Gå til innhold

PCOS? Hvordan diagnotiseres det?


Lemenet

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet på p-piller i August 2015 etter å ha brukt dette de siste 12-13 årene, da jeg og sambo ble enig om at vi skulle starte prøving.
TR kom etter 33 dager første gangen, og siden det har tiden mellom hver gang økt, til 63 dager på det lengste. Jeg har også fått masse kviser,  3 svarte hår på haken og i tillegg sorte hår fra navlen og ned (som en sti....) :-(

Var hos legen for ca. 1 mnd siden da jeg mistenker at jeg har PCOS, siden de fleste symptomene minner om det jeg har lest på nettet. Når jeg spurte legen om dette fikk jeg tilbakemelding om at det kunne godt være at det var PCOS, og at vi kunne ta noen blodprøver. Ellers var anbefalingene å spise lavkarbo og ta Møllers Dobbel (fordi disse inneholdt A-vitamin som kunne hjelpe mot kviser). Ringte legekontoret i dag og fikk tilbakemelding om at prøvene var fine.

Det jeg lurer på er om PCOS uansett vil vise på en blodprøve? Vet ikke helt hva som det ble testet for heller, fikk bare et veldig kort svar om at prøvene er fine. Er det andre her med PCOS som har klart å bli gravide uten hjelp?
Vet at vi ikke har prøvd veldig lenge, så vi har forsåvidt et ganske avslappet forhold til det. Men følger at "alle" rundt oss blir gravid, og at vi stadig blir fortalt hvor lett det gikk til. 

Håper noen andre har noen lure tips til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg ble sjekket for PCOS så gikk jeg på p-piller så da gikk det ikke å ta denne blodprøven. Legen min henviste med til en gynekolog og hun foretok en gynekologisk undersøkelse, innvendig ultralyd.

Uansett, jeg ble gravid på egenhånd innen 9 måneder, det var ikke noe problem. Hadde ingen problemer i svangerskapet eller med amming heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Når jeg ble sjekket for PCOS så gikk jeg på p-piller så da gikk det ikke å ta denne blodprøven. Legen min henviste med til en gynekolog og hun foretok en gynekologisk undersøkelse, innvendig ultralyd.

Uansett, jeg ble gravid på egenhånd innen 9 måneder, det var ikke noe problem. Hadde ingen problemer i svangerskapet eller med amming heller. :)

Så godt å høre da! :) Håper at jeg også er så heldig. Vet jo ikke at jeg har PCOS, i og med at den eneste tilbakemeldingen jeg fikk var at prøvene var fine. 

Vi får bare fortsette prøvingen og håpe på det beste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Lemenet skrev:

Så godt å høre da! :) Håper at jeg også er så heldig. Vet jo ikke at jeg har PCOS, i og med at den eneste tilbakemeldingen jeg fikk var at prøvene var fine. 

Vi får bare fortsette prøvingen og håpe på det beste. :)

Jeg ville tatt en tur til gynekologen for å få en skikkelig diagnose. Med tanke på symptomene så høres det jo ut som PCOS men de kan jo være greit å få en skikkelig avklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg ville tatt en tur til gynekologen for å få en skikkelig diagnose. Med tanke på symptomene så høres det jo ut som PCOS men de kan jo være greit å få en skikkelig avklaring.

Takk for tipset. Kvier meg veldig for GU, men det er kanskje det jeg må gjøre for å få svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal oppfylle to av tre følgende kriterier for å fø diagnosen PCOS:

1) Amenore/oligomenore (manglende/sjeldne menstruasjoner) - dette oppfyller du

2) Tegn til hyperandrogenisme (forhøyet mannlig kjønnshormon) i blodprøver ELLER ved klinisk undersøkelse (økt hårvekst, kviser) - dette oppfyller du jo

3) Polycystiske ovarier ved UL - undersøkelse - dette må du til en gynekolog for å fastslå. 

Altså er påvirkede blodprøver ikke et krav for å få diagnosen PCOS, og basert på det du forteller i innlegget ditt oppfyller du jo overnevnte kriterier. Ville oppsøkt gynekolog mtp UL og endelig diagnose :)

Anonymkode: 94d42...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal oppfylle to av tre følgende kriterier for å fø diagnosen PCOS:

1) Amenore/oligomenore (manglende/sjeldne menstruasjoner) - dette oppfyller du

2) Tegn til hyperandrogenisme (forhøyet mannlig kjønnshormon) i blodprøver ELLER ved klinisk undersøkelse (økt hårvekst, kviser) - dette oppfyller du jo

3) Polycystiske ovarier ved UL - undersøkelse - dette må du til en gynekolog for å fastslå. 

Altså er påvirkede blodprøver ikke et krav for å få diagnosen PCOS, og basert på det du forteller i innlegget ditt oppfyller du jo overnevnte kriterier. Ville oppsøkt gynekolog mtp UL og endelig diagnose :)

Anonymkode: 94d42...067

Takk! Ja, da kan det se ut til at jeg oppfyller to av tre kriterier da.. 

Neste på listen må være en time til GU, like greit å bare få det unnagjort. 
Vet du om det er slik at gynekolog da kan anbefale hva man gjør videre, eller må jeg da tilbake til fastlege? Der mente jo han at trening og lavkarbo-kosthold ville være nok for å få bukt med det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lemenet skrev:

Takk! Ja, da kan det se ut til at jeg oppfyller to av tre kriterier da.. 

Neste på listen må være en time til GU, like greit å bare få det unnagjort. 
Vet du om det er slik at gynekolog da kan anbefale hva man gjør videre, eller må jeg da tilbake til fastlege? Der mente jo han at trening og lavkarbo-kosthold ville være nok for å få bukt med det :P

Ja, det ville være lurt :)

Ved barneønske og sjeldne eggløsninger vil jeg tro at gynekologen vil veilede dere videre da fastleger ikke kan gjøre så mye når det gjelder fertilitet. Behandlingen av PCOS når man ikke vil ha barn er som regel p-piller og ellers sunn mat og trening, ofte trengs hormonstimulasjon for å få eggløsning og da trenger du gyn :)

Anonymkode: 94d42...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lavt stoffskifte og pcos. (tror jeg har lest et sted at disse gjerne henger sammen) Jeg fikk det konstantert hos gynikolog. Jeg hadde mensen ca en gang i året, gikk opp i vekt og hadde skjenerende hårvekst på haka.. Følte meg ikke bra.

Nå etter jeg har omgjort kostholdet mitt til lavkarbo har jeg gått nde 30 kg, har mensen hver mnd ,kommer samme dag i mnd+/- en til to dager, hårveksten er redusert veldig, og jeg føler meg knallbra :) Jeg prøver ikke å få barn da, buker p-sprøyte nå, brukt i 4 mnd. Så nå har jeg mistet mensen igjen, men det er ikke pga Pcos  lenger heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wilmus skrev:

Jeg har lavt stoffskifte og pcos. (tror jeg har lest et sted at disse gjerne henger sammen) Jeg fikk det konstantert hos gynikolog. Jeg hadde mensen ca en gang i året, gikk opp i vekt og hadde skjenerende hårvekst på haka.. Følte meg ikke bra.

Nå etter jeg har omgjort kostholdet mitt til lavkarbo har jeg gått nde 30 kg, har mensen hver mnd ,kommer samme dag i mnd+/- en til to dager, hårveksten er redusert veldig, og jeg føler meg knallbra :) Jeg prøver ikke å få barn da, buker p-sprøyte nå, brukt i 4 mnd. Så nå har jeg mistet mensen igjen, men det er ikke pga Pcos  lenger heldigvis!

Så bra at du har klart å gjøre endringer og føler deg bra igjen! :D 
Det går virkelig utover selvfølelsen med både vektøkning, kviser og sjenerende hårvekst :(

Jeg får gi lavkarbo, trening og gynekologen en sjanse. Så forhåpentligvis bedrer det seg på den naturlige måten her også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det anbefalles veldig! Jeg føler meg også veldig mye bedre med tanke på energi, spiser to måltider om dagen og er aldri skrubbsulten:) Før var blodsukkeret mitt veldig opp og ned.

Jeg trener også litt, 30 day shred på youtube er å anbefalle. " 20 min om dagen, det er overkommelig på stuegulvet:) Også går jeg en tur hver dag, alt fra 30 min til 2 t. Jeg føler ikke at trening er noe jeg MÅ gjøre for å gå ned i vekt, men noe jeg trenger for å frese av meg energi. Jeg har blitt helt turbo:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, du har virkelig lykkes med en livsstil endring da! Det er jo det som varer i lengden også:)
Håper jeg også blir like flink, må bare klare å motivere meg selv til å starte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikk litt på youtube og bli inspirert, så prøver du litt:) Funker det bra for deg og kroppen din er det den absolutt beste motivasjonen. For meg er energinivået og hvordan jeg føler meg hovedfokuset. Jeg har ikke lyst på sukker og brød lenger, nettopp fordi jeg har det såååå mye bedre uten. Deilig å aldri være desperat sulten mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Da har jeg fulgt rådet deres her inne og oppsøkt gynekolog for UL. Ut fra UL kunne det ikke fastslås at det var PCOS. Det så helt fint ut på høyre side, mens venstre side kunne minne litt om PCOS. Dette var noe som kunne endres og kunne være noe som kom av langvarig p-pille bruk. Så gynekologen kunne ikke fastslå PCOS enda. 

Jeg måtte også komme tilbake for å ta blodprøver 2 ganger i løpet av syklusen. 1 for å måle hormon-nivå og 1 for å sjekke for PCOS ettersom jeg forstod. Har tatt den første nå og venter på svar. Så det blir spennende å få svar om noen uker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.6.2016 at 13.29, Wilmus skrev:

Jeg har lavt stoffskifte og pcos. (tror jeg har lest et sted at disse gjerne henger sammen) Jeg fikk det konstantert hos gynikolog. Jeg hadde mensen ca en gang i året, gikk opp i vekt og hadde skjenerende hårvekst på haka.. Følte meg ikke bra.

Nå etter jeg har omgjort kostholdet mitt til lavkarbo har jeg gått nde 30 kg, har mensen hver mnd ,kommer samme dag i mnd+/- en til to dager, hårveksten er redusert veldig, og jeg føler meg knallbra :) Jeg prøver ikke å få barn da, buker p-sprøyte nå, brukt i 4 mnd. Så nå har jeg mistet mensen igjen, men det er ikke pga Pcos  lenger heldigvis!

Kan noen fortelle meg hva lavkarbo er?  

Ønsker å begynne med det hehe :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lavkarbo er å spise lite karbohydrater. (sukker og stivelse)

Mange varianter med tanke på hvor mange prosent karbo/protein/karbohydrat man daglig inntar, men jeg er ikke så nøye på å tellle makroer. Tenker at om jeg holder meg unna det man absolutt ikke skal ha går det greit.

Min kost består for det meste i kjøtt, fisk, egg, kraft og grønnsaker. Styrer helt unna brød, pasta, ris, potet, frukt, sukker og brus.

Jeg periodefaster også, dvs jeg prøver å spise alle mine måltider (to-tre) innen 8 t i døgnet, og faster resten. Spiser frokost ca 12, middag rundt 17, også klemmer jeg ofte inn et lite måltid i 20tiden, så jeg ikke blir sulten igjen rett før leggetid.

Fastingen skal gjøre sånn at kroppen bruker opp alt og begynner å bruke av det lagrede fettet før man fyller på mer:)

Maten jeg spiser er næringsrik og kroppen bruker lang tid med den, så jeg føler meg nesten aldri sulten. Og det og kutte ut sukket har hjulpet enormt! Kroppen min HAAATER sukker. Merker det veldig hvis jeg spiser noe søtt nå, blir helt dårlig av det!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke blitt sjekket for PCOS, ble avbrutt i utredningen. Men jeg begynte på lavkarbo i januar, og sitter nå gravid i uke 10 etter nesten 7 år uten/veldig uregelmessig menstruasjon :)

Anonymkode: fb5ec...143

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 12.8.2016 at 13.14, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke blitt sjekket for PCOS, ble avbrutt i utredningen. Men jeg begynte på lavkarbo i januar, og sitter nå gravid i uke 10 etter nesten 7 år uten/veldig uregelmessig menstruasjon :)

Anonymkode: fb5ec...143

Gratulerer! :) Koselig at det klaffet for dere!

Lavkarbo er nok verdt forsøket da. Alle prøvene jeg har tatt av både GU og blodprøver viser at alt skal være normalt. 
Tror for min del at kroppen har brukt lang tid på å komme tilbake til normalen etter mange år på p-pilller (ca.13-14 år). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...