ajarRun Skrevet 19. mai 2016 #1 Del Skrevet 19. mai 2016 Vil de bli drept? Liker de ikke livet og helsen sin? Skjønner de ikke at det er livsfarlig og totalt ikke hensiktsmessig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #2 Del Skrevet 19. mai 2016 fordi bilister klikker i vinkel om de sykler midt i veien? et sted må jo syklistene få holde på å. er heller ikke alle som har tilgang på sykkelveier. Anonymkode: 0d685...f57 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 19. mai 2016 #3 Del Skrevet 19. mai 2016 De vet ikke at det er farlig, og de er redd for å få kjeft av billister som ikke har peiling. Mange tror det er tryggere å sykle i kanten fordi de synes bilene er skumle. Du er kjørelærer, ikke sant? Kan du gjøre alle syklister en stor tjeneste og være veldig påpasselig med at alle elevene dine lærer hvordan de skal forholde seg til syklister i veibanen? Kan du også passe på at elevene dine er flinke til å se etter syklister før de åpner dører, kjører inn/ut av parkeringslommer eller svinge til høyre? Det vil redde liv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #4 Del Skrevet 20. mai 2016 17 timer siden, Sølvrosen skrev: De vet ikke at det er farlig, og de er redd for å få kjeft av billister som ikke har peiling. Mange tror det er tryggere å sykle i kanten fordi de synes bilene er skumle. Du er kjørelærer, ikke sant? Kan du gjøre alle syklister en stor tjeneste og være veldig påpasselig med at alle elevene dine lærer hvordan de skal forholde seg til syklister i veibanen? Kan du også passe på at elevene dine er flinke til å se etter syklister før de åpner dører, kjører inn/ut av parkeringslommer eller svinge til høyre? Det vil redde liv. Kan du som syklist lære syklister å ta hensyn til fotgjengere? Anonymkode: ab2c1...404 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #5 Del Skrevet 20. mai 2016 Fordi de ikke liker å ha 14 sure biler i kø bak seg. Jeg blir av og til litt sur når jeg ikke rekker buss nr 2 fordi buss nr 1 blir forsinket fordi 1 syklist insisterer på å sykle midt i veien opp bakken uten å bry seg med at han har både busser og biler rett bak seg. Anonymkode: 222aa...366 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 20. mai 2016 #6 Del Skrevet 20. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du som syklist lære syklister å ta hensyn til fotgjengere? Anonymkode: ab2c1...404 Jeg oppfordrer syklister til å ta plassen de har rett på i veien, slik at det føles trygt å sykle andre steder enn fortauet. Jeg oppfordrer bilister til å ta mer hensyn til syklister, slik at det blir tryggere for syklister å sykle andre steder enn på fortauet. Jeg oppfordrer politikere til å bygge bedre infrastruktur, så det finnes andre steder enn fortauet å sykle for dem som ikke tør å sykle i veibanen. Jeg oppfordrer fotgjengere til å respektere sykkelveier der det faktisk finnes. Hva gjør du for å bedre situasjonen? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 20. mai 2016 #7 Del Skrevet 20. mai 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du som syklist lære syklister å ta hensyn til fotgjengere? Anonymkode: ab2c1...404 Man har ikke ansvar for å lære opp andre i trafikken dersom man ikke driver med sykkelopplæring ( egne barn) eller driver kjøreopplæring/kjøreskole. Jeg som er syklist skal ikke lære andre syklister opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 20. mai 2016 #8 Del Skrevet 20. mai 2016 21 timer siden, ambivalentReaction skrev: Vil de bli drept? Liker de ikke livet og helsen sin? Skjønner de ikke at det er livsfarlig og totalt ikke hensiktsmessig? Det er mangel på erfaring og kunnskap som gjør det. Mange tror at ved å ta liten plass i trafikken så blir det tryggere. Vi vet at det motsatte er tryggere, altså å ta plass, være forutsigbar og synlig. En god regel er å sykle 0,5 meter minimum ut fra vegen skulder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #9 Del Skrevet 20. mai 2016 Jeg er både syklist og bilfører. Så lenge både syklisten og bilføreren er tydelig og kan (og følger!) traffikkreglene, har jeg aldri hatt problemer i trafikken. Uavhengig av om jeg er i bil eller på sykkel. Problemene oppstår alltid, alltid når en, eller helst begge to, ikke følger trafikkreglene. Noe av det verste jeg ser som syklist er bilførere som lar være å signalisere med blinklys hvor de har tenkt seg, bare fordi det ikke er andre biler til stede. Jeg teller liksom ikke fordi jeg er syklist. Som bilist er det verste jeg ser syklister som suser inn i rundkjøringen uten den fjerneste mulighet til å stoppe. Hva angår sykling på vei; når jeg skal trim- eller transportsykle, sykler jeg på vei fordi det går for fort til at jeg kan sykle på fortauet. Her jeg bor har jeg ikke sett en meter med sykkelfelt. Eksisterer ikke. Skulle gjerne hatt det! Og helst avskilt fra fortauet for fotgjengere trykker på mobilen og vingler ut i sykkelbanen, unger, bikkjer osv. Andre ganger går det raskere å sykle på veien, skal jeg holde meg på fortau må jeg på tur til jobb ta en 15 minutters omvei. Byplanlegging:P Og de gangene jeg har vært i andre byer der det faktisk HAR vært sykkelvei, så står det reklameskilt, parkerte biler, handlevogner, søppelsekker, containere osv., i sykkelbanen. Det er helt føkkings klin umulig å sykle på sykkelfelt om det ikke er fysisk adskilt. Hva angår bilkø bak syklister; det er fult mulig å svinge opp på fortau eller whatever og slippe forbi. Man sykler ikke fra dem uansett. Anonymkode: 9c428...18e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #10 Del Skrevet 20. mai 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi de ikke liker å ha 14 sure biler i kø bak seg. Jeg blir av og til litt sur når jeg ikke rekker buss nr 2 fordi buss nr 1 blir forsinket fordi 1 syklist insisterer på å sykle midt i veien opp bakken uten å bry seg med at han har både busser og biler rett bak seg. Anonymkode: 222aa...366 er derfor jeg gjør det. er større fare for liv og helse hvis sure bilister kjører over deg. Men jeg sykler på fortau hvis det er mulig. Anonymkode: 06e30...f64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 20. mai 2016 #11 Del Skrevet 20. mai 2016 det er fordi jeg kan ta de med døra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #12 Del Skrevet 20. mai 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: er derfor jeg gjør det. er større fare for liv og helse hvis sure bilister kjører over deg. Men jeg sykler på fortau hvis det er mulig. Anonymkode: 06e30...f64 Ca 3 ganger i uka blir jeg 15-20 min forsinket til jobb på grunn av sånn sykling og jeg har i utgangspunktet ikke flexitid. Og jeg kommer meg ikke avgårde tidligere for barnehagen åpner ikke før 7.30 uansett så jeg må levere der før jeg kan ta bussen. Anonymkode: 222aa...366 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #13 Del Skrevet 20. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ca 3 ganger i uka blir jeg 15-20 min forsinket til jobb på grunn av sånn sykling og jeg har i utgangspunktet ikke flexitid. Og jeg kommer meg ikke avgårde tidligere for barnehagen åpner ikke før 7.30 uansett så jeg må levere der før jeg kan ta bussen. Anonymkode: 222aa...366 jeg sykler med vegskulder Anonymkode: 06e30...f64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 20. mai 2016 #14 Del Skrevet 20. mai 2016 Hensikten med det er å slippe annen trafikk forbi , så der tar du feil. Hva var det det sto i vegtrafikkloven om det igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #15 Del Skrevet 20. mai 2016 2 minutter siden, penny_ skrev: Hensikten med det er å slippe annen trafikk forbi , så der tar du feil. Hva var det det sto i vegtrafikkloven om det igjen? At hvis du kjører sakte så skal du plassere deg slik at du nesten får tre kjøretøy i bredden i en tofelts vei? Jeg tror ikke jeg leste det kapitlet. Biler har ikke lov til å kjøre forbi deg uansett, hvorfor plassere deg slik at de kan bryte loven? Når det er trygt kan du hjelpe dem forbi, men hvis det er klart i motsatt felt spiller det ingen rolle om du er på hvitstripen eller midt i kjørebanen. Når det er busslommer og lignende skal du selvsagt slippe dem forbi, ikke på utrygge steder der det egentlig ikke er plass. 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ca 3 ganger i uka blir jeg 15-20 min forsinket til jobb på grunn av sånn sykling og jeg har i utgangspunktet ikke flexitid. Og jeg kommer meg ikke avgårde tidligere for barnehagen åpner ikke før 7.30 uansett så jeg må levere der før jeg kan ta bussen. Anonymkode: 222aa...366 Dette tror jeg ingenting på, hvor lang er veien din til jobb? Hva er fartsgrensen? Og hvordan klarer du å få 1.5 meter mellom syklisten og din bil uten å gå over i motgående felt? Enten har du en bitteliten bil eller så risikerer du livene til syklister så du får en marginalt kortere kjøretur. 1 time siden, AnonymBruker skrev: er derfor jeg gjør det. er større fare for liv og helse hvis sure bilister kjører over deg. Men jeg sykler på fortau hvis det er mulig. Anonymkode: 06e30...f64 Så slipp dem forbi på egnede steder, de blir ikke betydelig forsinket av å vente til neste busstopp for å kjøre forbi. De kommer ikke til å kjøre på deg fordi du sykler iht lovverket. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 20. mai 2016 #16 Del Skrevet 20. mai 2016 5 minutter siden, ambivalentReaction skrev: At hvis du kjører sakte så skal du plassere deg slik at du nesten får tre kjøretøy i bredden i en tofelts vei? Jeg tror ikke jeg leste det kapitlet. Biler har ikke lov til å kjøre forbi deg uansett, hvorfor plassere deg slik at de kan bryte loven? Når det er trygt kan du hjelpe dem forbi, men hvis det er klart i motsatt felt spiller det ingen rolle om du er på hvitstripen eller midt i kjørebanen. Jeg husker ikke. Jeg fant det ikke i farten. Hva mener du med at de bryter loven? Det er da lov å kjøre forbi med mindre det er merket med at det er forbudt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 20. mai 2016 Forfatter #17 Del Skrevet 20. mai 2016 (endret) 12 minutter siden, penny_ skrev: Jeg husker ikke. Jeg fant det ikke i farten. Hva mener du med at de bryter loven? Det er da lov å kjøre forbi med mindre det er merket med at det er forbudt. Det finnes langt flere begrensninger for å kjøre forbi enn at det er merket med forbudsskilt. Blant annet må du holde en trygg avstand til den du kjører forbi (både når du er bak dem, og når du er på siden av dem). Det er ikke mulig å holde trygg avstand til en syklist uten å bruke motgående kjørefelt med mindre du kjører en Renault Twizy. Hvis du uansett må bruke motgående felt, kan syklisten helt fint holde seg godt inni sitt kjørefelt uten at det på noen måte hindrer. De farlige forbikjøringene ser jeg mye av i Sognsveien, der man kjører forbi blant annet busser og presser motgående trafikk ut i sykkelfeltet. Når en syklist er på hvitstripen kan en bilist komme seg forbi ved å legge seg så vidt over gulstripen (motgående trafikk kan da legge seg lengre ut), dette går bra så lenge trafikken i mot følger med, men hvis de er uoppmerksom vil bilisten som kjører forbi instinktivt svinge unna og meie ned syklisten, når syklisten allerede er på hvitlinjen er det umulig å ikke bli truffet. Disse forbikjøringene er selvsagt ikke lov (enhver skal ferdes blabla slik at fare ikke kan oppstå, vtrl §3). Ved å plassere seg riktig, tvinges bilistene til å vente til det er trygt å foreta en forbikjøring (noe som er en selvsagt forutsetning for å kjøre forbi, og all ferdsel i trafikken). Noen i denne tråden plasserer seg på hvitstripa i 60, da skal en slik sleivete forbikjøring bare gå litt galt før de ender opp å bli kjørt hjem i en likpose. Du skal holde 1.5 meter avstand når du kjører forbi, da må du over i motgående felt, og da må det være klart der. Husk at det ikke skader å holde mer avstand, syklister velter og da detter hodet under dekket ditt. Hvis du vil lese mer om forbikjøring kan du jo sjekke Trafikkreglene §12, da vil det være klart at masse forbikjøringer i Oslo av syklister åpenbart ikke er lov. Endret 20. mai 2016 av ambivalentReaction 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå