Gjest Fnuggolina Skrevet 18. juni 2021 #9941 Skrevet 18. juni 2021 Krabbekrølle skrev (44 minutter siden): Jeg syns det er mange som påstår det her jeg. Både som kjenner godt til området, personer osv. Men flesteparten bruker det vel bare som argument for å fremme sitt eget synspunkt på ting. Jo, det gjelder vel alle. For eksempel den gjentakende påstanden «de som bor/har bodd i Kristiansand kan ikke vurdere objektivt» eller «du føler noe, ergo». Den er gjentakende foran ganske mange argumentasjonsrekker. Det å kjenne til et område er jo ikke helt irrelevant når tid/stier osv diskuteres som en del av poenget. »Boka sier at bare to stier». Det er jo feil. Også feil om man regner fra sentrum, det er faktisk 3 såvidt meg bekjent - den ene ekstremt lite brukte går ned bak Fylkeshuset.
Aliquis Skrevet 18. juni 2021 #9942 Skrevet 18. juni 2021 On 6/10/2021 at 9:32 PM, Callisto83 said: Kanskje for ikke å få en SMS eller telefon når man gjør noe man ikke vil at folk skal legge merke til? Det er ikke godt å si. Han hadde vel ofte mobilen i sykkelveska hvis jeg har forstått det rett, og sykkelen ble vel ikke tatt med opp til åstedet. Vet vi forresten hva slags mobiltelefon modell Viggo hadde? (Det var også år 2000, og folk hadde gjerne et litt annet forholdt til mobiler enn vi har i dag.) Så i stedet for å sette mobilen på lydløs eller å skru den av som de fleste ville gjort, så legger han den fra seg helt i grensen mellom to master, på et sted som tilfeldigvis akkurat er innenfor området til en mast som ikke dekker åstedet? Snakk om flaks a gitt. 15
Katten.2.0 Skrevet 18. juni 2021 #9943 Skrevet 18. juni 2021 1 hour ago, Fnuggolina said: Jo, det gjelder vel alle. For eksempel den gjentakende påstanden «de som bor/har bodd i Kristiansand kan ikke vurdere objektivt» eller «du føler noe, ergo». Den er gjentakende foran ganske mange argumentasjonsrekker. Det å kjenne til et område er jo ikke helt irrelevant når tid/stier osv diskuteres som en del av poenget. »Boka sier at bare to stier». Det er jo feil. Også feil om man regner fra sentrum, det er faktisk 3 såvidt meg bekjent - den ene ekstremt lite brukte går ned bak Fylkeshuset. Nå bruker jo du jevnlig ditt inntrykk av VK som basis for hvordan du vurderer saken. Så du er jo ikke akkurat objektiv her. 20
Aliquis Skrevet 18. juni 2021 #9944 Skrevet 18. juni 2021 2 hours ago, ops2 said: Du har falt i bekreftelsesfella og ser kun det du vil se. Jeg har det minste ikke problemer med å se at han var en ufyselig ungdom og et problembarn. Men du ser tydeligvis ikke at folk utvikler seg over tid. Etter at det var opplest og vedtatt i media at VK var den demoniske pedofile morderen, så skal det ryggrad til for å vitne til fordel for han i retten. Jeg kan tenke meg at det kostet de mye, som våget å si at de trodde han var uskyldig. Og etterpå ble de tiet i hjel og myten om monsteret fikk vokse i fred. Hvis nye bevis plasserer VK på åstedet og han har klart å lyve om sin uskyld i 21 år, så skal jeg godta det. Klarer du å godta det hvis nye bevis fullstendig frifinner han, og JHA har løyet i 21 år? Klarer du å si unnskyld, jeg tok feil? Jeg skal klare det. Det kan umulig komme nye bevis som fullstendig frikjenner Kristiansen, så dette er vel litt meningsløst å spørre om? Hva skulle det ha vært? Om det så hadde kommet frem en 3. person som tilsto, sa det var han som sto bak de ekstremt svake DNA-sporene som matcher Kristiansen, og at man ved nye tester fikk match på en fullstendig DNA-profil på personen, så er skyggelappene i denne tråden så inngrodd at jeg er sikker på at flere ville sagt at de var 3 gjerningsmenn, og at Kristiansen var en av dem. 9
Gjest Fnuggolina Skrevet 18. juni 2021 #9945 Skrevet 18. juni 2021 Katten.2.0 skrev (10 minutter siden): Nå bruker jo du jevnlig ditt inntrykk av VK som basis for hvordan du vurderer saken. Så du er jo ikke akkurat objektiv her. Nei, jeg forholder meg til at det som har fremkommet i media bekreftes av de som kjente ham. Men først og fremst er det hans historikk samt tette dysfunksjonelle tilknytning til JHS som jeg synes veier og heller mot skyldig. Trenger ikke kjenne til dem for å ha informasjon om det til å danne et bilde. Det jeg tilbakeviser påstander om er at det bildet er medieskapt. Det er det ikke. Men om han er skyldig av den grunn 🤷♀️Det er jo uvisst.
Aliquis Skrevet 18. juni 2021 #9946 Skrevet 18. juni 2021 25 minutter siden, Fnuggolina said: Nei, jeg forholder meg til at det som har fremkommet i media bekreftes av de som kjente ham. Samtidig som det avkreftes av andre som kjente ham. De ignorerer man selvfølgelig. 11
Vera Skrevet 18. juni 2021 #9947 Skrevet 18. juni 2021 Callisto83 skrev (På 17.6.2021 den 13.23): Du hopper fullstendig over at ofrene i Baneheia ble utsatt for grove seksuelle overgrep. Voldtatt vaginalt og analt. I følge dommen ble jentene mest sannsynlig drept for å kamuflere disse handlingene. Jeg mener jeg har lest at det var usikkerhet rundt om overgrepene skjedde p.m. Husker jeg feil? 2
Vera Skrevet 18. juni 2021 #9948 Skrevet 18. juni 2021 (endret) Hva ville du ha tenkt om dine egne følelser og tanker rundt denne saken, dersom JHA nå gikk all in og fortalte at han var alene om ugjerningen? Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 19. juni 2021 av Perelandra 8
Gjest Fnuggolina Skrevet 18. juni 2021 #9949 Skrevet 18. juni 2021 Aliquis skrev (1 time siden): Samtidig som det avkreftes av andre som kjente ham. De ignorerer man selvfølgelig. Åh? Tenker du familien og psykologen da? Mulig dette kom frem i avhør fra folk i nærmiljø osv, men det var bare ikke inntrykket mitt.
Callisto83 Skrevet 18. juni 2021 #9950 Skrevet 18. juni 2021 Vera skrev (14 minutter siden): Hva ville du ha tenkt om dine egne følelser og tanker rundt denne saken, dersom JHA nå gikk all in og fortalte at han var alene om ugjerningen? Mine egne tanker og følelser har veldig lite å si i denne sammenhengen, for de begge er ute i samfunnet igjen uansett om jeg vil eller ikke. Hvis JHA nå plutselig sa det, hadde jeg ikke hatt grunn til å tvile på at Viggo virkelig var uskyldig. Men jeg stoler mer på hva som kom fram i retten, enn hva støttespillerne til Viggo har presentert flere år senere. 7
Hedda79 Skrevet 18. juni 2021 #9951 Skrevet 18. juni 2021 (endret) Callisto83 skrev (1 time siden): Jeg visste ingenting om Viggo og oppførselen hans før guttene ble arrestert. I tiden etterpå fikk jeg naturligvis med meg enkelte detaljer, hovedsaklig hva som kom fram i rettssaken. Har skrevet før at jeg ble sjokkert over at to lokale gutter sto bak. En fra parallellklassen.. Det er kun to ting jeg hørte via "grapevine" etter arrestasjonen, og det var at Viggo hadde klatret opp på verandaen til en ung kvinne i nabolaget, og fjernet gardinene med en stang(?) så han kunne kikke på henne. Det andre var at han hadde masturbert på et toalett i Baneheia, i nærheten av åstedet. Interessant nok er dette konkrete hendelser som kan bekreftes fra andre kilder senere. Viggo skulle nok ikke vært sånn en forbaska god modus kandidat som han var. Det virker fullstendig urealistisk at bestevennen JHA skulle trekke inn Viggo for å få lavere straff. På det tidspunktet JHA tilsto, visste ingen hva slags straff de ville få, så det er noe som virker kokt i hop av forsvaret til Viggo. (Jeg tror ingenting på at JHA lyver om akkurat det.) Jeg kjenner meg virkelig ikke igjen at en stakkar ved navn Viggo, ble brent på bålet fordi han var så fæl at folk ville ha noen å skylde på. Viggo klarte tydeligvis helt fint på egenhånd, å gjøre seg selv til hovedperson i denne grusomme saken. Visste du at 1-2 % av befolkningen er pedofil? Nå er ikke det sikre tall pga mørketall, og det er heller ikke alle pedofile som gjennomfører overgrep i praksis, men tallet er uansett høyt Det vil si at man kan anslå at det bor 50-100 pedofile i et område der det bor 5000 mennesker. Det er skremmende høyt tall over potensielle hovedpersoner, og i tillegg er det mange som har gjort langt grovere ting enn det VK har gjort. Hva tenker du om det? Forøvrig blir jeg fascinert over at du stadig vender tilbake til at JHA kan ha utført drap og voldtekt, men å dra inn bestekompisen sin uskyldig er helt urealistisk. Det gir absolutt ingen mening. https://www.overgrep.no/hvor-mange-pedofile-er-det-i-norge/ Endret 18. juni 2021 av Hedda79 9
Callisto83 Skrevet 18. juni 2021 #9952 Skrevet 18. juni 2021 Hedda79 skrev (12 minutter siden): Visste du at 1-2 % av befolkningen er pedofil? Nå er ikke det sikre tall pga mørketall, og det er heller ikke alle pedofile som gjennomfører overgrep i praksis, men tallet er uansett høyt Det vil si at man kan anslå at det bor 50-100 pedofile i et område der det bor 5000 mennesker. Det er skremmende høyt tall over potensielle hovedpersoner, og i tillegg er det mange som har gjort langt grovere ting enn det VK har gjort. Hva tenker du om det? Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til. Er selvsagt fullt klar over at det finnes mange pedofile rundt omkring, og andre som har forgrepet seg på barn. En av de første mistenkte i Baneheia saken, var en som tidligere hadde sonet en dom for overgrep. Hedda79 skrev (19 minutter siden): Forøvrig blir jeg fascinert over at du stadig vender tilbake til at JHA kan ha utført drap og voldtekt, men å dra inn bestekompisen sin uskyldig er helt urealistisk. Det gir absolutt ingen mening. https://www.overgrep.no/hvor-mange-pedofile-er-det-i-norge/ Det er ikke urealistisk at JHA har vært med på voldtekt og drap. Det vet vi jo, fordi det finnes tekniske bevis etter han, og han har forklart seg. Men jeg tror ikke på at han diktet opp at bestevennen var med. Mye av Viggos tidligere erfaring med overgrep på barn ble nøstet opp under selve rettssaken, og Viggo kunne faktisk hatt et vanntett alibi hvis han var et annet sted. Det gir heller ingen mening hvorfor disse to skulle synkronisere forklaringen sin under avhør, og gi hverandre alibi. Hvorfor stoler du mer på Viggo lurer jeg på? Hadde ikke Baneheia drapene skjedd, så hadde neppe Viggo stukket hode frivillig fram og forklart at han hadde forgrepet seg på et barn i en periode på to år... Det er heller ikke så uvanlig at mange dømte overgripere selv hevder de er uskyldige. 5
Gjest Fnuggolina Skrevet 18. juni 2021 #9953 Skrevet 18. juni 2021 Hedda79 skrev (53 minutter siden): Visste du at 1-2 % av befolkningen er pedofil? Nå er ikke det sikre tall pga mørketall, og det er heller ikke alle pedofile som gjennomfører overgrep i praksis, men tallet er uansett høyt Det vil si at man kan anslå at det bor 50-100 pedofile i et område der det bor 5000 mennesker. Det er skremmende høyt tall over potensielle hovedpersoner, og i tillegg er det mange som har gjort langt grovere ting enn det VK har gjort. Hva tenker du om det? Forøvrig blir jeg fascinert over at du stadig vender tilbake til at JHA kan ha utført drap og voldtekt, men å dra inn bestekompisen sin uskyldig er helt urealistisk. Det gir absolutt ingen mening. https://www.overgrep.no/hvor-mange-pedofile-er-det-i-norge/ Tja, men det er endel andre profiler i det områder der man lett kan trekke inn som ikke koster så mye som å anklage den ene kompisen du har. Han jeg nevnte ved elva, andre originaler som støtt og stadig er innom lukket psykiatrisk avdeling og jo oppholder seg der - eventuelt denne «Elvis» eller hvem det var om han var creepy og kjent for JHA/familien.
Callisto83 Skrevet 18. juni 2021 #9954 Skrevet 18. juni 2021 Fnuggolina skrev (1 minutt siden): Tja, men det er endel andre profiler i det områder der man lett kan trekke inn som ikke koster så mye som å anklage den ene kompisen du har. Han jeg nevnte ved elva, andre originaler som støtt og stadig er innom lukket psykiatrisk avdeling og jo oppholder seg der - eventuelt denne «Elvis» eller hvem det var om han var creepy og kjent for JHA/familien. Ja, det var "nok å ta av" hvis man skulle tenke sånn. 1
anonym 4545 Skrevet 18. juni 2021 #9955 Skrevet 18. juni 2021 Det er kun JHA sin forklaring og indisier som kan knyttet VK til åstedet. Det blir ren ønsketekning å tro påtalemyndigheten innstiller på noe annet en frifinnelse. Saken dreier seg tross alt ikke om VK sin personlighet, som mange her inne tror/argumenterer med. 12
VitaSana Skrevet 18. juni 2021 #9956 Skrevet 18. juni 2021 Fnuggolina skrev (1 time siden): Tja, men det er endel andre profiler i det områder der man lett kan trekke inn som ikke koster så mye som å anklage den ene kompisen du har. Han jeg nevnte ved elva, andre originaler som støtt og stadig er innom lukket psykiatrisk avdeling og jo oppholder seg der - eventuelt denne «Elvis» eller hvem det var om han var creepy og kjent for JHA/familien. Hvor troverdig ville det vært å trekke inn en JHA ikke pleide å omgås etter at to jenter var myrdet og mishandlet? Det var vel også slik at det var politiet som brakte inn VK som en mulig hovedskyldig/medskyldig? Jeg synes det blir lite trolig at han skulle trekke inn en annen. 4
Djækklåsst Skrevet 18. juni 2021 #9957 Skrevet 18. juni 2021 (endret) Fnuggolina skrev (2 timer siden): Tja, men det er endel andre profiler i det områder der man lett kan trekke inn som ikke koster så mye som å anklage den ene kompisen du har. Han jeg nevnte ved elva, andre originaler som støtt og stadig er innom lukket psykiatrisk avdeling og jo oppholder seg der - eventuelt denne «Elvis» eller hvem det var om han var creepy og kjent for JHA/familien. Poenget er at politiet navngav VK og ba JHA bekrefte at VK var «hovedmannen», som gjorde at JHA skjønte at det kunne være en farbar vei, siden politiet ikke ville gjort dette om de ikke selv trodde det forholdt seg slik. Det hadde vært veldig spesielt om JHA, etter å ha fått vite at politiet trodde han var et offer for VK i denne saken, i stedet for å «bekrefte» dette hadde sagt «nei, det var xxx som tvang meg med på dette», der xxx f.eks var en fra Syretoppen som for alt han visste var et annet sted den kvelden, og som det ellers ikke var noen grunn til at skulle finne på noe sånt sammen med JHA. JHA ønsket neppe å trekke inn VK, men alternativet var å bli stemplet som tidenes verste monster i Norge som eneste gjerningsmann. Endret 18. juni 2021 av Djækklåsst 15
Isambard Skrevet 18. juni 2021 #9958 Skrevet 18. juni 2021 Aliquis skrev (5 timer siden): Det kan umulig komme nye bevis som fullstendig frikjenner Kristiansen, så dette er vel litt meningsløst å spørre om? Hva skulle det ha vært? Om det så hadde kommet frem en 3. person som tilsto, sa det var han som sto bak de ekstremt svake DNA-sporene som matcher Kristiansen, og at man ved nye tester fikk match på en fullstendig DNA-profil på personen, så er skyggelappene i denne tråden så inngrodd at jeg er sikker på at flere ville sagt at de var 3 gjerningsmenn, og at Kristiansen var en av dem. Helt hypotetisk: At JHA skifter forklaring og innrømmer at han var alene om drapene. Jeg tror ikke det skjer, men man skal aldri si aldri. 5
Callisto83 Skrevet 18. juni 2021 #9959 Skrevet 18. juni 2021 Djækklåsst skrev (34 minutter siden): JHA ønsket neppe å trekke inn VK, men alternativet var å bli stemplet som tidenes verste monster i Norge som eneste gjerningsmann. Eller, kan det tenkes at JHA ikke klarte å holde inne lengre det grusomme han gikk og bar på? Som han frem til da hadde nektet for? 6
rebella81 Skrevet 18. juni 2021 #9960 Skrevet 18. juni 2021 Atheena skrev (9 timer siden): Selvfølgelig skal jeg godta at han er uskyldig. Men man må kunne kalle en spade en spade. Jeg bekrefter kun det åpenbare at VK mente at han var sjefen som et svar på ditt innlegg. Samt flere vitneavhør om det samme. Det står side opp og ned om dette i rapporten. Så hva er poenget ditt med å skrive at det ikke var tilfelle? Søndagen før han ble siktet så kalte han nabokvinnen fitte. Da var han over 20 år! Jeg har også vokst opp med flere drittunger rundt meg som i høyeste grad var i stand til å kalle andre fitte, også i voksen alder. Jeg fatter ikke at det blir nevnt som et slags argument for skyld. 18
Fremhevede innlegg