Gå til innhold

Viggo Kristiansen uskyldig dømt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt god tid til å lese det meste av denne tråden, og er litt forundret.

Jeg har, i likhet med mange her, lest dommen.

Utover DNA beviset, som har vist seg å være feil, er det overhodet ikke bevis for VK medvirkning i saken. Jeg forstår ikke at det kan være noe uenighet om dette?

Man kan gjerne TRO at han er skyldig, man kan tro på JHA versjon (en av de...), man kan tro at vitner tar feil og mobilbeviset ikke står veldig sterkt. Men faktiske bevis, det finnes det ikke. Ikke i dommen i hvert fall. 
 

Så med mindre det finnes faktiske bevis som er utelatt i dommen og som vi aldri har hørt noe om i media, bør han frikjennes.

Jeg forstår godt at han ble dømt pga DNA sporet i sin tid. Man trodde man fant to ulike dna profiler, og drar da konklusjonen om at Viggo var med JHA, slik han «alltid» var. Man tar da også i betrakt VK tidligere handlinger. 
 

Men når det nå bare finnes et DNA profil, nemlig JHA’s, attpåtil på et sted der han nekter at det kan ha vært, da er det ikke grunnlag for dom.

Jrg skulle ønske at de som mener at VK er dømt med rette kunne gi meg et konkret bevis på det her. Ser at mange har spurt, men ingen har svart.

Tro kan man gjøre i kirka. Hvorvidt VK var et horribelt menneske (enig i det) mtp tidligere handlinger, merkelige handlinger i etterkant osv (ikke hjelpe til å lete f.eks) sier ingenting om hans skyld i akkurat denne saken.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Galanga skrev (7 timer siden):

Nå har jeg hatt god tid til å lese det meste av denne tråden, og er litt forundret.

Jeg har, i likhet med mange her, lest dommen.

Utover DNA beviset, som har vist seg å være feil, er det overhodet ikke bevis for VK medvirkning i saken. Jeg forstår ikke at det kan være noe uenighet om dette?

Man kan gjerne TRO at han er skyldig, man kan tro på JHA versjon (en av de...), man kan tro at vitner tar feil og mobilbeviset ikke står veldig sterkt. Men faktiske bevis, det finnes det ikke. Ikke i dommen i hvert fall. 
 

Så med mindre det finnes faktiske bevis som er utelatt i dommen og som vi aldri har hørt noe om i media, bør han frikjennes.

Jeg forstår godt at han ble dømt pga DNA sporet i sin tid. Man trodde man fant to ulike dna profiler, og drar da konklusjonen om at Viggo var med JHA, slik han «alltid» var. Man tar da også i betrakt VK tidligere handlinger. 
 

Men når det nå bare finnes et DNA profil, nemlig JHA’s, attpåtil på et sted der han nekter at det kan ha vært, da er det ikke grunnlag for dom.

Jrg skulle ønske at de som mener at VK er dømt med rette kunne gi meg et konkret bevis på det her. Ser at mange har spurt, men ingen har svart.

Tro kan man gjøre i kirka. Hvorvidt VK var et horribelt menneske (enig i det) mtp tidligere handlinger, merkelige handlinger i etterkant osv (ikke hjelpe til å lete f.eks) sier ingenting om hans skyld i akkurat denne saken.

Det du oppsummerer her er det helt sentrale når det gjelder selve spørsmålet om gjenopptakelse. Man skal altså vurdere blant annet om det er noe nytt som ikke var kjent for dømmende rett som gjør at frifinnelse i ny rettssak er en rimelig mulighet. Høyesterett har presisert at «rimelig mulighet» ikke betyr at det må være sannsynlighetsovervekt for at det blir frifinnelse, etter kommisjonens vurdering.

At det viser seg at det likevel ikke var DNA-beviser for to gjerningsmenn er en fundamental endring av bevisbildet, som åpner for at JHA var alene som gjerningsmann, noe som passer med øvrige beviser, herunder mobilbeviset.

Så kan man som enkelte gjør tro at VK var skyldig likevel, uten at jeg ser noen rimelige forklaringer på det. Men det spiller uansett ingen rolle for spørsmålet om gjenopptakelse, slik kravene for dette er definert. Likevel har altså kommisjonen under forrige leder avslått, og kverulert om betydningen av DNA-beviset, og hevdet at det ikke endrer på noe som helst. En rettsskandale av dimensjoner (at retten i 2002 dømte VK kan jeg forstå), som kanskje dagens medlemmer av kommisjonen vil rette på. Vi får se.

 

Endret av Djækklåsst
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (11 minutter siden):

Det du oppsummerer her er det helt sentrale når det gjelder selve spørsmålet om gjenopptakelse. Man skal altså vurdere blant annet om det er noe nytt som ikke var kjent for dømmende rett som gjør at frifinnelse i ny rettssak er en rimelig mulighet. Høyesterett har presisert at «rimelig mulighet» ikke betyr at det må være sannsynlighetsovervekt for at det blir frifinnelse, etter kommisjonens vurdering.

At det viser seg at det likevel ikke var DNA-beviser for to gjerningsmenn er en fundamental endring av bevisbildet, som åpner for at JHA var alene som gjerningsmann, noe som passer med øvrige beviser, herunder mobilbeviset.

Så kan man som enkelte gjør tro at VK var skyldig likevel, uten at jeg ser noen rimelige forklaringer på det. Men det spiller uansett ingen rolle for spørsmålet om gjenopptakelse, slik kravene for dette er definert. Likevel har altså kommisjonen under forrige leder avslått, og kverulert om betydningen av DNA-beviset, og hevdet at det ikke endrer på noe som helst. En rettsskandale av dimensjoner (at retten i 2002 dømte VK kan jeg forstå), som kanskje dagens medlemmer av kommisjonen vil rette på. Vi får se.

 

Nå kommer tv serien på nyåret, som nok vil føre til at enda flere vil få øynene opp, og stiller seg spørsmål til dette. Vi får bare håpe det blir en gjenopptakelse ,

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cleopatra70 skrev (9 timer siden):

Veldig bra, i så fall. Opplever Jahr som en modig og etterrettelig forfatter i  "Drapene i Baneheia". Svært interessant om han går inn i siste årets prosess, bl.a. det grove som Den rettsmedisinske kommisjon har bedrevet rundt DNA-rapporten til Torp Petersen. Det trengs å bli satt lys på. Uansett, Jahr er en god og sterk lykt! 

Endret av ribe20
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har VK sonet sine 21 år?
Hva vil skje i såfall om ikke kommisjonen kommer frem til et svar innen da? 
Muligheten for at han løslates uten forvaring er vel der?  
Det jeg spør om her er vel om det er «enklere» for visse parter å løslate ham enn å la ham få gjenoppta saken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zenhouse skrev (2 timer siden):

Når har VK sonet sine 21 år?
Hva vil skje i såfall om ikke kommisjonen kommer frem til et svar innen da? 
Muligheten for at han løslates uten forvaring er vel der?  
Det jeg spør om her er vel om det er «enklere» for visse parter å løslate ham enn å la ham få gjenoppta saken? 

Han har sittet fengslet siden september 2000, inkl. varetekt, så dommen er ferdig sonet september neste år. Da vil han løslates med mindre påtalemyndighetene begjærer fortsatt forvaring fordi de mener han er en fare for samfunnet, noe de i så fall må få medhold i.

Men dette er helt uavhengig av gjenopptakelsesprosessen. I de fleste alvorlige saker som gjenopptas har gjenopptakelse og frifinnelse skjedd etter at den aktuelle dommen var ferdig sonet, så ikke noe nytt om det skjer i dette tilfellet også.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenhouse skrev (5 timer siden):

Når har VK sonet sine 21 år?
Hva vil skje i såfall om ikke kommisjonen kommer frem til et svar innen da? 
Muligheten for at han løslates uten forvaring er vel der?  
Det jeg spør om her er vel om det er «enklere» for visse parter å løslate ham enn å la ham få gjenoppta saken? 

De satser nok på at saken vil koke bort i kålen når han blir løslatt, jeg tror det er derfor de trenerer i det uendelige nå. De vet de kommer til å få protester om de avslår, og de trenger en god grunn for det som de ikke finner.
Men at Viggo skal gi opp å få saken opp igjen fordi han blir løslatt er nok noe de bare kan drømme om. Han kommer aldri til å gi seg.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Cleopatra70 skrev (På 11.12.2020 den 22.04):

De satser nok på at saken vil koke bort i kålen når han blir løslatt, jeg tror det er derfor de trenerer i det uendelige nå. De vet de kommer til å få protester om de avslår, og de trenger en god grunn for det som de ikke finner.
Men at Viggo skal gi opp å få saken opp igjen fordi han blir løslatt er nok noe de bare kan drømme om. Han kommer aldri til å gi seg.

Dette står på VG nå...

Sitat

Påtalemyndigheten har begjært forlengelse av Baneheia-dømte Viggo Kristiansens forvaringsdom.

Det bekrefter hans forsvarer Arvid Sjødin overfor VG. Etter at han mottok begjæringen har advokaten sendt et brev der han ber om at mandatet til psykiaterne som skal vurdere om det er fare for at Kristiansen vil begå nye kriminelle handlinger endres.

...

De lar det ikke "koke bort i kålen" og de har ikke engang tenkt å løslate ham?

Hva skjer her? Helt utrolig at de kan begjære forlengelse i en sak uten beviser...som om det ikke var ille nok at han ikke fikk saken gjenopptatt. Jeg ble veldig overrasket da jeg leste dette nå...

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/vil-forlenge-viggo-kristiansens-forvaringsdom.cro6AnYk2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antisocialclub skrev (14 timer siden):

At de ber om forlengelse ga meg gåsehud.... Ikke bra. 

Det er vel som forventet. Noe annet ville vært å innrømme at de tar feil. Deres «kamp» for å holde VK fengslet minner om Trumps kamp for å beholde presidentvervet. Heldigvis er det ikke påtalemyndighetene som bestemmer. 

Nå kommer TV-dokumentaren på TVNorge/Dplay, for øvrig. Den skal publiseres ila januar.

https://journalisten.no/baneheia-discovery-hanne-mcbride/baneheia-dokumentar-publiseres-i-lopet-av-januar/442296

Endret av Djækklåsst
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (17 timer siden):

Dette står på VG nå...

De lar det ikke "koke bort i kålen" og de har ikke engang tenkt å løslate ham?

Hva skjer her? Helt utrolig at de kan begjære forlengelse i en sak uten beviser...som om det ikke var ille nok at han ikke fikk saken gjenopptatt. Jeg ble veldig overrasket da jeg leste dette nå...

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/vil-forlenge-viggo-kristiansens-forvaringsdom.cro6AnYk2

Det er ellers ikke besluttet hvorvidt han får saken gjenopptatt eller ikke.

Og det er vel ingen grunn til å bli overrasket over at påtalemyndighetene holder fast ved sine vrangforestillinger og begjærer forlenget forvaring. Eller dvs. de vet trolig meget vel at bevisene i saken ikke holder, så neppe vrangforestillinger, bare en gjeng som av en eller annen grunn føler seg forpliktet til å være tro mot gamle feil.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (3 timer siden):

Det er ellers ikke besluttet hvorvidt han får saken gjenopptatt eller ikke.

Og det er vel ingen grunn til å bli overrasket over at påtalemyndighetene holder fast ved sine vrangforestillinger og begjærer forlenget forvaring. Eller dvs. de vet trolig meget vel at bevisene i saken ikke holder, så neppe vrangforestillinger, bare en gjeng som av en eller annen grunn føler seg forpliktet til å være tro mot gamle feil.

Nettopp derfor er det vel på tide å bytte ut gjenopptakelseskommisjonen med folk som kan se på saken med andre øyne, og ikke bruke årevis på å gjøre saken ferdig

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Millimani skrev (17 minutter siden):

Nettopp derfor er det vel på tide å bytte ut gjenopptakelseskommisjonen med folk som kan se på saken med andre øyne, og ikke bruke årevis på å gjøre saken ferdig

Det kan du si. Men det ser ut til at fra den siste begjæringen ble sendt inn sommeren 2017 og til saken ble lagt frem for kommisjonens medlemmer «ferdig utredet» i desember 2019, trolig med innstilling om avslag, så hadde ingen av beslutningstagerne foruten leder (og noen utredere som har vært involvert siden 2008-09) sett på saken.

Det faktum at kommisjonen ikke godtok innstillingen men utsatte tyder på at det er uenighet men at minst en eller kanskje flere mener saken bør gjenåpnes. Så noen redelige sjeler er det der, ellers ville saken blitt avvist i desember 2019.

Hva som gjør at saken er ytterligere utsatt etter den nye DNA-rapporten fra Danmark fra et halvt år tilbake er ellers et åpent spørsmål. Kanskje de vil vente på reaksjoner på TV-serien, og «snu kappen etter vinden».

Endret av Djækklåsst
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de ber om forlengelse av forvaring nå er helt rimelig. Forvaringen baserer seg på den dommen som ble gjort og som fortsatt er gjeldene.

Selv hvis de mente at dommen var feil så kan de ikke nå plutselig gå mot den rådende dommen. De må først la gjenopptakelseskommisjonen få gjøre sitt arbeide og så en eventuelt domstol etterpå. Hvis de plutselig ikke ber om forlenget forvaring med utgangspunkt i at de tror dommen er feil, så vil det skape problemer og bli oppfattet som utidig innblanding i kommisjonen og domstolens  arbeid og oppgave.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle seks episoder gjøres tilgjengelig tirsdag 12. januar, slik jeg forstår det. Blir interessant å se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gab skrev (12 timer siden):

At de ber om forlengelse av forvaring nå er helt rimelig. Forvaringen baserer seg på den dommen som ble gjort og som fortsatt er gjeldene.

Selv hvis de mente at dommen var feil så kan de ikke nå plutselig gå mot den rådende dommen. De må først la gjenopptakelseskommisjonen få gjøre sitt arbeide og så en eventuelt domstol etterpå. Hvis de plutselig ikke ber om forlenget forvaring med utgangspunkt i at de tror dommen er feil, så vil det skape problemer og bli oppfattet som utidig innblanding i kommisjonen og domstolens  arbeid og oppgave.

Det stemmer vel ikke helt.

Påtalemyndighetene kan om de vil bidra til å få en sak gjenopptatt. Skulle de si at de mener dommen er feil vil det på ingen måte være noen «utidig innblanding».  Det vil derimot gjøre det enklere både for kommisjon og domstol. 

Men det er selvsagt riktig at de sjelden/aldri gjør dette. Og at de ber om forlenget forvaring er i tråd med hva man måtte forvente.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galanga skrev (På 6.12.2020 den 15.54):

Nå har jeg hatt god tid til å lese det meste av denne tråden, og er litt forundret.

Jeg har, i likhet med mange her, lest dommen.

Utover DNA beviset, som har vist seg å være feil, er det overhodet ikke bevis for VK medvirkning i saken. Jeg forstår ikke at det kan være noe uenighet om dette?

Man kan gjerne TRO at han er skyldig, man kan tro på JHA versjon (en av de...), man kan tro at vitner tar feil og mobilbeviset ikke står veldig sterkt. Men faktiske bevis, det finnes det ikke. Ikke i dommen i hvert fall. 
 

Så med mindre det finnes faktiske bevis som er utelatt i dommen og som vi aldri har hørt noe om i media, bør han frikjennes.

Jeg forstår godt at han ble dømt pga DNA sporet i sin tid. Man trodde man fant to ulike dna profiler, og drar da konklusjonen om at Viggo var med JHA, slik han «alltid» var. Man tar da også i betrakt VK tidligere handlinger. 
 

Men når det nå bare finnes et DNA profil, nemlig JHA’s, attpåtil på et sted der han nekter at det kan ha vært, da er det ikke grunnlag for dom.

Jrg skulle ønske at de som mener at VK er dømt med rette kunne gi meg et konkret bevis på det her. Ser at mange har spurt, men ingen har svart.

Tro kan man gjøre i kirka. Hvorvidt VK var et horribelt menneske (enig i det) mtp tidligere handlinger, merkelige handlinger i etterkant osv (ikke hjelpe til å lete f.eks) sier ingenting om hans skyld i akkurat denne saken.

Helt enig! Dette er justismord! Helt utrolig at de i tillegg har søkt om forlengelse av forvaring!

Lana01 skrev (På 6.12.2020 den 23.45):

Nå kommer tv serien på nyåret, som nok vil føre til at enda flere vil få øynene opp, og stiller seg spørsmål til dette. Vi får bare håpe det blir en gjenopptakelse ,

Hvor og når kommer denne?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...