Gjest uN91s Skrevet 16. mai 2016 #21 Del Skrevet 16. mai 2016 En del yoghurter som blir markedsført som sunne og inneholder helt syke mengder sukker. Mange lettprodukter der andel fett reduseres og mengde sukker økes for at smaken ikke skal påvirkes. Litt teit, men vin. Noen inneholder jo 40g sukker per flaske. Etter at sjokket la seg bytter jeg vinmerke til en som inneholder 3g sukker i stedet. Spiser ikke yoghurt eller lettprodukter lenger:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #22 Del Skrevet 16. mai 2016 For min del er det så utrolig mange matvarer å ramse opp etter at jeg lærte om ernæring og helse og ikke bare stolte blindt på ernæringsrådene og allmennleger. Verstingene er nok margarin, soya, brød, knekkebrød, müsli, potet, ris, pasta, couscous, yoghurt (ikke naturell), frukt, jus, honning. Generelt rik på makronæring og fattig på mikronæring. Tomme kalorier i den forstand at de ikke gir oss nok vitaminer og mineraler i forhold til kalorier. Og påvirker kroppen på en negativ måte enten ved å hemme vitamin- og/eller mineralopptak eller ved å påvirke hormonene negativt eller ved å bidra til oksidering i kroppen. Jeg husker jeg lagde smoothie med vaniljeyoghurt og fruktbiter - og trodde jeg var sunn. Og gaflet i meg store mengder frukt hver eneste dag - og trodde jeg var sunn. Jeg drakk flere glass appelsinjuice til dagen - og trodde jeg var sunn. "Spis frukt og grønt", men de er dårlige til å informere om at det er mye sukker i frukt og at man ikke bør spise mye. Tror ernæringsrådet har justert rådet sitt til max 2 porsjoner frukt til dagen nå. Anonymkode: ea521...9ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #23 Del Skrevet 16. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For min del er det så utrolig mange matvarer å ramse opp etter at jeg lærte om ernæring og helse og ikke bare stolte blindt på ernæringsrådene og allmennleger. Verstingene er nok margarin, soya, brød, knekkebrød, müsli, potet, ris, pasta, couscous, yoghurt (ikke naturell), frukt, jus, honning. Generelt rik på makronæring og fattig på mikronæring. Tomme kalorier i den forstand at de ikke gir oss nok vitaminer og mineraler i forhold til kalorier. Og påvirker kroppen på en negativ måte enten ved å hemme vitamin- og/eller mineralopptak eller ved å påvirke hormonene negativt eller ved å bidra til oksidering i kroppen. Jeg husker jeg lagde smoothie med vaniljeyoghurt og fruktbiter - og trodde jeg var sunn. Og gaflet i meg store mengder frukt hver eneste dag - og trodde jeg var sunn. Jeg drakk flere glass appelsinjuice til dagen - og trodde jeg var sunn. "Spis frukt og grønt", men de er dårlige til å informere om at det er mye sukker i frukt og at man ikke bør spise mye. Tror ernæringsrådet har justert rådet sitt til max 2 porsjoner frukt til dagen nå. Anonymkode: ea521...9ed Fortsatt 5 om dagen. Men det er frukt og grønnsaker. Anonymkode: ab23f...7fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #24 Del Skrevet 16. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: For min del er det så utrolig mange matvarer å ramse opp etter at jeg lærte om ernæring og helse og ikke bare stolte blindt på ernæringsrådene og allmennleger. Verstingene er nok margarin, soya, brød, knekkebrød, müsli, potet, ris, pasta, couscous, yoghurt (ikke naturell), frukt, jus, honning. Generelt rik på makronæring og fattig på mikronæring. Tomme kalorier i den forstand at de ikke gir oss nok vitaminer og mineraler i forhold til kalorier. Og påvirker kroppen på en negativ måte enten ved å hemme vitamin- og/eller mineralopptak eller ved å påvirke hormonene negativt eller ved å bidra til oksidering i kroppen. Jeg husker jeg lagde smoothie med vaniljeyoghurt og fruktbiter - og trodde jeg var sunn. Og gaflet i meg store mengder frukt hver eneste dag - og trodde jeg var sunn. Jeg drakk flere glass appelsinjuice til dagen - og trodde jeg var sunn. "Spis frukt og grønt", men de er dårlige til å informere om at det er mye sukker i frukt og at man ikke bør spise mye. Tror ernæringsrådet har justert rådet sitt til max 2 porsjoner frukt til dagen nå. Anonymkode: ea521...9ed Så du mener at frukt inneholder lite vitaminer og mineraler i forhold til energiinnhold? Hvilke matvarer anbefaler du da, tilpasset det kravet? Anonymkode: d6ffe...fd4 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 16. mai 2016 #25 Del Skrevet 16. mai 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: For min del er det så utrolig mange matvarer å ramse opp etter at jeg lærte om ernæring og helse og ikke bare stolte blindt på ernæringsrådene og allmennleger. Verstingene er nok margarin, soya, brød, knekkebrød, müsli, potet, ris, pasta, couscous, yoghurt (ikke naturell), frukt, jus, honning. Generelt rik på makronæring og fattig på mikronæring. Tomme kalorier i den forstand at de ikke gir oss nok vitaminer og mineraler i forhold til kalorier. Og påvirker kroppen på en negativ måte enten ved å hemme vitamin- og/eller mineralopptak eller ved å påvirke hormonene negativt eller ved å bidra til oksidering i kroppen. Jeg husker jeg lagde smoothie med vaniljeyoghurt og fruktbiter - og trodde jeg var sunn. Og gaflet i meg store mengder frukt hver eneste dag - og trodde jeg var sunn. Jeg drakk flere glass appelsinjuice til dagen - og trodde jeg var sunn. "Spis frukt og grønt", men de er dårlige til å informere om at det er mye sukker i frukt og at man ikke bør spise mye. Tror ernæringsrådet har justert rådet sitt til max 2 porsjoner frukt til dagen nå. Anonymkode: ea521...9ed Hva spiser du? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #26 Del Skrevet 16. mai 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at frukt inneholder lite vitaminer og mineraler i forhold til energiinnhold? Hvilke matvarer anbefaler du da, tilpasset det kravet? Anonymkode: d6ffe...fd4 For eksempel rent kjøtt (uansett om det er magert eller fett), organer, sjømat, egg. Animalske råvarer har høyere biotilgjengelighet, altså at vi tar opp mer av vitaminene og mineralene. Planter har lav biotilgjengelighet. Næringstabeller viser bare hva råvarene inneholder, ikke hvor mye vi tar opp. Frukt inneholder greit med vitaminer og mineraler, men en stor del havner i doskåla fordi kroppen ikke klarer å ta dem opp. Så summa summarum er at man får i seg lite vitaminer og mineraler i forhold til energiinnhold. Og en stor andel av energien er sukker. Fruktose er den verste sukkerarten. Kroppen vår takler dårlig fruktkose. Og fett må vi ha. De fleste vitaminer er fettløselige. Spiser du en gulrot uten å spise den med noe fett (for eksempel rømmedip), så klarer ikke kroppen å ta opp A-vitaminet som finnes i gulroten i det hele tatt. Vær obs på at umettet fett oksiderer i kroppen, så vi bør ikke få i oss mye av det uten å spise tilsvarende mye antioksidanter. Mettet fett er sunt og man trenger ikke å holde seg unna det. Før noen påstår det; nei, mettet fett tetter ikke blodårene. Det var en teori som ble presset gjennom til det amerikanske folket og gjentatt til det ble en vedtatt sannhet, til tross for mye motstand. Den har blitt tilbakevist for lenge siden, men det tar tid for ekspertene å innrømme at de har tatt så feil, så de fortsetter i stedet å spy ut feilinformasjon. Anonymkode: ea521...9ed 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #27 Del Skrevet 16. mai 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fortsatt 5 om dagen. Men det er frukt og grønnsaker. Anonymkode: ab23f...7fa Jeg ser at de har gått bort fra det nå igjen. Nå sier de bare "halvparten bør være grønnsaker" og nevner ikke at frukt kan inneholder mye sukker... Anonymkode: ea521...9ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 16. mai 2016 Forfatter #28 Del Skrevet 16. mai 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Tittelen burde endres til "Hvilke matvarer/retter hadde mye mer kalorier enn du trodde?" Anonymkode: 1e5df...0b0 Tenkte på det først, men så kom jeg på at ikke alle teller kalorier, så alle får selv definere hva som "er usunt" eller ikke. Balsamico dressing: tenkte at det er jo såå liten mengde at det kan vel ikke spille noen rolle. Men fullt av sukker, så for de som teller enten kh eller kcal må måle dette opp og ta med i beregningen! Generellt: det er utrolig mye som det er karbohydrater i! Og mange ting har mye i seg også som man ikke tenker over. Så som melk, de fleste yoghurter, ferdig dressing, løk og tomater. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 16. mai 2016 #29 Del Skrevet 16. mai 2016 (endret) De fleste yoghurt med smak begynt å gå over til yoghurt naturell sakte men sikkert etter oppdagelsen, men litt uvant! Hadde virkelig ingen anelse hvor mange sukkerbiter de stappet oppi dem... Wæææ...!!! Endret 16. mai 2016 av Steve Rogers Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knaggrekke Skrevet 16. mai 2016 #30 Del Skrevet 16. mai 2016 Jeg husker jeg ble litt overrasket over hvor mye salt det faktisk er i en del ferdigmat. Mtp kalorier, ble jeg også litt paff da jeg innså hvor mye kalorier man faktisk får i seg av en brødskive med smør og ost (dette pleide jeg å spise myyyyye av). Ble også overrasket over at hermetisk mais er veldig kaloritett (og uten å inneholde så mye næring?). På motsatt side, var det en god nyhet at frosne grønnsaker er like sunne mtp vitaminer og mineraler som ferske! både avokado og peanøttsmør inneholder mye kalorier, men der ble jeg veldig positivt overrasket over at noe som er så godt, også er så sunt (dog fett som bare juling). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 16. mai 2016 #31 Del Skrevet 16. mai 2016 1 time siden, BlendaSensitive skrev: Generellt: det er utrolig mye som det er karbohydrater i! Og mange ting har mye i seg også som man ikke tenker over. Så som melk, de fleste yoghurter, ferdig dressing, løk og tomater. Jeg skjønner selvsagt at du ikke mener at tomat er spesielt usunt, men for moro skyld sjekket jeg karboinnholdet og fant ut at man må spise mer enn tre kilo tomater for at det skal matche 100 gram corn flakes. Som barn spiste jeg ofte corn flakes med melk og sukker eller syltetøy. Det må jo nærmest være barnevernssak i dag. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 16. mai 2016 Forfatter #32 Del Skrevet 16. mai 2016 3 minutter siden, Pawn Hearts skrev: Jeg skjønner selvsagt at du ikke mener at tomat er spesielt usunt, men for moro skyld sjekket jeg karboinnholdet og fant ut at man må spise mer enn tre kilo tomater for at det skal matche 100 gram corn flakes. Som barn spiste jeg ofte corn flakes med melk og sukker eller syltetøy. Det må jo nærmest være barnevernssak i dag. Hehe! Cornflakes syntes jeg var såå godt som barn. Og ble sååå skuffa som voksen. Blærk! Hverken sunt eller godt, så det er helt okej. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #33 Del Skrevet 17. mai 2016 Den 15. mai 2016 at 23.29, AnonymBruker skrev: Sushi er ikke usunt selv om det er kaloririkt... Anonymkode: a16d6...bd4 Vi ha alle ulike definisjoner,og min tolkning av hi/og min definisjon(selsvagt objektiv) er at mye kalorier = usunt. Anonymkode: 14fb8...0e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 18. mai 2016 #34 Del Skrevet 18. mai 2016 Den 16.05.2016 at 18.50, Steve Rogers skrev: De fleste yoghurt med smak begynt å gå over til yoghurt naturell sakte men sikkert etter oppdagelsen, men litt uvant! Hadde virkelig ingen anelse hvor mange sukkerbiter de stappet oppi dem... Wæææ...!!! Kunne du kommet med noen skremmeeksempler på antall sukkerbiter? Hvor mange er det i en GoMorgen for eksempel? Trenger å skremmes bort fra yoghurten, og tips til hva jeg kan erstatte de med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knaggrekke Skrevet 18. mai 2016 #35 Del Skrevet 18. mai 2016 10 minutter siden, applestories skrev: Kunne du kommet med noen skremmeeksempler på antall sukkerbiter? Hvor mange er det i en GoMorgen for eksempel? Trenger å skremmes bort fra yoghurten, og tips til hva jeg kan erstatte de med Ni sukkerbiter, ifølge denne artikkelen etter et Google-søk: http://www.tv2.no/a/3608464 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tekopper Skrevet 18. mai 2016 #36 Del Skrevet 18. mai 2016 Juice. Jeg har alltid tenkt på juice som sunt (det er jo praktisk talt en frukt) uten å egentlig tenke på hvordan kroppen nyttegjør seg av den. Man kan ikke få i seg alle fem om dagen med å drikke "frukt og grønnsaksjuice" fra butikken Angående kalorier blir jeg regelmessig overraska over hvor kaloritett avokado er. Det forklarer hvorfor det er så utrolig godt... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 18. mai 2016 #37 Del Skrevet 18. mai 2016 Den Saturday, May 14, 2016 at 14.28, BlendaSensitive skrev: Ja det lurer jeg på! Hvilken mat eller matretter har du blitt overrasket over at er usunt? Idag oppdaget jeg at andebryst som jo er rent kjøtt har veldig mange kalorier! La inn 200 gram og det ble 490 kalorier! Så skal det jo stekes i litt fett, tilbehør....Måltidet med 200 gram andebryst, 200 gram potet og 200 gram grønnsaker ble totalt 710 kalorier. Og så får jeg slenge på olje og det blir jo 90 kcal per 10 gram/ts..... Andre ting jeg tidligere har blitt overrasket over: brød, müsli, frø, pasta og youghurt (ganske mye sukker og kcal). Mange kalorier. (at det er mye karbohydrater i brød/pasta viste jeg jo selvfølgelig) EDIT: dere får selv definere hva som er usunt for dere. Om du enten teller karbohydrater (kh), kalorier, eller som meg begge deler. And skal du ikke steke i olje...det holder å legge den tørr i panna,kommer myr fett ut som du kan sildrer av og bruke sammen med poteter i ovenn eller senere..Men ja,andrebryst er fet mat☺ 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #38 Del Skrevet 18. mai 2016 Jeg har kutta ut juice og yoghurt. Spiser mye grønnsaker for å få i meg fem om dagen. Baker laks i ovnen for å roe ned på kalorier. Men får i meg olje i forskjellige former og avokado og nøtter for riktige kalorier. Anonymkode: 77352...9cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coronas Skrevet 18. mai 2016 #39 Del Skrevet 18. mai 2016 Sushi Synd for det er veldig godt. Det er vel på en måte sundt men risen og majonesen i noen av bitene er ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arth88 Skrevet 18. mai 2016 #40 Del Skrevet 18. mai 2016 Frukt! Uansett hvordan du vrir og vender paa det, kommer mesteparten av energien fra frukt ifra rent sukker. For kroppen er det ett fett hvor sukkeret kommer fra, sjokko eller banan liksom. Hvitt sukker er ogsaa utvunnet fra en plantevekst. Det er ikke slik at jeg spiser en pose sursild,og tar meg en skje multivitaminer til, og tenker at godteriet ble mindre usunt. Naar det er sagt, saa spiser jeg fremdeles banan, hver eneste dag<3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå