Gå til innhold

Sjefingeniør i vegvesenet foreslår at folk bryter trafikkreglene


ajarRun

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/buskerud/_-forsinkelsene-kunne-vaert-halvert-1.13011769

For et idiotisk utsagn, håper ingen er dumme nok til å høre på hans tåpelige forslag. Å ligge kjempenært bilen foran har heller ingen som helst hensikt. Det skal bare en ulykke for å halvere kapasiteten på veien (eller eliminere hele). Når vi vet vi har reaksjonstid på mellom 300ms og 3 sekunder sier det seg selv at å ligge 2 sekunder bak bilen foran ikke er et sjakktrekk.

Neste gang foreslår han vel at man skal kjøre dobbelt så fort som fartsgrensen for å fjerne kø...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reagerte også på uttalelsen. Det er jo oppskriften på kjedekollisjon. 

Hold avstand, men følg med på bilene framover, så er man klar til å justere kjapt. Egentlig bare helt vanlig, se langt fram og planlegg kjøringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han tok litt hardt i, og det blir han tatt på. Poenget er likevel at når man skjønner at køen er slutt så er det bare å komme opp i marsjfart.

Jeg er generelt tilhenger av litt større avstand. Her jeg bor var det lenge veiarbeid som stengte hele veien 10-20 minutter av gangen. Hver eneste bidige gang køen ble sluppet igjennom kunne jeg observere den samme effekten: Folk lå så tett på bilen foran at 'trekkspilleffekten' slå inn for fult. Noen bremser litt, nestemann bremser litt mer, og til slutt blir det bom stopp. Helt uten mål og mening. 

Den som bruker fotbrems på E-vei eller til og med motorvei har blitt overrasket av noe han eller hun burde ha lagt merke til tidligere. Det er bare å trille, ta det med ro, holde en jevn fart, og så går det nok bra uten stopp.

Anonymkode: 0d9a9...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 sekunder er nok hvis man følger med (som man bør gjøre i en kø), men det er likevel dumt at han nevner det siden det er slikt kverulanter henger seg opp i. Det største problemet han påpeker er at det er de samme personene som ikke følger med og øker hastigheten når køen løser seg opp. Det tar derfor unødvendig lang tid før sluttidspunktet for køen flytter seg bakover og køen løser seg opp.

Anonymkode: 0ac7b...00f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at folk misforstår både han og bilkjøring generelt når man påstår at han sier noe uforsvarlig. Det står ingen steder i trafikkreglene at man skal holde minimum 3 sekunder til bilen foran.

1. Køen det er snakk om er en av Europas tregeste veistrekninger i rushtiden. Det går nesten i gangfart fra Asker til Oslo. De lukene han snakker om er ved Oslogrensen hvor trafikken løses opp pga avkjøringen til Ring 3. Illustrasjonsbildet i artikkelen er ganske treffende på hvor ekstreme luker det er snakk om. Det er snakk om 40-60 km/t - ikke i 110 km/t.

2. En avstand på 2 sekunder er ganske nært når det går i gangfart, men når køen løser seg opp, så er 2 sekunder den avstanden de aller fleste holder på motorveiene når trafikken flyter. På E18 (den aktuelle strekningen) ligger folk ofte ca 1 sekund mellom hver bil mot slutten av rushtiden når det begynner å åpnes for større hastigheter. Jeg tør faktisk vedde penger på at de aller fleste av dere som leser dette faktisk legger dere inn omtrent 1 sekund foran bilen dere kjører forbi på motorveiene. Det er sjeldent folk flest skjønner hvor langt 3 sekunder er når de ser i bakspeilene.

Kort oppsummert: det er overhodet ikke farlig å ligge 2 sekunder bak bilen foran deg. Du gjør det trolig hver eneste dag uten å tenke over det. Hvis folk begynner å følge med, så trenger man ca 305 ms avstand mellom hver bil (forutsatt at TS sine 300ms stemmer). "Regelen" om 3 sekunder er fordi folk flest er noen sløvpunger som ikke kan kjøre bil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, jomann skrev:

Det virker som at folk misforstår både han og bilkjøring generelt når man påstår at han sier noe uforsvarlig. Det står ingen steder i trafikkreglene at man skal holde minimum 3 sekunder til bilen foran.

1. Køen det er snakk om er en av Europas tregeste veistrekninger i rushtiden. Det går nesten i gangfart fra Asker til Oslo. De lukene han snakker om er ved Oslogrensen hvor trafikken løses opp pga avkjøringen til Ring 3. Illustrasjonsbildet i artikkelen er ganske treffende på hvor ekstreme luker det er snakk om. Det er snakk om 40-60 km/t - ikke i 110 km/t.

2. En avstand på 2 sekunder er ganske nært når det går i gangfart, men når køen løser seg opp, så er 2 sekunder den avstanden de aller fleste holder på motorveiene når trafikken flyter. På E18 (den aktuelle strekningen) ligger folk ofte ca 1 sekund mellom hver bil mot slutten av rushtiden når det begynner å åpnes for større hastigheter. Jeg tør faktisk vedde penger på at de aller fleste av dere som leser dette faktisk legger dere inn omtrent 1 sekund foran bilen dere kjører forbi på motorveiene. Det er sjeldent folk flest skjønner hvor langt 3 sekunder er når de ser i bakspeilene.

Kort oppsummert: det er overhodet ikke farlig å ligge 2 sekunder bak bilen foran deg. Du gjør det trolig hver eneste dag uten å tenke over det. Hvis folk begynner å følge med, så trenger man ca 305 ms avstand mellom hver bil (forutsatt at TS sine 300ms stemmer). "Regelen" om 3 sekunder er fordi folk flest er noen sløvpunger som ikke kan kjøre bil.

Trafikkreglene §5 punkt 3. Det står ikke 3 sekunder, men du skal ha trygg avstand hvis de bremser eller stopper og det skal være trygt for en annen bil å kjøre inn i luken. Men egentlig er vtrl §3 nok, du unngår ikke at fare kan oppstå når du kjører så nært.

Tre sekunder er fint fordi det blir kortere ved lavere fart.

En avstand på tre sekunder er også kjempenært når man kjører i 5 kilometer i timen. Påkjørsler bakfra skjer ofte på veier med høy hastighet når farten er lav, nettopp fordi man blir ukonsentrert og ligger for nært. Påkjørsler bakfra har stort potensiale for å skade. Nakkesleng er en av konsekvensene. Mange ligger for nært, og det er problematisk.

Reaksjonstiden er 300 ms til 3-4 sekunder, hvis du ligger 2 sekunder bak vil du ikke alltid rekke å bremse før du treffer bilen foran. 300ms er når du sitter med foten på bremsen og er helt klar. Typisk vil reaksjonstiden være 1 sekund. At du tror 5 ms er nok sikkerhetsmargin er skummelt, og jeg håper virkelig ikke at du har lappen. Dekkene dine, bremsene dine eller veigrepet ditt trenger bare å være mikroskopisk dårligere enn bilen foran før det går galt. Hvis du ligger mellom et sekund og et halvt sekund bak får du bot på 5200 og tre prikker. Under et halvt sekund så ryker lappen. 

Folk suger på å holde jevn avstand, de har testet dette med racerbilsjåfører på bane, og bedt dem holde konstant avstand, men det er tilnærmet umulig. Hvis du prøver å ligge et sekund bak vil du ofte ligge under, og noen ganger ligge over. Har du gode marginer unngår du dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎26‎.‎06‎.‎2016 at 15.37, amativeReflection skrev:

 

Nå lyver du igjen. Det står ikke noen steder at det skal være stor nok luke mellom hver bil til at en annen bil skal få komme inn.

Var du som mente at 300ms var fra-reaksjonstiden vår. Da skal det i teorien holde med 301ms, men så la jeg på 4 til for å runde opp. Det er svært sjeldent et problem at folk ligger for nær. Problemet er at folk ikke følger med - akkurat som det står i artikkelen du linker til på toppen.

Det virker ikke helt som du skjønner hva du selv skriver heller. 5 km/t er saktere enn de fleste går i til daglig og 3 sekunder er på ingen måte kjempenært som du presterer å si. 3 sekunder tilsvarer over 4 meter avstand til bilen foran i den hastigheten. 2 sekunder tilsvarer nesten 3 meter. Pleier du å gå på folk foran deg når du er ute og rusler?

T.O. så har jeg sertifikat på bil, buss, lastebil, kompetansebevis på utrykning og jeg er semiaktiv i motorsport. Og jeg er ikke så gammel at jeg har fått noe av det gratis. Jeg vet utmerket godt hva jeg snakker om når det kommer til bilkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, jomann skrev:

Nå lyver du igjen. Det står ikke noen steder at det skal være stor nok luke mellom hver bil til at en annen bil skal få komme inn.

Var du som mente at 300ms var fra-reaksjonstiden vår. Da skal det i teorien holde med 301ms, men så la jeg på 4 til for å runde opp. Det er svært sjeldent et problem at folk ligger for nær. Problemet er at folk ikke følger med - akkurat som det står i artikkelen du linker til på toppen.

Det virker ikke helt som du skjønner hva du selv skriver heller. 5 km/t er saktere enn de fleste går i til daglig og 3 sekunder er på ingen måte kjempenært som du presterer å si. 3 sekunder tilsvarer over 4 meter avstand til bilen foran i den hastigheten. 2 sekunder tilsvarer nesten 3 meter. Pleier du å gå på folk foran deg når du er ute og rusler?

T.O. så har jeg sertifikat på bil, buss, lastebil, kompetansebevis på utrykning og jeg er semiaktiv i motorsport. Og jeg er ikke så gammel at jeg har fått noe av det gratis. Jeg vet utmerket godt hva jeg snakker om når det kommer til bilkjøring.

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

Fra trafikkreglene. 

Det har aldri skjedd en ulykke fordi noen lå for langt unna. 

Det har null konsekvens hvis jeg treffer noen mens jeg går, hvis jeg treffer noen med bil kan de bli alvorlig skadet.

Du vet tydeligvis ikke det når du oppfordrer folk til å kjøre på en måte som kan forårsake store skader og som er lovstridig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, amativeReflection skrev:
3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

Fra trafikkreglene. 

Det har aldri skjedd en ulykke fordi noen lå for langt unna. 

Det har null konsekvens hvis jeg treffer noen mens jeg går, hvis jeg treffer noen med bil kan de bli alvorlig skadet.

Du vet tydeligvis ikke det når du oppfordrer folk til å kjøre på en måte som kan forårsake store skader og som er lovstridig.

Ser du siterer en tekst som bekrefter at jeg har rett, samtidig som du mener noe annet.

Du har rett i at det ikke har noen alvorlig konsekvens å gå på noen i 5km/t. Kan du nå forklare meg hvorfor det brått blir dødsfarlig å kjøre bil i samme hastighet og avstand? Siter gjerne også den teksten som beskriver at det er lovstridig. 😅

Skjønner at du verken jobber som jurist eller er veldig erfaren bak rattet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jomann skrev:

Ser du siterer en tekst som bekrefter at jeg har rett, samtidig som du mener noe annet.

Du har rett i at det ikke har noen alvorlig konsekvens å gå på noen i 5km/t. Kan du nå forklare meg hvorfor det brått blir dødsfarlig å kjøre bil i samme hastighet og avstand? Siter gjerne også den teksten som beskriver at det er lovstridig. 😅

Skjønner at du verken jobber som jurist eller er veldig erfaren bak rattet.

Du sa: " Det står ikke noen steder at det skal være stor nok luke mellom hver bil til at en annen bil skal få komme inn.Sitatet mitt sier akkurat det.

Jeg har aldri sagt det er dødsfarlig, men bra forsøk på en stråmann. 3 sekunder i fem km/t er bare 4.2 meter, det er helt unødvendig å ligge nærmere. Jeg skjønner ikke hvorfor man vil risikere skader på bil og helse for å kjøre ubetydelig nærmere. Jeg har allerede henvist til loven og forskriften som brukes som hjemmel for å bøtelegge og ta førerkortet fra personer som kjører for nært bilen foran. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, amativeReflection skrev:

Du sa: " Det står ikke noen steder at det skal være stor nok luke mellom hver bil til at en annen bil skal få komme inn.Sitatet mitt sier akkurat det.

Jeg har aldri sagt det er dødsfarlig, men bra forsøk på en stråmann. 3 sekunder i fem km/t er bare 4.2 meter, det er helt unødvendig å ligge nærmere. Jeg skjønner ikke hvorfor man vil risikere skader på bil og helse for å kjøre ubetydelig nærmere. Jeg har allerede henvist til loven og forskriften som brukes som hjemmel for å bøtelegge og ta førerkortet fra personer som kjører for nært bilen foran. 

Bortsett fra at du feilsiterer paragraf 3, men det er kanskje ikke så nøye at du har lagt til den siste setningen der selv? :fnise:

Så du er fremdeles like langt unna å ha dekning for at Vegvesenet oppfordrer til å kjøre ulovlig og at det er dødsfarlig å ligge 2 sekunder bak en annen bil i 5 km/t ...

Tror ikke du er rett mann til å snakke om stråmenn :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reagerte også på uttalelsen. Han der mangler både kunnskap om bilers bevegelse i kø og sunn fornuft :kari:

Anonymkode: cdbee...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personanrep og samtlige svar til dette.

Kragebein, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare si at jeg støtter jomann og sunn fornuft. Irriterer meg bra mye over slike nisser som holder 5-6 bilers avstand selv, og kjører ofte forbi slike komabilister som lager unødvendig mye kø. Det er en klassiker som tydeligvis aldri går av moten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"3-sekundersregelen" er ingen regel, det er en rettesnor mange bruker for å holde avstand, og er et utgangspunkt for hva som kan være "sikker avstand" ved normale kjøreforhold på landeveien, altså i 80 km/t. Dvs. at du da skal rekker å stoppe på 3 sekunder uten å kræsje i bilen foran... 

Det finnes en slik "huskeregel" for å beregne bremselengde også: dobler du farten, firedobler du bremselengde. Men igjen, det er et utgangspunkt. Den som vet fysikkens lover, vet at friksjon er en faktor i regnestykket, og at bremselengden blir mye lenger på glatt føre.

Når man først skal rekke å stoppe helt, er det også slik at stopplengde = "reaksjonstid" + bremselengd. I høy fart kommer du et stykke lenger på den tiden det tar før du oppfatter situasjonen til bremsen trykkes inn...

Eksempel:

La oss si at bremselengden på sommerføre i 80 km/t er 31,4m. Hvis du, når situasjonen oppstår bruker 0,5s på å begynne og bremse fra bilen foran stoppet, trenger du 11,1m til, totalt 42,5m. På 3 sekunder i 80 km/t tilbakelegger du 66,6 m, og du klarer å unngå kræsj. Er det vinterføre og glatt, kan bremselengden være langt over 100m, og 3 sekunder gir deg da en smell i høy fart...

Tilsvarende bremselengde på sommerføre for "kø" i 40 km/t er 7,9m. Med reaksjonstid på 0,5s må du legge til 11,1m og får en stopplengde på 19m. På 3 sekunder i 40 km/t tilbakelegger du 33,3 m, og på 2s 22,2m. I kø følger de fleste bedre med, og derfor reduseres reaksjonstiden, og da er 2s mer enn nok. Med foten på bremsen og oppmerksomheten på rett sted rekker du å stoppe på under 10m, og 1s avstand kan være nok...

Poenget er at man må holde riktig avstand i forhold til fart, vær/føre, egne ferdigheter og reaksjonsevne. Så denne mannen har nok sine ord i behold, og er mer korrekt en de som bruker "3-sekundersregelen" i alle situasjoner. På dårlig vinterføre kan det jo være livsfarlig... Men det han sier fordrer selvsagt at du ikke kan sitte å taste på mobilen mens du kjører i køa...du må følge med og være klar til å bremse :)

Fortsatt i tvil? Regn litt på det selv: https://www.trafikkvideo.no/nettsted/utregning-av-bremselengde-reaksjonslengde-og-stopplengde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...