AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #1 Skrevet 15. juni 2016 Jeg vet at det ikke finnes noe fasitsvar på dette, så jeg lurer kort og greit på om noen har gjort noe lignende og kan fortelle ca hva de har betalt. Jeg har en snart 20 år gammel mellomstor bil som jeg av sentimentale grunnen vurderer å legge litt penger i. Jeg er fullstendig klar over at dette er et reint tapsprosjekt og at en eventuell salgsverdi på bilen ikke vil bli stort høyere. Disse bilene selges for mellom 25 og 50K i dag og vil tro at min er verdt en plass mellom 30 og 35K sånn som den står i dag. Dette er en mellomstor bil, sedan. Bilen er i teknisk god stand. Motor og drivverk fungerer supert, men bilen ser kort og greit ikke ut pga rust. Den har INGEN riper eller bulker i lakken. Det finnes heller ikke "farlig" rust på den. Bare overflaterust på dører, litt i hjulbue og rundt dørhåndtak osv. Er det noen som har tatt rust på en slik bil og lakkert opp igjen? Skal det først gjøres så skal det gjøres skikkelig og ikke hjemme i garasjen hos noen. Jeg har i utgangspunktet penger til det og det gjøres kun fordi bilen er arvegods og den dermed har sentimental verdi. Jeg ønsker ingen diskusjon på at jeg kaster penger ut av vinduet for det vet jeg. Anonymkode: baab1...441
Lucky_Jack Skrevet 15. juni 2016 #2 Skrevet 15. juni 2016 En skikkelig lakkering i Norge koster fort 40 000,- og da er ikke rustsveising medregnet. Jeg ville funnet noen gode lakkeringsverksteder i ditt nærområde, og tatt med bilen dit og bedt om tilbud. Kanskje noen har litt mindre å kjøre en periode, og kan gjøre det billigere om du ikke har det travelt?
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #3 Skrevet 15. juni 2016 22 minutter siden, Lucky_Jack skrev: En skikkelig lakkering i Norge koster fort 40 000,- og da er ikke rustsveising medregnet. Jeg ville funnet noen gode lakkeringsverksteder i ditt nærområde, og tatt med bilen dit og bedt om tilbud. Kanskje noen har litt mindre å kjøre en periode, og kan gjøre det billigere om du ikke har det travelt? Takk for svar! Nei, det haster på ingen som helst måte. Det er såpass dyrt ja! Husker vi betalte 25,000kr for å lakkere opp en bil inkludert rustsveis men dette er mange år siden. TS Anonymkode: baab1...441
exictence Skrevet 15. juni 2016 #4 Skrevet 15. juni 2016 Jeg kan ikke gi deg svar på spørsmålet. Jeg har ikke gjort det selv, men har hørt fra venner som har gjort det. Det lønner seg ikke. En gammel bil vil koste deg mer og mer over tid. Flere og flere ting må fikses på og ting må skiftes.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #5 Skrevet 15. juni 2016 1 time siden, exictence skrev: Jeg kan ikke gi deg svar på spørsmålet. Jeg har ikke gjort det selv, men har hørt fra venner som har gjort det. Det lønner seg ikke. En gammel bil vil koste deg mer og mer over tid. Flere og flere ting må fikses på og ting må skiftes. Jeg vet veldig godt at det ikke vil lønne seg. Det vil være et reint tapsprosjekt og egentlig fullstendig galskap. Det er som sagt kun av sentimentale grunner jeg ønsker å beholde denne bilen, men skal jeg gjøre det så MÅ den rusta bli gjort noe med...... En vinter til så er det neppe bil igjen Ikke fult så ille, men ja... Takk for svar TS Anonymkode: baab1...441
catman Skrevet 18. juni 2016 #6 Skrevet 18. juni 2016 Jeg har bare erfaring med å gjøre slikt sjøl og må ærlig innrømme at når rusten først har kommet...det er vanskelig. Så om noe, velg proffer. Forhør deg godt i nærområdet og ikke tenk penger først for den bransjen er...guffen. Tok en understellsbehandling på en bil for to år siden, hos et selskap som egentlig har et godt rykte. Det viste seg at tectyling var ufullstendig etter sandblåsing. De har gjort en kjempeskade. Fikk de nå til å gjøre jobben om igjen, men det er trist å se at 'profesjonelle' kan bomme så mye.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #7 Skrevet 18. juni 2016 Tips: Interesseklubb for det merket bilen er. Der får du (med stor sannsynlighet) de beste tipsene om hvem som er solide nok til å gjøre jobben, og ofte (ikke alltid) får medlemmer av interesseklubben spesiell pris på jobben. - tidligere eier av veteran - Anonymkode: 35a62...e0d
Rebel_ Skrevet 18. juni 2016 #8 Skrevet 18. juni 2016 om en bil er verdt og reparere/restaurere kommer helt and på hva slaks bil det er. og en gammel bil blir ikke dyrere og dyrere. er de over 30 år har veldig billig forsikring, nesten ikke årsavgift og eu kontroll er hvert 5 år (nytt i 2016) så mange biler er vert bryet med og reparere/restaurere. og da særlig 30-60 talls biler 70 er det ikke så mye og hente i enda men de begynner og gå opp i pris de også. men skal du ha en profesjonelle til og gjøre jobben blir det fort dyrt alt i fra ca 50k for lakkering til 500-1000k for en full restaurering men da er alt som nytt. også varierer det på om du vil holde den original eller custom bygg. så og si hva det koster kommer an på veldig mye.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2016 #9 Skrevet 19. juni 2016 Tusen takk alle sammen! Jeg innser jo at dette mest sannsynlig bare blir med drømmen. Blir nok uforsvarlig dyrt... Uansett så takker jeg for alle tips og råd! Skal nok forhøre meg, men om vi snakker opp mot 100 tusen eller mer så blir det jo fullstendig galskap..... TS Anonymkode: baab1...441
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2016 #10 Skrevet 20. juni 2016 Hvis han er i mekanisk god stand...ta en høstferie i Polen eller Litauen og prøv å finne et godt lakkeringsverksted der. En jobb som koster 50k i Norge kan du komme unna ned for 10k. Samme problemet som i Norge dog: Finn de seriøse! Anonymkode: 30770...d9c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå