Gå til innhold

elsker å lage kaker til familie og venner - men konflikter dukker opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Dorey skrev:

Jeg kan absolutt styre meg, selv om det er vel så uhøflig å ikke spise det som er servert... Jeg ser bare ikke hvorfor man må pushe en helseskadelig hobby på andre? Kaker i bursdag synes jeg er på sin plass, men ikke å servere kake hver eneste gang man har besøk (er det folk man treffer skjelden og det er en "anledning" er det selvsagt noe annet, men det er ikke det jeg har inntrykk av her).

Men hvordan er det TS "pusher en helseskadelig hobby på andre"? Ved å servere kake? Seriøst? Man kan fint avstå fra å spise kake, og ettersom svigerinnen er så opptatt av å diktere hva som ikke er greit å servere tviler jeg på at hun er så opptatt av å fremstå høflig. 

Anonymkode: 4043e...c7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alle som er glad i å spise kake i tide og utide. Jeg er en av dem, og synes det fort blir slitsomt dersom noen skal dytte på meg kake hver gang vi sees.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan er det TS "pusher en helseskadelig hobby på andre"? Ved å servere kake? Seriøst? Man kan fint avstå fra å spise kake, og ettersom svigerinnen er så opptatt av å diktere hva som ikke er greit å servere tviler jeg på at hun er så opptatt av å fremstå høflig. 

Anonymkode: 4043e...c7b

Når man blir servert kake så tar man jo et lite stykke for å være høflig. Det er vanlig folkeskikk.

Endret av Dorey
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Hva mener du....???

1: svigerinnen din bestemmer over deg?
2: du bestemmer over svigerinnen din?
3: hun synes kakene dine smaker høgg?

4: kakene dine er gode, det er bare hun som er misunnelig?

5: du synes det er et problem at hun ikke vil spise kakene dine?

6: hvorfor synes du det er et problem?

7: er det dine eller hennes barn som ikke liker kaker?

8: hvorfor MÅ du bake kaker?

9: hvorfor plager dette deg sånn?

10: kan du ikke bare la være å bake kaker når svigerinnen din er tilstede, eller eventuelt drite i hva hun sier og servere potetgull ved siden av så hun kan ta det? 

11: kan du ikke be henne lage noe og ta med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er vanskelig og hvem lager konflikt? Og du spør oss om hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det noe muffins.

Anonymkode: d9060...f27

:fnise:

13 minutter siden, Dorey skrev:

Jeg hadde nok også tilslutt sett meg nødt til å si ifra om du var min svigerinne og serverte kake i absolutt alle sammenhenger. Det er kjempegøy å bake, men ingen har godt av å spise kake hele tiden.

oi oi, dorey. Vent litt nå. Det er ikke slik at jeg dytter kake på folk, eller tvinger min hobby på andre eller står klar med kake når folk kommer inn døra på en torsdag. Jeg mater ikke kake i munnen på folk, ei heller maser jeg på at folk skal spise. ( type ala kom igjen, her, bare et stykke til, versegod, klæsjer ned et stort stykke kake på fatet) Jeg tilbyr meg å lage kake i sosiale sammenhenger. Men det som plager meg er kommentarer som at jeg ikke burde servere det jeg har laget og mas om at ungene ikke liker kakene mine. Men jeg innser nå at jeg egentlig ikke burde bry meg om hva folk mener og lage kaker som jeg vil..Det er nå bare litt kjipt å sitte med en ekkel følelse etter man har prøvd så godt man kan å lage en hyggelig fest. 

Anonymkode: 515e0...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Dorey skrev:

Når man blir servert kake så tar man jo et lite stykke for å være høflig. Det er vanlig folkeskikk.

Og det er også vanlig folkeskikk og diktere hva en person ikke kan servere når man er gjest i vedommendes hus? 

Anonymkode: 4043e...c7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorey
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

oi oi, dorey. Vent litt nå. Det er ikke slik at jeg dytter kake på folk, eller tvinger min hobby på andre eller står klar med kake når folk kommer inn døra på en torsdag. Jeg mater ikke kake i munnen på folk, ei heller maser jeg på at folk skal spise. ( type ala kom igjen, her, bare et stykke til, versegod, klæsjer ned et stort stykke kake på fatet) Jeg tilbyr meg å lage kake i sosiale sammenhenger. Men det som plager meg er kommentarer som at jeg ikke burde servere det jeg har laget og mas om at ungene ikke liker kakene mine. Men jeg innser nå at jeg egentlig ikke burde bry meg om hva folk mener og lage kaker som jeg vil..Det er nå bare litt kjipt å sitte med en ekkel følelse etter man har prøvd så godt man kan å lage en hyggelig fest. 

Anonymkode: 515e0...fc1

Men her kommer du jo med mye informasjon som setter saken i et helt annet lys!

Hvis det er det at du baker til fest og får kommentarer da, så synes jeg svingerinnen din virker som ei drittkjerring og at hun burde holde kjeft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hun bestemmer selv om hun vil spise kake, men hun føler nok hun må for å være høflig. Selv holder jeg på å gå ned i vekt, tiltross for kakebaking. Jeg synes det er gøy å bake, ikke å spise den, så kakemums er jeg ikke selv heller.  ts

Anonymkode: 515e0...fc1

Det er mange som spiser kun for å være høflig dessverre og det kan jo være hun bare er lei av dette? La være å servere kake til svigerinnen din så er nok problemet løst :) Så serverer du kake til krampa tar deg til alle andre som setter pris på det :)

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"(...) hos henne sier hun at hun ikke serverer kake fordi ungene ikke liker det". Dette dreier deg jo ikke om at TS serverer kake hos henne. Jeg har ikke lest noen steder at TS reagerer på at hun ikke får bake hos svigerinnen. 

Anonymkode: 4043e...c7b

Skrev etterpå i innlegget mitt at jeg nok hadde misforstått litt men jeg lot det opprinnelige jeg hadde skrevet stå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UhuruPeak
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har en ny hobby, kakebaking. Vokste opp med en mor som lagde flotte kaker, og de siste årene har jeg lært meg dette selv. Familien nyter godt av det. Det viser seg derimot at min svigerinne ikke er like begeistret. Jeg elsker å bake, men når hun er her så prøver hun å overtale meg til å ikke servere det jeg har laget ( kjære deg, putt det i fryseren..ol ) og hos henne sier hun at hun ikke serverer kake fordi ungene ikke liker det. Det er jo feil, da barnet mitt feks synes det er veldig morro å bake og lage kaker ( feks som ser ut som en fotball eller lignende ) - greit nok at ungene ikke spiser så mye kaker men det er jo gøy alikevel. 

Hvorfor må noen være så vanskelige? Hvorfor ikke bare se at noen liker å bake og at det er ok? 

 

Anonymkode: 515e0...fc1

Skjønner svigerinna di godt. Du presser kake opp i trynet til henne og barna. Selvom du ser på det som en fordel for familien er det ikke sikkert hun gjør det. Kanskje hun er opptatt av sunt kosthold og ikke ønsker at hennes barn skal spise kake ofte? Kanskje mener hun at kake hører hjemme på spesielle anledninger og ikke på vanlige hverdagsbesøk? 

Hvorfor må du være så vanskelig? Hvorfor kan du ikke bare se at hun ikke liker kake og la vær å presse den på henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, UhuruPeak skrev:

Skjønner svigerinna di godt. Du presser kake opp i trynet til henne og barna. Selvom du ser på det som en fordel for familien er det ikke sikkert hun gjør det. Kanskje hun er opptatt av sunt kosthold og ikke ønsker at hennes barn skal spise kake ofte? Kanskje mener hun at kake hører hjemme på spesielle anledninger og ikke på vanlige hverdagsbesøk? 

Hvorfor må du være så vanskelig? Hvorfor kan du ikke bare se at hun ikke liker kake og la vær å presse den på henne?

Hun gjør jo ikke det. Du evner tydeligvis ikke å lese. 

Anonymkode: 4043e...c7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om TS fisker etter svar som går i retning av at svigerinnen sikkert ikke er flink til å bake selv, er sjalu og misunnelig. 

 

Anonymkode: 0e450...a04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UhuruPeak
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun gjør jo ikke det. Du evner tydeligvis ikke å lese. 

Anonymkode: 4043e...c7b

Fra HI "Jeg elsker å bake, men når hun er her så prøver hun å overtale meg til å ikke servere det jeg har laget ( kjære deg, putt det i fryseren..ol ) og hos henne sier hun at hun ikke serverer kake fordi ungene ikke liker det. ".  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, UhuruPeak skrev:

Fra HI "Jeg elsker å bake, men når hun er her så prøver hun å overtale meg til å ikke servere det jeg har laget ( kjære deg, putt det i fryseren..ol ) og hos henne sier hun at hun ikke serverer kake fordi ungene ikke liker det. ".  

Hva er poenget ditt? Det er ingenting med dette som antyder at TS presser noen til å spise kake. 

Dette har også TS skrevet (noe du nok hadde lagt merke til hvis du faktisk hadde lest tråden): 

"Det er ikke slik at jeg dytter kake på folk, eller tvinger min hobby på andre eller står klar med kake når folk kommer inn døra på en torsdag. Jeg mater ikke kake i munnen på folk, ei heller maser jeg på at folk skal spise. ( type ala kom igjen, her, bare et stykke til, versegod, klæsjer ned et stort stykke kake på fatet) Jeg tilbyr meg å lage kake i sosiale sammenhenger. Men det som plager meg er kommentarer som at jeg ikke burde servere det jeg har laget og mas om at ungene ikke liker kakene mine. Men jeg innser nå at jeg egentlig ikke burde bry meg om hva folk mener og lage kaker som jeg vil..Det er nå bare litt kjipt å sitte med en ekkel følelse etter man har prøvd så godt man kan å lage en hyggelig fest. 

 

Anonymkode: 4043e...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UhuruPeak
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget ditt? Det er ingenting med dette som antyder at TS presser noen til å spise kake. 

Dette har også TS skrevet (noe du nok hadde lagt merke til hvis du faktisk hadde lest tråden): 

"Det er ikke slik at jeg dytter kake på folk, eller tvinger min hobby på andre eller står klar med kake når folk kommer inn døra på en torsdag. Jeg mater ikke kake i munnen på folk, ei heller maser jeg på at folk skal spise. ( type ala kom igjen, her, bare et stykke til, versegod, klæsjer ned et stort stykke kake på fatet) Jeg tilbyr meg å lage kake i sosiale sammenhenger. Men det som plager meg er kommentarer som at jeg ikke burde servere det jeg har laget og mas om at ungene ikke liker kakene mine. Men jeg innser nå at jeg egentlig ikke burde bry meg om hva folk mener og lage kaker som jeg vil..Det er nå bare litt kjipt å sitte med en ekkel følelse etter man har prøvd så godt man kan å lage en hyggelig fest. 

 

Anonymkode: 4043e...c7b

Det å presse noen til å spise kake og presse den på dem er to forskjellige ting. Hvis svigerinna er på besøk og TS serverer kake kan hun selvfølgelig takke nei på vegne av seg selv og barna. Men når du blir tilbudt ligger det et sosialt press på å si ja. Som noen over skrev, det regnes som uhøflig å takke nei. I tillegg å takke nei når barn blir tilbudt kake skaper mye gnål. TS definerer heller ikke sosial sammenkommste. Er det selskaper eller bare vanlige avtalte besøk som feks grilling på lørdag eller begge deler? Poenget mitt er det samme. Ikke alle liker at det alltid serveres kaker. TS nå vet familien at du baker. Fortell at du gjerne baker til selskaper om noen ønsker det. Si det en gang og la folk komme til deg om de ønsker kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, UhuruPeak skrev:

Det å presse noen til å spise kake og presse den på dem er to forskjellige ting. Hvis svigerinna er på besøk og TS serverer kake kan hun selvfølgelig takke nei på vegne av seg selv og barna. Men når du blir tilbudt ligger det et sosialt press på å si ja. Som noen over skrev, det regnes som uhøflig å takke nei. I tillegg å takke nei når barn blir tilbudt kake skaper mye gnål. TS definerer heller ikke sosial sammenkommste. Er det selskaper eller bare vanlige avtalte besøk som feks grilling på lørdag eller begge deler? Poenget mitt er det samme. Ikke alle liker at det alltid serveres kaker. TS nå vet familien at du baker. Fortell at du gjerne baker til selskaper om noen ønsker det. Si det en gang og la folk komme til deg om de ønsker kake.

Men det regnes ikke som uhøflig å si til TS at hun ikke kan servere ferdiglagde kaker? 

Anonymkode: 4043e...c7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:fnise:

Det er nå bare litt kjipt å sitte med en ekkel følelse etter man har prøvd så godt man kan å lage en hyggelig fest. 

Anonymkode: 515e0...fc1

Klart det! Men til hvilke anledninger er det du lager kaker da? Ser du sier "fest", er det ikke greit for svigerinna di at du lager kaker til selskaper heller? :ohmy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som om svigerinnen prøver å hinte om at smaken på kakene ikke er god, og at hun ikke bør servere dem.


Hvis det er det som er tilfelle kan man da lure på om hun hinter om det for å spare trådstarter fra å skjemme seg ut ved å servere uspiselige kaker, eller om hun gjør det for å være slem.

Anonymkode: 41134...b88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, UhuruPeak skrev:

Det å presse noen til å spise kake og presse den på dem er to forskjellige ting. Hvis svigerinna er på besøk og TS serverer kake kan hun selvfølgelig takke nei på vegne av seg selv og barna. Men når du blir tilbudt ligger det et sosialt press på å si ja. Som noen over skrev, det regnes som uhøflig å takke nei. I tillegg å takke nei når barn blir tilbudt kake skaper mye gnål. TS definerer heller ikke sosial sammenkommste. Er det selskaper eller bare vanlige avtalte besøk som feks grilling på lørdag eller begge deler? Poenget mitt er det samme. Ikke alle liker at det alltid serveres kaker. TS nå vet familien at du baker. Fortell at du gjerne baker til selskaper om noen ønsker det. Si det en gang og la folk komme til deg om de ønsker kake.

ts her,

Nå blir jeg egentlig lei meg men jeg prøver å tenke at disse kommentarene kommer fra dere som har blitt presset til å spise kake og at dere antar jeg driver med pressing for å være ekkel. Jeg er ikke en slik person altså. Jeg kan fint dra på i en bursdagsfeiring og bare ta en kopp kaffe uten kake. Folk velger selv. 

Anonymkode: 515e0...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts her,

Nå blir jeg egentlig lei meg men jeg prøver å tenke at disse kommentarene kommer fra dere som har blitt presset til å spise kake og at dere antar jeg driver med pressing for å være ekkel. Jeg er ikke en slik person altså. Jeg kan fint dra på i en bursdagsfeiring og bare ta en kopp kaffe uten kake. Folk velger selv. 

Anonymkode: 515e0...fc1

Jeg tenker ikke at du driver med (sosialt)press for å være ekkel. Sosialt press er en del av sosialt liv, og noe folk flest ikke er bevist på at de utfører. Ofte kan det byttes ut med "forventninger", som du sikkert har ovenfor svigerinna og barna hennes.

Du forventer jo at de i det minste skal vurdere å spise kakene du baker, i praksis er dette press, selv om det ikke er ondsinnet :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...