Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Made4u
4 minutter siden, Professor Orm skrev:

Har du også lest bloggen til Viggo Kristiansen sin advokat og faktisk tatt stilling til de momentene man har innvendinger mot? Et problem var jo hvor utelukkende negativt Viggo ble fremstilt i media. At han har gjort mye dumt, helt klart. Men det betyr ikke at han er et ondt menneske i stand til å begå disse handlingene.

Og nei, vi snakker ikke om å tilpasse forklaringen for å komme bedre ut av det. Jeg personlig kan i hvert fall ikke se hvorfor det var bedre å voldta ene jenta fremfor den andre. Det er nemlig det det er snakk om her, Jan Helge måtte endre sin forklaring for å få den til å passe med tekniske funn. Som jeg sa tidligere, jeg forstår det er nærliggende å tenke at Viggo var pådriveren. Men når bevisene i saken tilsier at han ikke var til stede, så må man se på alternative forklaringer. Jeg tror også Jan Helge i stor grad var en dilter i forholdet med Viggo. Men det betyr ikke at han ikke var i stand til å utføre noe som helst på eget initiativ. Han var lagfører i Heimevernet, ville til Telemarksbataljonen for å drepe, og han var svært interessert i krig og våpen. Jeg har null problem med å se at han kan ha gjort dette alene.

Jeg har ikke lest bloggen til VK sin advokat nei, har du adressen til den?

Nå har jeg ikke fulgt saken så tett, men fikk med meg det som stod i avisene når saken var fersk og også noe i ettertid. Riktig at VK i media ikke er fremstilt i godt lys, og derfor jeg har slått meg til ro med at de begge to nok er skyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, Made4u skrev:

Jeg har ikke lest bloggen til VK sin advokat nei, har du adressen til den?

Nå har jeg ikke fulgt saken så tett, men fikk med meg det som stod i avisene når saken var fersk og også noe i ettertid. Riktig at VK i media ikke er fremstilt i godt lys, og derfor jeg har slått meg til ro med at de begge to nok er skyldig.

Det skal sies at jeg var helt enig med deg helt til for et par år siden. Helt til jeg satte meg godt inn i saken. En artikkel fra en forsker forklarer problemet med dommen:

https://morgenbladet.no/portal/2017/12/den-vanskelige-sannheten

Endret av Djækklåsst
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Made4u skrev:

Jeg har ikke lest bloggen til VK sin advokat nei, har du adressen til den?

Nå har jeg ikke fulgt saken så tett, men fikk med meg det som stod i avisene når saken var fersk og også noe i ettertid. Riktig at VK i media ikke er fremstilt i godt lys, og derfor jeg har slått meg til ro med at de begge to nok er skyldig.

Absolutt: https://viggokristiansen.wordpress.com/

Og vi må selvfølgelig da anta at det som står der kan dokumenteres.

Og igjen, jeg forstår deg godt! 

Edit: Kanskje best å lese saken @Djækklåsst linker til først for å få et overblikk. Det står veldig mye, og til dels veldig detaljert på bloggen. Men absolutt interessant lesing om du har tid og lyst.

Endret av Professor Orm
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
1 time siden, Professor Orm skrev:

 

1 time siden, Djækklåsst skrev:

Jeg husker da denne saken ble kjent, som andre ble jo også jeg opprørt. Barn skal være trygge i det norske samfunn, med denne saken var det ikke slik lenger, vi ønsket nok alle at den eller de som hadde stått bak denne saken ble tatt. Lettelsen var desto stor når JHA og VK ble siktet.

Den gangen fulgte jeg saken i media, og det ble jo dannet et bilde av at VK var lederen av de to og at JHA var den som fulgte VK i det meste, alt jeg leste om saken underbygget jo også dette og spesielt VK ble fremstilt i et svært negativt lys. Alle brikkene falt da på plass og man ble overbevist om at de rette personene ble tatt, at DNA-spor også tilsa flere enn en gjerningsmann så var saken klar, at JHA snakket sant om sin delaktighet og at VK løy (noe mange kriminelle gjør tross overveldende bevis).

Jeg kjenner mine egne begrensninger, selvfølgelig kan jeg ikke basert på hva jeg har lest om saken i media vite eksakt hva som har skjedd, jeg som mange har dannet mine egne hypoteser og det jeg leste og dommen som fulgte fikk det til å føles ganske rett. Såpass tillit har jeg til det Norske rettsvesen at jeg regnet med at en fellende dom mot begge var riktig, og da slår man seg til ro med at saken er løst (noe dommen også bekrefter, og aktørene i saken har jo mye bedre forutsetninger enn meg for å felle en riktig dom).

I senere tid har jeg lest om at VK vil ha saken gjenopptatt, men jeg har tenkt mitt om han og ikke satt meg veldig godt inn i bakgrunnen for dette, slik har jo det hele forbigått meg litt selv om jeg sporadisk har lest noe av bakgrunnen. Men siden saken ikke har kommet opp igjen, så tenker jeg at rettssystemet har gjort vurderinger som tilsier at de som jobber for å få saken gjenopptatt ikke har all verden å komme med...

Men naiv er jeg ikke, jeg er fult klar over at rettsvesenet kan gjøre feil, det har skjedd tidligere og vil nok også skje igjen. I dag har jeg tatt meg tid til å sette meg bedre inn i bakgrunnen for at noen mener han er uskyldig dømt, er dere to sine innlegg som har fått meg til å sette meg litt inn i det.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si dette, men jo mer jeg har lest dess mer går det opp for meg at kanskje er VK uskyldig dømt? Igjen, jeg kan bare analysere det jeg leser og danne meg bilde ut fra det, og nå har jeg lest argumentene til dem som mener han kan være uskyldig dømt, basert på det så virker det unektelig som at det kan stemme.

Jeg er derfor av den mening at denne saken rett og slett må sees gjennom på nytt.

Da tenker jeg at noen nok vil argumentere for hvorfor dommen mot VK er riktig, og kanskje har de vell så overbevisende argumenter. Nå er jeg heldigvis ikke den som skal dømme eller frifinne i en eventuell gjenopptagelse av saken, men jeg er av den trp at utfallet av en slik sak vil være riktigere enn i forrige sak.

For her og nå heller jeg mot å være mest åpen for at dette er et justismord, men igjen, jeg går ut fra at påtaleenheten også kan ha overbevisende argumenter så konkludere kan jeg jo ikke. Men mye tyder altså på at saken MÅ gjenopptas, hvis det ikke skjer så vil det være en dårlig vurdering basert på hva jeg i dag har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Made4u skrev:

 

Jeg husker da denne saken ble kjent, som andre ble jo også jeg opprørt. Barn skal være trygge i det norske samfunn, med denne saken var det ikke slik lenger, vi ønsket nok alle at den eller de som hadde stått bak denne saken ble tatt. Lettelsen var desto stor når JHA og VK ble siktet.

Den gangen fulgte jeg saken i media, og det ble jo dannet et bilde av at VK var lederen av de to og at JHA var den som fulgte VK i det meste, alt jeg leste om saken underbygget jo også dette og spesielt VK ble fremstilt i et svært negativt lys. Alle brikkene falt da på plass og man ble overbevist om at de rette personene ble tatt, at DNA-spor også tilsa flere enn en gjerningsmann så var saken klar, at JHA snakket sant om sin delaktighet og at VK løy (noe mange kriminelle gjør tross overveldende bevis).

Jeg kjenner mine egne begrensninger, selvfølgelig kan jeg ikke basert på hva jeg har lest om saken i media vite eksakt hva som har skjedd, jeg som mange har dannet mine egne hypoteser og det jeg leste og dommen som fulgte fikk det til å føles ganske rett. Såpass tillit har jeg til det Norske rettsvesen at jeg regnet med at en fellende dom mot begge var riktig, og da slår man seg til ro med at saken er løst (noe dommen også bekrefter, og aktørene i saken har jo mye bedre forutsetninger enn meg for å felle en riktig dom).

I senere tid har jeg lest om at VK vil ha saken gjenopptatt, men jeg har tenkt mitt om han og ikke satt meg veldig godt inn i bakgrunnen for dette, slik har jo det hele forbigått meg litt selv om jeg sporadisk har lest noe av bakgrunnen. Men siden saken ikke har kommet opp igjen, så tenker jeg at rettssystemet har gjort vurderinger som tilsier at de som jobber for å få saken gjenopptatt ikke har all verden å komme med...

Men naiv er jeg ikke, jeg er fult klar over at rettsvesenet kan gjøre feil, det har skjedd tidligere og vil nok også skje igjen. I dag har jeg tatt meg tid til å sette meg bedre inn i bakgrunnen for at noen mener han er uskyldig dømt, er dere to sine innlegg som har fått meg til å sette meg litt inn i det.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si dette, men jo mer jeg har lest dess mer går det opp for meg at kanskje er VK uskyldig dømt? Igjen, jeg kan bare analysere det jeg leser og danne meg bilde ut fra det, og nå har jeg lest argumentene til dem som mener han kan være uskyldig dømt, basert på det så virker det unektelig som at det kan stemme.

Jeg er derfor av den mening at denne saken rett og slett må sees gjennom på nytt.

Da tenker jeg at noen nok vil argumentere for hvorfor dommen mot VK er riktig, og kanskje har de vell så overbevisende argumenter. Nå er jeg heldigvis ikke den som skal dømme eller frifinne i en eventuell gjenopptagelse av saken, men jeg er av den trp at utfallet av en slik sak vil være riktigere enn i forrige sak.

For her og nå heller jeg mot å være mest åpen for at dette er et justismord, men igjen, jeg går ut fra at påtaleenheten også kan ha overbevisende argumenter så konkludere kan jeg jo ikke. Men mye tyder altså på at saken MÅ gjenopptas, hvis det ikke skjer så vil det være en dårlig vurdering basert på hva jeg i dag har lest.

Så bra at du tok deg tid til å lese! Dette står det virkelig respekt av! Jeg tenker også at man må kjenne sine egne begrensinger. Det er for eksempel derfor jeg velger å stole på de sakkyndige uttalelsene ang. mobilbeviset. I og med at Viggo ser ut til å ha en ganske så sterk sak, er det for meg åpenbart at man må se på saken på nytt. Hele saken stinker jo, og vi har ikke råd til å la være. Jeg har forståelse for at folk ikke nødvendigvis lar seg overbevise 100% etter å ha lest dette. Men om de leser med et åpent sinn, så bør de i minste bli i tvil.

For å si det sånn, gode argumenter fra påtalemyndigheten har ikke kommet hittil. Hvis man sammenligner Arne Pedersens forsøk med det vi vet i dag, skjønner man at de har skremmende lite å komme med.

Sånn for øvrig: Noe annet som fascinerer meg ang. etterforskningen var at politiet ikke var mer interessert i kniven som manglet hos Jan Helge. Det er ikke helt usannsynlig at den var drapsvåpenet. Viggo sine kniver er etter alt å dømme gjort rede for, den Jan Helge hardnakket påsto var drapsvåpenet ble sjekket ut av saken.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Made4u skrev:

 

Jeg husker da denne saken ble kjent, som andre ble jo også jeg opprørt. Barn skal være trygge i det norske samfunn, med denne saken var det ikke slik lenger, vi ønsket nok alle at den eller de som hadde stått bak denne saken ble tatt. Lettelsen var desto stor når JHA og VK ble siktet.

Den gangen fulgte jeg saken i media, og det ble jo dannet et bilde av at VK var lederen av de to og at JHA var den som fulgte VK i det meste, alt jeg leste om saken underbygget jo også dette og spesielt VK ble fremstilt i et svært negativt lys. Alle brikkene falt da på plass og man ble overbevist om at de rette personene ble tatt, at DNA-spor også tilsa flere enn en gjerningsmann så var saken klar, at JHA snakket sant om sin delaktighet og at VK løy (noe mange kriminelle gjør tross overveldende bevis).

Jeg kjenner mine egne begrensninger, selvfølgelig kan jeg ikke basert på hva jeg har lest om saken i media vite eksakt hva som har skjedd, jeg som mange har dannet mine egne hypoteser og det jeg leste og dommen som fulgte fikk det til å føles ganske rett. Såpass tillit har jeg til det Norske rettsvesen at jeg regnet med at en fellende dom mot begge var riktig, og da slår man seg til ro med at saken er løst (noe dommen også bekrefter, og aktørene i saken har jo mye bedre forutsetninger enn meg for å felle en riktig dom).

I senere tid har jeg lest om at VK vil ha saken gjenopptatt, men jeg har tenkt mitt om han og ikke satt meg veldig godt inn i bakgrunnen for dette, slik har jo det hele forbigått meg litt selv om jeg sporadisk har lest noe av bakgrunnen. Men siden saken ikke har kommet opp igjen, så tenker jeg at rettssystemet har gjort vurderinger som tilsier at de som jobber for å få saken gjenopptatt ikke har all verden å komme med...

Men naiv er jeg ikke, jeg er fult klar over at rettsvesenet kan gjøre feil, det har skjedd tidligere og vil nok også skje igjen. I dag har jeg tatt meg tid til å sette meg bedre inn i bakgrunnen for at noen mener han er uskyldig dømt, er dere to sine innlegg som har fått meg til å sette meg litt inn i det.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si dette, men jo mer jeg har lest dess mer går det opp for meg at kanskje er VK uskyldig dømt? Igjen, jeg kan bare analysere det jeg leser og danne meg bilde ut fra det, og nå har jeg lest argumentene til dem som mener han kan være uskyldig dømt, basert på det så virker det unektelig som at det kan stemme.

Jeg er derfor av den mening at denne saken rett og slett må sees gjennom på nytt.

Da tenker jeg at noen nok vil argumentere for hvorfor dommen mot VK er riktig, og kanskje har de vell så overbevisende argumenter. Nå er jeg heldigvis ikke den som skal dømme eller frifinne i en eventuell gjenopptagelse av saken, men jeg er av den trp at utfallet av en slik sak vil være riktigere enn i forrige sak.

For her og nå heller jeg mot å være mest åpen for at dette er et justismord, men igjen, jeg går ut fra at påtaleenheten også kan ha overbevisende argumenter så konkludere kan jeg jo ikke. Men mye tyder altså på at saken MÅ gjenopptas, hvis det ikke skjer så vil det være en dårlig vurdering basert på hva jeg i dag har lest.

Jeg tenkte det samme da jeg satte meg inn i tingene, og flere jeg kjenner har også vært klare på at VK var skyldig, men så erkjent at «selv jeg føler han var skyldig så klarer jeg ikke å forklare det» etter å ha satt seg inn i detaljene. «Problemet» ellers er at på de 2-3 årene som har gått siden flere innen flere miljøer «slo alarm» i 2017, så har det ikke kommet noen argumenter som forsvarer dommen som henger på greip. Det eneste man hører er «han ble dømt i to rettsinstanser» og «han har ikke fått saken gjenopptatt», uten noen forklaringer på hva som er feil i resonnementet til f.eks Frode H. Pedersen i artikkelen i Morgenbladet. Eller dårlige bortforklaringer som Arne Pedersen kom med, som det er bra at har kommet, for da er det så enkelt å se at den siden ikke har noe å fare med.

Om saken ikke gjenopptas så er det pga. systemsvikt.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Made4u
44 minutter siden, Professor Orm skrev:

Så bra at du tok deg tid til å lese! Dette står det virkelig respekt av! Jeg tenker også at man må kjenne sine egne begrensinger. Det er for eksempel derfor jeg velger å stole på de sakkyndige uttalelsene ang. mobilbeviset. I og med at Viggo ser ut til å ha en ganske så sterk sak, er det for meg åpenbart at man må se på saken på nytt. Hele saken stinker jo, og vi har ikke råd til å la være. Jeg har forståelse for at folk ikke nødvendigvis lar seg overbevise 100% etter å ha lest dette. Men om de leser med et åpent sinn, så bør de i minste bli i tvil.

For å si det sånn, gode argumenter fra påtalemyndigheten har ikke kommet hittil. Hvis man sammenligner Arne Pedersens forsøk med det vi vet i dag, skjønner man at de har skremmende lite å komme med.

Sånn for øvrig: Noe annet som fascinerer meg ang. etterforskningen var at politiet ikke var mer interessert i kniven som manglet hos Jan Helge. Det er ikke helt usannsynlig at den var drapsvåpenet. Viggo sine kniver er etter alt å dømme gjort rede for, den Jan Helge hardnakket påsto var drapsvåpenet ble sjekket ut av saken.

Å lese dette har vært interessant synes jeg, og jeg er ikke den som ser det som et nederlag å endre litt standpunkt i en sak, snarere heller er det en styrke slik jeg bedømmer det...

Så langt har jeg jo, feilaktig tenker jeg jo nå etter å ha lest mer, nærmest avfeid VK når jeg har sett at han vil ha saken gjenopptatt. Jeg har tenkt at nå må den mannen og hans støttespillere gi seg, altså har jeg tatt det som en variant av konspirasjonsteorier. Det at saken ikke har blitt gjenopptatt og at ikke avisene har skrevet mer om et mulig justismord har jeg tolket som at de ikke har mye å fare med. Bare registrert meg mobil-beviset, men i dag har jeg jo fått mye mer informasjon og kan ikke unngå å se et større bilde.

Mye takket være min nysgjerrighet på at noen her kan finne på å støtte VK, men skjønner jo at dere som meg på ett eller annet tidspunkt har lest ting som får mye til å skurre i denne saken. Jeg er jo selv der nå, og derfor sitter jeg jo her overasket over at jeg spør meg selv om VK er uskyldig dømt? Senest i går ville jeg sagt at jeg er glad for at han er fengslet.

Men igjen, jeg vil gjerne også lese påtalemyndigheten sine begrunnelser for at han er riktig dømt. Ikke nødvendigvis dra den tid da han ble dømt, jeg er for at saken kommer opp på ny og at det er dagens begrunnelser for hvorfor han skal dømmes jeg vil ta del i...

Basert på hva de ville kommet med så ville jeg sittet tilbake med inntrykk fra begge sider, det ville vært nok til at jeg for egen del kunne dannet meg et bilde om hva som er rett og galt i denne sak. Akkurat nå er jeg veldig åpen for at det kan helle mot at jeg vil tenke at vi står overfor et justismord.

Så jeg har endret litt syn på både JHA og VK nå, troverdigheten hans er ikke stor, dessuten så stiller jeg meg spørsmålstegn ved etterforskningen av denne saken på flere måter, spesielt når forklaringer tilpasses tekniske bevis slik som her har skjedd. Kanskje ble virkelig VK forhåndsdømt og felt på svakt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
14 minutter siden, Djækklåsst skrev:

Om saken ikke gjenopptas så er det pga. systemsvikt.

Jeg tror saken blir gjenopptatt, vil si det så sterkt som at jeg blir litt sjokkert dersom ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Made4u skrev:

Å lese dette har vært interessant synes jeg, og jeg er ikke den som ser det som et nederlag å endre litt standpunkt i en sak, snarere heller er det en styrke slik jeg bedømmer det...

Så langt har jeg jo, feilaktig tenker jeg jo nå etter å ha lest mer, nærmest avfeid VK når jeg har sett at han vil ha saken gjenopptatt. Jeg har tenkt at nå må den mannen og hans støttespillere gi seg, altså har jeg tatt det som en variant av konspirasjonsteorier. Det at saken ikke har blitt gjenopptatt og at ikke avisene har skrevet mer om et mulig justismord har jeg tolket som at de ikke har mye å fare med. Bare registrert meg mobil-beviset, men i dag har jeg jo fått mye mer informasjon og kan ikke unngå å se et større bilde.

Mye takket være min nysgjerrighet på at noen her kan finne på å støtte VK, men skjønner jo at dere som meg på ett eller annet tidspunkt har lest ting som får mye til å skurre i denne saken. Jeg er jo selv der nå, og derfor sitter jeg jo her overasket over at jeg spør meg selv om VK er uskyldig dømt? Senest i går ville jeg sagt at jeg er glad for at han er fengslet.

Men igjen, jeg vil gjerne også lese påtalemyndigheten sine begrunnelser for at han er riktig dømt. Ikke nødvendigvis dra den tid da han ble dømt, jeg er for at saken kommer opp på ny og at det er dagens begrunnelser for hvorfor han skal dømmes jeg vil ta del i...

Basert på hva de ville kommet med så ville jeg sittet tilbake med inntrykk fra begge sider, det ville vært nok til at jeg for egen del kunne dannet meg et bilde om hva som er rett og galt i denne sak. Akkurat nå er jeg veldig åpen for at det kan helle mot at jeg vil tenke at vi står overfor et justismord.

Så jeg har endret litt syn på både JHA og VK nå, troverdigheten hans er ikke stor, dessuten så stiller jeg meg spørsmålstegn ved etterforskningen av denne saken på flere måter, spesielt når forklaringer tilpasses tekniske bevis slik som her har skjedd. Kanskje ble virkelig VK forhåndsdømt og felt på svakt grunnlag.

Det er absolutt en styrke, ingen skam i det hele tatt. Men selvfølgelig, det er aldri gøy å innse at man kanskje tar feil. Jeg for min del kom inn på tanken om at han kunne være uskyldig da jeg snakket med en som kjente Viggo, og som jeg også anser for å være svært intelligent og med god forståelse av mennesker.  Men så gikk tiden, og jeg glemte det litt bort. Og så gikk jeg tilbake til at han sikkert var skyldig. Da det dukket opp en artikkel på NRK om at han ville prøve å få saken gjenopptatt enda en gang så tenkte jeg for en idiot, de har jo DNA-bevis. Og så leste jeg artikkelen. Og innså at de ikke har noe som helst tekniske beviser.. Jeg begynte å lese mer om saken, og da var det gjort.

Du sier du vil høre fra den andre siden, vet ikke om du leste Arne Pedersens innlegg? https://www.nrk.no/ytring/baneheiadrapene_-ensidige-medieoppslag-skaper-forvirring-om-domstolenes-bevisvurderinger-1.14890585

Enn så lenge er det alt de har kommet med av innvendinger som kan anses som noenlunde saklige. Jeg lot meg i hvert fall ikke overbevise. Forresten skummelt å lese dommen slik både du, jeg og flere andre har gjort. Den viser jo bare hva han er dømt for, men ikke premissene for selve dommen, noe som er lett å glemme. Og når saken er såpass stygg i tillegg, får man ikke akkurat sympati med Viggo.

Advokatens tilsvar:

https://www.nrk.no/ytring/arvid-sjodin_-_-viggo-kristiansen-er-uskyldig-domt-1.14963295

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg èn eneste god grunn til at Viggo IKKE lot seg prøveløslate når han tidligere hadde sjansen i 2014. Spør dere selv, ville JEG nektet å bli prøveløslatt, hvis jeg faktisk var uskyldig i gjerningen jeg soner for? Svaret på det er ganske opplagt. Man ville selvsagt slått til med en gang. For å se kjente og kjære, og komme seg videre med livet. Ikke sant? 

Av en eller annen grunn har vel Viggo fått det for seg, at hvis han bare blir frikjent på papiret, først DA kan tydeligvis livet hans gå videre. Ironisk nok er personen han drepte jentene sammen med, JHA, ferdig sonet og ute i det fri.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er det kun han selv som vet 100 %. Det er vanskelig å vite hvem som er skyldig i ulike saker om den det gjelder nekter for det. Da blir det ord mot ord.

 


 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Callisto83 skrev:

Gi meg èn eneste god grunn til at Viggo IKKE lot seg prøveløslate når han tidligere hadde sjansen i 2014. Spør dere selv, ville JEG nektet å bli prøveløslatt, hvis jeg faktisk var uskyldig i gjerningen jeg soner for? Svaret på det er ganske opplagt. Man ville selvsagt slått til med en gang. For å se kjente og kjære, og komme seg videre med livet. Ikke sant? 

Av en eller annen grunn har vel Viggo fått det for seg, at hvis han bare blir frikjent på papiret, først DA kan tydeligvis livet hans gå videre. Ironisk nok er personen han drepte jentene sammen med, JHA, ferdig sonet og ute i det fri.

 

 

 

 

God grunn? Slik jeg har forstått det måtte han ha innrømt at han var skyldig for å bli prøveløslatt. Det er uansett slik han ser det, noe han gir uttrykk for i det intervjuet med p4. Ville du innrømt å ha drept og voldtatt to uskyldige små jenter hvis det ikke var sant? Jeg ville i hvert fall ikke. Jeg forstår godt han velger å bli sittende.

Edit: Hvis noen ville se, her er link.

https://www.p4.no/nyheter/viggo-kristiansen-nekter-proveloslatelse/artikkel/591147/

Endret av Professor Orm
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Callisto83 skrev:

Gi meg èn eneste god grunn til at Viggo IKKE lot seg prøveløslate når han tidligere hadde sjansen i 2014. Spør dere selv, ville JEG nektet å bli prøveløslatt, hvis jeg faktisk var uskyldig i gjerningen jeg soner for? Svaret på det er ganske opplagt. Man ville selvsagt slått til med en gang. For å se kjente og kjære, og komme seg videre med livet. Ikke sant? 

Av en eller annen grunn har vel Viggo fått det for seg, at hvis han bare blir frikjent på papiret, først DA kan tydeligvis livet hans gå videre. Ironisk nok er personen han drepte jentene sammen med, JHA, ferdig sonet og ute i det fri.

 

Han virker sta og krever at staten skal innrømme at de gjorde feil. Å si at dette indikerer skyld blir nokså merkelig, men alle som har et standpunkt av andre grunner kan jo tolke nøytral info til inntekt for sitt syn, helt vanlig. For meg betyr dette heller lite, det er jo bevisene i selve saken som er interessante, som er helt samstemte i at VK ikke var delaktig.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Callisto83 skrev:

Gi meg èn eneste god grunn til at Viggo IKKE lot seg prøveløslate når han tidligere hadde sjansen i 2014. Spør dere selv, ville JEG nektet å bli prøveløslatt, hvis jeg faktisk var uskyldig i gjerningen jeg soner for? Svaret på det er ganske opplagt. Man ville selvsagt slått til med en gang. For å se kjente og kjære, og komme seg videre med livet. Ikke sant? 

Av en eller annen grunn har vel Viggo fått det for seg, at hvis han bare blir frikjent på papiret, først DA kan tydeligvis livet hans gå videre. Ironisk nok er personen han drepte jentene sammen med, JHA, ferdig sonet og ute i det fri.

 

 

 

 

Den eneste tenkelige grunnen er at han er uskyldig. 

Jeg ville også nektet prøveløslatelse hvis, og bare hvis jeg var uskyldig. Jeg ville også vært mest opptatt av å få en ny rettssak så jeg kunne blitt renvasket. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest schwaben
På 3.4.2020 den 1.29, Callisto83 skrev:

Gi meg èn eneste god grunn til at Viggo IKKE lot seg prøveløslate når han tidligere hadde sjansen i 2014. Spør dere selv, ville JEG nektet å bli prøveløslatt, hvis jeg faktisk var uskyldig i gjerningen jeg soner for? Svaret på det er ganske opplagt. Man ville selvsagt slått til med en gang. For å se kjente og kjære, og komme seg videre med livet. Ikke sant? 

Av en eller annen grunn har vel Viggo fått det for seg, at hvis han bare blir frikjent på papiret, først DA kan tydeligvis livet hans gå videre. Ironisk nok er personen han drepte jentene sammen med, JHA, ferdig sonet og ute i det fri.

 

 

 

 

Det du skriver faller på sin egen urimelighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 18.12.2019 den 23.46, Horten Market skrev:

Kommisjonen må også se hen til at det i JHA kan gå en bestialsk morder løs som burde sittet under forvaring. Hvis JHA har gjort dette alene. Dette vet også JHA, derfor vil det aldri komme noen hjelp fra den kanten.

Vil en gjenåpning av saken for VK medføre at også JHA må for retten igjen?

Nei. Dommen er rettskraftig avgitt og han har sonet straffen for de gjerningene som ble gjort. Nye beviser som tilsier at opprinnelig straff var for mild, kan ikke gjøre at han da får flere år for samme forbrytelse i ettertid. Om det så kommer fram at han handlet alene og begikk enda grovere handlinger enn først antatt, så endrer ikke det noe på dette stadiet. Han vil fortsatt være en fri mann som kan gå rundt og kose seg med å vite at han slapp «billig» unna med å begå en av norgeshistoriens verste handlinger. Kanskje lusker han rundt en barneskole nær deg i dette øyeblikk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom saken blir gjenopptatt, og Viggo blir erklært uskyldig, kan JHA da risikere fengsel igjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Marte1985 skrev:

Dersom saken blir gjenopptatt, og Viggo blir erklært uskyldig, kan JHA da risikere fengsel igjen? 

Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Marte1985 skrev:

Dersom saken blir gjenopptatt, og Viggo blir erklært uskyldig, kan JHA da risikere fengsel igjen? 

Jeg tror ikke det, jf. In absentias svar over. Men han hadde absolutt fortjent det. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Marte1985 said:

Dersom saken blir gjenopptatt, og Viggo blir erklært uskyldig, kan JHA da risikere fengsel igjen? 

For at saken skal bli gjenopptatt, må det komme noe nytt inn i saken; nye opplysninger, nye bevis. I løpet av alle disse årene hvor Viggo har hevdet sin uskyld og forsøkt å få saken gjenopptatt, har det ikke kommet noe nytt. Ingenting. Derfor blir ikke saken gjenopptatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...