Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Trenger litt hjelp angående kjøp av EL-bil


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe EL-bil og har dessverre lite kunnskap. Har hørt av varmepakke er en fordel mtp vinter, så det må være en nyere modell. Samtidig har jeg ikke allverdens med penger. Skal bruke bilen til og fra jobb (ca 60 km hver vei), samt småturer i helger ol. 

Sjekker litt på Finn.no og lurer på hva dere synes om for eksempel denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=77677916

vet ikke helt hva jeg skal se etter, hvilken pris jeg kan forvente ol. Fint om noen har noen tips:) 

Anonymkode: 776fd...d76

Skrevet

Bor du slik at du kan lade den hjemme? Om ikke kan det hende du sliter litt, ikke alle borettslag som godtar lading av elbil, og har heller ikke kapasitet til det.

Skrevet

Vi har førstegenerasjons leaf, som den i annonsen, og er strålende fornøyd(ikke aktiv batterivarmer på den) . Men hvis du skal klare 120 km tur-retur, må du lade på jobb, i alle fall om vinteren og hvis det er småkjølig og nedbør eller sterk motvind. Disse har og litt mindre bagasjerom enn en nyere leaf, men vi har fått flere barnesykler i den enn i Volvo v40... Hvis du skal 120 km uten å lade på vinteren er det ingen av de små bilene med normal batteripakke som klarer det. Kun Tesla før noen andre merker etterhvert øker batteristørrelse. 

Skrevet
3 minutter siden, EEØm skrev:

Vi har førstegenerasjons leaf, som den i annonsen, og er strålende fornøyd(ikke aktiv batterivarmer på den) . Men hvis du skal klare 120 km tur-retur, må du lade på jobb, i alle fall om vinteren og hvis det er småkjølig og nedbør eller sterk motvind. Disse har og litt mindre bagasjerom enn en nyere leaf, men vi har fått flere barnesykler i den enn i Volvo v40... Hvis du skal 120 km uten å lade på vinteren er det ingen av de små bilene med normal batteripakke som klarer det. Kun Tesla før noen andre merker etterhvert øker batteristørrelse. 

Trikset er å kjøpe to elbiler med hengerfeste. Så når du går nesten tom for batteri kjører du den ene elbilen av bilhengeren og setter den andre på. Da får du dobbel rekkevidde.

  • Liker 2
Skrevet

Siden de små elbilene ikke har tilhengerfeste tror jeg heller man må montere den andre bilen opp-ned på taket, så kan du bare flippe hele konvoien på vei hjem :laugh:

  • Liker 2
Skrevet
Den 27.6.2016 at 18.37, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe EL-bil og har dessverre lite kunnskap. Har hørt av varmepakke er en fordel mtp vinter, så det må være en nyere modell. Samtidig har jeg ikke allverdens med penger. Skal bruke bilen til og fra jobb (ca 60 km hver vei), samt småturer i helger ol. 

Sjekker litt på Finn.no og lurer på hva dere synes om for eksempel denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=77677916

vet ikke helt hva jeg skal se etter, hvilken pris jeg kan forvente ol. Fint om noen har noen tips:) 

Anonymkode: 776fd...d76

Nyere brukt elbil kan være greit om du vil spare noen kroner, sjekk kjørelengden. Varmepumpe er veldig greit å ha i bilen, da trekker den ikke så mye strøm direkte av driftsbatteriet for å varme opp kupeen (varmeapparatet).

Har du mulighet for å lade på jobb? Du bør ha lademulighet både der og hjemme om det skal gå i hop, spesielt på vinteren. På denne tiden kan det gå uten lading på jobben, rekkevidden øker på sommeren. Lader du hjemme kan du også sette på forvarming, dette trekker hovedsaklig strøm fra nettet, og du kommer ut til en varm bil hver morgen.

Anbefaler deg å registrere deg på elbilforum.no og snakke litt med folk der. Der er det tett av folk med peil.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt den nye BMW i3, som har en rekkevidde på 30 mil.

Skrevet
2 timer siden, lillesky skrev:

Jeg har kjøpt den nye BMW i3, som har en rekkevidde på 30 mil.

Ja, den bør klare 120 km selv på vinteren hvis det ikke er for kaldt eller for mye slaps og motvind(de oppgir selv normal rekkevidde på 200 km, så på vinteren blir det en del mindre), men den er jo helt ny og ganske dyr... Men hvis den ikke er for dyr kan den absolutt vurderes

Skrevet

BMW garanterer 20 mil, også på vinteren.
Den er utrolig behagelig å kjøre, og rask! Men nei, den er ikke av de billigste. Min med alt utstyr kommer på 350.000.

Skrevet
Den Friday, July 01, 2016 at 17.24, lillesky skrev:

BMW garanterer 20 mil, også på vinteren.
Den er utrolig behagelig å kjøre, og rask! Men nei, den er ikke av de billigste. Min med alt utstyr kommer på 350.000.

De kan vel ikke garantere 20 mil. Jeg kan love deg at jeg kan kjøre den tom på omtrent halve den avstanden  i slaps, nedbør og motvind på motorvei eller med kaldt batteri oppover lange svingete bakker. På bmw.no står det at NEDC har testet til 300 km (optimale forhold som ingen klarer å gjenskape, elbiler gjør også dette siden fossilbiler måler drivstoffutslipp på samme måte), men at normal rekkevidde er inntil 200 km. De sier f.eks at bykjøring i -10 går i nesten 150 km. Det er veldig bra og dekker de fleste behov bortsett fra langkjøring med dårlig tid 

AnonymBruker
Skrevet
Den 1.7.2016 at 17.24, lillesky skrev:

BMW garanterer 20 mil, også på vinteren.
Den er utrolig behagelig å kjøre, og rask! Men nei, den er ikke av de billigste. Min med alt utstyr kommer på 350.000.

i3 er vel den elbilen som har hatt størst verditap de siste 2 årene. Regn med 150 000 på 24 mnd.

Med ett nettobatteri på litt under 29 kWh så kan du i prinsippet aldri oppnå 300 km. Da må forbruket være under 10 kWh/100 km.

Forbruket på motorvei er gjerne 15 kWh eller høyere pga. dårlig luftmotstand design. Om vinteren er gjerne forbruket enda mer.

Bilen er også kjent som vanskelig å styre i høye hastigheter. Prøvekjør før du kjøper slik at du ikke kjøper katta-i-sekken.

Anonymkode: d5870...34b

Skrevet

Er nok ingen av de eksisterende elbilene som klarer noe særlig mer enn halvparten av oppgitt distanse når det er er minusgrader. Det ble kjørt en test på tre forskjellige sist vinter, alle tre kom seg litt over halvparten av oppgitt distanse når det var minusgrader, ikke en gange Teslaen klarte noe mer med sin kapasitet.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, tdm900 skrev:

Er nok ingen av de eksisterende elbilene som klarer noe særlig mer enn halvparten av oppgitt distanse når det er er minusgrader. Det ble kjørt en test på tre forskjellige sist vinter, alle tre kom seg litt over halvparten av oppgitt distanse når det var minusgrader, ikke en gange Teslaen klarte noe mer med sin kapasitet.

På vinterkjøring rapporter mange Tesla eiere at de kun klarer 250 km, uansett type.

Anonymkode: d5870...34b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...