrittet» eller bare at han brukte tunge/fingre i skrittet hennes.

Man kan selvsagt mene dette rettferdiggjør et ev. justismord, men så burde man jo være mer bekymret over at mannen som banket/voldtok/drepte de to jentene slapp ut etter 14 års soning.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Konkret hva det er snakk om står også i dommen som jeg linket til. 

Det er grovt misvisende å betegne disse handlingene som «antastelse». 

 

Tror de fleste her i Norge ønsker VELDIG MANGE års fengsel for alle som antaster eller voldtar barn. Den er alle enige i vel? 

Og at det er en forskjell på å antaste et barn seksuelt og å voldta et barn. Den er vi vel alle også enig i? Det er vel verre å voldta barn? 

...Men i Baneheiasaken så er tilfellet at jentene ble faktisk voldtatt. Det ble funnet sæd fra Jan Helge inne i skjeden og i anus til en av de. Og Jan Helge slapp fri etter ca 14 års fengsel siden han fortalte at Viggo var delaktig i ugjerningen. Om Viggo Kristiansen er uskyldig vet vi ikke, men vi vet at det finnes ingen indikasjoner for at han var delaktig annet enn fra Jan Helge. 

På grunn av at Jan Helge hevdet dette, så er altså han fri i samfunnet i dag - uten sikring. 

Her er beskrivelser av jentene og gjerningsmann før politiet fant mistenkte. Er det ok om en slik mann som står beskrevet her går fri? Har dere lest hvor farlig beskrivelsen av gjerningsmannen ut fra forbrytelsen er:

https://www.vg.no/.../innenriks/i/MgRJ0o/kan-slaa-til-igjen

 

 

Endret av Ann Mo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det her blir jo helt god dag mann-økseskaft. Jeg svarte først en AB om denne 6-åringen (det var kun spørsmål om dette, og jeg svarte kun på dette, ved å linke til selve dommen der handlingene beskrives. Deretter kommer bruker Ann Mo og betegner dette som å antaste noen. Dette svarer jeg på. 

Du og denne andre brukeren trekker inn allverdens annet som jeg ikke har diskutert overhodet. Makan til uredelig argumentasjon! Vennligst ikke tillegg meg noe som helst av meninger utover det lille jeg har skrevet - kort og konsist - over, 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Det her blir jo helt god dag mann-økseskaft. Jeg svarte først en AB om denne 6-åringen (det var kun spørsmål om dette, og jeg svarte kun på dette, ved å linke til selve dommen der handlingene beskrives. Deretter kommer bruker Ann Mo og betegner dette som å antaste noen. Dette svarer jeg på. 

Du og denne andre brukeren trekker inn allverdens annet som jeg ikke har diskutert overhodet. Makan til uredelig argumentasjon! Vennligst ikke tillegg meg noe som helst av meninger utover det lille jeg har skrevet - kort og konsist - over, 

Det siste jeg skrev i forrige innlegg var ikke myntet på deg, men en generell kommentar, da det er mange som har gitt uttrykk for at hans fortid gjør at justismordet er helt greit. Hevder ikke du gjør det.

Da du skrev dette med at det blir feil å skrive «antaste», så var det meg du siterte, uten at jeg har skrevet noe om det. Liker heller ikke bli tillagt meninger jeg ikke har, derfor svarte jeg på det, og jeg er enig med deg på deg punktet.

Mulig vi snakker forbi hverandre, men la oss nå bare si oss enige i at Viggo Kristiansens handlinger overfor jenta i 1994-1996 var avskyelige. 

Endret av Djækklåsst
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt: det står helt presist hvilke handlinger han ble dømt for i linken over. Det tar svært kort tid å lese. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så finnest det virkelig ingen teknisk fellande bevis mot han? Anna enn sannsynliggjøring og pekefingeren til kompisen? Virkelig? 

Eg har ikkje tatt standpunkt forresten. Må lesa meir og høyra nyaste podcast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...