AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #1 Skrevet 18. mai 2016 Trenger hjelp til å tolke dette mønsteret nedenfor. "O" betyr et kast på pinnen, altå å "lage" ei ny maske sant? I såfall, så blir det jo to NYE masker som da blir 5, så de som faktisk blir strikket, er de 3 "orginalmaskene" fra runden før. Så det som skjer når jeg prøver, er at den siste masken jeg strikker før X (vrang), blir den siste "orginalmasken", og da blir ikke X-mønsteret forskyvd en maske slik det skal ifølge mønsteret. Vanskelig å forklare skriftlig, men noen som skjønner hva jeg mener?? - Hilsen ei som har lært seg å strikke på egenhånd uten noen strikkekyndige møndre rundt meg - Anonymkode: cd6e9...d5b
Bimle Skrevet 18. mai 2016 #2 Skrevet 18. mai 2016 Men hva med neste runde da? skal du ikke strikke to sammen da? Hva strikker du?
venus_ Skrevet 18. mai 2016 #3 Skrevet 18. mai 2016 Hva de forskjellige symbolene betyr skal være angitt i oppskriften.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #4 Skrevet 18. mai 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Trenger hjelp til å tolke dette mønsteret nedenfor. "O" betyr et kast på pinnen, altå å "lage" ei ny maske sant? I såfall, så blir det jo to NYE masker som da blir 5, så de som faktisk blir strikket, er de 3 "orginalmaskene" fra runden før. Så det som skjer når jeg prøver, er at den siste masken jeg strikker før X (vrang), blir den siste "orginalmasken", og da blir ikke X-mønsteret forskyvd en maske slik det skal ifølge mønsteret. Vanskelig å forklare skriftlig, men noen som skjønner hva jeg mener?? - Hilsen ei som har lært seg å strikke på egenhånd uten noen strikkekyndige møndre rundt meg - Anonymkode: cd6e9...d5b I kunststrikk og andre hull mønster oppskrifter så står tegnforklaringen ved siden av selve oppskriften. Vanligvis er åpne ruter glattstrikk og xxx vrangt på rettet og rett på vrangen, O kan være kast eller annet...er dette noe som skal økes ut eller er det mønsterstrikk slik at kastene skal felles igjen lenger oppe? Det vil hjelpe med bilde av ferdig produkt. Anonymkode: ee7fb...b8c 1
Gjest Zeitgeist Skrevet 22. mai 2016 #5 Skrevet 22. mai 2016 Hvis jeg forstår det riktig, så arbeider du med et mønster som inneholder "rapporter". En rapport er en del av mønsteret du skal gjenta på pinnen frem til så og så mange masker står igjen. I diagrammer markeres rapporten med to tykkere streker - en der hvor rapporten begynner og en der hvor den slutter. Det som kommer etter den høyre rapportstreken er det du skal strikke til slutt på pinnen. For å bruke bildet ditt som eksempel, så skal du på den 1. pinnen gjenta rapporten helt til det er igjen ei maske (den som står til høyre for streken). Strikk så neste maske vrangt (jeg antar at x'en betyr vrangmaske). Vend arbeidet og strikk maskene slik de fremstår (rett over rett, vrang over vrang, kastemaskene i henhold til oppskrifta). På neste pinne skal du gjenta rapporten til det er to masker igjen, og disse strikkes vrangt. Altså: De maskene som er før og etter "rapportstrekene" er maskene på begynnelsen og slutten av pinnen. Det kan lønne seg å skrive opp hvor mange masker som er utenfor rapporten på begge sider av mønsteret slik at du vet hvor rapporten starter og slutter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå