AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #1 Skrevet 23. mai 2016 Jeg øvelseskjører med pappa. Han er ikke trafikklærer, han har hatt lappen så lenge jeg har levd, men aldri øvelseskjørt med noen før. Han sitter der i passasjersetet og følger med.på det jeg gjør, og griper inn hvis han ser jeg gjør noe farlig. Poenget med øvelseskjøringen er at jeg skal få mengdetreningen i trafikken og bilbehandlingen. Og jeg forventer ikke noe mer fra min far enn det han gjør. Så har jeg tatt endel kjøretimer på en trafikkskole. Og jeg har lagt merke til at trafikklæreren ikke gjør noe annereldes enn min far. Jeg betaler 1500 for en dobbeltime og føler egentlig at jeg bare betaler for å øvelseskjøre for å få inn mengdetreningen. Hva bør man kunne forvente å lære av en kjørelærer? Eller betaler man bare for å få mengdetrening? Har begynt å tenke at at hele kjøreskolebransjen egentlig bare er en bransje som har gitt seg selv et monopol uten å egentlig tilby noe annet enn man får gjennom øvelseskjøring privat. Litt som taxi-bransjen som nekter uber å etablere seg. Anonymkode: 2cb61...761
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #2 Skrevet 23. mai 2016 Begynner å lure selv, de kjørelærerne jeg har hatt har gjort deg de kan for å trykke meg ned, føler jeg bare har hivd penger ut av vinduet, har fremdeles ikke lappen. Anonymkode: 7770d...c7d
penny_ Skrevet 23. mai 2016 #3 Skrevet 23. mai 2016 Kjørelæreren skal kunne si hva du må gjøre bedre, annerledes osv. Hvis du gjør alt perfekt, så må jo vedkommende kunne fortelle hva du gjør bra. Foreslår at du spør om hva du gjør bra/må øve på eller bytter lærer.
Gjest Citronella Skrevet 23. mai 2016 #4 Skrevet 23. mai 2016 En kjørelærer er profesjonell. Du kan si der samme om leger, f.eks. At du vet at di har en UVI, hvorfor kan du ikke selv sette diagnose og selv kjøpe antibiotika uten resept.
Poserose Skrevet 23. mai 2016 #5 Skrevet 23. mai 2016 Kjørelæreren skal for eksempel passe på at du ser i speilene og blindsonen når du svinger, og alle andre ting man ikke tenker over at man gjør når man kjører, og som foreldrene dine med stor sannsynlighet glemmer å lære deg. Det er bestemt at du skal ha et visst antall kjøretimer så offentligheten er sikker på at det er en teknisk god sjåfør som får lappen. Så ved mindre kjørelæreren din holder deg igjen på et nivå uten å fortelle hva du kan gjøre bedre får du nok akkurat det du skal ha Reglene er ikke laget for de flinke og pliktoppfyllende.
ajarRun Skrevet 23. mai 2016 #6 Skrevet 23. mai 2016 Mengdetrening er det meningsløst å ta på skole. Bli ferdig med trinn 2, begynn på trinn 3 (ta noen få timer) og så kjører du et par hundre timer med far. Be han passe på speilbruk (bruk to innvendige speil isteden for det ene påbudte, et på øynene dine og et bak mot veien) og sjekk av blindsonen. Den ene fellesnevneren med gode elever er at de kjører, og at de kjører MYE. Trinn 3 finnes det ingen snarvei gjennom, man må oppleve mange trafikale situasjoner. Så lenge du forstår når du må stoppe og klarer å gjennomføre det trygt kan du fint gjøre det med far. Trinn 2 er det greit å ta på en skole, mange har merkelige uvaner. Når du har mengdetrent så mye du klarer, så kan du be om de obligatoriske timene på trinn 3 og trinn 4. Du trenger ikke å ta mer enn det obligatoriske hvis du kan kjøre hjemme. Dog er det mulig at du har en dårlig lærer, vurder å bytte (det obligatoriske du har tatt slipper du å gjenta). Du burde forvente at det er struktur i unvervisningen, at du får konkrete tilbakemelding, og beskjed om hva du skal jobbe med hjemme. I tillegg bør læreren være i stand til å putte deg i nye og uventede situasjoner som bidrar til trafikal forståelse. Hvis han ikke gjør det kan du bare bytte han ut. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #7 Skrevet 23. mai 2016 9 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Du burde forvente at det er struktur i unvervisningen, at du får konkrete tilbakemelding, og beskjed om hva du skal jobbe med hjemme. I tillegg bør læreren være i stand til å putte deg i nye og uventede situasjoner som bidrar til trafikal forståelse. Er du helt sikker på alt dette? Vil ikke begynne å spørre etter ting jeg ikke har krav på og drite meg ut. Men hvis det stemmer, så vet jeg hva jeg skal be om. Anonymkode: 2cb61...761
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #8 Skrevet 23. mai 2016 27 minutter siden, penny_ skrev: Hvis du gjør alt perfekt, så må jo vedkommende kunne fortelle hva du gjør bra. Er du sikker på dette? Læreren min sier ikke noe, så jeg blir usikker. Kan jeg be han om å si fra om ting jeg gjør bra? Eller kanskje det bare er hans måte å gjøre ting på. Takk for svar. Anonymkode: 2cb61...761
penny_ Skrevet 23. mai 2016 #9 Skrevet 23. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på dette? Læreren min sier ikke noe, så jeg blir usikker. Kan jeg be han om å si fra om ting jeg gjør bra? Eller kanskje det bare er hans måte å gjøre ting på. Takk for svar. Anonymkode: 2cb61...761 Hmm.. grunnen til at kjørelæreren min sier hva jeg gjør bra er kanskje fordi jeg var så dårlig på det i begynnelsen Men jeg syns jo det er litt rart om du fortsatt tar kjøretimer dersom du gjør alt bra. I teorien så bør du jo ta veiledningstime da slik at du kommer til neste trinn. Hvor langt har du kommet?
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #10 Skrevet 23. mai 2016 1 minutt siden, penny_ skrev: Hmm.. grunnen til at kjørelæreren min sier hva jeg gjør bra er kanskje fordi jeg var så dårlig på det i begynnelsen Men jeg syns jo det er litt rart om du fortsatt tar kjøretimer dersom du gjør alt bra. I teorien så bør du jo ta veiledningstime da slik at du kommer til neste trinn. Hvor langt har du kommet? Jeg har hatt TG og mørkedemo og én veiledningstime. Skal ha glattkjøring om litt over to uker. Anonymkode: 2cb61...761
penny_ Skrevet 23. mai 2016 #11 Skrevet 23. mai 2016 Og forresten. På slutten av hver kjøretime så måtte jeg reflektere over kjøreturen, altså kommentere hva som var bra og dårlig. Også fikk jeg alltid beskjed om hva jeg måtte øve på. Som f.eks. blikk, plassering, fart mot kryss osv. Deretter visste jeg etter hver kjøretime hva jeg måtte øve på hjemme.
ajarRun Skrevet 23. mai 2016 #12 Skrevet 23. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du helt sikker på alt dette? Vil ikke begynne å spørre etter ting jeg ikke har krav på og drite meg ut. Men hvis det stemmer, så vet jeg hva jeg skal be om. Anonymkode: 2cb61...761 Krav på? Du kjøper en tjeneste, og en relativt dyr en også. Da kan du stille krav, trafikklæreren trenger selvsagt ikke imøtekomme disse men da finner du en annen. Hvis dere kjører rundt uten at du får tilbakemeldinger eller blir tilstrekkelig utfordret får ikke du den tjenesten du har betalt for. Fordelen med å kjøre i en skolebil er at vi har pedaler, jeg trenger ikke fortelle eleven at der er det en unge, på trinn tre lar jeg eleven kjøre til det ikke er trygt lengre så bremser jeg selv. Foreldre uten pedaler må si ifra tidligere, og da får man ikke testet om vurderingene er riktig. Det kan hende trafikklæreren fokuserer på noe du ikke ser, men hvis det er likt å kjøre med faren din er han enten veldig flink til å lære bort eller så er trafikklæreren din uforberedt. Lærerplanen til klasse B er tilgjengelig på nett, les gjennom den, se hva du mangler og si hva du vil øve på neste time. Du trenger trafikklæreren til vanskelige og potensielt farlige øvelser, ikke til mengdetrening. Men hvis du behersker å kjøre trafikalt og kan kjøre sammenhengende fra A til B (selv i sentrale områder) med bare litt hjelp ber du om å få dra på sikkerhetskurs på bane og resten av det obligatoriske på trinn 3. Akkurat nå er det slik at man kan kreve om å bare få det obligatoriske (du kan heller ikke stryke på det obligatoriske) men læreren kan nekte å fortsette (da kan du bare bytte skole). Men dette vil bli endret slik at læreren må nekte å gå videre hvis eleven ikke er på riktig nivå. Uansett kan du spørre: "Hva spesifikt mangler jeg for å gå videre med det obligatoriske?" Så skriver du en liste og øver på det hjemme.
ajarRun Skrevet 23. mai 2016 #13 Skrevet 23. mai 2016 Et øyeblikk siden, penny_ skrev: Og forresten. På slutten av hver kjøretime så måtte jeg reflektere over kjøreturen, altså kommentere hva som var bra og dårlig. Også fikk jeg alltid beskjed om hva jeg måtte øve på. Som f.eks. blikk, plassering, fart mot kryss osv. Deretter visste jeg etter hver kjøretime hva jeg måtte øve på hjemme. Dette er sånn det skal være, dessverre er det mange med gammel utdanning og gamle metoder. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt TG og mørkedemo og én veiledningstime. Skal ha glattkjøring om litt over to uker. Anonymkode: 2cb61...761 Da er du på trinn tre. Hvor ofte har du timer?
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #14 Skrevet 23. mai 2016 4 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Dette er sånn det skal være, dessverre er det mange med gammel utdanning og gamle metoder. Da er du på trinn tre. Hvor ofte har du timer? Jeg har kjøretime ca en gang i uka. Men har hatt pause i ferier da. Påske og pinse blant annet. Men én gang i uka utenom det. Takk for tips. (er du trafikklærer?) Anonymkode: 2cb61...761
ajarRun Skrevet 23. mai 2016 #15 Skrevet 23. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kjøretime ca en gang i uka. Men har hatt pause i ferier da. Påske og pinse blant annet. Men én gang i uka utenom det. Takk for tips. (er du trafikklærer?) Anonymkode: 2cb61...761 Hater det spørsmålet, det leder alltid til et timelangt avhør om hvordan man kjører i rundkjøringer. Det første du lærer på trafikklærerskolen er å aldri si du er trafikklærer på fest. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #16 Skrevet 23. mai 2016 3 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hater det spørsmålet, det leder alltid til et timelangt avhør om hvordan man kjører i rundkjøringer. Det første du lærer på trafikklærerskolen er å aldri si du er trafikklærer på fest. Haha skjønner. Jeg skal mest sannsynlig flytte for å studere i august, så hadde håpet å få det ferdig til da. Hadde første kjøretime i februar og trodde jeg skulle klare det i god tid, men begynner å bli litt stresset nå. Derfor jeg lurte på om det kanskje var noe galt med læreren min, eller om det bare er jeg som er dårlig. Anonymkode: 2cb61...761
penny_ Skrevet 24. mai 2016 #17 Skrevet 24. mai 2016 Jeg syns det er veldig rart at du har kjøretimer så ofte og at du da ikke får noen kommentarer fra læreren. Jeg hadde byttet.
Minya Skrevet 24. mai 2016 #18 Skrevet 24. mai 2016 Den 23/05/2016 at 19.06, AnonymBruker skrev: Er du sikker på dette? Læreren min sier ikke noe, så jeg blir usikker. Kan jeg be han om å si fra om ting jeg gjør bra? Eller kanskje det bare er hans måte å gjøre ting på. Takk for svar. Anonymkode: 2cb61...761 Kjørelæreren min også sa svært lite, men så sa han også i starten at jo mer han holdt kjeft, jo bedre kjørte jeg. Men føler du at du ikke har noen som helst kommunikasjon med lærer, så bør du vurdere å bytte til en du har bedre kjemi med.
Pikeliten Skrevet 27. mai 2016 #19 Skrevet 27. mai 2016 Den 23. mai 2016 at 19.18, penny_ skrev: Og forresten. På slutten av hver kjøretime så måtte jeg reflektere over kjøreturen, altså kommentere hva som var bra og dårlig. Også fikk jeg alltid beskjed om hva jeg måtte øve på. Som f.eks. blikk, plassering, fart mot kryss osv. Deretter visste jeg etter hver kjøretime hva jeg måtte øve på hjemme. Det måtte jeg og. Og så skrev vi ned hva vi var enige om og tok det opp på neste time. TS, bare spør læreren om hva du må gjøre for å få litt fortgang på veien mot lappen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå