Gå til innhold

Trafikksikkerhet, elbil og førerløs bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

På skoleveien her i byen har vi fortau hele veien men det står mye parkerte biler omkring som krysser fortau for å komme ut på veien. Jeg lærer barnet mitt å se etter om bilen har lyset på og fører i forsetet og at dette er tegn på at bilen kanskje skal rygge. Vi må over to fotgjengerfelt og flere ganger opplever jeg at sjåfører gasser på selv om fotgjengere står klare til å gå over. Jeg lærer barnet å få øyekontakt med sjåfør og se om de stopper før han går. Også det å lytte etter motordur gjør oppmerksom på at en bil er bak. Er det ikke mer usikkert for myke trafikanter nå med fler lydløse biler? Nå kommer snart også førerløse og jeg har hørt at bilene er sikrere enn bil med sjåfør, men hva med medtraffikkanter?

Skrevet

Elbiler har fått et pålegg om å lage lyd så de høres av de som ser dårlig, eller er blinde. Men husker ikke i farten når det trer i kraft, og om det blir tilbakevirkende. Førerløse biler er det vel noen år til før de kommer, og jeg tror ikke det er noe som kommer til Norge med det aller første.

Skrevet

Jeg vil intuitivt regne med at det er bedre å bli truffet av en elbil en av en eldre bil. Nyere biler er laget for å gjøre så lite som mulig skade når man meier ned fotgjengere. Lær ungene dine å sjekke visuelt om det er biler i begge retninger, at de aldri skal være nærmere enn 5 (helst 10-15) meter fra en lastebil, og sørg for at de har lys på seg. Reflekser fungerer himmelsk når folk bruker lysene riktig, men dessverre er mange for evneveike til å bruke lys riktig. Da trenger man sånne bånd som lyser opp, eller andre typer lys (feks et baklys til en sykkel kan festes på sekken). Det finnes mange interessante produkter. Lys kan man se flere hundre meter unna selv om man kjører med nærlys eller parklys.

Førerløse biler vil tilnærmet eliminere påkjørsler av mennesker. De kan se i 360 grader (det er type 300 mer enn det et menneske kan), de har reaksjonstid som gjør at på tiden det tar deg å begynne å bremse vil de klare å stoppe (i 72 kilometer i timen tar det 20 meter før du begynner å bremse, den selvkjørende bilen har stoppet på de 20 meterne, det er en forskjell mellom å ikke treffe en hindring og å treffe den i 72).

Bare systemene for automatisk bremsing vil drastisk hjelpe. Da bremser bilen av seg selv før du treffer en hindring (ofte begrenset til lavere hastigheter, sånn under 40-60). 

Forklar ungene viktigheten av å være bestemt og tydelig. Vanen med å rekke ut hånden for å indikere at man skal over veien er fantastisk. Jeg så en unge i en time en gang som sto å virret i veikanten, trodde den skulle over og det trodde eleven min også. Så da stoppet vi, to biler bak valgte å kjøre forbi oss, hvis ungen bak skulle over ville han ha blitt meid ned. Men ungen der bare virret, han skulle ingen vei, livsfarlig. 

At elbiler lager mindre lyd når de kommer bak deg kan da ikke være så problematisk, man går jo på motsatt side av veien som dem? 

Husk å KUN kjøpe klær med gode mengder reflekser. Selv om sommeren blir det mørkt nok at reflekser er nyttige. Løse reflekser faller av og ungen synes neppe det er kult med refleksvest. Dess mer refleksivt materiale dess bedre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...