WalkerTexas Skrevet 1. juli 2016 #1 Del Skrevet 1. juli 2016 Jeg følger litt med inne på blogg.no, og ser en rekke bloggere som åpenbart sliter litt i det virkelige liv. Mange av dem utleverer seg selv svært mye - og i tillegg bruker de enorme summer i uken på Bloggshouts (betaltjeneste for å få profilert innlegg på forsiden av blogg.no) Jeg får litt vondt av hele greia, særlig dette med Bloggshouten, for det tyder (for meg) på et enormt behov for å bli sett og hørt, uten at de egentlig får den responsen de ønsker seg. Det er trist, og jeg tenker at enkelte burde beskyttes mot seg selv; noe som er vanskelig all den tid det ikke er de yngste som er verst.. En mulig løsning er å legge begrensninger på hvor mange Bloggshouts man kan kjøpe i uka. Kan man gjøre noe annet? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 1. juli 2016 #2 Del Skrevet 1. juli 2016 Hvem skal beskytte dem? Barneombudet? Paven? Islamsk råd? Ottar? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ultiva Skrevet 2. juli 2016 #3 Del Skrevet 2. juli 2016 (endret) Det er en interessant og høyaktuell problemstilling. Verst syns jeg det er med mammablogger som baserer inntekten på å utlevere barna sine, da spesielt utlevering av barns helse, eventuelle diagnoser og oppdragelsesmetoder. Slik blottlegging er enorme overgrep mot barna som kan prege dem for resten av livet. Hvor er personvernet, hvor er retten til privatliv? Norge føles i så måte som en eldgammel dinosaur som ikke makter å følge med og bekytte de svakeste. Jeg tror det kommer til å bli mange stygge rettssaker mot foreldre om krenket privatliv og brudd på personvern når disse barna når myndighetsalder. Man skal ikke regne med at bloggerbarna vokser opp til å bli like utleverende og oppmerksomhetskåte som sine bloggerforeldre. Endret 2. juli 2016 av Ultiva 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safiye Skrevet 2. juli 2016 #4 Del Skrevet 2. juli 2016 Tråden er ryddet for innlegg som omhandler navngitt barn. - Pavilion, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 2. juli 2016 #5 Del Skrevet 2. juli 2016 Ja, en del bloggere burde nok vært beskyttet mot seg selv. Mange som deler veldig mye av sitt privatliv, alt fra psykisk sykdom, familietragedier og konspirasjonsteorier mot offentlige organer. Det verste er de som er svært unge og deler for mye. Jeg tror ikke de tenker på at dette vil kunne forfølge dem resten av livet. Men vi har ingen regler som kan stoppe folk i å dele fra sitt eget liv. Internett skal være et fritt sted, og jeg er ikke for at vi skal legge begrensninger på ytringsfriheten til den enkelte. Noen regler må man selvsagt forholde seg til (barns privatliv, opphavsrett, reklame osv.), men de om handler ikke en engens rett til å ytre seg på internett. Jeg tror det eneste man kan gjøre er å drive folkeopplysning. Jeg vet ikke i hvilken grad dette blir gjort på skolen, men men det bør inn der. Det å dele privatlivet sitt med hele internett når man er ung, er noe unge i dag kan gjøre, og da hadde det vært bra om noen kunne fortelle om både positive og negative sider om akkurat det. Tror forøvrig Paven kan gjøre svært lite vedrørende dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 2. juli 2016 #6 Del Skrevet 2. juli 2016 18 timer siden, stan skrev: Hvem skal beskytte dem? Barneombudet? Paven? Islamsk råd? Ottar? Helt klart paven! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 2. juli 2016 #7 Del Skrevet 2. juli 2016 @Evans Mitt inntrykk er at voksne folk er minst like lite kritiske. Voksne folk som deler ukritisk alle mulige konspirasjonsterorier, herjer på diverse forum på facebook, driver med hets, og ukritisk tror på kjedebrev og virale nyheter med null sannhet i. Det er jo voksne som deler bilder av både egne barn og andre folk på nett. Det er voksne som deltar i debattfeltet. Voksne som sender hets og krenkninger til A, B, C kjendiser. Jeg hadde en godt voksen dame som ikke viste at facebook er offentlig forum, også med privat innstilling, eller at det ikke er lov å fotografere folk og legge de ut. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blå politibil Skrevet 2. juli 2016 #8 Del Skrevet 2. juli 2016 Ifht utlevering av barn så mener jeg det bør vurderes en lovhjemmel mot den type utlevering i både blogg og sosiale media. Dette gjelder bloggere og vanlige folk som mangler filter ifht hva de legger ut om barna. I mine øyne er det barnemishandling det noen av bloggerne holder på med. Nei, de slår ikke barna sine. Men jeg kan aldri tenke meg at det er sunt for et barn å utleveres på den måten. Når det er tydelig psykisk syke som utleverer seg selv så burde de jo vært stoppet på et eller annet vis. Men så lenge vi har ytringsfrihet i Norge så går det jo heldigvis/ dessverre ikke. Ytringsfrihet for alle er jo en av grunnpilarene i ethvert demokrati. På godt og vondt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bluebird1992 Skrevet 2. juli 2016 #9 Del Skrevet 2. juli 2016 7 timer siden, Ultiva skrev: Det er en interessant og høyaktuell problemstilling. Verst syns jeg det er med mammablogger som baserer inntekten på å utlevere barna sine, da spesielt utlevering av barns helse, eventuelle diagnoser og oppdragelsesmetoder. Slik blottlegging er enorme overgrep mot barna som kan prege dem for resten av livet. Hvor er personvernet, hvor er retten til privatliv? Norge føles i så måte som en eldgammel dinosaur som ikke makter å følge med og bekytte de svakeste. Jeg tror det kommer til å bli mange stygge rettssaker mot foreldre om krenket privatliv og brudd på personvern når disse barna når myndighetsalder. Man skal ikke regne med at bloggerbarna vokser opp til å bli like utleverende og oppmerksomhetskåte som sine bloggerforeldre. Jeg håper du har rett, og at disse barna får tilbake alle pengene foreldrene har tjent på å utlevere dem. På et vis er dette blitt de moderne tiders omsorgsvikt, og noe må gjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLily Skrevet 2. juli 2016 #10 Del Skrevet 2. juli 2016 Mange barn av bloggere burde iallfall beskyttes mot sine foreldre. Det er skremmende å se hvor dårlig rettsvernet til barn er de sosiale mediene. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 2. juli 2016 #11 Del Skrevet 2. juli 2016 9 timer siden, BlendaSensitive skrev: @Evans Mitt inntrykk er at voksne folk er minst like lite kritiske. Voksne folk som deler ukritisk alle mulige konspirasjonsterorier, herjer på diverse forum på facebook, driver med hets, og ukritisk tror på kjedebrev og virale nyheter med null sannhet i. Det er jo voksne som deler bilder av både egne barn og andre folk på nett. Det er voksne som deltar i debattfeltet. Voksne som sender hets og krenkninger til A, B, C kjendiser. Jeg hadde en godt voksen dame som ikke viste at facebook er offentlig forum, også med privat innstilling, eller at det ikke er lov å fotografere folk og legge de ut. Jeg syns også vokse folk er verst med å utlevere seg selv, og andre, men voksne er liksom vokse og bør kunne stå innenfor sine egne handlinger og forstå konsekvensen av dem. Selv om de ikke alltid forstår hva de driver med, er de voksne og bør ha evne til å sette seg inn i hva de holder på med og de eventuelle konsekvensene av det. Ungdom der i mot er bare barn med hele Internett som verden, og tenker kanskje ikke like mye over hvilke konsekvenser blottlegging av feks egen psykisk helse, kjærester, seksualliv osv, kan få senere i livet. Derfor tenker jeg at de bør vernes særskilt mot seg selv, og da i form av kunnskap og opplæring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 2. juli 2016 #12 Del Skrevet 2. juli 2016 8 timer siden, TallulahBGood skrev: Jeg håper du har rett, og at disse barna får tilbake alle pengene foreldrene har tjent på å utlevere dem. På et vis er dette blitt de moderne tiders omsorgsvikt, og noe må gjøres. De kan få det igjen ved rettsak etter de har fylt 18 Lurer på om vi vil se noen slike rettssaker. Jeg tror ikke det. Ikke fordi de ikke vil ha et rettmessig krav eller fordi regler ikke har blitt brutt, men fordi det sitter veldig, veldig langt inne å gå til sak mot sine egne foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bluebird1992 Skrevet 2. juli 2016 #13 Del Skrevet 2. juli 2016 12 minutter siden, Evans skrev: De kan få det igjen ved rettsak etter de har fylt 18 Lurer på om vi vil se noen slike rettssaker. Jeg tror ikke det. Ikke fordi de ikke vil ha et rettmessig krav eller fordi regler ikke har blitt brutt, men fordi det sitter veldig, veldig langt inne å gå til sak mot sine egne foreldre. Det kommer garantert en bloggerversjon eller to av "Mommy Dearest" om en ti-femten års tid. Jeg skal ikke skissere noen scenarier, men vi kan vel alle tenke oss hvordan baksiden av denne medaljen kan se ut for de mest forsvarsløse her. 😦 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høsta Skrevet 2. juli 2016 #14 Del Skrevet 2. juli 2016 Jeg skulle ønske det. Da jeg var 18 hadde jeg blogg. Jeg var samtidig i psykiatrien og ble feilbehandlet. Jeg skrev alt og ingenting uten filter. Gud bedre... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safiye Skrevet 3. juli 2016 #15 Del Skrevet 3. juli 2016 Ryddet for kommentarer rettet mot modereringen, slike innlegg skal tas under ris/ros eventuelt direkte PM til meg. - Pavilion, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 3. juli 2016 #16 Del Skrevet 3. juli 2016 21 timer siden, Høsta skrev: Jeg skulle ønske det. Da jeg var 18 hadde jeg blogg. Jeg var samtidig i psykiatrien og ble feilbehandlet. Jeg skrev alt og ingenting uten filter. Gud bedre... Ei jeg kjenner fikk råd av sin psykolog og skrive om sine problemer på bloggen. Det er ganske hårreisende egentlig. Jeg forstår viktigheten med å skrive, og at det kan være mye terapi i å skrive ned hva man føler og hvordan man har det, likeledes at det er noen der ute som lytter. MEN: at en psykolog gir råd om å legge ut alle problemene man har på internett syns jeg ikke er greit. Man kan fort angre fælt på åpenheten senere i livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 3. juli 2016 #17 Del Skrevet 3. juli 2016 21 minutter siden, Evans skrev: Ei jeg kjenner fikk råd av sin psykolog og skrive om sine problemer på bloggen. Det er ganske hårreisende egentlig. Jeg forstår viktigheten med å skrive, og at det kan være mye terapi i å skrive ned hva man føler og hvordan man har det, likeledes at det er noen der ute som lytter. MEN: at en psykolog gir råd om å legge ut alle problemene man har på internett syns jeg ikke er greit. Man kan fort angre fælt på åpenheten senere i livet. Enig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss O'Hara Skrevet 5. juli 2016 #18 Del Skrevet 5. juli 2016 Enkete bloggere, i likhet med en del andre individer ellers i samfunnet, kan man jo ønske ble beskyttet mot seg selv... men det fungerer ikke helt slik. Derimot burde alle personer under 18 år beskyttes mot eksponering. Helt utrolig at det ikke er størrefokus på det, når man ser at "mammablogging" er en egen sjanger. Nitrist! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Safiye Skrevet 15. juli 2016 #19 Del Skrevet 15. juli 2016 Tråden er ryddet for hets og latterliggjøring - Pavilion, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg