AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #1 Skrevet 14. juni 2016 Kjæresten og jeg har vært sammen i over to år nå, og jeg kjenner veldig på dette med økonomisk skjevhet. Han betaler som regel alltid for mat og andre småting, som f.eks godteri, kino, bussbillett (når jeg skal til han), bensin når vi skal på hyttetur sammen osv. Jeg har tatt opp fag, blitt student, hatt mye gjeld, og vært utrolig ufornuftig når det gjelder økonomi. Han på den andre siden, har alltid stålkontroll på regninger, sparing, og penger generelt. Jeg blir litt dårlig av og tenke på dette, egentlig. Jeg prøver og gjøre koselig ting for han (som f.eks vaske leiligheten hans, lage middag, gi lange fotmassasjer når han er ferdig på jobb osv) , og jeg kjøper jo mat + andre ting til han fra tid til annen. Men jeg tror han begynner å bli rimelig lei av at jeg "alltid" er fattig... Er det noe jeg kan gjøre her? Han tjener jo trippelt så mye som meg, men allikevel vil jeg jo ikke at det skal gå utover han. Det er jo han som har opparbeidet seg en god inntekt, og jeg føler jeg snylter en del. Han har forståelse for at jeg ikke har mye og rutte med, men det er fryktelig kjipt at det skal være sånn. Er det noe jeg/vi kan gjøre for og balansere dette litt mer slik at jeg blir en større bidragsyter? Jeg vil IKKE være en som snylter på typen sin... Anonymkode: 75ba8...45b 1
ajarRun Skrevet 14. juni 2016 #2 Skrevet 14. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjæresten og jeg har vært sammen i over to år nå, og jeg kjenner veldig på dette med økonomisk skjevhet. Han betaler som regel alltid for mat og andre småting, som f.eks godteri, kino, bussbillett (når jeg skal til han), bensin når vi skal på hyttetur sammen osv. Jeg har tatt opp fag, blitt student, hatt mye gjeld, og vært utrolig ufornuftig når det gjelder økonomi. Han på den andre siden, har alltid stålkontroll på regninger, sparing, og penger generelt. Jeg blir litt dårlig av og tenke på dette, egentlig. Jeg prøver og gjøre koselig ting for han (som f.eks vaske leiligheten hans, lage middag, gi lange fotmassasjer når han er ferdig på jobb osv) , og jeg kjøper jo mat + andre ting til han fra tid til annen. Men jeg tror han begynner å bli rimelig lei av at jeg "alltid" er fattig... Er det noe jeg kan gjøre her? Han tjener jo trippelt så mye som meg, men allikevel vil jeg jo ikke at det skal gå utover han. Det er jo han som har opparbeidet seg en god inntekt, og jeg føler jeg snylter en del. Han har forståelse for at jeg ikke har mye og rutte med, men det er fryktelig kjipt at det skal være sånn. Er det noe jeg/vi kan gjøre for og balansere dette litt mer slik at jeg blir en større bidragsyter? Jeg vil IKKE være en som snylter på typen sin... Anonymkode: 75ba8...45b Få deg en bedre jobb? Jeg skjønner ikke hvorfor du valgte et yrke med lav lønn dersom å være fattig plaget deg. Men personlig hadde jeg vært fornøyd med å forsørge noen helt eller delvis hvis de gjorde det lettere å gjøre min jobb. Som å lage matpakke, frokost og middag og sånt.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #3 Skrevet 14. juni 2016 Den eneste måten er jo å skaffe deg høyere inntekt slik at du kan betale du også. Anonymkode: 66fc0...ce3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #4 Skrevet 14. juni 2016 Har du snakket med ham om det? Jeg hadde ikke orket å være i noen av rollene, verken den som følte seg som en snylter, eller den som til stadighet måtte betale for alt. Hva med å si at nei, jeg har ikke råd til å gå på kino? For det har du jo ikke? Om han absolutt vil på kino likevel, så greit nok, da kan han spandere på deg, men da er det han som insisterer. Ellers kan du gjøre som du gjør; bidra på andre måter enn det økonomiske, ved matlaging, vasking, massasje, etc. Et annet alternativ er at du kan lage en avtale med ham at når du får jobb, skal du betale tilbake det han har spandert på deg. Anonymkode: ab62e...1b0 1
ajarRun Skrevet 14. juni 2016 #5 Skrevet 14. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Har du snakket med ham om det? Jeg hadde ikke orket å være i noen av rollene, verken den som følte seg som en snylter, eller den som til stadighet måtte betale for alt. Hva med å si at nei, jeg har ikke råd til å gå på kino? For det har du jo ikke? Om han absolutt vil på kino likevel, så greit nok, da kan han spandere på deg, men da er det han som insisterer. Ellers kan du gjøre som du gjør; bidra på andre måter enn det økonomiske, ved matlaging, vasking, massasje, etc. Et annet alternativ er at du kan lage en avtale med ham at når du får jobb, skal du betale tilbake det han har spandert på deg. Anonymkode: ab62e...1b0 Det å være passiv-agressiv og si nei, "men hvis du insisterer såååå..." ville gjort meg forbannet. Man skal da ikke måtte trygle for å få noen til å bli påspandert ting. Når du blir tilbudt noe så krangler man ikke, man sier takk og tar i mot gaven, uansett hvor feil det føles. Ofte får jeg penger eller andre ting jeg føler er unødvendige, men jeg tar likevel i mot å takke. Det er jo en fornærmelse å drive på å krangle med sånt. Dessuten er det du foreslår her å være irriterende for å få mindre skyldfølelse, det kunne ikke vært mer egoistisk. 2
Eeemil Skrevet 14. juni 2016 #6 Skrevet 14. juni 2016 Tjene mer penger? Jeg tenker at hvis du tjener til eget livsopphold og lever nøkternt, så kan man ikke forvente noe mer. Du er jo trossalt student I en begrenset periode. Hvis du klarer å betale litt ned på gjelda di er det bra. Og gjerne litt husleie til kjæresten hvis du skal være helt på den sikre siden. 2
Gjest Becky48 Skrevet 14. juni 2016 #7 Skrevet 14. juni 2016 Dere kan vel gjøre ting som ikke koster så mye og at du er litt ekstra husmor? Vet ikke jeg, hadde ikke være komfortabel hvis mannen skulle betale alt, selv om han ville... Dere må jo prate om dette sammen og se om dere finner en ordnings.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #8 Skrevet 14. juni 2016 1 minutt siden, amativeReflection skrev: Det å være passiv-agressiv og si nei, "men hvis du insisterer såååå..." ville gjort meg forbannet. Man skal da ikke måtte trygle for å få noen til å bli påspandert ting. Når du blir tilbudt noe så krangler man ikke, man sier takk og tar i mot gaven, uansett hvor feil det føles. Ofte får jeg penger eller andre ting jeg føler er unødvendige, men jeg tar likevel i mot å takke. Det er jo en fornærmelse å drive på å krangle med sånt. Dessuten er det du foreslår her å være irriterende for å få mindre skyldfølelse, det kunne ikke vært mer egoistisk. Jeg har ikke sagt noe om å være passiv-aggressiv, eller irriterende med vilje. Selvsagt er man ikke forpliktet til å ta imot noe man blir tilbudt, om man føler det er ubehagelig! Det er IKKE uhøflig å si neitakk, på en skikkelig måte. Jeg er en sånn som ikke liker å bli påspandert ting, men jeg sier neitakk men takk for tilbudet med et smil. Ikke faen om jeg lar folk påprakke meg ting jeg føler ubehag ved å ta imot. Her er alternativene til ts: - la kjæresten spandere på seg til stadighet, og føle seg/bli sett på som en snylter, noe som er plagsomt for henne, og potensielt plagsomt for kjæresten - si nei, jeg har ikke råd, og nekte å bli spandert på, med det som resultat at kjæresten gjerne blir sur for han aldri får gått på kino med henne - si ærlig at jeg har ikke råd, så jeg kan ikke bli med, og takke ja om han tilbyr seg å betale. Det er det siste alternativet jeg foreslår. Vær ærlig på at hun ikke har råd, og at det plager henne at hun føler seg som en snylter når han spanderer på henne. Så får han velge selv om han vil spandere på henne eller ikke, men da er det ihvertfall klart for alle parter at det ikke er noe hun forventer eller forlanger, men noe han velger å gjøre, så hun er IKKE en snylter. Anonymkode: ab62e...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #9 Skrevet 14. juni 2016 5 minutter siden, amativeReflection skrev: Få deg en bedre jobb? Jeg skjønner ikke hvorfor du valgte et yrke med lav lønn dersom å være fattig plaget deg. Men personlig hadde jeg vært fornøyd med å forsørge noen helt eller delvis hvis de gjorde det lettere å gjøre min jobb. Som å lage matpakke, frokost og middag og sånt. Jeg blir student til høsten, og da skal jeg ta en 3-årig bachelor som gir meg en ganske alright årslønn. Det er bare de siste to åra at jeg har forbedret og tatt opp fag fra VGS for å komme inn på det studiet jeg vil ta, som har gjort det vanskelig økonomisk. Jeg har blitt gjeldsfri det siste halvåret, mye fordi han har inspirert meg til og gjøre det. Jeg syns det er veldig koselig å gjøre de tingene for han, som og vaske leiligheten hans, pynte litt, kjøpe litt ting til leiligheten osv. Det vet jeg han setter pris på. Men det koster meg jo ikke veldig mye og gjøre det, og jeg tenker at kjærester bør jo gjøre sånt for hverandre uansett? Jeg vet at han liker en ren og ryddig leilighet, så når han er glad så er jeg glad. TS Anonymkode: 75ba8...45b 3
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #10 Skrevet 14. juni 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du snakket med ham om det? Jeg hadde ikke orket å være i noen av rollene, verken den som følte seg som en snylter, eller den som til stadighet måtte betale for alt. Hva med å si at nei, jeg har ikke råd til å gå på kino? For det har du jo ikke? Om han absolutt vil på kino likevel, så greit nok, da kan han spandere på deg, men da er det han som insisterer. Ellers kan du gjøre som du gjør; bidra på andre måter enn det økonomiske, ved matlaging, vasking, massasje, etc. Et annet alternativ er at du kan lage en avtale med ham at når du får jobb, skal du betale tilbake det han har spandert på deg. Anonymkode: ab62e...1b0 Jeg har så vidt snakket med han om det, og han er fryktelig diplomatisk i svarene sine. Som f.eks hvis jeg sier at jeg føler det er en økonomisk skjevhet, så sier han; "Ja... av og til, kanskje? Du er jo ganske fattig da!" Så ler han det vekk, på en måte. Det har skjedd flere ganger at han har spandert ting på meg som jeg i utgangspunktet har sagt nei til. Som f.eks noen klær jeg ville ha, som han betalte for, selv om jeg stod klar meg mitt eget kort. Eller den ene middagen ute han betalte for, til 1000 kr, som jeg til og med hadde satt av penger for, eller den drinken på byen som jeg egentlig kunne kjøpt selv. Han er utrolig generøs, men personlig kjenner jeg såpass mye på den skjevheten at det er egentlig ganske tullete. Han vil jo på sin måte vise at han er glad i meg, men jeg vil også vise at jeg er selvstendig og kan betale for meg selv. Bør jeg kanskje være litt krevende når det gjelder en ordentlig kommunikasjon på dette? For når jeg sier at jeg er dårlig økonomisk, så sier han bare at jeg ikke har nok penger. Jeg har hvertfall planlagt og kjøpe en ganske dyr gave til han, som et slags takk. Jeg vet han kommer til å elske det, så det hjelper jo litt. Men jeg tror vi må sette oss ned og prate ordentlig ut om det, for jeg innser nå at jeg ikke har vært helt klar på dette. Jeg tror at han antar jeg ikke har noe i mot det, og det er det siste jeg ønsker (at han skal tro jeg forventer at han betaler). Men tusen takk for svar! Det hjelper TS Anonymkode: 75ba8...45b 1
Eeemil Skrevet 14. juni 2016 #11 Skrevet 14. juni 2016 Det høres ut for meg som om du føler deg litt kjøpt og betalt når han spanderer på deg? Da må du I såfall ta ansvar for disse følelsene og insistere på å betale selv. Om han blir såret så får han bare være det. Han vet at du er "fattig" så da må forbruket heller legges på det nivået, så lenge du føler ubehag. Det er beste I livet er gratis.
Eeemil Skrevet 14. juni 2016 #12 Skrevet 14. juni 2016 Jeg ville heller ikke kjøpt noen dyr gave til han. Du klarer aldri å utjevne forskjellene økonomisk uansett. Spink og spar og tilpass aktivitetene til inntekten du har. Det høres ut som om han er en fornuftig fyr økonomisk, som ville sette mer pris på det.
duplexx Skrevet 14. juni 2016 #13 Skrevet 14. juni 2016 Kjæresten min betaler for alt. Han tjener mer enn nok, og jeg har nok så jeg klarer meg jeg og - jeg KAN betale to kinobilletter. Hvorfor skal skjevfordelingen i seg selv plage oss når vi begge syns det er ok? Hadde det vært omvendt hadde jeg ikke hatt nykker ved å være den som spanderte. Men ettersom han har mulighet virker det absolutt som han opplever dette som helt greit og uproblematisk. Hvis kjæresten din sier at det er ok kan du jo like så godt ta imot, være takknemlig og gi tilbake på de måtene du har mulighet. Men om han opplever dette irriterende eller problematisk får dere jo finne en løsning på det. Feks en symbolsk sum som leie.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #14 Skrevet 14. juni 2016 8 minutter siden, Eeemil skrev: Det høres ut for meg som om du føler deg litt kjøpt og betalt når han spanderer på deg? Da må du I såfall ta ansvar for disse følelsene og insistere på å betale selv. Om han blir såret så får han bare være det. Han vet at du er "fattig" så da må forbruket heller legges på det nivået, så lenge du føler ubehag. Det er beste I livet er gratis. 5 minutter siden, Eeemil skrev: Jeg ville heller ikke kjøpt noen dyr gave til han. Du klarer aldri å utjevne forskjellene økonomisk uansett. Spink og spar og tilpass aktivitetene til inntekten du har. Det høres ut som om han er en fornuftig fyr økonomisk, som ville sette mer pris på det. Tusen takk for svar! Jeg føler meg ikke kjøpt og betalt, men det er klart jeg får dårlig samvittighet når han stadig betaler for diverse ting. Jeg skal ta til meg tips, og tilpasse meg økonomisk. Så du mener at hvis jeg er mer sparsommelig med pengene, så vil han sette mer pris på det? Hva tenker du når det gjelder innkjøp av f.eks mat, da? Bør jeg i så fall sette av litt penger til sparing for å kunne spleise med han på diverse ting (eller spandere på han, som f.eks kino)? Anonymkode: 75ba8...45b
Hulderen Skrevet 14. juni 2016 #15 Skrevet 14. juni 2016 Du må tenke at dette er situasjonen din akkurat nå. Du har dårlig råd og en kjæreste som ønsker å spandere på deg. La ham spandere. Ta i mot med takk. Ikke føl deg underlegen. Om et par år vil dere stå mye nærmere økonomisk. Det er ikke noe moro å ønske å hjelpe sin kjære og oppleve at vedkommende blir flau og utilpass. Du har verdi pga den du er. Og det holder for kjæresten din nå. To år går fort, lev dem med hevet hode! 1
Arabella Skrevet 14. juni 2016 #16 Skrevet 14. juni 2016 1 time siden, Eeemil skrev: Tjene mer penger? Jeg tenker at hvis du tjener til eget livsopphold og lever nøkternt, så kan man ikke forvente noe mer. Du er jo trossalt student I en begrenset periode. Hvis du klarer å betale litt ned på gjelda di er det bra. Og gjerne litt husleie til kjæresten hvis du skal være helt på den sikre siden. Jeg har ikke sett at TS har skrevet noe om at de bor sammen. Da er det urimelig at hun skal betale ham husleie.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #17 Skrevet 14. juni 2016 Har han sagt at det begynner å plage han at han betaler hele tiden? Kjæresten min betaler alltid kino og mat ute, men det er fordi han ber meg med ut og han vil være gentleman. Han gjør det helt frivillig, jeg har tilbudt meg å betale selv. Han tjener også ca tre ganger så mye som meg. Jeg klarer meg bra, men har ikke alltid råd til å Skeie ut med ting som feks badeland med alle ungene, og da hender det at han ber oss med og sier at han vil spandere. Jeg gjør ikke noe spesielt for å veie opp for det. Klart jeg hjelper han med husarbeid når jeg er hos han, men det er ikke fordi han betaler for ting.. Hadde det plaget han å betale hadde han sagt det og sluttet, og det hadde ikke gjort meg noe. Anonymkode: fe9a8...8e7
Torelli Skrevet 14. juni 2016 #18 Skrevet 14. juni 2016 Hei, er du sikker på at dette er et problem for han? For oss spanderer jeg ofte på kjæresten div. ferier og middager og kjøpte nettopp en dyr sykkel til han. Jeg tjener bedre enn han. Vi er et team, og vil oppleve ting sammen. Derfor er det naturlig at den som tjener mest bidrar mest, hva skal jeg med alle pengene visst ikke kan kan være med på opplevelsene? Det virker som din kjæreste også tenker slik, og da er du heldig, for gniene bemidlede folk er det værste Han setter nok større pris på alt du gjør for han, det vitner om kjærlighet, enn de pengene han vet du ikke har. 1
Juniper Skrevet 15. juni 2016 #19 Skrevet 15. juni 2016 Dere må jo bare sette dere ned og snakke om penger! Og så legger dere noen felles kjøreregler som gjør at begge vet hva den andre forventer av den. Et forhold der det er veldig ulik økonomi krever mer kommunikasjon enn andre! Dere må rett og slett stille inn "felles" forbruk til det nivået der du også har råd når dere planlegger ting. Det er guffent for deg å kjenne deg som snylter, men det er kanskje like vanskelig for han om han føler presset til å betale for alt mulig fordi du er "fattig". Om dere legger planer ut fra det du har råd til, og heller finner på ting sammen som ikke koster så mye, så vil forholdet kunne komme styrket ut av dette. Dropp resturantbesøk, shopping og reiser, og gå heller for hjemmelaget mat, turer i skog og mark, og morsomme ting dere kan finne på sammen. Om han velger å sponse enkelte aktiviteter, så må det være fordi han virkelig føler for å gjøre det, ikke fordi han føler seg tvunget. Jeg regner med at du har i hvert fall en deltidsjobb i tillegg til skole/studier? Prøv å få en ekstra vakt innimellom, og sett disse pengene til side for å "finne på" ting.
Gjest Mysticgirl Skrevet 15. juni 2016 #20 Skrevet 15. juni 2016 Jeg tror ikke han ser på dette som et problem, han vil jo spandere på deg ellers hadde han ikke gjort det Tror det handler mer om deg og hva som skjer i ditt hode. Du har jo mye dårligere råd enn han og dette VET han jo. Så han spanderer nok med glede, enten det ellers så får han jo bare gå på kino alene og spise ute alene da Slapp av, la han spandere på deg så lenge han vil det. Kanskje det kommer en dag da du tjener mer enn han og at det er du som da bærer den tyngste økonomiske " børen"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå