Gå til innhold

Dette har jeg ikke fått med meg..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser mer og mer bruk av understrek som eksempelvis dette: "Ja enig, jeg kjenner på meg at _ jeg ikke vil _ fortelle henne dette."

Hva er det jeg ikke forstår? Er dette noe nytt? Istedenfor tankestrek eller er det rett og slett feil bruk av tegn? Ser det så ofte så noe aner meg at det er jeg som ikke har fulgt med i timen?

Anonymkode: 1483f...ab6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har lagt merke til det samme og forstår det ikke jeg heller.

Anonymkode: 3369c...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er for å _tydeliggjøre_ et poeng (gjøre det sterkere ved å utheve det)

Anonymkode: 72a23...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det korrekte hadde kanskje vært å utheve på denne måten?

"Ja enig, jeg kjenner på meg at jeg ikke vil  fortelle henne dette."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

@Arabella kan du gi oss svaret? :):blomst:

Jeg takker for tilliten, men her kommer jeg til kort. Jeg har sett denne formen selv mange ganger, altså med understreken, men vet ikke hvorfor noen bruker akkurat den for å tydeliggjøre eller poengtere noe. Det er kursiv som er det korrekte, men her synder jeg selv. Jeg pleier å utheve med bold.

Endret av Arabella
Tilføyd siste setning.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest incognita

Jeg mener at jeg har skrevet et sted (forum eller chatteprogram kanskje? :klo: ) hvor det var scriptet slik at _ foran og bak et ord gjorde av det ble fet skrift slik som dette. Kan det henge igjen fra noe slikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg takker for tilliten, men her kommer jeg til kort. Jeg har sett denne formen selv mange ganger, altså med understreken, men vet ikke hvorfor noen bruker akkurat den for å tydeliggjøre eller poengtere noe. Det er kursiv som er det korrekte, men her synder jeg selv.

Takk for svar :blomst:

Kan det komme av tekstmeldinger? For på sms kan man vel ikke skrive i kursiv, og da har kanskje noen funnet på denne måten med å utheve med understreker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det slik som beskrevet over, i tekstmeldinger og chat hvor det ikke er mulig å få kursiv eller fet skrift. Veksler av og til med å bruke punktum også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, incognita skrev:

Jeg mener at jeg har skrevet et sted (forum eller chatteprogram kanskje? :klo: ) hvor det var scriptet slik at _ foran og bak et ord gjorde av det ble fet skrift slik som dette. Kan det henge igjen fra noe slikt? 

Det tror jeg kan stemme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det selv av og til, og det er som folk sier for å understreke et poeng. Jeg bruker det som alternativ til understrekkursiv og fet skrift når jeg er for lat til å trykke på ikonene som gjør dette med teksten :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er det korrekt å utheve, når man skriver for hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det korrekt å utheve, når man skriver for hånd?

Da setter jeg bare strek under ordet, men vet ikke om det er den egentlige korrekte måten å gjøre det på

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, altflyter skrev:

Da setter jeg bare strek under ordet, men vet ikke om det er den egentlige korrekte måten å gjøre det på

Ok :) Takk for svar! Jeg har også brukt å gjøre som du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :blomst:

Kan det komme av tekstmeldinger? For på sms kan man vel ikke skrive i kursiv, og da har kanskje noen funnet på denne måten med å utheve med understreker.

21 timer siden, Arabella skrev:

Det tror jeg kan stemme.

Jeg mener det var i flittig bruk på denne måten på diverse nyhetsgrupper i Usenet's glansdager. 

Anonymkode: f969a...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også at noen bruker stjerne foran og etter et ord ("jeg vil *aldri* ha ketsjup på karamellpuddingen"). Er det den samme greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
13 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg ser også at noen bruker stjerne foran og etter et ord ("jeg vil *aldri* ha ketsjup på karamellpuddingen"). Er det den samme greia?

Om jeg husker riktig ble det ofte brukt disse "erstatningene" for formatering:

_understreket_
*fet skrift*
/kursiv/ 

Veldig usikker på den siste. Mulig jeg blander sammen med at / brukes i html-tags (som det er nesten like lenge siden jeg har trengt å bruke hjernekapasitet på).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva betyr det når noen plasserer # foran et ord, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr det når noen plasserer # foran et ord, da? 

Det er vel egentlig en hashtag? Mange skriver på denne måten selv når det ikke egentlig er mulig å tagge det de skriver, nærmest som et språklig virkemiddel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine gamle professorer sa at understreking i håndskrift tilsvarer kursiv. Og store bokstaver tilsvarer fet. 

Men det var før tekstbehandlere for alvor ble tatt i bruk. På de gamle skrivemaskinene var ikke kursiv mulig, kun fet og understreking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...