Gå til innhold

Treningsbloggere - hvor lang tid tar det før forbrukerombudet våkner?


Gjest Lysestake

Anbefalte innlegg

Gjest Lysestake

En ting som jeg har bitt meg merke i de siste årene, er den gjennomgående profesjonaliseringen av bloggere. Det er ikke lenger sånn at regelen blant de største bloggerne er at de selger eksponering på bloggen på billigsalg, og at merkingen glimrer med sitt fravær. Stort sett er bloggerne ganske profesjonaliserte, de har gjerne et apparat som styrer kontakt med sponsorer og avtaler, og ting blir stort sett merket ganske greit. 

Men i treningsbloggsverdenen, der virker det som anarkiet har fått lov å fortsette ufortrødent. Her snikreklameres det for kameratens treningssenter, det produktplasseres bokser med BCAA over en lav sko, og det smøres fullt av reklame fra utstyrs- og klessponsorer uten så mye som et hint av et reklamemerke. Også hos de store. 

Bare et kjapt uttrekk på topp 100 så er det veldig mye rart.

Ingerindubai har jo riktignok ikke noen norsk blogg. Så sånn sett kan man jo si hun er "unnskyldt", men bloggen hennes og instagrammen hennes ikke minst er jo smekkfull med dårlig merket reklame og sponsede produkter. 

Fitnok A.K.A Camilla Lorenzen har også masse umerket reklame på instagrammen sin, ironisk nok mens hun samtidig skriver på sin egen blogg at hun synes det er dumt at folk selger seg for billig. Likevel dukker True Transparency-boksene opp over hele instagrammen hennes (umerket) og i tillegg reklamerer hun for sponsor uten å merke det. Jevnlig. 

Kristine Weber A.K.A Kriweb er noe flinkere, blant annet på bloggen og er jo en av få bloggere i det segmentet som lever av bloggen på fulltid, men det er likevel ganske mye som glipper gjennom sprekkene - som når hennes hovedsponsor Xlife som hun har reklamert for i åresvis har giveaways, sier det jo seg selv at det skal merkes med reklame. Whups

Treningsfrue er også halvflink på merkingen, men også hun skjønner heller ikke at når man poster 3 ulike bilder av en BCAA-boks fra en forhandler man har et samarbeid med, som et "tilfeldig godt tips" bør det merkes. Utrolig nok. 

Helene Drage har tonnevis med snikreklame, blant annet for bladkongen som konsekvent ikke merkes som reklame.

http://www.helenedrage.no/2016/05/03/tirsdagens-vibe/

Og selv folk du virkelig skulle tro visste bedre, som Vibeke Skofterud, har sjokkerende mye umerket reklame på instagrammen sin. Man skulle tro at en som har hatt anledning til å være fulltids idrettsutøver hele livet (takket være, i all hovedsak, sponsorer) burde se nødvendigheten av å fremstå som noenlunde profesjonell

Men så poster hun ting som dette. Og denne her. Og dette.

Og hva med et par av de norske fitnessjentene som er mest aktive på instagram?

Sandra Jokic - merker ingenting. Helt seriøstabsolutt ingenting

Christina Strøm Fjære - poster også rene reklameplakater uten å bry seg om å merke dem på noe som helst vis

Vilde Waksvik, merker ikke, merker ikke, merker ikke

Og da er man ikke en gang startet med Snapchatkontoene deres - som 110% garantert har tigangeren av all denne reklamen.

Så hvorfor sover forbrukeombudet i timen? Er det for små fisk? Er det for lite penger det er snakk om, eller er de bare late? For meg er sjangeren uansett helt ødelagt av all snikreklamen, så slaget er tapt, men burde ikke det også fokuseres litt mer på disse menneskene, med tusenvis av følgere og lesere som viser fingeren til alt av etablerte regler og lovverk?

 

 


 

 

Endret av Lysestake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, dette har irritert meg lenge og av den grunn har jeg nå sluttet å lese dem. Sandra og hele den strongbody-gjengen hennes er de aller værste. De er ille på flere måter enn bare når det kommer til merking av reklame, men det er nå en annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saksopplysning: Forbrukerombudet, ikke Forbrukerrådet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysestake
6 minutter siden, Speedmaster skrev:

Saksopplysning: Forbrukerombudet, ikke Forbrukerrådet.

Ikke enkelt å være halvstudert synser ;) Retter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Bra innlegg @Lysestake (igjen). Kjenner lite til sjangeren kan derfor ikke samtykke i det du sier, men det du skriver ser ut til å være dokumentert meget godt. Kudos!

FO har skutt seg selv i begge beina. Det er velkjent at regler som ikke følges opp av konsekvenser er døde regler. På en måte så skjønner jeg jo at bloggerne tar seg til rette, for det er jo åpenbart at merkede innlegg får færre lesere. Jeg er mer bevandret i interiørbloggverden og der florerer det nå med sponsede produkter. Jeg merker at jeg ikke gidder å trykke meg inn når jeg ser at det er merkede innlegg. For meg mister interiøret sin genuitet og egenart når det like gjerne kunne være en produktkatalog for en produsent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forslår tilpasset opplæring for disse bloggerne, vanlig opplæring fungerer ikke. FO får reise hjem til hver enkelt og vise dem hvordan de skriver #ad, for det er jo det korteste man får til - og mer kan man vel ikke forlange? 

#ad

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ingen straff for bloggere som ikke merker reklame. Da FO holdt på som mest med bloggerne fikk verstingene et brev om at de måtte gjøre det bedre. Thats it - er brev! Penger rår i bloggverdenen og så lenge bloggerne ikke får store bøter for overtrampene sine kommer der ikke til å skje noe som helst. 

Dagens hjertesukk. Hva blir det av etikk, moral og gleden ved å gjøre jobben sin skikkelig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg får kjeft om jeg begynner å skrive sånn her? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Francis skrev:

Kan hende jeg får kjeft om jeg begynner å skrive sånn her? 

Syns bokstavene dine er litt mørke. Kanskje du kan bruke en lys grå i stedet for svart?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene Drage sier på bloggen sin at det ikke er reklame for Bladkongen. Det får meg til å tenke på noe (generelt, gjelder for alle bloggere): har vi som forbrukere noen mulighet til å finne ut hvilke avtaler bedrifter har med bloggere rundt om? Har jeg feks noen rett til å få vite hvem Lindex sponser? Eller er jeg avhengig av å spørre hver enkelt blogger jeg tror har et samarbeid med en gitt bedrift, og håpe på et sannferdig svar?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lysestake
3 timer siden, ¤flicka¤ skrev:

Helene Drage sier på bloggen sin at det ikke er reklame for Bladkongen. Det får meg til å tenke på noe (generelt, gjelder for alle bloggere): har vi som forbrukere noen mulighet til å finne ut hvilke avtaler bedrifter har med bloggere rundt om? Har jeg feks noen rett til å få vite hvem Lindex sponser? Eller er jeg avhengig av å spørre hver enkelt blogger jeg tror har et samarbeid med en gitt bedrift, og håpe på et sannferdig svar?

Jeg kan eventuelt ta selvkritikk for eksempelet. Det har vært en haug med andre umerkede reklameinnlegg også, eller innlegg som har blitt merket etter et "hint" men du har innlegg om treningsarmbåndet hun sponses av her som ikke er merket, eller her hvor hun reklamerer for en annen sponsor (Atkins) der hun bare tagger dem inn uten å merke ordentlig.

Poenget mitt var hovedsaklig at selv hos tilsynelatende rutinerte bloggere blir disse tingene gjort på en veldig slumsete og unøyaktig måte. Og du kan si hva du vil om "rosabloggerne" men til tross for fravær av økonomiske sanksjoner (dette er ikke helt sant siden en del av dem har fått spektakulære skattesmeller på grunn av rot med spons) så har faktisk en del av dem som en konsekvens av dette blitt mer ryddige, profesjonaliserte og flinke og merke. Mens treningsbloggerne lever tilsynelatende fortsatt i en verden der om du har lyst, så har du lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysestake

Og ja, flere bloggere har bekreftet at det er enkelte aktører, som noen utenlandske bettingfirma, som kontakter bloggere og sier de gjerne sponser, med betingelsen at de overhodet ikke merker innleggene sine eller sier de er sponset. Hvor mange bloggere som eventuelt takker ja til slike ordninger, er jo umulig å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var et bra eksempel, jeg, for det understreker den mangelen på troverdighet som denne bransjen har (hvis vi kan kalle blogging det). Og nettopp derfor tror jeg det hadde vært bra, for alles del, om det var mulig å finne ut hvilke avtaler og bindinger som eksisterer. Som feks at disse bettingselskapene var pliktig til å oppgi hvilke bloggere de hadde sponset dersom man spør. Men det vet jeg ikke om de er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Cement
5 timer siden, ¤flicka¤ skrev:

Helene Drage sier på bloggen sin at det ikke er reklame for Bladkongen. Det får meg til å tenke på noe (generelt, gjelder for alle bloggere): har vi som forbrukere noen mulighet til å finne ut hvilke avtaler bedrifter har med bloggere rundt om? Har jeg feks noen rett til å få vite hvem Lindex sponser? Eller er jeg avhengig av å spørre hver enkelt blogger jeg tror har et samarbeid med en gitt bedrift, og håpe på et sannferdig svar?

Du har nok ikke rett til å vite hvem for eksempel Lindex sponser, men det kan jo hende de svarer deg hvis du spør.

Bloggbransjen har som du skriver et stort troverdighetsproblem. Når en betydelig andel lesere ikke tror på en dritt av det bloggerne formidler er det ikke bra. Det dårlige omdømmet smitter selvsagt bedriftene og merkevarene som vises/nevnes på blogger. (Hederlige unntak finnes sikkert). Lindex er jo et klassisk eksempel i så måte. Den berømte kimonosaken ødela for Lindex. Hva som egentlig skjedde er ikke viktig. Det etterlatte inntrykket er at Lindex i samarbeid med bloggere forsøkte å lure kundene sine.

Bloggbransjen har rett og slett ødelagt sin egen troverdighet og omdømme (inkludert ødelagt for bloggere som faktisk er ærlige), og de ødelegger også for annonsørers og sponsorers omdømme. Ryktet om at bloggere ikke kan noe for at de ikke merker, det er annonsører/sponsorer som presser på, er jo i seg selv veldig uheldig for alle merkevarer som knyttes til bloggere. Ikke nok med at bloggere er uærlige, det er annonsørenes som ber dem om det. Snakk om elendig markedsføring for alle parter.

Endret av MinnaMilanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asti
Den 3.5.2016 at 13.30, Lysestake skrev:

...  Så hvorfor sover forbrukeombudet i timen? Er det for små fisk? Er det for lite penger det er snakk om, eller er de bare late? For meg er sjangeren uansett helt ødelagt av all snikreklamen, så slaget er tapt, men burde ikke det også fokuseres litt mer på disse menneskene, med tusenvis av følgere og lesere som viser fingeren til alt av etablerte regler og lovverk?

Ja, en kan begynne å lure. Jeg er veldig uenig i måten FO har håndtert "reklamemerking på blogg", der de valgte en "veiledende linje". I mine øyne burde de ha vist at de mener alvor, og meldt "verstingene" til Markedsrådet istedenfor å "veilede" over flere år. Det ville sendt tydelige signaler til alle bloggere - både små og store - at det lønner seg å følge regelverket. Istedenfor har vi endt opp med at mange bloggere tilsynelatende slipper unna, for nå har ikke FO ressurser til å følge med (ikke prioritert område i år). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke treningsbloggere stort sett synsere uten egentlige kvalifikasjoner? Som rosabloggere da, med andre ord...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lysestake

Og under emneknaggen #run4no deler nå ut omtrent halve norges treningsbloggere ut sokker osv og annen åpenbar reklame uten å merke den skikkelig.... 

Eller i det hele tatt tror jeg vi sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...