Gå til innhold

Venninne som ofte kommer med små stikk på mitt utseende


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg er ei jente som har et helt greit selvbilde når det kommer til eget utseende. 

Jeg har dog ei god venninne (vi kaller henne Kirsten) som noen ganger kan være litt vel frempå når det kommer til kommentarer på utseendet mitt. Eksempelvis, jeg liker å komplimentere mine venninner, når de ser fine ut og jeg ønsker at de skal få vite det 

Jeg har gitt komplimenter til Kirsten mange ganger, men hun har aldri som jeg kan huske noen gang gitt meg et kompliment. For et par uker siden var vi ute og spiste, og da vi traff hverandre kommenterte hun at jeg 'var hvit som et spøkelse i ansiktet', og at 'håret mitt så grønt ut'. Hun har tidligere indirekte kommentert at jeg har litt 'oppstoppernese' og at jeg bare har 'et helt normalt utseende'.

Jeg mener, jeg tar meg ikke direkte nær av det altså! Men samtidig må jeg innrømme at jeg synes det har begynt å bli litt u-koselig med sånne små kommentarer. Jeg mener, jeg har ikke oppstoppernese og grønt hår, det veit jeg ;) Og det kunne ha vært verre! Men jeg foretrekker likevel at venninner ikke kommenterer små-'negativt' på hvordan andre ser ut. Jeg mener IKKE at det er negativt å hverken ha oppstoppernese eller være lys i huden, men sånne kommentarer har ingen rett til å plapre ut med, egentlig..

Hva synes dere jeg kan gjøre? :) Konfrontere henne neste gang hun sier noe? :) Takk for alle konstruktive svar!

Anonymkode: 449f9...9f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar dette opp med henne så snart du får mulighet. Virker jo som om hun har litt problemer med seg selv og liker å la det gå utover andre. 

Anonymkode: 2542c...5b0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Gi tilbake med samme mynt å se hvor fornøyd hun blir. Hvis hun blir sur så kan du bare si at det er jo sånne kommentarer du får så da tenkte du det var greit å si sånt du å 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ha sagt "Ja vel, hvorfor forteller du meg det?" neste gang hun sier noe. Det er jo ikke konstruktiv, men totalt meningsløs kritikk hun kommer med - hva mener hun for eksempel at du skal gjøre med nesen din?

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Cathrine88 skrev:

Jeg tror jeg ville ha sagt "Ja vel, hvorfor forteller du meg det?" neste gang hun sier noe. Det er jo ikke konstruktiv, men totalt meningsløs kritikk hun kommer med - hva mener hun for eksempel at du skal gjøre med nesen din?

Takk for svar dere :) 

Det er et godt poeng. Jeg tror jeg rett og slett bare må konfrontere henne neste gang. Gjerne slik som du foreslår, litt diskré, med et spørsmål tilbake. Det er så meningsløst, som du sier. Jeg tror ikke hun mener det på en direkte 'ond' måte, men likevel er det ikke dumt å tenke seg litt om før man sier ting til andre ;) 

Anonymkode: 449f9...9f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvorfor man skal kommentere alt når det kommer til utseende jeg. Enten positivt eller negativt. Har opplevd at jeg selv kommenterte ei på jobben. Vi var litt tryggere på hverandre enn jeg var på andre. Hun hadde brukt mye tid på trening lenge og jeg så at hun hadde gått ned i vekt. Så jeg kommenterte på en snill måte. Typ: fy søren det syns at du har vært flink med trening.

Ikke visste jeg at hun hadde spiseforstyrrelse.. det kom frem senere. Og alle kommentarer på kropp fikk henne til så se etter ting som var galt. Bare noen kommenterte at maten hennes så god ut så kunne det få henne til å slutte å spise.

Så hvorfor kommmentere utseende? Hvis man må kommentere noe så ta klær da. 

Anonymkode: 3947c...d39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 12flo

Hva jeg ville sagt: Jeg gidder ikke omgås mennesker som kommer med slike dustete kommentarer. Tenk over det før du kommer med mer sprøyt. Valget er ditt.

(Litt krasst, men jeg syns like stikk er så unødvendig og barnslig. Jeg stiller også spørsmål ved at du kaller henne en venninne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel bare sagt igjen at det var da synd du synes det, og at det ikke var hyggelig sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg om at dette er unødvendig. Man undrer seg jo litt over hvorfor hun har en trang for å lire fra seg dette her, for hyggelig er det hvertfall ikke. Det er flott at du har et greit nok selvbilde til at dette ikke går inn på deg, for slike kommentarer danner ofte grobunn for komplekser og et skjørere selvbilde. 

Jeg ville nok ikke hatt en slik venninne, men du får jo vurdere selv hva du synes er greit. Du kan jo også ta en prat med henne om det, eller stille deg skeptisk når hun sier slikt som dette. 

Anonymkode: b5b64...233

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei 

Jeg er ei jente som har et helt greit selvbilde når det kommer til eget utseende. 

Jeg har dog ei god venninne (vi kaller henne Kirsten) som noen ganger kan være litt vel frempå når det kommer til kommentarer på utseendet mitt. Eksempelvis, jeg liker å komplimentere mine venninner, når de ser fine ut og jeg ønsker at de skal få vite det 

Jeg har gitt komplimenter til Kirsten mange ganger, men hun har aldri som jeg kan huske noen gang gitt meg et kompliment. For et par uker siden var vi ute og spiste, og da vi traff hverandre kommenterte hun at jeg 'var hvit som et spøkelse i ansiktet', og at 'håret mitt så grønt ut'. Hun har tidligere indirekte kommentert at jeg har litt 'oppstoppernese' og at jeg bare har 'et helt normalt utseende'.

Jeg mener, jeg tar meg ikke direkte nær av det altså! Men samtidig må jeg innrømme at jeg synes det har begynt å bli litt u-koselig med sånne små kommentarer. Jeg mener, jeg har ikke oppstoppernese og grønt hår, det veit jeg ;) Og det kunne ha vært verre! Men jeg foretrekker likevel at venninner ikke kommenterer små-'negativt' på hvordan andre ser ut. Jeg mener IKKE at det er negativt å hverken ha oppstoppernese eller være lys i huden, men sånne kommentarer har ingen rett til å plapre ut med, egentlig..

Hva synes dere jeg kan gjøre? :) Konfrontere henne neste gang hun sier noe? :) Takk for alle konstruktive svar!

Anonymkode: 449f9...9f5

Dette sier så uendelig mye mer om henne enn det gjør om deg! ;) Jeg mener da at hun virker både umoden og selvsentrert! Og du høres ut som ei flott jente som liker å komplimentere dine venninner! :hug: Er enig med deg, det er så unødvendig å kommentere negative ting, og i alle fall om det ikke kan hjelpe den andre! Er eks forskjell på å kommentere utseende og diskret si i fra om at genseren har kommet på bak frem.. ;) En måte å gi henne beskjed på, er å ta det med litt humor neste gang hun sier noe som du opplever som negativt. Om hun eks sier at det ser ut som du har grønt hår, så kan du le litt og si ok, gjør det det ja, men vet du hva, noe som er egentlig litt morsomt er jeg har lagt merke til at du som oftest bare kommenterer noe negativt ved meg, og veldig sjeldent sier noen hyggelige komplimenter! Hun kommer sikkert til å benekte det, men du kan si at det sikkert ikke er noe hun selv er bevisst på, men at du har lagt merke til det i det siste. Si det med et smil, da kan hun vanskelig "angripe" deg tilbake, og uansett hva hun kommer til å svare, vil hun nok ganske sikkert tenke over det! Hvis hun blir forfjamset og "ikke kommer over det", så kan du eks bare si at du ikke hadde ment å lage en sak el krangel el diskusjon om det el lage dårlig stemning, men at det var bare noe du hadde lagt merke til og tenkt litt over, og at du ikke er "sur" på henne eller noe, at du bare ville nevne det! :) Man kan si så og si alt til en person, det kommer bare an på måten budskapet blir levert på! ;) Tenker at det er helt rett av deg å si i fra så lenge du har tenkt på dette! Ser for meg at denne venninnen din er slik mot de fleste, at hun ikke "har lært bedre", så er sikker på at du gjør henne en tjeneste ved å si i fra, slik at hun kan være mer bevisst over dette både ovenfor deg og andre! ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva mennesker får seg til å si.. Når ble sånt ok liksom?

Men det som slår meg er at hun kanskje er sjalu på deg? Jeg hadde en kusine som stadig kom med små kommentarer til meg, som ikke var hyggelige.

Håret mitt var slitt (ja og grønt var det visst og :P ) jeg hadde ikke på meg pene nok klær, jeg sminket meg mindre pent osv osv. En dag tok tante meg til side og sa hun slet med sjalusi ovenfor meg. Kan jo være noe sånt? 

Anonymkode: bad20...cf1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror hun bare er sjalu på deg. Hun føler at du er bedre enn henne, og gir deg av den grunn ingen komplimenter, men ønsker i stedet å jekke deg ned ved å komme med negative stikk om utseende ditt. 

Kjenner typen, har ei bestevenninne som var akkurat likedan. Jeg fikk mer oppmerksomhet fra det motsatte kjønn, samt at jeg er langt mer skoleflink enn henne. Hun holdt opp når jeg fikk barn med samboeren, og med det ikke lenger var noen "trussel". 

Anonymkode: 6884f...283

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror hun bare er sjalu på deg. Hun føler at du er bedre enn henne, og gir deg av den grunn ingen komplimenter, men ønsker i stedet å jekke deg ned ved å komme med negative stikk om utseende ditt. 

Kjenner typen, har ei bestevenninne som var akkurat likedan. Jeg fikk mer oppmerksomhet fra det motsatte kjønn, samt at jeg er langt mer skoleflink enn henne. Hun holdt opp når jeg fikk barn med samboeren, og med det ikke lenger var noen "trussel". 

Anonymkode: 6884f...283

Konkurrent blir mer riktig enn trussel! :) 

Anonymkode: 6884f...283

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8. juni 2016 at 17.45, Lykkehjerte skrev:

Dette sier så uendelig mye mer om henne enn det gjør om deg! ;) Jeg mener da at hun virker både umoden og selvsentrert! Og du høres ut som ei flott jente som liker å komplimentere dine venninner! :hug: Er enig med deg, det er så unødvendig å kommentere negative ting, og i alle fall om det ikke kan hjelpe den andre! Er eks forskjell på å kommentere utseende og diskret si i fra om at genseren har kommet på bak frem.. ;) En måte å gi henne beskjed på, er å ta det med litt humor neste gang hun sier noe som du opplever som negativt. Om hun eks sier at det ser ut som du har grønt hår, så kan du le litt og si ok, gjør det det ja, men vet du hva, noe som er egentlig litt morsomt er jeg har lagt merke til at du som oftest bare kommenterer noe negativt ved meg, og veldig sjeldent sier noen hyggelige komplimenter! Hun kommer sikkert til å benekte det, men du kan si at det sikkert ikke er noe hun selv er bevisst på, men at du har lagt merke til det i det siste. Si det med et smil, da kan hun vanskelig "angripe" deg tilbake, og uansett hva hun kommer til å svare, vil hun nok ganske sikkert tenke over det! Hvis hun blir forfjamset og "ikke kommer over det", så kan du eks bare si at du ikke hadde ment å lage en sak el krangel el diskusjon om det el lage dårlig stemning, men at det var bare noe du hadde lagt merke til og tenkt litt over, og at du ikke er "sur" på henne eller noe, at du bare ville nevne det! :) Man kan si så og si alt til en person, det kommer bare an på måten budskapet blir levert på! ;) Tenker at det er helt rett av deg å si i fra så lenge du har tenkt på dette! Ser for meg at denne venninnen din er slik mot de fleste, at hun ikke "har lært bedre", så er sikker på at du gjør henne en tjeneste ved å si i fra, slik at hun kan være mer bevisst over dette både ovenfor deg og andre! ;) 

Hei! TS her :) Det er jeg helt enig i. Å prøve å si det på en mindre negativ måte høres ikke dumt ut. Å si det med et smil er bra :) Jeg tror også det, at jeg nok kanskje ikke er den eneste hun oppfører seg slik mot. Hun er nok kanskje ikke klar over det (med mindre hun gjør det med vilje dersom hun er misunnelig). Tusen takk for svar uansett :)

Anonymkode: 449f9...9f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 9. juni 2016 at 21.47, AnonymBruker skrev:

Jeg tror hun bare er sjalu på deg. Hun føler at du er bedre enn henne, og gir deg av den grunn ingen komplimenter, men ønsker i stedet å jekke deg ned ved å komme med negative stikk om utseende ditt. 

Kjenner typen, har ei bestevenninne som var akkurat likedan. Jeg fikk mer oppmerksomhet fra det motsatte kjønn, samt at jeg er langt mer skoleflink enn henne. Hun holdt opp når jeg fikk barn med samboeren, og med det ikke lenger var noen "trussel". 

Anonymkode: 6884f...283

Ja, jeg har også tenkt tanken at det kan være sjalusi inne i bildet.. Sjalusi er virkelig ikke bra i for store mengder! Jeg har jo selv opplevd å være misunnelig eller sjalu på venninner, men likevel veit jeg at jeg aldri drar dem ned i søla for det om. Det holder jeg meg for god til, fordi jeg selv veit at jeg også har gode sider :) Kanskje venninna mi sliter med selvtilliten. Og det er jo leit. Huff, kjipt å høre at du også har opplevd lignende. Fikk du noen gang snakket med bestevenninna di om hvordan du opplevde oppførselen hennes? 

Anonymkode: 449f9...9f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har lavt selvbilde, garantert!

Men det gir henne ikke rett til å prøve å trykke andre ned! Jeg hadde konfrontert henne asap!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er usikker.

Jeg hadde en slik venninne, og jeg bare ignorerte det. Det som etterhvert skjedde var at hennes sjalusi kom til uttrykk på andre måter, som å prøve å ødelegge for meg. Vennskapet tok slutt og nå snakker jeg aldri med henne.

Dersom det kun er kommentarene kan man ignorere det (da det kun er usikkerhet det er snakk om), men problemet er jo om denne holdningen hennes etterhvert påvirker andre deler av vennskapet. 

Anonymkode: 0209a...c5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Vet dette er en gammel tråd og jeg er ikke TS. Men er så lei av min slektnings vurderende blikk og stikk på mitt utseende. Må jo bare heve meg over det, men når hun kommer med kommentarene sine så blir jeg så lei meg og føler må «pynte» meg for å ses. Hvorfor er noen slik?
 

Har sagt fra på alle mulige måter. Men det går tydeligvis ikke inn. Jeg ser helt vanlig ut så skjønner ikke behovet for å trykke meg ned. 

Anonymkode: 60203...176

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...