Gå til innhold

Leie ut sovealkove?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har en leilighet med et soverom + sovealkove. Sovealkoven er et rom - som faktisk er større enn soverommet mitt, har dør, høyt under taket og oppfyller alle krav - og kalles sovealkove fordi det mangler vindu. Det er heller ikke mulig å sette inn. Er det da ikke lovlig å leie ut? Eventuell leietaker ville såklart hatt tilgang på hele resten av min leilighet, som såklart har vinduer. Har prøvd å google rundt, men finner ikke helt klare svar på det.

Anonymkode: 6489a...ec7

Skrevet

Jeg hadde tatt alkoven selv. Vil tro du vil kunne ta mer i leie for et rom m vindu. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Der er en bestemmelse i husleieloven om beboelsesrom og utleie og at dem må ha vindu. Husker ikke helt ordlyden. 

Du kan leie ut, ulovlig, om du vil. 

Anonymkode: 44c8a...95f

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som kaller det en sovealkove? Har det egen dør, er det ikke en alkove, men et rom. Har rommet ikke vindu, er det ikke lovlig å definere det som soverom, og heller ikke lovlig å leie det ut som noe slikt. Det skal være vindu av en viss størrelse for at du skal kunne leie noe ut som soverom. 

Anonymkode: b95ff...062

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det som kaller det en sovealkove? Har det egen dør, er det ikke en alkove, men et rom. Har rommet ikke vindu, er det ikke lovlig å definere det som soverom, og heller ikke lovlig å leie det ut som noe slikt. Det skal være vindu av en viss størrelse for at du skal kunne leie noe ut som soverom.

Det stemmer, det er ikke lov å leie ut et rom uten vindu, det er strenge regler for dette pga bl.a brannforskrifter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var det som sto i boligannonsen når jeg kjøpte leiligheten.

Takk for svar dere! Kan være jeg tar sovealkoven selv ja :) 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var det som sto i boligannonsen når jeg kjøpte leiligheten.

Takk for svar dere! Kan være jeg tar sovealkoven selv ja :)

Ja kos deg med sovealkoven selv du:enig:

Skrevet

Ah, ble tungt å puste bare ved tanken...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...