Gå til innhold

Betydningen av "veien til helvete er brolagt med gode forsetter"

Smultring

Anbefalte innlegg

Jeg har trodd at ordtaket i overskriften betydde at en kan gjøre skade selv om intensjonen er god, litt som "bjørnetjeneste". Men i en ordbok ser jeg at betydningen er noe helt annet: Det å ikke greie å etterleve sine gode forsetter, har negative konsekvenser. 

Er det bare jeg som har tatt feil, eller er det andre som oppfatter ordtaket slik jeg har oppfattet det? Jeg har en mistanke om jeg ikke er alene om å oppfatte ordtakets betydning i retning av "å gjøre noen en bjørnetjeneste". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min forståelse; selv om intensjonene er gode, betyr det ikke at målet med intensjonene bidrar til noe godt. Ikke som en bjørnetjeneste, men mer som "å være et mål i seg selv, ikke et middel til målet". Intensjonene var gode, men en klarte ikke se helhetsbildet av det en gjorde, og dermed bidrar de til noe negativt.

Anonymkode: 01186...4a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattis

Jeg har også oppfattet det som å gjøre noen en bjørnetjeneste. Har aldri tenkt over at det er noen andre betydninger, men kan det være slik at ordtak kan gi flere meninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vise fra ordboken, så ingen er i tvil om hva som faktisk står:

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forståelse av det er mer den samme som AB_4a6. Man planlegger noe ut fra gode hensikter, men så ender det med at det man faktisk gjør forverrer situasjonen selv om det man gjorde var i beste mening. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattis
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min forståelse; selv om intensjonene er gode, betyr det ikke at målet med intensjonene bidrar til noe godt. Ikke som en bjørnetjeneste, men mer som "å være et mål i seg selv, ikke et middel til målet". Intensjonene var gode, men en klarte ikke se helhetsbildet av det en gjorde, og dermed bidrar de til noe negativt.

Men er det ikke nettopp dette som beskriver en bjørnetjeneste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, Mattis skrev:

Ikke helt, en bjørnetjeneste er noe som blir gjort for å hjelpe noen, men som skader dem. Det er ganske likt, men mens bjørnetjenesten er direkte handling-effekt er broleggingen noe som skjer over tid.

Anonymkode: 0684c...8ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Mattis skrev:

Hmm.. Godt spørsmål. I mitt hodet er en bjørnetjeneste noe en gjør ut av "dumskap". Gi barna godte hver gang de skriker på butikken osv. Nei, det var en brainteaser. Jeg må tenke litt på dette (flaks det er drittvær ute).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi kan slå sammen og heller snakke om at "veien til helvete er brolagt med bjørnetjenester"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri tenkt på at uttrykket kan kobles til bjørnetjenester, men bruker det i sammenhenger hvor man f.eks. har store eller "riktige" planer og tanker, ja nettopp gode forsetter! 

Jeg underviser, og for en stund siden snakket jeg med studentene om hva de kunne gjøre for å lære mest mulig inn mot eksamen. Etter å ha gått gjennom de mer ekstreme tipsene, som å skrive puggelister til å lese inne på do, avrundet jeg med å si at som kjent er veien til helvete brolagt med gode forsetter. Det lettet på stemningen i alle fall, så jeg hadde inntrykk av at de forstod hva jeg mente. :) 

Anonymkode: eddcc...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med andre ord: Det handler om det man ikke gjør, som ville hatt gode konsekvenser hvis man gjorde det. Unnlatelsessynder, nærmest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord: Det handler om det man ikke gjør, som ville hatt gode konsekvenser hvis man gjorde det. Unnlatelsessynder, nærmest.

Dette er den ene meningen - at man ikke gjør de gode gjerninger man hadde tenkt pga. det ene eller det andre. 

Den andre meningen er å gjøre noe som fremstår som godt, men som har ekstremt negative konsekvenser. Omtrent all sosialistisk politikk havner i denne kategorien. 

Eksempel: Åpne grensene for masseinnvandring fra muslimske land på grunn av at "det er synd på dem". Et tilsynelatende godt forsett med ekstremt negative konsekvenser. 

Anonymkode: 1a207...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...