Gå til innhold

Gravid med p-stav


heisann243

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har blitt gravide på p-stav? Jeg er 20 år gammel og fikk satt inn p-stav for litt over 2 mnd siden. Første uken hadde jeg ubeskyttet sex, men tok en graviditetstest etter 2-3 uker som viste negativt. Rett etter negativ test hadde jeg mensen i 3 uker, etter dette har jeg ikke fått mensen igjen og har ikke hatt mensen igjen, men kan merke typiske symptomer på å være gravid, noe som skremmer meg... 

- Smaksløkene mine har endret seg helt, og jeg craver etter ting jeg aldri har likt. Jeg liker f.eks. ikke sjokolade lengre, men craver etter cheeseburger (som jeg ALDRI har likt noen gang) og avokado. 
- Jeg er konstant kvalm, men det er værst om morgen og om kvelden... 
- Jeg må tisse hele tiden.
- Har ømme og direkte vonde (til tider) bryster. 
- Hodepine og svimmelhet. 
- Har alltid slitt med ryggen, men nå er det ille... 
- Magesmerter, nesten murringer som kommer i krampetak, nederst i magen. Kan minne litt om mensensmerter egentlig. 

Føler på en måte det er for mye å oversse, samtidig tenker jeg at det kan være kroppen som stresser fordi jeg er redd for å være gravid konstant. I tillegg kjenner jeg en del som har fått flere negative tester, men som har vært gravid og flere som har blitt gravide på p-piller, novaring og sprøyte... Noe som gjør meg enda mer stressa mtp. at barn ikke passer seg spesielt når man studerer og ikke har noen form for inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye av det du ramser opp kan også være et resultat av p-staven. Første månedene kan bivirkningene komme til alle mulige tider.

Jeg ville tatt en test til. Er du deretter fortsatt paranoid for å bli gravid får du gå til legen og ta en grundigere sjekk. En burde selvsagt ta symptomer seriøst, men går du med frykt hele tiden er det kanskje like greitt å bytte prevansjon til noe hvor du er mer sikker på å få mensen - så ser du faktisk hver måned at du ikke er gravid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

praktisk sett ikke mulig å bli gravid med p-stav, hvis den er satt riktig. Altså hvis du kjenner at den er på plass, og den er også innenfor sinn brukstid, og du er ikke sykelig overvektig, så skal p-stav være nærmest 100% sikkert. Åh ja,forresten, og hvis du ikke tar noen andre medisiner som kan forhindre virkning av p-stav.

Men alle hormonelle prevensjonsmidler er basert på samme prinsipp, er at kvinner IKKE har eggløsning når de allerede er gravide - p-stav lurer kroppen din til å tro at du allerede er "gravid" (og derfor disse bivirkninger på hormonelle prevensjonsmidler kan være like milde graviditetssymptomer...) Det er derimot noen kvinner som hormonell prevensjon ikke funker like bra på dem, men som sagt sinnssykt liten sjanse. Men p-stav er "brukerfeil" minimalisert, derfor blir er p-stav mye sikrere enn ppiller.

Anonymkode: 2feaf...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...