Gå til innhold

Løfting, løping og litt av hvert!


rh1

Anbefalte innlegg

Høres ut som en god idé å gå opp i vekt når du veier såpass lite, ja! Veldig bra å være bevisst på det og å gjøre det på en sunn måte. Selv om å ligge rett og ut spise fastfood og godteri høres fristende ut, i alle fall for meg! ;)

Misunner av og til dere som går på senter, for dere har tilgang til mye mer utstyr. Når jeg får meg hus skal jeg kjøpe inn mye mer, så jeg har flere håndvekter og en tredemølle! Også liker jeg chinups-planen din! Jeg trenger en større døråpning til pullup-baren min for å få plass til å ta ordentlige chin- og pullups. Det ser så gøy ut å få det til ordentlig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, Rainbow skrev:

Høres ut som en god idé å gå opp i vekt når du veier såpass lite, ja! Veldig bra å være bevisst på det og å gjøre det på en sunn måte. Selv om å ligge rett og ut spise fastfood og godteri høres fristende ut, i alle fall for meg! ;)

Misunner av og til dere som går på senter, for dere har tilgang til mye mer utstyr. Når jeg får meg hus skal jeg kjøpe inn mye mer, så jeg har flere håndvekter og en tredemølle! Også liker jeg chinups-planen din! Jeg trenger en større døråpning til pullup-baren min for å få plass til å ta ordentlige chin- og pullups. Det ser så gøy ut å få det til ordentlig!

Ja, synes det er gull verdt med treningssenter :) Også er det jo rett rundt hjørnet (nesten bokstavelig talt) fra der jeg bor. Så er ganske heldig sånn :) 


Samtidig så hadde det jo vært litt gøy å kunne hatt treningsutstyr hjemme, og kunne kjøpt inn mer som "belønning" / når man har for lette vekter osv :D Det blir jo en slags motivasjon i seg selv. Det er jo selvsagt sånne engangsutgifter som kan være litt kostbare, men jeg betaler jo 500 kr i måneden nå, så i det lange løp hadde det jo nesten vært bedre å bare ha hatt utstyret hjemme :) 

Har alltid veid ganske lite, men har ikke tenkt så mye på det før jeg begynte å trene, og opplevde første måneden at selv om jeg ble sterkere, gikk vekta ned :P Så man kan jo bare gå på underskudd en viss tid før man begynner å miste musklene igjen i stedet - og da ble det skjerpings! 

Prøver å se på det som en gøy utfordring å kunne spise sunt men også kaloririkt ;) 


Ja, er gøy med chins! Husker fortsatt da jeg måtte gi fart med beina for å få til en.. :P Det er ikke mer enn et halvt år siden! Og nå er det sju på rappen som er rekorden. Så det er bare å kjøre på :D 
 

Endret av rh1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, rh1 skrev:

Hehe takk for det!:) 

ja, har kjøpt det siden sist jeg telte, så det tenker jeg hjelper litt på!:D så har jeg blitt flinkere til å spise veldig raskt etter trening- merker at jeg spiser litt mer da enn om jeg venter i tre kvarter pluss ;) 

Så bra! Uansett lurt å spise tett inntil trening for å fylle opp glukose-lagrene dine. :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Diis skrev:

Jeg vil følge med :mrgreen: Gøy med treningsdagbøker!

:hoppendeglad::trene: velkommen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var man omsider klar for å gå i gang igjen, etter en forkjølelse som satt i et par dager! 
..Så ble det én dag til hver muskelgruppe denne uka i stedet for to, men man må tåle at ting ikke alltid går etter planen :P 

Slik blir ukas resterende dager (forhåpentligvis. PS, uten oppvarmingsøvelser):

I dag (torsdag)

Markløft
Roing med stang
Pull-ups i maskin med litt hjelp
Bicep-curls


Lørdag

Benkpress
Dips med kroppsvekt
Tricep-extension med en arm
Tricep-nedpress med tau


Søndag

Knebøy
Pistol-squats
Hip-thrust
Tåhev



I dag startet jeg også å føre opp matinntak. Blir spennende å se hvor mye jeg spiser med tanke på at det er Sankthansaften, og vi skal ha litt folk over på grillings :) (kommer nok ikke til å stå bøyd over kjøkkenvekta da, så skal beregne/planlegge litt på forhånd, så får jeg bare eventuelt estimere omtrentlig hvor mye jeg får i meg utover det planlagte). Jeg skal jo ikke akkurat ned i vekt, så det er liksom ikke noen krise :P 
Det eneste målet jeg har med tanke på begrensninger i mat-/drikkeveien, er at jeg skal ta maks en enhet alkohol. Vurderer egentlig å kjøre alkoholfri øl i kveld - synes ofte det er like greit :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut som en bra plan!

Jeg drikker egentlig aldri i sånne settinger lenger, syns ikke det er så veldig godt at det er verdt det, egentlig! Så alkoholfritt er definitivt like greit noen ganger! Høres koselig ut med st. hans. fest! Og lurt å begynne å føre opp maten, da blir det kanksje lettere å spise nok også, i tillegg til å ikke overspise heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Godt du er bedre :) 

Ser bra ut den planen din med trening! Tenker også slik, at man må tåle at ikke alt blir slik en planlegger, livet kan være nokså uforutsigbart ;)

Blir spennende å se hvordan det går med matinntaket ditt, du har jo muligheten til å virkelig bygge muskler nå, mtp treningen din og at du selv ønsker å gå litt opp i vekt, så dette er jo kjempespennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rainbow skrev:

Ser ut som en bra plan!

Jeg drikker egentlig aldri i sånne settinger lenger, syns ikke det er så veldig godt at det er verdt det, egentlig! Så alkoholfritt er definitivt like greit noen ganger! Høres koselig ut med st. hans. fest! Og lurt å begynne å føre opp maten, da blir det kanksje lettere å spise nok også, i tillegg til å ikke overspise heller.

Ja, tror det blir en trivelig kveld :) Har selv pendlet mellom å like å ta en "skikkelig fest" til å faktisk være totalavholds i en periode (4-5 måneder). Følte meg mye bedre i den sistnevnte perioden, og hadde jevnt over mer energi. Har nå funnet en fin balansegang - tenker litt over på forhånd om det egentlig er nødvendig/verdt det; og det er jo som regel ikke det :P Gruer meg heller ikke for å ta et glass rødvin til en skikkelig god biff heller, da. Er fornøyd med tingenes tilstand på den fronten nå :) 


 

23 minutter siden, gjest- silje skrev:

Godt du er bedre :) 

Ser bra ut den planen din med trening! Tenker også slik, at man må tåle at ikke alt blir slik en planlegger, livet kan være nokså uforutsigbart ;)

Blir spennende å se hvordan det går med matinntaket ditt, du har jo muligheten til å virkelig bygge muskler nå, mtp treningen din og at du selv ønsker å gå litt opp i vekt, så dette er jo kjempespennende!


Er godt å være i form igjen, ja! :) Nå gleder jeg meg bare til å få kommet meg til treningssenteret igjen, drar sikkert om en time eller to ;) 

Blir spennende med matinntaket, ja - fikk i meg en frokost på i underkant av 500 kcal (480), så er godt fornøyd med den, med tanke på at det ikke var noe direkte usunt involvert. ;) Vet med meg selv at jeg ofte blir mindre og mindre sulten utover dagen, så trenger å kjøre litt på i starten for å sette tonen haha. 

Tar jo litt tid å bygge muskler, men håper jeg kan minimere stagnasjonen som jeg har følt på litt i det siste, ved å få i meg litt mer mat! ;) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble omtrentlig inntak av Kcal i går (hadde litt brownies og chips i tillegg til det jeg hadde beregnet ganske nøyaktig, så veide i dag omtrent samme mengde som jeg spiste i går, og førte opp det ;) Så litt fra eller til kan det jo hende det er. (Er ganske åpenbart at det ble litt "junk" ettersom jeg fikk over anbefalt daglig inntak av salt i meg :P Men det var en bra kveld, da :nigo: ) 
Som det kommer fram her så mangler jeg jo noen hundre.. Problemet i går var at jeg rett og slett glemte å ha mellommåltider. :P Var opptatt med å stelle i stand til kvelden, så var planen min å spise STOOR middag på grilling. (var mett etter et kyllingbryst. :P )

I dag er pause-dag. Føltes godt å være tilbake på trening i går. Lot bevisst være å øke, men kjentes helt greit, så får se hvordan det blir neste uke :) Kanskje hiver man på en liten plate til på hver side? O:) Det er i alle fall planen! 


I morgen skal jeg sjekke om det blir noe lettere å få i meg mer mat - skal legge klart mellommåltidene i dag, tror det vil gjøre susen! Regne ut litt på forhånd tror jeg kommer til å være noe som kan hjelpe meg. Har jo ikke lyst til å drive på med dette for alltid, men jeg var jo så overbevist om at jeg hadde spist så mye i går - så må bare prioritere å gjøre dette skikkelig i en uke-to nå :)  Det blir vel mer intuitivt etter hvert? 

Skjermbilde 2016-06-24 kl. 10.51.32.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Ja, en skal tro det, at en får en viss peiling. Men jeg sliter enda jeg altså. Jeg har jo gått ned over en treårsperiode, men det å vite om jeg får nok eller for mye, er fremdeles ikke lett nei.

Det virker ut som om du er litt "småspist", altså at du ikke klarer de store mengdene. Hvis du spiser helt - eller nokså rent, så må du opp i store mengder med mat i forhold til andre som gjerne spiser saus/ poteter/ fløte/ fettrike kjøttprodukter - så det er jo absolutt en fordel med energitette mellommåltider for deg.

 

Så koselig at det ble en bra kveld i går :hoppe:

Endret av gjest- silje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gjest- silje skrev:

N Ja, en skal tro det, at en får en viss peiling. Men jeg sliter enda jeg altså. Jeg har jo gått ned over en treårsperiode, men det å vite om jeg får nok eller for mye, er fremdeles ikke lett nei.

Det virker ut som om du er litt "småspist", altså at du ikke klarer de store mengdene. Hvis du spiser helt - eller nokså rent, så må du opp i store mengder med mat i forhold til andre som gjerne spiser saus/ poteter/ fløte/ fettrike kjøttprodukter - så det er jo absolutt en fordel med energitette mellommåltider for deg.

 

Så koselig at det ble en bra kveld i går :hoppe:

Nei, det skal ikke være lett, det der!! I dag registrerte jeg det jeg spiste, men gikk kun etter sulten og uten å stresse noe over det, bare for å sjekke hvordan det så ut. (Det blir som sagt annerledes i morgen, men lurte oppriktig på hvordan jeg hadde spist om jeg bare ikke brukte energi på å reflektere over hva og hvor mye.) 

Dette er jo en "off-dag" så er ikke krise å spise litt lite heller. Men fikk helt sjokk da jeg var ferdig med kvelds og så det nedslående resultatet!

 

1080 Kcal! :( NEVER AGAIN :P 

Hvis noen har tips til mellommåltider med mye energi, let me know :) har blant annet kjøpt inn banan, masse avocado (bruker det av og til som smør/oppå skiven i tillegg til smør), valnøtter, peanøttsmør, har chiafrø, havregryn (et must!), yoghurt osv.. :)   (  Er også veldig glad i linser, så hvis noen har noe man kan lage med det, så er det fritt fram :D jeg har jo god tid til å lage skikkelige lunsjer nå som jeg har fri 💕)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

OI 1000 kcal på en dag? Det er som du selv vet ------- ALT for lite!!

Har du tatt med alt da? Og dette ble du mett på?

Hvis du spiser så lite, så tærer du på musklene som du prøver å bygge opp - men dette vet du nok, tenker jeg ;) Og om det så er en off dag, så teller den allikevel for hele ukas totalnivå - og har du to slike dager i uken, så skal du jo egentlig gå ned 200-300 gram i uken? Hvis ikke kroppen din er så vant til å ligge i litt underskudd, slik at den tviholder på det den får da.. Sånn, jeg måtte bare, jeg vet at du er klar over dette, men allikevel.

 

Over til energirike mellommåltider, så har jeg ikke peiling da jeg ikke er småspist, så jeg liker ikke så mange måltider ;) 

Endret av gjest- silje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, gjest- silje skrev:

OI 1000 kcal på en dag? Det er som du selv vet ------- ALT for lite!!

Har du tatt med alt da? Og dette ble du mett på?

Hvis du spiser så lite, så tærer du på musklene som du prøver å bygge opp - men dette vet du nok, tenker jeg ;) Og om det så er en off dag, så teller den allikevel for hele ukas totalnivå - og har du to slike dager i uken, så skal du jo egentlig gå ned 200-300 gram i uken? Hvis ikke kroppen din er så vant til å ligge i litt underskudd, slik at den tviholder på det den får da.. Sånn, jeg måtte bare, jeg vet at du er klar over dette, men allikevel.

 

Over til energirike mellommåltider, så har jeg ikke peiling da jeg ikke er småspist, så jeg liker ikke så mange måltider ;) 

Ja, jeg vet at det er veldig lite 😬 Orket ikke noe som helst mer på kvelden, prøvde å få i meg en proteinshake som jeg blandet med en halv banan og melk, sånn at jeg skulle få mest mulig Kcal i den. Følte meg helt elendig etter halve, så da konkluderte jeg med at det fikk heller bare være, og at det er en ny dag i morgen. Som nevnt tidligere er jeg nesten avhengig av å få i meg en del mat tidlig på dag, for blir bare mindre og mindre sulten utover dagen :P  (Og ja- telte absolutt alt :( )

jeg tror også litt av problemer ligger i at jeg bare har sett i kjøleskapet og tenkt "hva kan jeg lage til lunsj?" Så består restene kanskje mye i salat. Og når lunsjen da i går ble salatingredienser, kikerter, pasta og fetaost, så blir jeg fort mett siden salaten har en del volum. Samtidig som jeg lurer meg selv ved å si at fetaost og pasta jo har mye kcal :P... 

Tror nok ikke jeg har så ofte dager med SÅ lite kalorier, men tviler på at jeg så ofte kommer over 17-1800 med mindre jeg er veldig bevisst på det.

I dag håper jeg på å nå målet på 2000 - har forberedt meg mtp å planlegge alle måltider i forkant :) blir nok en liten oppdatering i kveld ;)  

 

Nå er jeg på vei for å trene, så da satser vi på en stor, god lunsj etterpå👌🏻😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nådde et mål på trening i dag, jippi! 
Prøvde meg på dips med ekstra vekt - utfordrende, men veldig gøy :) 

Slik ble økten i sin helhet: 

Oppvarming 
Push-ups med smalt grep                 5x5 
Push-ups med hendene i slynger      3x3


Benkpress oppvarmingssett             20 kg x 8,          25 kg x 5,         30 kg x 3,         32,5 kg x 2

Benkpress arbeidssett                      32 kg x 5,          35 kg 5x4


Dips                                                kroppsvekt x 5,   5 kg ekstra x 4,  10 kg ekstra x 1,  5 kg ekstra x 3 

(Hadde lyst til å prøve meg på 10 kg da jeg følte 5 kg gikk veldig greit, så derfor ble det litt usystematisk ;) )


Tricep-extension med manual (en hånd)   5x5        4 kg
Tricep-nedpress med kabel                       5x5      27 kg        

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste dagene har jeg utrolig nok klart å bikke 2000 Kcal - JIPPI :hoppendeglad:

2230 På lørdag, og 2084 på søndag.
Det viser jo bare at hvis man er fokusert og planlegger godt, så kan det gå ganske bra ;)  
Så får vi se hva denne dagen bringer - nå har jeg spist en "før-frokost", så skal jeg ut på tur med to hunder (passer foreldrene mine sin hund også mens de er i syden). 

Senere i dag blir det beintrening (byttet om på torsdag og søndag i forhold til hvordan jeg skrev tidligere).
Da skal jeg prøve meg på 5x5 med 55 kg! (Forrige økt tok jeg 52,5 kg, men testet med 55 kg på siste sett, og det gikk greit :) Så da er det på tide å øke!) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hurra for 2000 kcal! Jeg skjønner ikke hvordan du får til å spise så lite, jeg spiser fort et par barer i løpet av en dag for eksempel, og to stk er fort 400 kcal bare der. Men kjempebra at du begynner å få til å planlegge det sånn at det blir større inntak. Jeg teller ikke lenger, men mistenker jo at det blir litt mye innimellom. Særlig i helgene. Spis en svær sjokolade og en pose potetgull, og vips har du masse innabords. Ikke så sunt, da, men godt! :nigo:

Ser ut som en kjempebra treningsøkt! Hvordan gjør du dips med ekstra vekt, egentlig, legger du vektskiver på magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rainbow skrev:

Hurra for 2000 kcal! Jeg skjønner ikke hvordan du får til å spise så lite, jeg spiser fort et par barer i løpet av en dag for eksempel, og to stk er fort 400 kcal bare der. Men kjempebra at du begynner å få til å planlegge det sånn at det blir større inntak. Jeg teller ikke lenger, men mistenker jo at det blir litt mye innimellom. Særlig i helgene. Spis en svær sjokolade og en pose potetgull, og vips har du masse innabords. Ikke så sunt, da, men godt! :nigo:

Ser ut som en kjempebra treningsøkt! Hvordan gjør du dips med ekstra vekt, egentlig, legger du vektskiver på magen?

Hehe - jeg blir så fort mett av sånne barer; for meg er det lettere å få nok ved å spise oftere, enn å spise energitett og sjeldent, ser jeg:P 

Forskjellen de siste dagene, (i tillegg til bedre planlegging utover dagen også, da) er at jeg har spist før jeg har gått tur med hundene, også med en gang etterpå i tillegg. Da får jeg startet dagen med en liten ekstra boost; før drakk jeg bare kaffe før jeg gikk tur, også spiste jeg frokost da jeg kom inn igjen. 

Jeg tar dips på treningssenteret i stativ, så tar jeg belte med kjetting rundt og kan tre vektskivene innpå beltet :) 

(la ved bilder av begge deler) 

 

dips.jpg

beltedip.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, kult! Og Badass! :nigo: Kanskje jeg må ønske meg sånn stativ! Og Kjetting! Og vektskiver...! :plystre:

Det hørtes lurt ut å gjøre det sånn, snike inn litt måltider her og der, og få i deg mat før du spiser frokost også. Jeg pleier å ta en shake etter trening, og så spiser jeg frokost når jeg kommer på jobb, men noen dager merker jeg at jeg fint kunne trengt mer enn det, og å begynne litt tidligere med å spise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Flinka :hoppe: Både i matveien og treningen !

Godt du ser at det hjelper å planlegge litt med maten, for det gjør som oftest det. Bare en vil, så klarer en det meste. Jeg tenker at under trening så er jo maten kjempeviktig, altså det er maten som gjør at du klarer å få noe ut av treningen, så den bør ha like stort fokus, som selve treningen egentlig. Det er bare litt vanskelig å finne rette måten for en selv, alle er jo forskjellige og det som fungerer for en, fungerer nødvendigvis ikke for den neste ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...