Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TuttaHutta skrev (23 minutter siden):

som må gjøre Jan Helge til Norges heldigste drapsmann, for han kunne umulig vite at så mange indirekte bevis ville peke på Viggo når han tilsto.

JHA trengte ikke å vite noe som helst annet enn det som avhøreren avslørte for JHA at politiet trodde: Politiet trodde at VK var medskyldig og politiet trodde at VK var hovedmannen og at JHA var "et slags offer" i saken.

JHA hadde flaks angående at politiet gjorde slike tabber som de gjorde.

Endret av Hardkoktegg
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TuttaHutta skrev (31 minutter siden):

mens DNA-bevis og vitneobservasjoner stort sett støtter hypotesen om at du var med

Så det mener du? DNA-bevis og vitneobservasjoner som støtter den hypotesen? Kan du dokumentere dette?

Endret av Hardkoktegg
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u skrev (7 minutter siden):

Helt klart urimelig at han skulle fått det til, sågar usett.

Mobilbeviset er altså vell så overveldende som at han skulle vært i en annen by, altså at dersom det er han (og ingen andre som har benyttet hans telefon) så kan han nødvendigvis ikke ha vært med på ugjerningen.

Så mobilbeviset er i aller høyeste grad vesentlig her, det nærmest beviser at han ikke kan ha vært delaktig i dette (i så fall må han nødvendigvis ha hatt det særdeles travelt med å komme seg til og fra åsted og sted der han har mobildekning), det må ansees umulig usett.

Dette er jo helt feil. De to kameratene på 27 og 28 år, som sannsynligvis så jentene sist når de badet, tok en rask tur opp til 3. stampe fra Tordenskjoldsgate i Kristiansand, på bare noen få minutter. Avstandene er ikke så store, og Viggo kunne fint gått et par hundre meter fra åstedet på 40 minutter.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardkoktegg skrev (2 minutter siden):

Så det mener du? DNA-bevis? Kan du dokumentere dette?


Det trenger jeg vel neppe, de er godt kjent, de viser et allel fra en person som ikke er Jan Helge i en av prøvene, og blandingsprofil fra to personer som kan være Jan Helge og Viggo i to av de andre prøvene fra den andre jenta.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (7 minutter siden):


Det trenger jeg vel neppe, de er godt kjent, de viser et allel fra en person som ikke er Jan Helge i en av prøvene, 

Dette kunne ikke brukes som bevis, etter det jeg har forstått. Det kunne være feks forurensning. Og VKs DNA er IKKE funnet på åstedet.

TuttaHutta skrev (7 minutter siden):

og blandingsprofil fra to personer som kan være Jan Helge og Viggo i to av de prøvene fra den andre jenta.

Som kan være f.eks forurensning.

Kanskje fra politimannens brukte presenning?

Endret av Hardkoktegg
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (9 minutter siden):


Det trenger jeg vel neppe, de er godt kjent, de viser et allel fra en person som ikke er Jan Helge i en av prøvene, og blandingsprofil fra to personer som kan være Jan Helge og Viggo i to av de andre prøvene fra den andre jenta.

Hva betyr det uthevede for deg? Mener du at dette beviser at det var mer enn 1 gjerningsmann på åstedet?

Endret av Hardkoktegg
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hardkoktegg skrev (3 minutter siden):

Dette kunne ikke brukes som bevis, etter det jeg har forstått.


Ikke tro på alt forsvaret sier, det er fri bevisførsel, og det legges til grunn bevisenes beskaffenhet den gangen de ble innhentet, ikke hva forsvarets representanter mener.
 

Hardkoktegg skrev (2 minutter siden):

Hva betyr det uthevede for deg?


Det betyr at DNA-spor peker helt tydelig på to gjerningsmenn, ikke én, ikke fire, men to.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
TuttaHutta skrev (20 minutter siden):

Det betyr at DNA-spor peker helt tydelig på to gjerningsmenn, ikke én, ikke fire, men to.

Hva er det du ikke forstår ved det ekspertisen på DNA uttaler?

Det er jo hårreisende feil det du kommer med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
Callisto83 skrev (35 minutter siden):

Dette er jo helt feil. De to kameratene på 27 og 28 år, som sannsynligvis så jentene sist når de badet, tok en rask tur opp til 3. stampe fra Tordenskjoldsgate i Kristiansand, på bare noen få minutter. Avstandene er ikke så store, og Viggo kunne fint gått et par hundre meter fra åstedet på 40 minutter.

 

Om han skulle delta, så må han nødvendigvis ha fartet frem og tilbake (forutsatt at det var han som disponerte telefonen), og da hadde han i så fall hatt dårlig tid begge steder.

Om man skulle rekonstruert et slik scenario, så skulle det vanskelig latt seg gjennomføre. Og er det rimelig at han skal ha fartet frem og tilbake for å både motta og sende SMS'er mens han bedrev noe som nødvendigvis måtte ha et visst fokusi det tidsrommet, altså overgrep og drap.

Nå peker jo nær sagt alt i retning at det var JHA som begikk dette, alene. Det blir en helt absurd situasjon om VK skal ha fartet frem og tilbake for å begå overgrep og drap mens han samtidig skal nå dekningsområder for å både motta og sende SMS - bevisene slik de foreligger peker helt klart i retning mot at JHA begikk disse ugjerningene alene og at VK ikke var delaktig.

Så får det være at man ikke liker VK, jeg anser han som en avviker og en med betydelige problemer, som også av meg ansees som en fare for det motsatte kjønn... Men like fult, alt tyder på at han er utsatt for et justismord og ikke var delaktig i dette og at JHA står bak dette alene. Jeg dømte han nord og ned også jeg tidligere, men slik jeg ser saken nå så føler jeg at det var feil av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u skrev (1 time siden):

Hva er det du ikke forstår ved det ekspertisen på DNA uttaler?

Det er jo hårreisende feil det du kommer med her.

Jeg forstår at både de spanske og norske rettsmedisinske institutt mener det er spor etter to gjerningsmenn.

Jeg forstår at forsvarets eksperter har sådd tvil om det kan være forurenset, jeg personlig finner sannsynligheten for det svært liten, og registrer at Mevåg også uttalte seg om dette under de opprinnelige rettsakene.

Jeg forstår at Den Rettsmedisinske Kommisjon som kvalitetssikrer slike rapporter uttaler om Torp Petersen at hans rapport ikke burde brukes fordi den ikke oppfyller kravene til slike rapporter (GK-rapporten side 39).
 

Made4u skrev (56 minutter siden):

Om han skulle delta, så må han nødvendigvis ha fartet frem og tilbake (forutsatt at det var han som disponerte telefonen), og da hadde han i så fall hatt dårlig tid begge steder.


Telenor kan nærmest garantere at telefonen ville vært koblet til EG A rundt 300 meter fra åstedet, fem minutter å gå, to minutter på sykkel unna åstedet.

Teleplan mener det kan ha vært dekning 150 meter unna, og at det også kan ha vært dekning på åstedet, selv om det er lite sannsynlig. Telenor kan ikke utelukke at det var dekning på åstedet.

Det er tidsrom i telefontrafikken hvor han har hatt tid til å delta, han brukte trolig ikke telefonen på åstedet, men på vei til og fra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (5 timer siden):


Det trenger jeg vel neppe, de er godt kjent, de viser et allel fra en person som ikke er Jan Helge i en av prøvene, og blandingsprofil fra to personer som kan være Jan Helge og Viggo i to av de andre prøvene fra den andre jenta.

"Trenger det neppe.."

Rart utsagn når du er på kollisjonskurs med en samlet vitenskap. 

Men det er jo innlysende. De som ikke KAN forklare seg gjør det jo neppe.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (4 timer siden):

Det er tidsrom i telefontrafikken hvor han har hatt tid til å delta, han brukte trolig ikke telefonen på åstedet, men på vei til og fra.

Som byr at stjernevitnet ditt jha lyver så det renner av han. Det vil være absolutt ingenting i hans forklaring som stemmer med din påstand. 

Rart at du skal undergrave fullstendig den personen du setter mest lit til I hele saken. 

 

Endret av Midgard
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (5 timer siden):

Det betyr at DNA-spor peker helt tydelig på to gjerningsmenn, ikke én, ikke fire, men to.

Det betyr at du ikke evner å forstå hvorfor saken er tatt opp på nytt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TuttaHutta skrev (7 timer siden):


Det må i så fall være den sjette versjonen av forklaringen hans, som kom under rettssaken, mellom sinneutbruddene i vitneboksen, for det er ikke det han forklarte til politiet i de første avhørene, der var han veldig bestemt på at han var hjemme hele kvelden, og at han var sammen med Jan Helge etter 19:30.

Nei, dette kommer fra avhørene.

Sitat

I avhør som siktet 21. september 2000 forklarte han at Jan Helge Andersen kom hjem til ham fredag 19. mai 2000 for å få tilbake nøklene som han hadde lånt av Andersen tidligere på kvelden. Han opplyser at dette var i 19.15 – 19.30 – tiden. Han forklarer at han lurer på om Dagsrevyen nesten var slutt eller at værmeldingen hadde begynt.

Kilde GK-rapporten

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (5 timer siden):

Jeg forstår at både de spanske og norske rettsmedisinske institutt mener det er spor etter to gjerningsmenn.

Jeg forstår at forsvarets eksperter har sådd tvil om det kan være forurenset, jeg personlig finner sannsynligheten for det svært liten, og registrer at Mevåg også uttalte seg om dette under de opprinnelige rettsakene.

Jeg forstår at Den Rettsmedisinske Kommisjon som kvalitetssikrer slike rapporter uttaler om Torp Petersen at hans rapport ikke burde brukes fordi den ikke oppfyller kravene til slike rapporter (GK-rapporten side 39).
 


Telenor kan nærmest garantere at telefonen ville vært koblet til EG A rundt 300 meter fra åstedet, fem minutter å gå, to minutter på sykkel unna åstedet.

Teleplan mener det kan ha vært dekning 150 meter unna, og at det også kan ha vært dekning på åstedet, selv om det er lite sannsynlig. Telenor kan ikke utelukke at det var dekning på åstedet.

Det er tidsrom i telefontrafikken hvor han har hatt tid til å delta, han brukte trolig ikke telefonen på åstedet, men på vei til og fra.

I følge det sikre vitnet med fotografisk hukommelse og som aldri ble tatt i løgn, lå Viggos mobil i sykkelveska, og sykkelen sto låst til en bom 11 minutters gange fra åstedet. 22 minutters gange t/r, hver gang han skulle sende en SMS. Det gir lite tid til å lokke, voldta og drepe to barn, men til gjengjeld gir det god tid til at JHA kunne tatt med seg jentene og rømt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TuttaHutta skrev (15 timer siden):


Hvis Viggo Kristiansen er uskyldig, må han være verdens mest uheldige menneske.

Med sin historie med overgrep mot barn, oppførsel ovenfor kvinner og naboer, så finner han seg en bestekompis som er drapsmann og som også tenner på små barn.

På en dag Viggo Kristiansen mangler totalt alibi, og hevder han var hjemme i bua, så voldtar og dreper bestekompisen to små jenter.

Ikke nok med det, men bestekompisen er én av en kvadrillion som ville dratt inn sin egen uskyldige bestekamerat.

Deretter forklarer Viggo seg uriktig helt fra start, og frem til han nekter å forklare seg videre etter han har blitt arrestert.
Han holder fast ved at han var hjemme sammen med kompisen sin hele kvelden, fra 19:30, selv etter at politiet forteller at bestekompisen nettopp har tilstått å ha voldtatt og drept to jenter nettopp 19:30.

Viggo derimot er sta, han har bestemt seg for et alibi, det står han ved, uansett om det umulig kan være riktig.
I stedet for å forklare seg slik alle andre uskyldige ville gjort, så er det løgn etter løgn og forsøk på tåkelegging med mors sykkel, Elvis, bestemor og annet.

Det er klart han kan være uskyldig, men sannsynligheten for at han er så uheldig, forklarer seg og oppfører seg så idiotisk selv om han er uskyldig osv, er ørliten.

Vet vi at det var VK som «fant» JHA? 
Dette er såklart spekulasjon, men jeg ser ikke bort i fra at det heller var motsatt. Mitt inntrykk er at JHA trengte VK mer enn den andre veien. Hvis man har fantasier og morbide planer, hvem bedre å gjemme seg bak enn den utagerende, avikende vennen som var så mye,mye mer synlig? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardkoktegg skrev (14 minutter siden):

Skal man lese kun det som står i intervjuet, eller skal man lese mellom linjene, mon tro..? 
 

Jeg regner med at Austad er relativt bevisst i måten han ordlegger seg på..

 

Tildels en interessant artikkel, og potensielt kanskje også en viss indikator på kreftene som jobber i bakgrunnen i denne saken?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u
TuttaHutta skrev (10 timer siden):

Jeg forstår at både de spanske og norske rettsmedisinske institutt mener det er spor etter to gjerningsmenn.

Det er jo akkurat dette de ikke kan mene, eksperter på DNA har jo gått ut og sagt tydelig at det ikke er mulig å konkludere slik- Ta til deg at DNA-beviset står sterkt i Viggo Kristiansen sin favør.

Og er det rimelig, synes du, at han skal ha galspurtet frem og tilbake (noe han må både for å motta og sende SMS), noe som ville blitt gjort fra en helt annet basestasjon dersom han var ved åsstedet (noe han ikke kan ha visst da han galspurtet frem og tilbake om han skal ha vært med på dette)...

Beklager, men både DNA spor og mobilbevis peker BEGGE helt klart i retning av at han ikke har vært delaktig i dette, hans DNA er heller aldri funnet men JHA sitt er derimot funnet (og han sa han satt med ryggen til da alt hendte).

---

Tar man som deg utgangspunkt i at VK er skyldig, man vet at han må ha fartet mellom åsted og sted det er dekning for at det skal være mulig, og han måtte ha hatt særdeles dårlig tid begge steder i følge tidslinjen elektroniske spor gir... Synes du det høres fornuftig ut, at han som lederen av de to, overlater alt av kontroll med åstedet til JHA mens han selv er borte for å sende SMS? Og er det vanlig at overgripere benytter så lite tid på overgrepsstedet med offeret, som han nødvendigvis må ha gjort for at det skal ha vært mulig for han å sende og motta SMS som han har gjort...

Det mest logiske her, og som beviser også klart indikerer slik saken står nå, er at JHA står alene om dette og at det er JHA som lyver og har trukket VK inn i saken - det underbygges jo kraftig av bevisene i saken også nå i 2021 og gjennopptagelseskommisjonen sin beslutning indikerer jo også at grunnlaget for dommen han fikk er feil...

Så ta til deg realitetene og ikke klamre deg fast til noe som ikke holder mål og blir uriktig, det er blitt sagt ganske sterkt av ekspertise på feltet at det ikke kan konkluderes med at det var to som stod bak ugjerningen. Det er sterke ord som bør medføre at du legger fra deg en missoppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made4u skrev (4 minutter siden):

Beklager, men både DNA spor og mobilbevis peker BEGGE helt klart i retning av at han ikke har vært delaktig i dette, hans DNA er heller aldri funnet men JHA sitt er derimot funnet (og han sa han satt med ryggen til da alt hendte).


Jeg registrerer at du er uenig, og respekterer det.

Jeg vet ikke om han er skyldig, men er ikke enig i at alle bevis han ble dømt på, nå liksom magisk peker i andre retningen, selv om støttegruppa til Viggo ønsker å få det til å fremstå slik.

DNA-bevisene viser fremdeles tegn på to gjerningsmenn, og mobilbeviset er på ingen måte noe sikkert bevis på noe som helst.

 

Made4u skrev (7 minutter siden):

Så ta til deg realitetene og ikke klamre deg fast til noe som ikke holder mål og blir uriktig, det er blitt sagt ganske sterkt av ekspertise på feltet at det ikke kan konkluderes med at det var to som stod bak ugjerningen. Det er sterke ord som bør medføre at du legger fra deg en missoppfatning.


At det ikke kan konkluderes, betyr ikke at bevisene ikke fremdeles peker i retning av to gjerningsmenn. Hadde man kunne konkludert sikkert med noe, så hadde det ikke lengre vært noe problem.

Det er stor uenighet om saken, fordi det er mye som er usikkert, og kan tolkes ulikt.
Ingen sitter på fasiten, heller ikke du, det er ingen som vet om Viggo er uskyldig, at noen påstår de vet det, og at bevisene peker sikkert på uskyld osv. viser bare at enkelte ikke forstår saken i det hele tatt, men har kjøpt hele narrativet til  Sjødin og hans støttespillere, så gjenstår det å se om statsadvokaten kjøper det like lett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...