Gå til innhold

Brukt otrivin i en måned.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er tett. Får ikke sove om natten og klarer ikke spise eller fungere skikkelig når jeg ikke får puste! 

På tryggmammamedisin står det at man kan trygt bruke otrivin mens andre kilder sier du skal holde deg unna. Skal jeg stole på den siden? Har brukt det i en måned allerede. Kan det skade foster?

Anonymkode: 71d04...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel ikke anbefalt, men har brukt det gjennom hele svangerskapet..

Anonymkode: 10d25...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke bruke otrivin over lengre tid, gravid eller ikke... Jeg ville snakket med legen

Anonymkode: 346a6...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du risikerer kronisk tett nese. Prøvd saltvannsspray? Søk på nesesprayavhengighet, det er ikke noe man har lyst på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å bli tett i nesa når man er gravid. 

Anonymkode: a215e...60f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otrivin gjør deg tett i nesen når du har brukt det så lenge at du er avhengig. Det har du nå.

Anonymkode: 05571...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke prøvd noe annet nei, men mulig jeg kan prøve det før jeg sier at det er helt umulig. Har levd på nesespray i en måned, og driter egentlig i at jeg blir avhengig så lenge barne mitt ikke blir skadet av det!

Anonymkode: 71d04...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble avhengig av nesespray - nå har jeg hull i midtveggen i nesen..
Heldigvis plager det meg ikke, merk deg; heldigvis.
Så nei, du skal ikke drite i om du blir avhengig.
Jeg fikk en annen type nesespray av fastlegen som gjorde at jeg fikk sluttet med Otrivin.
Den dag i dag bruker jeg kun saltvannsspray, og er sjelden tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Haugenjenta skrev:

Jeg ble avhengig av nesespray - nå har jeg hull i midtveggen i nesen..
Heldigvis plager det meg ikke, merk deg; heldigvis.
Så nei, du skal ikke drite i om du blir avhengig.
Jeg fikk en annen type nesespray av fastlegen som gjorde at jeg fikk sluttet med Otrivin.
Den dag i dag bruker jeg kun saltvannsspray, og er sjelden tett.

Hvor lenge brukte du otrivin, hvilken nesespray fikk du resept på og hvor lang tid tok det før du var avvent? Er i samme knipa, nemlig. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bloodless
Fra jeg startet til hulle dukket opp tok det vel under et år, men estimerer at jeg brukte Otrivin i 1-1,5 år.
Jeg husker ikke hva den het, men mener den begynte på "R",
og jeg husker ikke eksakt hvor lang tid det tok for å bli avvendt med det,
men det gjorde det i hvert fall ikke verre.

Endret av Haugenjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Haugenjenta skrev:

@Bloodless
Fra jeg startet til hulle dukket opp tok det vel under et år, men estimerer at jeg brukte Otrivin i 1-1,5 år.
Jeg husker ikke hva den het, men mener den begynte på "R",
og jeg husker ikke eksakt hvor lang tid det tok for å bli avvendt med det,
men det gjorde det i hvert fall ikke verre.

Rhinocort, sikkert. "Bare" 1,5 år ja... Da er det rart jeg har nese igjen, for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Bloodless skrev:

Rhinocort, sikkert. "Bare" 1,5 år ja... Da er det rart jeg har nese igjen, for å si det sånn. 

Rhinocort, ja, kom akkurat på det da jeg fikk varsel om at du hadde sitert meg :P
Dette er en del år siden, 2007. Husker det godt for jeg hadde nettopp tatt piercing i nesa,
så ble jeg forkjøla ikke lenge etter og begynte med den hersens nesesprayen.
Hvor lenge har du vært avhengig? Og hvor ofte sprayer du daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Haugenjenta skrev:

Rhinocort, ja, kom akkurat på det da jeg fikk varsel om at du hadde sitert meg :P
Dette er en del år siden, 2007. Husker det godt for jeg hadde nettopp tatt piercing i nesa,
så ble jeg forkjøla ikke lenge etter og begynte med den hersens nesesprayen.
Hvor lenge har du vært avhengig? Og hvor ofte sprayer du daglig?

Har prøvd rhinocort, men kanskje ikke lenge nok. Neei, 5-6 år. Helt sinnsykt. Sprayer 2-3 ganger om dagen. Tror kanskje jeg bør komme meg til legen før nesa detter av. Dyrt er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Bloodless skrev:

Har prøvd rhinocort, men kanskje ikke lenge nok. Neei, 5-6 år. Helt sinnsykt. Sprayer 2-3 ganger om dagen. Tror kanskje jeg bør komme meg til legen før nesa detter av. Dyrt er det også.

Kanskje ikke. Nå måtte jeg bruke Otrivin litt i overgangen, men plutselig løsna det.
Husker ikke hvor lang tid det tok, men aldri om jeg kjøper Otrivin igjen!
Jeg tror jeg sprayet hver 2-3 time, kunne våkne om natta og, tett som pokker.
Nå er det nærmere 8-9 år siden så husker ikke eksakt, men jeg var rimelig desperat gikk jeg tom..
Fryktelig dyrt, ja.. *grøss*
Ta en tur til legen, kanskje det kan være en annen løsning og.
Tror neppe nesa detter av, men ser jo meg; hull i midtveggen. Syns ikke, men jeg vet jo det er der.
Lite er det heller ikke i følge øre-nese-hals legen jeg var hos, men bedre la det være enn å prøve gjøre noe med det.
Kan fort gjøre vondt verre, og så lenge det ikke plager meg, så er det jo greit. *bank i bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke bruke Otrivin som gravid, det kan være skadelig for fosteret. Det er helt normalt å bli tett i nesen som gravid, men det må man tåle. Jeg har vært det i 8 måneder nå, men sprayer ingenting i nesen av hensyn til fosteret. Litt må man tåle...

Anonymkode: 313cf...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sisti
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke bruke Otrivin som gravid, det kan være skadelig for fosteret. Det er helt normalt å bli tett i nesen som gravid, men det må man tåle. Jeg har vært det i 8 måneder nå, men sprayer ingenting i nesen av hensyn til fosteret. Litt må man tåle...

Anonymkode: 313cf...1c1

Feil, det er ikke skadelig. 

Tryggmammamedisin kan du stole helt på, ts. Det baserer seg på relis, som er samme kilde som legene bruker når de gir anbefalinger, da pakningsvedlegg ikke er informative nok. Det skader altså ikke fosteret. 

Men det er jo ikke heldig for deg å bruke otrivin over lengre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte selv Otrovin i svangerskapet, holdt på å bli gal av tett nese. Har vært avhengig en gang for mange år siden, så gruet meg som en hund til å slutte igjen. Vel, den bekymringen var bortkastet. Null behov for nesespray allerede første natt etter fødsel. En fantastisk følelse å få puste gjennom nesa igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stole 100% på den nettsiden. Jeg er lege selv og den er, som det går lengre opp, basert på Relis som leger bruker daglig. Jeg var også potte tett siste måneden av svangerskapet og brukte nesespray hver dag. Det tok to-tre dager etter fødsel og så var behovet borte😊

Anonymkode: b40ad...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. mai 2016 at 1.13, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke bruke Otrivin som gravid, det kan være skadelig for fosteret. Det er helt normalt å bli tett i nesen som gravid, men det må man tåle. Jeg har vært det i 8 måneder nå, men sprayer ingenting i nesen av hensyn til fosteret. Litt må man tåle...

Anonymkode: 313cf...1c1

Hvorfor skriver du noe du ikke har peiling på og skremmer vettet av kvinner her inne? Oppdater kunnskapene dine før du uttaler deg offentlig. 

Anonymkode: 71d04...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...