yamask Skrevet 17. juni 2021 #9901 Skrevet 17. juni 2021 Callisto83 skrev (Akkurat nå): Ja, Viggo forklarte jo selv at han trengte tid på å fordøye saken. Det var det han fortalte en journalist. Dette vil da si 6 år etter dommen i 2002. Også var det det at han trodde advokaten jobbet med en gjenåpning en god stund, før han slet veldig med å få tak i en advokat som ville se på saken hans … Dette har jo blitt skrevet mange ganger før. 24
livmor Skrevet 17. juni 2021 #9902 Skrevet 17. juni 2021 Callisto83 skrev (Akkurat nå): Ja, Viggo forklarte jo selv at han trengte tid på å fordøye saken. Det var det han fortalte en journalist. Dette vil da si 6 år etter dommen i 2002. Og så resten av det da, sånn for redelighetens skyld. Han trodde også i flere år at advokaten hans jobbet med gjenopptakelse, og da det ble klart at han slettes ikke gjorde det, var det nesten umulig å finne en advokat som ville ta saken. 16
Hank Amarillo Skrevet 17. juni 2021 #9903 Skrevet 17. juni 2021 Callisto83 skrev (11 minutter siden): Apropos å ligge stille i båten. Det er selvsagt helt naturlig å ville være høylytt om man er uskyldig dømt. Det sier seg selv. Problemet med Viggo, er at han ventet helt til 2008 med å bli høylytt om gjenopptagelse... Dette har blitt svart på tidligere, selvfølgelig. Men kan gjenta. De første årene var de av den forståelse at advokaten han hadde fra før av jobbet mot gjenopptakelse. Noe de fant ut etterhvert at han egentlig ikke gjorde. Det var etter det vanskelig å finne en ny advokat som ville ta saken. Frem til Klomsæt kom inn i 2008. 11
Gjest Sirisiri10 Skrevet 17. juni 2021 #9904 Skrevet 17. juni 2021 anonym 4545 skrev (4 minutter siden): Ok, hendelsene i fengselet fant vel sted for over 10 år siden? Nope. Det avtok for noen år siden, men fortsatt hatt upassende atferd. Kriminalomsorgen mener det fortsatt er fare for at han begår alvorlig kriminalitet etter han er ferdig i fengsel.
anonym 4545 Skrevet 17. juni 2021 #9905 Skrevet 17. juni 2021 Sirisiri10 skrev (2 minutter siden): Nope. Det avtok for noen år siden, men fortsatt hatt upassende atferd. Kriminalomsorgen mener det fortsatt er fare for at han begår alvorlig kriminalitet etter han. er ferdig i fengsel. Dette med fortsatt upassende adferd er vel kun en påstand fra din side. 12
Gjest Bettys Skrevet 17. juni 2021 #9906 Skrevet 17. juni 2021 Hank Amarillo skrev (5 timer siden): Hva er det med det narrativet som ikke henger på greip btw? - byttingen av klær som da blir forklart med at JHA beordret dem til å bytte klær (mer sannsynlig at de var nakne samtidig pga to gjerningsmenn og kledde på seg feil klær etterpå) - drap først og misbruk etterpå (høres svært lite trolig ut at JHA plutselig skulle utvikle nekrofile tendenser) - greiner som ble kappet dagen før for å forklare manglende blodspor på greinene (mer sannsynlig med to gjerningsmenn med to kniver) - to ofre tyder mer på to gjerningsmenn enn en. - DNA tyder på to gjerningsmenn - JHA visste om VKs misbruk av barn. Han hadde deltatt noen ganger i VKs kikking. De var ikke fremmed for å dele slike avvikende tendenser - Historiene deres stemte godt overens de første avhørene og forandret seg synkronisert med hverandre. En samlet GKhar også bemerket det som et tegn på mulig skyld.
Jazzbazz Skrevet 17. juni 2021 #9907 Skrevet 17. juni 2021 Callisto83 skrev (20 minutter siden): Apropos å ligge stille i båten. Det er selvsagt helt naturlig å ville være høylytt om man er uskyldig dømt. Det sier seg selv. Problemet med Viggo, er at han ventet helt til 2008 med å bli høylytt om gjenopptagelse... Hvor mange ganger skal du gjenta noe som er objektivt galt, og som er grundig forklart for deg? VKs daværende forsvarer Tore Pettersen startet med å se på mulighetene for gjenopptakelse rett etter dommen i 2002. En eller annen gang mellom 2002 og 2004 gir Pettersen opp dette arbeidet uten å si ifra til VK. Noe etter 2004 får VK vite at Pettersen har gitt opp, og starter da den vanskelige jobben med å finne en advokat som vil ta i saken med ildtang. Han får tak i Klomsæt i 2008, som senere samme år sender inn den første gjenopptakelsesbegjæringen. Hvis du lurer på hvorfor VK ikke gikk til pressen, så kan du jo se for deg hvilke muligheter VK hadde til å innkalle til pressekonferanse fra cella på Ila, eller hvilke aviser som ville trykke påstander om uskyld fra den mest demoniserte domfelte siden krigen. Og VK stolte heller ikke på pressen etter den nevnte demoniseringen. Og, etter alt å dømme var han ganske høylytt om dette på cella de første årene, med tilsvarende anmerkninger på oppførsel. 15 1
Perelandra Skrevet 17. juni 2021 #9908 Skrevet 17. juni 2021 (endret) Tråden er ryddet for brukerdebatt. Perelandra, mod. Endret 19. juni 2021 av Perelandra
Callisto83 Skrevet 17. juni 2021 #9909 Skrevet 17. juni 2021 Jazzbazz skrev (2 minutter siden): Hvor mange ganger skal du gjenta noe som er objektivt galt, og som er grundig forklart for deg? VKs daværende forsvarer Tore Pettersen startet med å se på mulighetene for gjenopptakelse rett etter dommen i 2002. En eller annen gang mellom 2002 og 2004 gir Pettersen opp dette arbeidet uten å si ifra til VK. Noe etter 2004 får VK vite at Pettersen har gitt opp, og starter da den vanskelige jobben med å finne en advokat som vil ta i saken med ildtang. Han får tak i Klomsæt i 2008, som senere samme år sender inn den første gjenopptakelsesbegjæringen. Hvis du lurer på hvorfor VK ikke gikk til pressen, så kan du jo se for deg hvilke muligheter VK hadde til å innkalle til pressekonferanse fra cella på Ila, eller hvilke aviser som ville trykke påstander om uskyld fra den mest demoniserte domfelte siden krigen. Og VK stolte heller ikke på pressen etter den nevnte demoniseringen. Og, etter alt å dømme var han ganske høylytt om dette på cella de første årene, med tilsvarende anmerkninger på oppførsel. Kilde? 2
Madame Butterfly Skrevet 17. juni 2021 #9910 Skrevet 17. juni 2021 On 2/18/2021 at 12:50 AM, Montos said: Det må ikke foreligge et DNA-spor på et åsted for å kunne dømmes. Det var bare flaks at man fant biologisk materiale som gjorde at man kunne fremstille en full DNA-profil av Jan Helge. Hva mener du «flaks»? Jeg er knapt kjent med saken.
Katten.2.0 Skrevet 17. juni 2021 #9911 Skrevet 17. juni 2021 (endret) Sirisiri10 skrev (På 17.6.2021 den 22.13): Du skjønner ikke det heller? Skyldig eller uskyldig i Baneheia saken så har viggo vist seg å være farlig. Jeg hadde søkt om akkurat det samme. Kan være jeg er farget av egne erfaringer i forbindelse med voksne mennesker som har angrepet andre voksne mennesker med bl.a. kniv, truet meg o.l. Jeg anser ikke en person som har sittet inne i 21 år, og som er det mennesket som har flest øyne på seg i hele Norge, som nevneverdig farlig. 2ro skrev (På 17.6.2021 den 22.23): Rart å ønske beskyttelse mot han som fortsatt har dom mot seg for å drepe og voldta barna deres? Klart de må få. Prøv å sett deg inn i denne situasjonen da. Og Viggo bør også få. Det trengs sikkert. Både for Baneheia og også for tidligere ugjerninger. Tenker litt mer logisk på det. Det er jo ingen indikator på at VK kommer til å utøve vold mot de etterlatte. Det er jo ingen som hater dem, og det er intet motiv for å angripe dem. VK vil dog være - etter min mening - mye mer utsatt for angrep. Om ABB hadde kommet seg ut fra fengselet, vet jeg ihvertfall at vi er ganske så mange som vil volde det mennesket enorm skade. Regner med det er en del like tanker blant både de pårørende til VKs dømte overgrep, samt de som fortsatt anser han som skyldig i Baneheia-saken. Ryddet for latterliggjøring og brudd på retningslinjene for Aktuelle saker og politikk. Perelandra, mod. Endret 19. juni 2021 av Perelandra 16
Gjest Sirisiri10 Skrevet 17. juni 2021 #9912 Skrevet 17. juni 2021 anonym 4545 skrev (29 minutter siden): Dette med fortsatt upassende adferd er vel kun en påstand fra din side. Unødvendig kommentar. Siste sak på han var fra 2016. Altså ikke 20 år siden eller 10 år siden som du skrev.. "Selv om det ikke er skrevet noen hendelsesrapporter på ham siden 2016, har det fortsatt å være «betydelige utfordringer knyttet til samhandling og samarbeid», skriver Kriminalomsorgen" https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rgdkEK/fersk-rapport-vil-gjoere-viggo-kristiansen-klar-for-livet-utenfor-murene
Jazzbazz Skrevet 17. juni 2021 #9913 Skrevet 17. juni 2021 Callisto83 skrev (9 minutter siden): Kilde? Som jeg skrev forrige gang du kom med denne påstanden, i dokumentarserien, episode 5, fra tidspunktet 19:30, er det intervjuer med VKs far, psykolog Atle Austad og advokat Sigurd Klomsæt som forklarer dette. Disse må kunne regnes som primærkilder. At han var demonisert i pressen er vel neppe noe som trenger kilder. At han hadde mange anmerkninger i fengselet frem til noen begynte å jobbe med saken hans er vel også velkjent. 9
Callisto83 Skrevet 17. juni 2021 #9914 Skrevet 17. juni 2021 (endret) Jeg bare på påpekte at Viggo drøyde til 2008 med å ville gjenoppta saken. Så forklarte jeg hva han selv svarte en journalist på spørsmålet om hvorfor han hadde ventet så lenge. Jeg vet jo at jeg får en hel historie som fyller inn det mystiske tomrommet, men det er verdt å nevne flere ganger når folk tydeligvis glemmer at det var en rolig periode for de pårørende fra 2002 til 2008. Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 19. juni 2021 av Perelandra 3
Callisto83 Skrevet 17. juni 2021 #9915 Skrevet 17. juni 2021 (endret) Synes du dokumentaren (eller Jahr sin bok) er en god objektiv kilde å bruke i denne debatten? Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 19. juni 2021 av Perelandra 5
Katten.2.0 Skrevet 17. juni 2021 #9916 Skrevet 17. juni 2021 Just now, Callisto83 said: Synes du dokumentaren (eller Jahr sin bok) er en god objektiv kilde å bruke i denne debatten? Ikke i seg selv, men om den presenterer ubestridelig fakta, så er det naturligvis irrelevant at de ble presentert i dokumentaren eller boka. 14
Gjest Sirisiri10 Skrevet 17. juni 2021 #9917 Skrevet 17. juni 2021 Katten.2.0 skrev (10 minutter siden): Kan være jeg er farget av egne erfaringer i forbindelse med voksne mennesker som har angrepet andre voksne mennesker med bl.a. kniv, truet meg o.l. Jeg anser ikke en person som har sittet inne i 21 år, og som er det mennesket som har flest øyne på seg i hele Norge, som nevneverdig farlig. Tenker litt mer logisk på det. Det er jo ingen indikator på at VK kommer til å utøve vold mot de etterlatte. Det er jo ingen som hater dem, og det er intet motiv for å angripe dem. VK vil dog være - etter min mening - mye mer utsatt for angrep. Om ABB hadde kommet seg ut fra fengselet, vet jeg ihvertfall at vi er ganske så mange som vil volde det mennesket enorm skade. Regner med det er en del like tanker blant både de pårørende til VKs dømte overgrep, samt de som fortsatt anser han som skyldig i Baneheia-saken. Altså viggo har truet folk FØR baneheia drapene og ETTER. Folk som ikka har noe med dette å gjøre. Så at foreldrene ønsker voldsalarm er fult forståelige. Hadde jeg bodd i nærheten av han hadde jeg også vært en smule redd. Håper for han sin del og andres at han ikke gjør noe. «Det er grunn til å tro at Viggo Kristiansen ellers vil krenke de etterlattes fred», heter det i avgjørelsen fra Oslo politidistrikt som Nettavisen har fått tilgang til. Etter en samlet vurdering mener vi at gjentakelsesfaren ikke er tilstrekkelig redusert til at Kristiansen kan løslates fra forvaring 12. september 2021 uten videre oppfølging og kontroll fra kriminalomsorgen. Region øst mener at det foreligger en nærliggende fare for at Kristiansen på nytt vil begå forvaringskvalifiserende lovbrudd dersom han løslates uten vilkår ved tidsrammens utløp. Gjentakelsesfaren vurderes som reell og kvalifisert. https://www.nettavisen.no/nyheter/baneheia-parorende-har-fatt-voldsalarm-foler-pa-en-utrygghet-at-viggo-kristiansen-er-loslatt/s/12-95-3424142749
Jazzbazz Skrevet 17. juni 2021 #9918 Skrevet 17. juni 2021 (endret) Callisto83 skrev (14 minutter siden): Synes du dokumentaren (eller Jahr sin bok) er en god objektiv kilde å bruke i denne debatten? Synes du troverdighetene til VKs far, psykolog Atle Austad og advokat Sigurd Klomsæt om dette temaet lider av at påtalemyndighetene og ofrenes pårørende ikke har stilt til intervju der de har uttalt seg om hvordan de opplevde dette? Forstår du i det hele tatt hvordan konseptet "kilde" fungerer? En ting er å kritisere dokumentaren/boka for overordnede konklusjoner basert på utvalget av innslag, men de overnevnte er da vitterlig primærkildene! Og de snakker selv, det er ikke noen som gjenforteller. Det eneste som kunne mangle er et intervju med Tore Pettersen dersom man lurer på når han gav opp, men selv det er ikke viktig all den tid VK til enhver tid enten tror at noen jobber med saken, eller leter etter noen som kan jobbe med den. Endret 17. juni 2021 av Jazzbazz Et "ikke" for mye 16
Katten.2.0 Skrevet 17. juni 2021 #9919 Skrevet 17. juni 2021 5 minutter siden, Sirisiri10 said: Altså viggo har truet folk FØR baneheia drapene og ETTER. Folk som ikka har noe med dette å gjøre. Så at foreldrene ønsker voldsalarm er fult forståelige. Hadde jeg bodd i nærheten av han hadde jeg også vært en smule redd. Håper for han sin del og andres at han ikke gjør noe. «Det er grunn til å tro at Viggo Kristiansen ellers vil krenke de etterlattes fred», heter det i avgjørelsen fra Oslo politidistrikt som Nettavisen har fått tilgang til. Etter en samlet vurdering mener vi at gjentakelsesfaren ikke er tilstrekkelig redusert til at Kristiansen kan løslates fra forvaring 12. september 2021 uten videre oppfølging og kontroll fra kriminalomsorgen. Region øst mener at det foreligger en nærliggende fare for at Kristiansen på nytt vil begå forvaringskvalifiserende lovbrudd dersom han løslates uten vilkår ved tidsrammens utløp. Gjentakelsesfaren vurderes som reell og kvalifisert. https://www.nettavisen.no/nyheter/baneheia-parorende-har-fatt-voldsalarm-foler-pa-en-utrygghet-at-viggo-kristiansen-er-loslatt/s/12-95-3424142749 Fra samme link: "I rapporten fra psykiaterne fra 17. mars i år, etter at saken var besluttet gjenopptatt, sier de at han ikke er farlig. Den andre rapporten, fra desember 2020, før gjenopptakelsen var avklart, bygger på at han er en drapsmann i Baneheia-saken." Men jeg ser hva du og andre skriver, og selv om jeg personlig ikke anser det som sannsynlig at VK skulle gjort noe slikt, skjønner jeg at det vil trygge de etterlatte at de har en voldsalarm. Sånn sett er det et svært lite 'offer' for at de skal ha en større grad av trygghet i denne påkjenningen. 7
Callisto83 Skrevet 17. juni 2021 #9920 Skrevet 17. juni 2021 Katten.2.0 skrev (4 minutter siden): Ikke i seg selv, men om den presenterer ubestridelig fakta, så er det naturligvis irrelevant at de ble presentert i dokumentaren eller boka. Når "ubestridelig fakta" som du kaller det, blir presentert av Viggos forsvar, som kjemper for hans uskyld, så synes jeg det burde ringe noen bjeller. Disse har et klart motiv med å forklare seg som de gjør. (For andre som er interessert, anbefaler jeg å lese litt om Ann Helen drapet. Også der var Klomsæt og Sjødin forsvarere til den drapsdømte, og det er nesten påfallende hvor lik strategi de hadde da for å prøve og frifinne morderen.) 5
Fremhevede innlegg