Gå til innhold

Hvorfor soler nordmenn seg halvnakne i fellesarealet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det som er flaut er å dømme, stjele og lyve. Ikke sole seg. Eller er sånt akseptert i din kultur så lenge man har klær på?

Anonymkode: acd00...3bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 5/10/2016 at 12.43, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hvorfor nordmenn vil ha skille, det er så grusomt. Fin solbrun kropp og BÆM en krittkvit rumpe og/eller pupper.

Anonymkode: 4f6f0...2a9

Nei, det er faktisk ganske fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELDIGVIS blir barn opplært her i Norge til å ikke skamme seg over kroppen sin.  Takk og lov at våre døtre skal slippe å dekke seg til og gjemmes bort som om de var en styggedom. Kropp er ikke skam! Fantastisk glad for at jeg er født i Norge og at vi i Norge har frie kvinner. Hurra!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.5.2016 at 11.21, AnonymBruker skrev:

Jeg syns svaret er innlysende: Hvorfor ikke? Eller: Fordi det er fint vær! Hvorfor skulle de ikke sole seg? De vil bli brune(re), de liker det, det er avslappende. Vinteren er så lang og så mørk, at det er deilig å kunne være lettkledd og nyte sola. Det må du da ha opplevd hvis du er født og oppvokst i Norge. Hvorfor sitter utlendinger i skyggen eller fullt påkledd på stranda? Kan det være at de liker å sitte ute? Den fireåringen burde ikke kunne reflektere over "halvnakenhet" i det hele tatt, hvorfor lærer dere så små barn opp i at det å være lettkledd er noe å skamme seg over?

Anonymkode: 0b265...29f

I noen muslimske land får barn inn med morsmelken at kvinner er like mye verdt som kveg og at kvegene skal dekkes til og sitte inne og sture i burkaen sin.   Dette er vel noe alle vet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.5.2016 at 13.06, AnonymBruker skrev:

Du lever i en fantasiverden der du tror at barn ikke har noe forhold til kropp eller nakenhet. Tro meg, barn vet mye mer enn du tror. Jeg vet ikke hvor oppegående og reflektert du var som barn, og hva slags oppvekst du og barnet ditt har hatt, men de fleste barn i vår tid vet det meste. Det er viktig at barn er klar over at hva kropp er og hva deres private deler er, dette fordi de ikke skal la noen andre få lov til å ta på dem. Du kan ikke gi barnet ditt så naivt oppdrag. Det er din plikt å lære barnet ditt om at vedkommende ikke skal kle av seg naken foran andre mennesker, og ikke la noen få ta på private deler andre enn mamma. Jeg bryr meg ikke om hva du sier om meg, for dine ord er som fluesurr i ørene mine. Når du snakker om respekt, så bør du selv lære deg før du peker på andre.

Anonymkode: 9ba58...1df

Min halvnakne kropp gir INGEN rett til å ta på den. Jeg har like mye rett på respekt om jeg er både halvkledd eller påkledd.  Kanskje det er noe dere burde lære barna deres?  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.5.2016 at 11.09, AnonymBruker skrev:

Hei,

et lite barn på 4 år stilte meg det spørsmålet i går da vi så ut av balkongen. Jeg er ikke etnisk norsk, men er født og oppvokst i Norge. Barnet syntes at det var merkelig at nordmenn ligger halvnakne og viser seg til andre folk uten å føle seg forskammet. Jeg skulle svare ham om at fordi de ønsker seg D-vitaminer, men så tenkte jeg på de helsemessige konsekvenser som hudkreft av soling. Jeg hadde ingen fornuftig svar å gi til det barnet, og sa at sånn er deres kultur og vi må bare respektere det.

Jeg ble betenkt over hvorfor et barn tenker slik, og begynte selv å fundere over hvorfor nordmenn (spesielt damer) liker å sole seg i fellesarealet slik at andre kan se på deres halvnakne kropp? Føler de seg ikke flaue? Hva slags fordeler har de av å sole? De blir jo aldri ordentlig brune, men heller solbrente.

Dette vil være en gåte for meg, og håper noen andre kan komme med bedre svar.

Anonymkode: 9ba58...1df

Jeg tenker først og fremst at barnet har fått disse tankene fra en kultur som ikke er norsk?

Og man soler seg ikke "slik at andre kan se på deres halvnakne kropp", man soler seg og bryr seg ikke stort om om andre ser ens kropp, man tenker at andre folk har andre ting å gjøre?

Vi blir ikke bare solbrente heller, vi blir faktisk brune, men det er veldig vanskelig å få det til i Norge. Se heller på et lass med norske turister som kommer fra Syden, de har fått nok sol til å bli brune.

I norden mangler en ofte D-vitamin pga lite sol, så det er en helsegevinst også.

Og det at det er soling som forårsaker hudkreft er jeg personlig veldig usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 10.5.2016 at 11.30, AnonymBruker skrev:

Han pekte på en dame som lå halvnaken i fellesarealet og syntes at det var flaut at en jente viser kroppen sin. Jeg vet ikke, det er naturlig for barn å stille slike spørsmål. Som voksen har man ofte ikke svar på alle spørsmål, men ofte blir man selv betenkt over hvorfor det er slikt.

Anonymkode: 9ba58...1df

Som fire år gammel løp jeg selv naken rundt og tenkte ikke det aller minste over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-vitaminmangel hos ikke-vestlige innvandrere er faktisk et stort problem, så jeg foreslår at du joiner dem, ts 🌞

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins nok av hyggelige land man kan flytte til om man ikke liker norsk kultur, og flyene går ofte ts :) Syns det er flott at vi i Norge har et uanstrengt forhold til kropp og koser oss i varmen. Syns synd på de som må gå med burka for å ikke få sperm på seg pga de hyggelige muslimske mennene som ikke klarer å kontrollere seg.

Anonymkode: b0370...6b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er faktisk født nakne, og klær er oppfunnet fordi vi trenger å holde varmen, -ikke for å dekke oss til! 

Jeg liker ikke å vise frem de intime delene, men for meg er det akkurat like naturlig at folk ser magen og lårene mine, som hals og underarmer. Det er bare hud.... -Alle har det, og det er så forbanna lite interessant å se på, og det finnes IKKE NOE SEKSUELT over det!!  For at du skal syns ting er seksuelt, må du jo i utgangspunktet tenne på vedkommende!! 

Slik tenker vi i Norge, -og liker du det ikke, så finn ett annet land å bo i! 

PS Og jeg blir brunere enn mine utenlandske venner i Asia!! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de siste dagene har jeg solet meg masse på verandaen min, halvnaken - rett og slett fordi jeg synes det er kjempeherlig og fordi jeg ville få litt farge, noe jeg ikke får med masse klær på meg. Har ingenting å være flau over, alle har en kropp og det er dessuten veldig normalt å vise seg frem i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går naken rundt i hagen jeg, bra dere ikke ser meg. Opplevde igår da jeg gikk tur med hunden at en buss stoppet like ved oss og en haug med nakne mannfolk sprang over stien og ut i vannet, tror det var et fotballag som skulle bade, helt normalt det. (er kvinne)

Anonymkode: a1830...366

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. mai 2016 at 11.26, AnonymBruker skrev:

HAHAHAHAHA....hvorfor skulle jeg dikte opp dette. Alle barn er ikke så dumme som da du var 4 år gammel. Tro meg, småunger er ordentlige luringer.

Jeg respekterer at nordmenn soler seg, har ikke noe imot dette. Hvorfor de gjør dette, når resultatet er dårlig, det forstår jg ikke.... 

Anonymkode: 9ba58...1df

Jeg syns ikke 4åringen din virker så særlig smart når han lurer på hvordan noen kan sole seg uten å føle seg forskammet... Syns det er heller merkelig at dere har lært opp en 4 åring til å ha et så fordreid syn på kropp og nakenhet. 

Anonymkode: 495fe...5f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kropp er naturlig!

Våre barn badet nakne til de begynte på skolen, eller til de selv ønsket badetøy på. Selv med ungdommer i hus skjuler ikke jeg kroppen min. Jeg sprader ikke rundt naken, men går fra rommet til badet uten klær. De kommer fremdeles inn på badet og henter ting når jeg er i dusjen. Vi låser ikke på badet, men lukker døren og banker på før vi går inn.

Her er nakenhet en del av oss og jeg ser ikke noen grunn til å skulle skjule oss. Da skaper en skam og forlegenhet.

som sagt tidligere soler de fleste seg for å få sol på kroppen og fordi vi liker det, ikke for å vise oss fram.

Jeg har jobbet lenge med barn, og kjent veldig mange fireåringer. Jeg vil si at jeg har både erfaring og bakgrunn til å påstå at den gjengse fireåring ikke forbinder kropp med noe en må skjule eller skammelig. Det er et resultat av kultur og oppvekst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bella88
Den 10.5.2016 at 11.09, AnonymBruker skrev:

Hei,

et lite barn på 4 år stilte meg det spørsmålet i går da vi så ut av balkongen. Jeg er ikke etnisk norsk, men er født og oppvokst i Norge. Barnet syntes at det var merkelig at nordmenn ligger halvnakne og viser seg til andre folk uten å føle seg forskammet. Jeg skulle svare ham om at fordi de ønsker seg D-vitaminer, men så tenkte jeg på de helsemessige konsekvenser som hudkreft av soling. Jeg hadde ingen fornuftig svar å gi til det barnet, og sa at sånn er deres kultur og vi må bare respektere det.

Jeg ble betenkt over hvorfor et barn tenker slik, og begynte selv å fundere over hvorfor nordmenn (spesielt damer) liker å sole seg i fellesarealet slik at andre kan se på deres halvnakne kropp? Føler de seg ikke flaue? Hva slags fordeler har de av å sole? De blir jo aldri ordentlig brune, men heller solbrente.

 

Dette vil være en gåte for meg, og håper noen andre kan komme med bedre svar.

 

 

Anonymkode: 9ba58...1df

Fordi du helt sikkert har lært hidaya til barnet ditt og derfor spør barnet hvorfor nordmenn ikke gjør det på samme måte som dere. Nordmenn praktiserer ikke hidaya og har ikke våre kodekser. (Går utifra at du er muslim) Det må vi respektere og vi kan ikke endre på det. Folk har ulike syn på ting og tar sine valg ut fra sin forståelse på samme måte som vi tar valg ut fra vår forståelse (tro og kultur). Det hjelper ikke å provosere seg over det. Hvis jeg og du hadde vært ikke-muslimer ville vi gjort det samme. Siden vi har annerledes kultur og religion gjør vi ikke det. Det viktigste er å se positivt på ting selv om vi ikke alltid foretrekker det samme. La oss lære ungene våres at det er ulike måter å utrykke seg på og ulike måter å leve på. Peace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med oss som ikke er etnisk norsk da, får vi lov til å sole oss? Siden du må påpeke at det er norske det er rart at de gjør det. 

Anonymkode: bdb69...60b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har sett det samme Ts, jeg kom til Norge for åtte år siden. Som nordmenn selv sier "kan ikke lære en gammel hund nye triks". Men vi kan begynne med valpene 😊

Anonymkode: 6aaab...ca1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5/10/2016 at 3.47, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har lyst enkelt å greit. 

Anonymkode: 59f81...e02

Så trivelig at du gir pokker I alle andre enn deg selv da.    

 Jeg syns det er trashy,  oppmerksomhetsykt å ligge pall nesten naken kun fordi  JEG JEG JEG søker blikk .  Folk er besatt av utseendet I Norge så kom ikke å si det er annen grunn!

Kunne ikke falt meg inn å flekke av meg klærne I alles påsyn. Har med RESPEKT å gjøre.     INGEN som lider nød av å kle bare bitte litt mere på seg.  Om en syns det er grufullt så sier det sitt om hvor bortskjemt, egosentrisk,  lite hensynsfull og trashy man er. 

Anonymkode: a48f3...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fins nok av hyggelige land man kan flytte til om man ikke liker norsk kultur, og flyene går ofte ts :) Syns det er flott at vi i Norge har et uanstrengt forhold til kropp og koser oss i varmen. Syns synd på de som må gå med burka for å ikke få sperm på seg pga de hyggelige muslimske mennene som ikke klarer å kontrollere seg.

Anonymkode: b0370...6b5

Dette er løgn.  Det er typisk nok de UNATURLIGE kroppene som på død og liv må vise lute respekt for andre. "Kropp er naturlig '- MY ASS. De som bruker det argumentet er oftest de mest kropps-besatte,  fake pupper, hår etc.   ALT annet enn naturlig,  AVSLAPPET og kul.    

 Er grunn til at stadig flere får spiseforstyrrelser og det  er ikke fordi det er for lite kropp kropp kropp , som eier  SELV gjør alt I sin makt overhode for å seksualiserer.   Jeg går ikke med bikini med mine  store pupper  I fellesarealet og later som jeg ikke ønsker oppmerksomhet eller at ikke folk skal se rumpa mi.  "Åhhh kropp er jo helt naturlig, her har du f mi nabomann  tjijii". 

Anonymkode: a48f3...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

   INGEN som lider nød av å kle bare bitte litt mere på seg.  

Anonymkode: a48f3...f97

Det er heldigvis ingen som lider noen nød av å kle av seg bare bittelitt mer heller, ei heller er det noen som lider noe av at jeg kler av meg bittelitt mer. Derfor har vi alle muligheter til å leve i fred og fordragelighet - det eneste som skal til er at vi passer våre egne saker og ikke bryr oss så fryktelig mye om de tingene andre gjør som ikke angår oss :blomst:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...