Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
TuttaHutta skrev (4 minutter siden):

Ja.

Det var flyveren Leif Hogner som så en mann og to barn, ved badeplassen ved sørenden av 3. Stampe, der jentene badet.

Observasjonen skal han ha gjort fra andre siden av vannet, et godt stykke unna, rundt 19:40-19:45.

Det er verdt å merke seg at andre vitner som er langt sikrere har sett jentene avslutte badingen allerede rundt 18:45, og at de skulle vært hjemme rundt 19:00.

Den ene jentas far hadde allerede blitt bekymret, å begynt å se etter de ca. 19:30-19:45, så hvorfor de skulle være ned ved vannet sammen med en mann på det tidspunktet, er også et ubesvart mysterie, dersom observasjonen er riktig.

Nå forlot disse to vitnene badestampen ca 18.50 da befant Lena seg i vannet og Stine sofie tørket seg. De hadde med seg en halvannen liter brus, de etter alt sannsynlighet delte på bryggen, før de bega seg hjemover. Flasken ble funnet og det var kun en skvett igjen. at jentene bruker litt tid på å skravle og dele brusen er vel ikke utenkelig. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2ro skrev (På 26.6.2021 den 11.31):

Slik jeg forstår det slutter Viggo fordi han ikke lot seg lede. 

Begge to hadde de fysiske forutsetninger og interesse for slikt. Henviser til vitner som reagerte på at de ikke deltok i søket etter de savnede. 

Jeg husker ikke helt JH sin situasjon. Han hadde mistet lærlingplass/ikke fått, men han gikk fortsatt på skole? 

( Hyggelig å diskutere med deg. Du har en veldig respektfull tone).

Deltok disse vitnene selv i letingen?

Deltok dere som er fra Kristiansand i letingen? Eller foreldrene deres?

• Liker 5
Skrevet
Djækklåsst skrev (På 26.6.2021 den 19.12):

Det er vel omtrent like usannsynlig som at VK er skyldig, gitt mobilbeviset. Derfor svært, svært lite sannsynlig at man vil finne noe sånt. Men i teorien, så er selvsagt DNA fra VK i nye analyser det som behøves for å få VK dømt på ny.

Han dømmes vel ikke på nytt? Dommen opprettholdes, og han er en fri mann fordi han har sonet ferdig uavhengig av utfallet?

• Liker 2
Skrevet
Bindersen skrev (1 minutt siden):

Problemet i seg selv er ikke at Kristiansen ikke deltok i leteaksjonen, da mange ikke gjorde det.
Problemet er at hans nærmeste venner og bekjente vitnet om at det var noe Kristiansen normalt ville vært svært opptatt av å være med på.

Han dro jo med seg Jan Helge på militærøvelser og den slags, som de ikke hadde noe med, den ene gangen måtte forsvaret stoppe øvelsen for å fjerne Viggo som løp rundt i området i kamoklær med lekevåpen.

Dette var liksom helt hans "greie", at noen hadde forsvunnet i et område han var lommekjent, rett ved hjemmet hans, alle som kjente han var nærmest helt sjokkert over at han ikke troppet opp i Baneheia iført militærklær for å lansere sin egen leteaksjon.

Det er derfor det er mistenkelig, og det er derfor det egentlig ikke spiller noen rolle hva andre i Kristiansand gjorde, om de deltok i letingen eller ikke.

• Liker 7
Skrevet (endret)
Bindersen skrev (5 minutter siden):

Deltok dere som er fra Kristiansand i letingen? Eller foreldrene deres?

Jeg kjenner folk som deltok. Jeg vet ikke hva vitnene har gjort for det står ingenting om. Jeg kommer ikke fra Kristiansand og foreldrene mine bodde der ikke på tidspunktet.

Hva har det med saken å gjøre?

Endret av 2ro
  • Liker 4
Skrevet
TuttaHutta skrev (6 minutter siden):

I og med at mannen og jentene ble observert ved 3. stampe ca. 19:45 så kan Kristiansen selvfølgelig ha vært der, selv om han sendte melding 7 minutter tidligere.

På den tiden kan ha syklet hjemmefra til 3. Stampe tre ganger, i tillegg til at det er dekning mot Eg A ved 3. Stampe, til og med primærdekning ved nordenden, og sørenden trolig er innenfor cellegrensen.

Det er åstedet, som er noen hundre meter sør, hvor det trolig ikke er dekning.

Han hadde sykkel, å kunne syklet hjem på noen få minutter, det er verre med hvordan Jan Helge kom seg hjem til Viggo innen 20:30, som tross alt var til fots?

Alt passer liksom bedre med Jan Helge alene, når man bare har bestemt seg for det.
Da kan han ha lokket, voldtatt, drept og ryddet i løpet av noen få minutter, så gått hjem til Viggo i superfart.

For det er jo ikke slik at ting går raskere når man er to, og den ene har sykkel.

Dersom Jan Helge alene klarte alt dette på 45 minutter, fra han ble observert med levende jenter ved vannet, til han var hjemme på trappe til Viggo, hvorfor kan ikke Viggo delta mellom mobiltrafikken 19:37 og 20:19, som er 42 minutter?

JHA  kan fint ha rukket dette.  Alt klargjort dagen før.  De ble lokket med  ca 1945( observert av piloten) voldtatt/drept  rett  etter kl 20 ( skrikene) tildekket rasling ( 2015-2020). Han har forlatt åstedet rett før kl 2030. Raskt innom VK (alibi)  litt etter kl 2030, hjem og dusje, og så tilbake. 

• Liker 8
Skrevet
Lana01 skrev (Akkurat nå):

JHA  kan fint ha rukket dette.  Alt klargjort dagen før.  De ble lokket med  ca 1945( observert av piloten) voldtatt/drept  rett  etter kl 20 ( skrikene) tildekket rasling ( 2015-2020). Han har forlatt åstedet rett før kl 2030. Raskt innom VK (alibi)  litt etter kl 2030, hjem og dusje, og så tilbake. 

Jeg vet heldigvis ikke hvor lang tid det tar å voldta og drepe to småjenter, men igjen, dersom Andersen hadde rukket det på 45 minutter alene, så hadde de to sammen også helt fint rukket det på 42 minutter, som er tidsvinduet i Kristiansens mobiltrafikk fra 19:37 til 20:19.

• Liker 8
Skrevet
TuttaHutta skrev (11 minutter siden):

I og med at mannen og jentene ble observert ved 3. stampe ca. 19:45 så kan Kristiansen selvfølgelig ha vært der, selv om han sendte melding 7 minutter tidligere.

På den tiden kan ha syklet hjemmefra til 3. Stampe tre ganger, i tillegg til at det er dekning mot Eg A ved 3. Stampe, til og med primærdekning ved nordenden, og sørenden trolig er innenfor cellegrensen.

Det er åstedet, som er noen hundre meter sør, hvor det trolig ikke er dekning.

Han hadde sykkel, å kunne syklet hjem på noen få minutter, det er verre med hvordan Jan Helge kom seg hjem til Viggo innen 20:30, som tross alt var til fots?

Alt passer liksom bedre med Jan Helge alene, når man bare har bestemt seg for det.
Da kan han ha lokket, voldtatt, drept og ryddet i løpet av noen få minutter, så gått hjem til Viggo i superfart.

For det er jo ikke slik at ting går raskere når man er to, og den ene har sykkel.

Dersom Jan Helge alene klarte alt dette på 45 minutter, fra han ble observert med levende jenter ved vannet, til han var hjemme på trappe til Viggo, hvorfor kan ikke Viggo delta mellom mobiltrafikken 19:37 og 20:19, som er 42 minutter?

Nå vet en ikke nøyaktig når J.H.A ankom V.K. Han kan fint ha kommet noe senere. Dessuten om grenene var kuttet på forhånd, sparer en masse tid, i sær når disse er spredt over et området.  Jeg vil også tro det er raskere om det er en som utfører udåden, enn at de bytter på.  Hvis drapene var motivet og skjedde først, kan en trolig trekke fra yttligere med tid. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
TuttaHutta skrev (1 minutt siden):

Jeg vet heldigvis ikke hvor lang tid det tar å voldta og drepe to småjenter, men igjen, dersom Andersen hadde rukket det på 45 minutter alene, så hadde de to sammen også helt fint rukket det på 42 minutter, som er tidsvinduet i Kristiansens mobiltrafikk fra 19:37 til 20:19.

Fratrukket tiden han beveger seg. Uansett gir det ingen mening at han skal ha hastet til og fra åstedet. og det mangler bevis.  JHA  sin historie er full av hull og løgner. Hvis dette stemmer hvorfor forteller JHA  at VK  forsvant  en stund, da han  hørte  om mobilbeviset.? Hvorfor var ikke VK  med  dagen før forberedelser  Alt tyder jo på at dette var planlagt greiner kuttet over et større området osv , noe som selvsagt vil ta tid

• Liker 6
Skrevet (endret)

Kanskje det er enklere å bare lese hva vitnene sier

https://www.gjenopptakelse.no/fileadmin/user_upload/Avgjoerelse_18.02.2021_Baneheiasaken.pdf

Det er gitt et klart bilde i saken om hvordan de to fungerte sammen.
De som har forklart seg om dette har beskrevet Viggo Kristiansen som den toneangivende og dominerende og nesten samtlige har omtalt han som «sjefen» av de to.

Tilsvarende har Andersen blitt beskrevet stikk motsatt som en som ble styrt av Kristiansen og som holdt seg i bakgrunnen av ham når han var på gang med sin utagerende oppførsel. Andersen har derfor blitt omtalt som «dilteren» av flere vitner.

Kristiansen og Andersen har selv gitt følgende beskrivelser for hvordan de fungerte sammen:

Viggo Kristiansens beskrivelse
Fra avhør av Kristiansen 13.09.00(dok.07.02.06) etter at Andersen hadde tilstått, på side 8, 4.og 5. avsnitt; På bakgrunn av dette ble siktede foreholdt at Jan Helge ser på siktede som den dominerende dem imellom, mens han selv bare «dilter etter». Siktede sier seg enig i dette og fortsetter med at «Jan Helge tør ikke å motsi meg».

....  «Jeg må jo si at det er helt utrolig at han har holdt ut med meg så lenge».

Fra avhør av 21.09.00 (dok.07.02.07), side 5, siste avsnitt: Statsadvokatens presisering: Dokumenthenvisningen er 07/02/08 side 5, siste avsnitt.

Jan Helge Andersens beskrivelse
Fra det samme avhøret av Andersen under «Forholdet mellom siktede og Viggo», side 6, to siste avsnitt; Statsadvokatens presisering: Avhøret det vises til er avhør av 6.10.00, jfr dok 06/02/13.

På spørsmål om hvem som bestemte mest – og ledet an, så uttalte siktede at det var Viggo. «Han ledet an på det meste … når vi syklet, så syklet han først…han gikk alltid først, og jeg diltet etter…det var for det meste Viggo som bestemte hva vi skulle finne på». På spørsmål om hvorfor siktede alltid fant seg i dette, så svarte siktede at «det var greit det …. når vi var alene….det går ikke an å gå flere sammen med Viggo….da blir det bare knuffing …da blir det ofte konflikt alle i mellom…hvis det var meg og Viggo, så pleide jeg å gi meg til slutt….bare jeg slipper bråk, så gir jeg meg ganske fort».

Og på side 7, 4. avsnitt; «Det blir ofte sånn at jeg gjør alt Viggo sier …. og andre oppfatter da meg nok slik at jeg alltid gjør ærend for Viggo … men det pleier å være slik at Viggo ber meg gjøre ting… og da gjør jeg det som oftest…jeg har ikke følt at Viggo direkte har utnyttet meg…men Viggo har vært sjefen…og det har jeg egentlig funnet meg i».

Noen illustrerende vitnebeskrivelser av «rollefordelingen» I etterforskningsmaterialet har en rekke vitner forklart seg om samspillet mellom Kristiansen og Andersen.
Bildet som tegnes er stort sett sammenfallende med hva de selv beskriver ovenfor;

Trond Kristiansen, bror til Viggo, avhør 22.09.00 (dok. 07.03.05) s. 5, midten;
Vitnet har alltid hatt en oppfatning at i forholdet mellom Viggo og Jan Helge så er det Viggo som sjefen og bestemmer det som skjer. De er veldig forskjellige som personer. Viggo er mye mer brauten og frampå mens Jan Helge er mer stillferdig og blyg.

Rune Bergstøl, avhør 19.09.00 (dok. 07.03.07), s. 2, de 3 siste avsnitt:
Rapportskriver spurte vitnet om han kjente Jan Helge Andersen.
Vitnet visste at Viggo og Jan Helge «holdt sammen som erteris». De gangene som vitnet så Viggo og Jan Helge samtidig så holdt Jan Helge seg i bakgrunnen.
På spørsmål om hvem som var sjefen av Viggo og Jan Helge svarte vitnet: «Det er Viggo som er sjefen, det er ingen tvil».

Hege Greibesland, avhør 02.10.00 (dok. 07.05.03), s. 2, 3. avsnitt:
Vitnet forklarte at hun ikke kjente Jan Helge godt, men trodde at «han var veldig snill». Vitnet sa: «Han var veldig svak for Viggo, det var Viggo som var sjefen og bestemte».

Jon Lindahl, avhør 09.10.00 (dok 07.05.04) side 1, 4.avsnitt;
Vitnet ønsker å presisere at det var Viggo som alltid var den aktive, sa ting til vitnet eller skar grimaser/provoserte. Jan Helge var bare tilstede og forholdt seg passiv.

Elin Samuelsen Olsen, avhør 28.09.00 (dok. 07.05.07), side 1. siste avsnitt;
Vitnet forklarte at hun har hatt inntrykk av, fra første stund, at det var Viggo som er «sjefen» og Jan Helge dilter etter. Når hun har sett og hørt dem sammen er det alltid Viggo som fører ordet og styrer det hele.

Maj Hege Reinertsen, avhør 25.09.00 (dok. 07.05.08), s 2, 3. avsnitt;
Oppførselen til Viggo førte til at hun vurderte å flytte fra området. Hun måtte etter hvert få folk til å hjelpe henne med å lufte hunden. Hun orket ikke å møte Viggo. Vitnet opplevde ikke Jan Helge som et problem. Men synes at det var ubehagelig å møte han pga. han så ofte gikk sammen med Viggo.

Hilde Gunn Tellefsen, avhør 12.10.00 (dok. 07.05.10), side 1, 2 – 4 avsnitt;
Vitnet har størst kjennskap til Viggo og har blant annet hatt et litt anstrengt forhold til ham. Da de flyttet til Egsområdet for ca. 9-10 år siden, la hun fort merke til at Viggo ikke var helt som andre gutter. Hun la blant annet merke til at han var svært høyrøstet og at han hadde et vulgært ordforråd. «Han hadde også et vanvittig temperament», sier hun. Jan Helge derimot var mer «normal». Han diltet stort sett alltid etter Viggo og gjorde slik som han sa. Det eneste hun har reagert på med Jan Helge var hvordan han kunne finne seg i behandlingen han fikk av Viggo.

Vitner nevner spesielt en episode hvor Viggo skjelte ut Jan Helge etter noter. Selv om utskjellingen var helt ekstrem stod Jan Helge med bøyd hode og tok imot. Han gjorde ikke tegn til å ta til motmæle mot Viggo.

Reidun Wigemyr, avhør 27.09.00 (dok. 07.05.14) side 1, 4. avsnitt:
Vitnet forklarte at hun alltid har hatt på følelsen at det er Viggo som er lederen av dem. Han virker mye tøffere og leder an. Jan Helge holder seg alltid mer i bakgrunnen og virker stille og beskjeden. Han står ofte i bakgrunnen og smiler og ler.

Tor Lumumba Jones, avhør 22.03.01 (dok. 07.05.15) side 2, 6. avsnitt;
Da Viggo begynte å gå mye sammen med Jan Helge Andersen, for ca. 3-4 år siden, syntes det helt tydelig at det var Viggo som var sjefen blant de to. Viggo og Jan Helge var stort sett alltid sammen, så man den ene kunne man være sikker på at den andre kom like bak. Vitnet vil helt klart si at det var Viggo som ledet an i forhold til Jan Helge. Det virket ikke som om det var noe likeverdig forhold dem imellom.

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Skrevet (endret)
TuttaHutta skrev (2 timer siden):

https://www.gjenopptakelse.no/fileadmin/user_upload/Avgjoerelse_18.02.2021_Baneheiasaken.pdf

De som har forklart seg om dette har beskrevet Viggo Kristiansen som den toneangivende og dominerende og nesten samtlige har omtalt han som «sjefen» av de to.

Tilsvarende har Andersen blitt beskrevet stikk motsatt som en som ble styrt av Kristiansen og som holdt seg i bakgrunnen av ham når han var på gang med sin utagerende oppførsel. Andersen har derfor blitt omtalt som «dilteren» av flere vitner.

Kristiansen og Andersen har selv gitt følgende beskrivelser for hvordan de fungerte sammen:

Viggo Kristiansens beskrivelse
Fra avhør av Kristiansen 13.09.00(dok.07.02.06) etter at Andersen hadde tilstått, på side 8, 4.og 5. avsnitt; På bakgrunn av dette ble siktede foreholdt at Jan Helge ser på siktede som den dominerende dem imellom, mens han selv bare «dilter etter». Siktede sier seg enig i dette og fortsetter med at «Jan Helge tør ikke å motsi meg».

....  «Jeg må jo si at det er helt utrolig at han har holdt ut med meg så lenge».

Fra avhør av 21.09.00 (dok.07.02.07), side 5, siste avsnitt: Statsadvokatens presisering: Dokumenthenvisningen er 07/02/08 side 5, siste avsnitt.

Jan Helge Andersens beskrivelse
Fra det samme avhøret av Andersen under «Forholdet mellom siktede og Viggo», side 6, to siste avsnitt; Statsadvokatens presisering: Avhøret det vises til er avhør av 6.10.00, jfr dok 06/02/13.

På spørsmål om hvem som bestemte mest – og ledet an, så uttalte siktede at det var Viggo. «Han ledet an på det meste … når vi syklet, så syklet han først…han gikk alltid først, og jeg diltet etter…det var for det meste Viggo som bestemte hva vi skulle finne på». På spørsmål om hvorfor siktede alltid fant seg i dette, så svarte siktede at «det var greit det …. når vi var alene….det går ikke an å gå flere sammen med Viggo….da blir det bare knuffing …da blir det ofte konflikt alle i mellom…hvis det var meg og Viggo, så pleide jeg å gi meg til slutt….bare jeg slipper bråk, så gir jeg meg ganske fort».

Og på side 7, 4. avsnitt; «Det blir ofte sånn at jeg gjør alt Viggo sier …. og andre oppfatter da meg nok slik at jeg alltid gjør ærend for Viggo … men det pleier å være slik at Viggo ber meg gjøre ting… og da gjør jeg det som oftest…jeg har ikke følt at Viggo direkte har utnyttet meg…men Viggo har vært sjefen…og det har jeg egentlig funnet meg i».

Noen illustrerende vitnebeskrivelser av «rollefordelingen» I etterforskningsmaterialet har en rekke vitner forklart seg om samspillet mellom Kristiansen og Andersen.
Bildet som tegnes er stort sett sammenfallende med hva de selv beskriver ovenfor;

Trond Kristiansen, bror til Viggo, avhør 22.09.00 (dok. 07.03.05) s. 5, midten;
Vitnet har alltid hatt en oppfatning at i forholdet mellom Viggo og Jan Helge så er det Viggo som sjefen og bestemmer det som skjer. De er veldig forskjellige som personer. Viggo er mye mer brauten og frampå mens Jan Helge er mer stillferdig og blyg.

Rune Bergstøl, avhør 19.09.00 (dok. 07.03.07), s. 2, de 3 siste avsnitt:
Rapportskriver spurte vitnet om han kjente Jan Helge Andersen.
Vitnet visste at Viggo og Jan Helge «holdt sammen som erteris». De gangene som vitnet så Viggo og Jan Helge samtidig så holdt Jan Helge seg i bakgrunnen.
På spørsmål om hvem som var sjefen av Viggo og Jan Helge svarte vitnet: «Det er Viggo som er sjefen, det er ingen tvil».

Hege Greibesland, avhør 02.10.00 (dok. 07.05.03), s. 2, 3. avsnitt:
Vitnet forklarte at hun ikke kjente Jan Helge godt, men trodde at «han var veldig snill». Vitnet sa: «Han var veldig svak for Viggo, det var Viggo som var sjefen og bestemte».

Jon Lindahl, avhør 09.10.00 (dok 07.05.04) side 1, 4.avsnitt;
Vitnet ønsker å presisere at det var Viggo som alltid var den aktive, sa ting til vitnet eller skar grimaser/provoserte. Jan Helge var bare tilstede og forholdt seg passiv.

Elin Samuelsen Olsen, avhør 28.09.00 (dok. 07.05.07), side 1. siste avsnitt;
Vitnet forklarte at hun har hatt inntrykk av, fra første stund, at det var Viggo som er «sjefen» og Jan Helge dilter etter. Når hun har sett og hørt dem sammen er det alltid Viggo som fører ordet og styrer det hele.

Maj Hege Reinertsen, avhør 25.09.00 (dok. 07.05.08), s 2, 3. avsnitt;
Oppførselen til Viggo førte til at hun vurderte å flytte fra området. Hun måtte etter hvert få folk til å hjelpe henne med å lufte hunden. Hun orket ikke å møte Viggo. Vitnet opplevde ikke Jan Helge som et problem. Men synes at det var ubehagelig å møte han pga. han så ofte gikk sammen med Viggo.

Hilde Gunn Tellefsen, avhør 12.10.00 (dok. 07.05.10), side 1, 2 – 4 avsnitt;
Vitnet har størst kjennskap til Viggo og har blant annet hatt et litt anstrengt forhold til ham. Da de flyttet til Egsområdet for ca. 9-10 år siden, la hun fort merke til at Viggo ikke var helt som andre gutter. Hun la blant annet merke til at han var svært høyrøstet og at han hadde et vulgært ordforråd. «Han hadde også et vanvittig temperament», sier hun. Jan Helge derimot var mer «normal». Han diltet stort sett alltid etter Viggo og gjorde slik som han sa. Det eneste hun har reagert på med Jan Helge var hvordan han kunne finne seg i behandlingen han fikk av Viggo.

Vitner nevner spesielt en episode hvor Viggo skjelte ut Jan Helge etter noter. Selv om utskjellingen var helt ekstrem stod Jan Helge med bøyd hode og tok imot. Han gjorde ikke tegn til å ta til motmæle mot Viggo.

Reidun Wigemyr, avhør 27.09.00 (dok. 07.05.14) side 1, 4. avsnitt:
Vitnet forklarte at hun alltid har hatt på følelsen at det er Viggo som er lederen av dem. Han virker mye tøffere og leder an. Jan Helge holder seg alltid mer i bakgrunnen og virker stille og beskjeden. Han står ofte i bakgrunnen og smiler og ler.

Tor Lumumba Jones, avhør 22.03.01 (dok. 07.05.15) side 2, 6. avsnitt;
Da Viggo begynte å gå mye sammen med Jan Helge Andersen, for ca. 3-4 år siden, syntes det helt tydelig at det var Viggo som var sjefen blant de to. Viggo og Jan Helge var stort sett alltid sammen, så man den ene kunne man være sikker på at den andre kom like bak. Vitnet vil helt klart si at det var Viggo som ledet an i forhold til Jan Helge. Det virket ikke som om det var noe likeverdig forhold dem imellom.

Kommenterer før jeg leser teksten din. Skal lese den asap. Men før jeg gjør det så vil jeg bare minne deg på at dommen er mangelfull i den grad at flere viktige vitner ikke ble med i rettsaken. Og GK baserer jo sitt dokumentet på rettsaken. Men når rettsaken trolig er mangelfull vil også dette dokumentet være det.

Endret av Jane Eyre
Feilstaving
  • Liker 10
Skrevet
Bindersen skrev (18 minutter siden):

Han dømmes vel ikke på nytt? Dommen opprettholdes, og han er en fri mann fordi han har sonet ferdig uavhengig av utfallet?

Dette blir flisespikking, men det blir vel ev. en ny dom, som ikke trenger være lik den forrige selv om man finner ham skyldig i drap. Ikke at det kommer til å bli en problemstilling, da intet tyder på at dette skjer.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Jane Eyre skrev (Akkurat nå):

Kommentarer før jeg leser teksten din. Skal lese den asap. Men før jeg gjør det så vil jeg bare minne deg på at dommen er mangelfull i den grad at flere viktige vitner ikke ble med i rettsaken. Og GK baserer jo sitt dokumentet på rettsaken. Men når rettsaken trolig er mangelfull vil også dette dokumentet være det.

Nå er det slik at når det blir en rettssak, også kalt hovedforhandling, så har begge sider mulighet til å kalle inn akkurat hvem de måtte ønske som vitner.

Av de som er avhørt som vitner i saken, så stilles det opp en liste, avhørsnotater vedlegges og den slags, og dette er del av saksdokumentene.

Viggos forsvar hadde tilgang til saksdokumentene, og vitnelistene, å hadde mulighet til å kalle hvilken som helst av disse vitnene i to runder i domstolen.

I en sak med hundrevis av vitner, så vil normalt statsadvokaten kalle de vitnene de mener er relevante, og utelate de aller fleste vitner, ettersom de gjerne ikke er relevante. Dersom forsvaret likevel mener at noen av disse vitnene bør kalles, så har de all anledning til å gjøre det.

Det "mangler" ingen vitner i rettssakene. De som er utelatt ble rett og slett ikke kalt inn av noen av partene.
At Viggos forsvarsteam i senere tid har hevdet dette er statsadvokatens skyld, faller på sin egen urimelighet.

• Liker 6
Gjest Bettys
Skrevet
Jane Eyre skrev (3 minutter siden):

Kommentarer før jeg leser teksten din. Skal lese den asap. Men før jeg gjør det så vil jeg bare minne deg på at dommen er mangelfull i den grad at flere viktige vitner ikke ble med i rettsaken. Og GK baserer jo sitt dokumentet på rettsaken. Men når rettsaken trolig er mangelfull vil også dette dokumentet være det.

GK sin rapport baserer seg på dommen, etterforskning, uttalelser fra forsvaret, statsadvokat og bistandsadvokater og sakkyndige. Mangelfull er det siste ordet jeg vil beskrive den som. 

Skrevet
TuttaHutta skrev (8 minutter siden):

Og dette er bare noe som kan sies å være relevant om de var sammen om drapene.

Var JHA alene om drapene, slik bevisene tyder på, så spiller det ingen rolle at han hadde en «dominerende» kamerat. Så dette er overhodet ikke noe som er noen indikasjon på at VK var delaktig.

For øvrig er jeg enig i at det kan tyde på  at JHA er en som lot seg lede. Det ser vi ut fra hvordan politiet ledet ham i den retningen politiet ønsket.

• Liker 13
  • Hjerte 1
Gjest Bremnes.Kari
Skrevet

Jeg syns jeg ser for meg hvordan VK kommanderer og kjefter ut innfallene sine til JHA oppi skauen mens det står på. JHA er treg, og diltete og bare roter det til, og VK må stikke av innimellom for å sende tekstmeldinger. 

Dere som mener det taler for at de var to sammen. Hvordan praktisk ser dere for dere at de greide å lokke med seg jentene, egentlig? Er det vanlig at to venninner blir med to fremmede voksne menn opp i krattet? Sier ikke dette for å fordele noen skyld, men jeg syns rett og slett det høres usannsynlig ut. Én enslig mann (som ser snill ut) og sier han trenger hjelp til å finne kattunger, virker mye mer ufarlig på meg hvertfall.

Skrevet
Jane Eyre skrev (12 minutter siden):

Det står det en del om i rapporten :) Forresten tror jeg vi snakket om forskjellige vitner.

Jeg prøver å være en ærlig debattant.

• Liker 1
Skrevet
Bremnes.Kari skrev (4 minutter siden):

Hvordan praktisk ser dere for dere at de greide å lokke med seg jentene, egentlig? Er det vanlig at to venninner blir med to fremmede voksne menn opp i krattet? Sier ikke dette for å fordele noen skyld, men jeg syns rett og slett det høres usannsynlig ut. Én enslig mann (som ser snill ut) og sier han trenger hjelp til å finne kattunger, virker mye mer ufarlig på meg hvertfall.

Nå er det også kjent at det var Kristiansen som hadde barnetekke, og som i årevis hadde lokket med seg barn, drevet med seksuelle overgrep og den slags.

Andersen var en stor rar mann, stille og forsiktig, og lite talefør.

Dersom det var én av de to som hadde evner til å lokke med seg to småjenter, så var det høyst trolig nettopp Kristiansen.

• Liker 7
Skrevet
Bremnes.Kari skrev (10 minutter siden):

Jeg syns jeg ser for meg hvordan VK kommanderer og kjefter ut innfallene sine til JHA oppi skauen mens det står på. JHA er treg, og diltete og bare roter det til, og VK må stikke av innimellom for å sende tekstmeldinger. 

Dere som mener det taler for at de var to sammen. Hvordan praktisk ser dere for dere at de greide å lokke med seg jentene, egentlig? Er det vanlig at to venninner blir med to fremmede voksne menn opp i krattet? Sier ikke dette for å fordele noen skyld, men jeg syns rett og slett det høres usannsynlig ut. Én enslig mann (som ser snill ut) og sier han trenger hjelp til å finne kattunger, virker mye mer ufarlig på meg hvertfall.

Det enkleste ville være om en lokket og en lå i bakhold. Så tar de en jente hver. Den drapsteknikken JH visstnok har studert har jeg en ide alle som så tilsvarende filmer i den perioden kan tippe og muligens også utføre om det var høyst nødvendig.

• Liker 3
Skrevet
TuttaHutta skrev (33 minutter siden):

Problemet i seg selv er ikke at Kristiansen ikke deltok i leteaksjonen, da mange ikke gjorde det.
Problemet er at hans nærmeste venner og bekjente vitnet om at det var noe Kristiansen normalt ville vært svært opptatt av å være med på.

Han dro jo med seg Jan Helge på militærøvelser og den slags, som de ikke hadde noe med, den ene gangen måtte forsvaret stoppe øvelsen for å fjerne Viggo som løp rundt i området i kamoklær med lekevåpen.

Dette var liksom helt hans "greie", at noen hadde forsvunnet i et område han var lommekjent, rett ved hjemmet hans, alle som kjente han var nærmest helt sjokkert over at han ikke troppet opp i Baneheia iført militærklær for å lansere sin egen leteaksjon.

Det er derfor det er mistenkelig, og det er derfor det egentlig ikke spiller noen rolle hva andre i Kristiansand gjorde, om de deltok i letingen eller ikke.

Ok. Så hvor mange leteaksjoner har det vært tidligere i Baneheia, og hvor mange av disse var Viggo med i siden dere sier normalt sett?

Eller har det aldri vært aktuelt, og dermed kun er spekulasjoner om at dette er noe han hadde vært interessert i?

VK beskrives som gatas skrekk, og en person som var truende både for barn og voksne. Hvorfor i alle dager tenker noen at han da skulle hatt interesse av å delta i en leteaksjon etter to små jenter? Han fremstå overhode ikke som typen til det etter de beskrivelsen jeg har lest. Hadde det vært snakk om leteaksjon etter et forsvunnet våpen eller ransutbytte (altså mer i retning action og krig) hadde jeg kunne forstått det, men ikke to småjenter (en veldedig og omsorgsfull handling).

• Liker 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...