Gå til innhold

Damer, hvis dere skal ha rett til abortere...


mr92

Anbefalte innlegg

4 timer siden, mr92 skrev:

.. bør vi menn ha rett til å abortere vårt forhold til både deg og barnet. Dere får all støtten dere trenger til å ta livet av et liv/nesten-liv (et 12 uker gammelt foster ser ut som et lite menneske, hvis du ikke visste det allerede). Menn derimot har ingen rettigheter annet enn å være nødt til å sende dere penger i 18 år. Dette er ikke likestilling.

 

Hvis du ikke vil ha barnet så er det greit nok, jeg kan ikke bestemme over deg. Hvis jeg ikke vil ha barnet, burde du si "greit nok, jeg kan heller ikke bestemme over deg og kreve penger, men jeg vil likevel ha barnet".

Jeg er helt uenig, når du har sex med en jente så er sjansen for graviditet tilstede. Ønsker du ikke barn? Ikke ha sex. Så enkelt er det.  

Det gjelder begge kjønn. 

Blir det et barn har begge et ansvar for å ta vare på barnet og sørge for barnet både emosjonelt og økonomisk. Er man for ung til å ha barn/passer det ikke å ha barn, kan man ikke ha sex.

Sex bør være forbeholdt de som klarer og ønsker å ta seg av barnet sitt, de som vil ta livet av barnet sitt og som ikke ønsker barn, får heller se en film eller gå seg en tur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja begge kan ta ansvar. Men sånn reglene er nå er det kun kvinnen som har en måte å rette opp feilsteget på. Det burde vært likt for begge. Menn burde også kunne ta juridisk abort, og da er det opp til kvinnen om hun fortsatt vil ha barnet.

Anonymkode: 64d97...8ee

Du sier "kun kvinnen som har en måte å rette opp feilsteget", hva med at kvinnen må rette opp uansett om hun vil eller ikke? Du vet at en graviditet kan komme "overraskende" på begge parter? Skriver "overraskende", fordi man vet at sex kan føre til barn. På grunn av at det er kvinnens kropp som alltid blir gravid, er det hun som alltid blir nødt til å enten utsette sin egen kropp for abort, eller en graviditet og fødsel, det vil mannen alltid slippe, den risikoen ville han aldri måtte ta. Men, du synes at han i tillegg skal slippe det juridiske ansvaret, slik at alt ansvaret er på kvinnen.

Kvinne: Graviditet/fødsel eller abort.

Mann: Ingen juridisk ansvar.  

Ser dette likt ut? Er dette likestilling? Hva

Anonymkode: fbb3e...198

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UhuruPeak

En abort er et medisinsk inngrep. En såkalt "juridisk abort" er ikke det. Det fleste kvinner foretrekker å ta ansvar for prevensjon for å slippe å gjennomgå en abort ved uønsket graviditet. I realiteten fungerer det da altså som et incentiv til å bruke prevensjon, ikke det motsatt. Dermed bør "juridisk abort" fungere på samme måte. Det gjør den ikke hvis menn kan fraskrive seg ansvar hvis de slurver med prevensjonen. Likhet er at prevensjomsbyrden veier likt. Det holder ikke å bare tro at kvinnen bruker prevensjon.  Her må menn ta ansvar for egne handlinger så langt det er mulig! (I tillegg betyr denne ordningen med ansvarsfraskrivelse at staten overtar en del utgiftene. Og er det spesielt rettferdig ovenfor alle andre med økt skatt bare fordi menn ikke gidder bruk kondom? Nei. Bruk av prevensjon bør være et minste krav!)

Derfor må forutsetning nummer en for å få det innvilget være at du kan bevise innenfor rimlig tvil at du brukte prevensjon. 

En abort må gjennomføres før 12 uker har gått. Hvis det er likhet dere som argumenterer for dette er på jakt etter bør en "juridisk abort" også ha samme tidsfrist. Problem: Du må stole på at kvinnen sier i fra til deg innen 12 uker. Så la oss legge til en lov som gjør det ulovlig å lyve om det. Forutsetning nummer to er altså at du søker om ansvarsfraskrivelse før det har fått tolv uker. 

Så for å få et likestilt forslag må menn søke om "juridisk abort" innen 12 uker etter unnfangelse OG bevise at de har brukt prevensjon.

Over til noe enda mer problematisk. Ved abort ender det der. Ingen fødsel. Ikke noe barn. Ved ansvarsfraskrivelse stopper det ikke der. Det blir barn. Barn som lurer på hvem far er. Hvorfor far ikke ønsket dem ansvaret ovenfor dem. Selvom en ordning der far fortsatt er far men ikke stiller opp er langt fra ideell. Er en situasjon uten far uten identitet værre. I diskusjonen om ansvarsfraskrivelse er alt fokus på menns rettigheter.  Vi bør, alltid, spørre oss hva er best for barnet? Ikke hva er mest for mannen. Denne ordningen skaper en egen "kaste" barn, de helt fedreløse. Det er ikke rettferdig. Det er stigmatiserende.  Det er drøyt. Det er egoistisk gjort av oss voksne. Fy skam oss. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

På samme grunnlag bør jo abort være ulovlig...Vil du ikke bli mor, sørg for prevensjon eller dropp sex.

Anonymkode: 64d97...8ee

Abort dreier seg like mye om retten til å bestemme over egen kropp enn å bestemme at man ikke vil bli mor. Alle (kvinner og menn) skal ha rett til å eventuelt velge bort en påkjenningen for kroppen tilsvarende et svangerskap, dersom det er mulig.

Jeg er enig at vi har endel å gå på når det gjelder likestilling i familielivet. Far har for lite rettigheter hvis mor vil hindre han i å se barnet. Barnet (og indirekte mor som aldri får fri) har for lite rettigheter hvis far nekter å treffe barnet. Det eneste som er sikkert er at om man lar far ta juridisk abort, så tenker man mer på fars rettigheter enn på barnet, og sånn kan vi ikke ha det.

Anonymkode: 6d200...b55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta ansvar og smelle på en dong om du ikke vil bli far.

Anonymkode: dc9ae...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snusmumriken_
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten min pressset meg til å ta abort i 12 uke. Han ble tilbudt å "abortere" barnet økonomisk. Men det var ikke godt nok for han. Hvor havner sånt i regnestykket ditt? Drit og dra.

Anonymkode: c1b2c...cc0

Vel, det havner der at du ikke gjorde som du ønsket men som han ønsket. Det var dumt. Men havner ingen plass i regnestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snusmumriken_
3 timer siden, Aamu skrev:

Jeg er helt uenig, når du har sex med en jente så er sjansen for graviditet tilstede. Ønsker du ikke barn? Ikke ha sex. Så enkelt er det.  

Det gjelder begge kjønn. 

Blir det et barn har begge et ansvar for å ta vare på barnet og sørge for barnet både emosjonelt og økonomisk. Er man for ung til å ha barn/passer det ikke å ha barn, kan man ikke ha sex.

Sex bør være forbeholdt de som klarer og ønsker å ta seg av barnet sitt, de som vil ta livet av barnet sitt og som ikke ønsker barn, får heller se en film eller gå seg en tur.

 

Ehnei. Vi har selvbestemt abort av en grunn. En diskusjon om selvbestemt abort er greit burde man strengt tatt ikke ha i 2016. Om far burde ha mer rettigheter enn han har i dag, det er en disksjon som burde bli tatt gjentatte ganger til det skjer noen endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snusmumriken_
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier "kun kvinnen som har en måte å rette opp feilsteget", hva med at kvinnen må rette opp uansett om hun vil eller ikke? Du vet at en graviditet kan komme "overraskende" på begge parter? Skriver "overraskende", fordi man vet at sex kan føre til barn. På grunn av at det er kvinnens kropp som alltid blir gravid, er det hun som alltid blir nødt til å enten utsette sin egen kropp for abort, eller en graviditet og fødsel, det vil mannen alltid slippe, den risikoen ville han aldri måtte ta. Men, du synes at han i tillegg skal slippe det juridiske ansvaret, slik at alt ansvaret er på kvinnen.

Kvinne: Graviditet/fødsel eller abort.

Mann: Ingen juridisk ansvar.  

Ser dette likt ut? Er dette likestilling? Hva

Anonymkode: fbb3e...198

Om du som kvinne har hatt sex uten prevansjon, sex med feilende prevansjon eller sex når du tror du har tulla litt med p-pillene - så kan du ta en angrepille for å unngå den ubehagelige situasjonen. Om det er gått så langt at du finner ut at du er gravid, og er imot abort eller ønsker å bli mor, så synes jeg det er rett og rimelig at far skal kunne bestemme for sin egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jo at menn blir lurt til farskap. Om ikke veldig ofte, så er muligheten der og det skjer. Det skal ikke være en plikt å bruke kondom hvis man ikke vil ha barn, hvis man har forsikret seg om at dama bruker prevensjon. Jeg ser argumentet med at man har rett til en far, men jeg tipper likevel over til å være for juridisk abort.

Heldigvis vil det komme p-piller for menn på et punkt og da kan vi legge denne debatten død.

Anonymkode: d607a...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, snusmumriken_ skrev:

Så klart du burde kunne frasi deg ansvaret, akkurat som at vi som er kvinner kan fra si oss ansvaret ved å abortere. Med eller uten fars samtykke.

 

Det som fremmes nå er likestilling mellom menn og kvinner.

Du som kvinne er da like ansvarlig for prevansjon som menn? "Bruk kondom"? Det er to parter som er involvert, men bare èn part som får bestemme om det skal bli barn eller ikke, og igjen to parter som er økonomisk ansvarlig.

 

Det er ikke likestilling, og jeg mener vi skal ha likestilling, ikke bare likestilling når det er gunstig for oss.

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Det er ikke full likestilling når kvinnen må stå for prevansjon, abort og graviditet mens mannen ikke må stå for noen av delene ved dette forslaget. En kvinne kan ikke si ikke bruk kondom, ikke bruk p-pille og jeg nekter å bli gravid eller gå igjennom en abort, det er FYSISK umulig, så hvorfor skal menn kunne fratas alt ansvar? I dag har menn mulighet mellom å bruke kondom eller ta konsekvensene som kommer, du og resten mener menn skal slippe å bruke kondom og slippe å delta økonomisk og emosjonellt i et eventuelt barns liv, mens kvinner som ikke ønsker å bli gravide må dermed stå for prevansjon selv, i tillegg dersom det går galt, må de stå for abort eller graviditet og barnets liv etterpå. Det er ikke likestilling.


Nå har jeg listet opp konsekvensene og valgene en kvinne må stå for ved sex, list opp hvilke valg og konsekvenser menn må stå for ved hvis juridisk abort er mulig.
Eller jeg kan svare for deg; ingen. Hvordan er det likestilling?

Anonymkode: bb110...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hender jo at menn blir lurt til farskap. Om ikke veldig ofte, så er muligheten der og det skjer. Det skal ikke være en plikt å bruke kondom hvis man ikke vil ha barn, hvis man har forsikret seg om at dama bruker prevensjon. Jeg ser argumentet med at man har rett til en far, men jeg tipper likevel over til å være for juridisk abort.

Heldigvis vil det komme p-piller for menn på et punkt og da kan vi legge denne debatten død.

Anonymkode: d607a...ec7

Hvorfor er det ikke en plikt å ta ansvar selv? Høres ut som veldig mange umodne menn som ikke burde ha sex. Jeg ønsker ikke å bli gravid eller gå igjennom en abort, så her blir det p-piller og kondom. Hvis du absolutt ikke ønsker barn så sørger man for at man ikke blir det.

Anonymkode: bb110...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er premissene for dette? Skal menn kunne ha sex med hvem som helst uten kondom for så å ha mulighet til å frasi seg ansvaret dersom det blir barn? Hvordan kan dette sammenlignes med abort for kvinner? Som kvinne må du enten ta en form for prevansjon for å ikke bli gravid. Som kvinne må du enten igjennom en graviditet eller igjennom en abort, det du fremmer nå er å frata menn ALL mulig ansvar. Ikke skal de stå for prevansjon og ikke skal de ta konsekvensene som kommer av å ha sex uten prevansjon. Hvordan er det sammenlignbart? Det du egentlig sier er at menn skal få ha sex, men de skal slippe å ta all konsekvens eller fårhåndsregler. ALT skal kvinnen stå for. Prevansjon, eventuell abort og graviditet.
Hårreisende! Snakker du om menn som bruker kondom og det blir barn ut av det, så er jeg interessert i diskusjonen ellers mener jeg det er et latterlig forslag.

Anonymkode: bb110...961

Venter fortsatt på et vettugt svar på dette.

Er dette en av trådene hvor TS stikker av?

Anonymkode: bb110...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Northernlight

Hvis du TS, ikke vil ha barn, greit nok. Ikke gjør dama gravid. Sex er reproduksjon. Når du får utløsning i henne lager du barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snusmumriken_
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Det er ikke full likestilling når kvinnen må stå for prevansjon, abort og graviditet mens mannen ikke må stå for noen av delene ved dette forslaget. En kvinne kan ikke si ikke bruk kondom, ikke bruk p-pille og jeg nekter å bli gravid eller gå igjennom en abort, det er FYSISK umulig, så hvorfor skal menn kunne fratas alt ansvar? I dag har menn mulighet mellom å bruke kondom eller ta konsekvensene som kommer, du og resten mener menn skal slippe å bruke kondom og slippe å delta økonomisk og emosjonellt i et eventuelt barns liv, mens kvinner som ikke ønsker å bli gravide må dermed stå for prevansjon selv, i tillegg dersom det går galt, må de stå for abort eller graviditet og barnets liv etterpå. Det er ikke likestilling.


Nå har jeg listet opp konsekvensene og valgene en kvinne må stå for ved sex, list opp hvilke valg og konsekvenser menn må stå for ved hvis juridisk abort er mulig.
Eller jeg kan svare for deg; ingen. Hvordan er det likestilling?

Anonymkode: bb110...961

Begge parter må stå for prevansjon. OG la oss si at begge gjør det - prevansjonen feiler - hva da? Vel, da er det hun som kan ta et valg basert på egne ønsker, han har ikke noe han skulle sagt. Han vil ha barn, ikke hun? Det blir ikke noe barn, suck it up and move on. Hun vil ha barn, ikke han? Da blir det barn, suck it up and move on.

 

Som noen poengterte tidligere, nei, det kan aldri bli helt likt. Men det kan bli veldig mye likere enn det er nå, det far har lite til ingen rettigheter, selv ikke når han betaler bidrag. Hele denne "bruk kondom"-greia går begge veier, det er et delt ansvar. Men konsekvensene er størst for mor, det burde være i hennes interesse å ta litt mer ansvar. Sier ikke at det er nødvendigvis rettferdig, men sånn er livet.

 

Ellers har jeg dekket alle poengene dine flere ganger, les gjerne igjennom tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være selvsagt at far kan fraskrive seg barnet 100%. Og det er nok noe som kommer når alle de gammeldagse menneskene dør ut litt etter litt.

Anonymkode: a171b...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snusmumriken_
1 minutt siden, Northernlight skrev:

Hvis du TS, ikke vil ha barn, greit nok. Ikke gjør dama gravid. Sex er reproduksjon. Når du får utløsning i henne lager du barn. 

"Ikke gjør dama gravid" fordi allemannalle vet at all prevansjon er hundre prosent sikker og alltid fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Trollkarlen

Det kan aldri bli likestilling her rett og slett fordi det er kvinnen som går gravid og får kroppen endret. Det er også kvinnen som må gjennomføre en abort.
Hva gjorde mannen? Jo, han måtte jo så klart tømme nøtta si og nå godtar han ikke konsekvensene for sine handlinger. Stakkars mannen! :rolleyes:

Som mann har du mange måter å unngå barn på.
F.eks
1. Ikke ha sex
2. Ha sex kun med kvinner som ikke ønsker barn eller ikke kan få barn.
3. Bruk kondom
3a. Trekk ut
4. Sterilisere seg
5. Har du en du knuller gjevnlig, en samboer eller kjæreste. Gi beskjed daglig at hun må huske p-pillene.

Ganske enkelt egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, snusmumriken_ skrev:

Begge parter må stå for prevansjon. OG la oss si at begge gjør det - prevansjonen feiler - hva da? Vel, da er det hun som kan ta et valg basert på egne ønsker, han har ikke noe han skulle sagt. Han vil ha barn, ikke hun? Det blir ikke noe barn, suck it up and move on. Hun vil ha barn, ikke han? Da blir det barn, suck it up and move on.

 

Som noen poengterte tidligere, nei, det kan aldri bli helt likt. Men det kan bli veldig mye likere enn det er nå, det far har lite til ingen rettigheter, selv ikke når han betaler bidrag. Hele denne "bruk kondom"-greia går begge veier, det er et delt ansvar. Men konsekvensene er størst for mor, det burde være i hennes interesse å ta litt mer ansvar. Sier ikke at det er nødvendigvis rettferdig, men sånn er livet.

 

Ellers har jeg dekket alle poengene dine flere ganger, les gjerne igjennom tråden.

Begge må ikke stå for prevansjon når mannen ikke må stå til ansvar hvis det blir en graviditet. Han trenger ikke betale for abort engang. Det du foreslår er å få det enda lengre vekk fra likestilling. Du glemmer også en viktig del her, du er veldig ivrig på å nevne når menn vil ha barnet og kvinner tar abort fordi de ikke ønsker, men hva når kvinnen ønsker barnet, men tar abort fordi mannen ikke ønsker det? Det skjer og, men du er veldig flink til å ikke nevne det siden det ikke passer inn i din agenda.


Nei, det har du ikke. Du ønsker å legge alt ansvar på kvinnen mens mannen kan ha sex uten konsekvens. Trenger ikke bruke kondom for blir det barn så trenger han ikke være far hvis han ikke føler for det. Hverken økonomisk eller emosjonellt.

Anonymkode: bb110...961

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, snusmumriken_ skrev:

Si meg.. Hva er det egentlig som er så urimelig med den tanken?

Si meg.. Hvem er det egentlig noe sånt ville gått ut over? 

Heldigvis settes barn før sine fedre her i landet. Akkurat som barnet settes foran mor. Barnets beste er det viktigste, og det burde jo være en selvfølge. Det er helt latterlig å diskutere dette, løsningen er så enkel at det burde ikke vært noe problem. Sett gummi på snoppen, og vips, så er det løst. Dere menn må lære dere til å ta ansvar for dere selv. For dere går grensen for barn ved sex, damer derimot har abort som grense. Dvs vi trenger strengt tatt ikke være like nøye som dere om vi ikke ønsker barn, fordi vi har en angremulighet (med bivirkninger, vel og merke). Hadde vi ikke hatt det så hadde det vært like krise for oss. 

Anonymkode: 31d90...917

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UhuruPeak
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hender jo at menn blir lurt til farskap. Om ikke veldig ofte, så er muligheten der og det skjer. Det skal ikke være en plikt å bruke kondom hvis man ikke vil ha barn, hvis man har forsikret seg om at dama bruker prevensjon. Jeg ser argumentet med at man har rett til en far, men jeg tipper likevel over til å være for juridisk abort.

Heldigvis vil det komme p-piller for menn på et punkt og da kan vi legge denne debatten død.

Anonymkode: d607a...ec7

Du kan ikke "forsikre deg" om at dama bruker prevensjon. Burde mennesker være ærlige? Ja. Er de det? Ikke alltid. Forstår mennesker at andre mennesker kan være uærlige? Ja. Burde du ta det med i vurderingen? Ja. Bruk kondom.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...