Gå til innhold

Hva var det som førte til at kvinner ble undertrykte, og når skjedde dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, pantertante skrev:

Her er en artikkel fra 2012, om du gidder å lese den.

"Kvinner overgår menn på IQ-tester - for første gang i historien."

http://www.nrk.no/livsstil/kvinner-troner-hoyest-pa-iq-tester-1.8246939

Skivebom. Det du gir nå baserer seg på gjennomsnittsresultater, der det var 0.1 poeng forskjell mellom kjønnene. Altså ingen forskjell. Det spennende er når vi kommer nært 99 prosentil, altså de top 1% smarteste. Der er det nesten utelkukkende menn.

Og forsåvidt, det vare bare i NZ, Estland og Argentina et kvinnene hadde et marginalt bedre resultat. Alle de andre europeiske landene + USA hadde menn med marginalt bedre resultat. 

Og igjen, ingen bryr seg om gjennomsnitts IQ når vi snakker om de smarteste. Her snakker vi om folk som er smarte, ikke gjennomsnittlige.

Anonymkode: e15d6...b47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, pantertante skrev:

Her er en artikkel fra 2012, om du gidder å lese den.

"Kvinner overgår menn på IQ-tester - for første gang i historien."

http://www.nrk.no/livsstil/kvinner-troner-hoyest-pa-iq-tester-1.8246939

" En annen teori er også at kvinner alltid har hatt evnen til å score høyere, men på grunn av diskriminerende kjønnstilpasning i samfunnet, har de aldri fått utløp for sitt fulle potensial."

Amen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RC skrev:

Glem ikke dette da: " More boys scored extremely well -- or extremely poorly -- than girls, who were more likely to earn scores closer to the average for all students."  Selv om noen av gutta gjorde det ekstremt bra, kan likevel en mye større andel gutter enn jenter ha gjort det ekstremt dårlig. Dessuten er denne testen gjort på grunnlag av 7 millioner tenåringer, og vil være altfor generell i forhold til hele verdens befolkning.

Hvis du har studert statistikk på universitetet ville du vist at 7 millioner er veldig representativt, og høyst representativt når det gjelder normalfordeling. Også, jeg har tidligere sagt at menn skårer dårligst på IQ tester også, men det er irrelevant i denne diskusjonen, da vi diskuterer hvem som er smartest, og ikke dummest.

Anonymkode: e15d6...b47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RC skrev:

" En annen teori er også at kvinner alltid har hatt evnen til å score høyere, men på grunn av diskriminerende kjønnstilpasning i samfunnet, har de aldri fått utløp for sitt fulle potensial."

Amen.

Du vet at den kilden sier at menn skårer bedre i alle land BORTSETT fra NZ, Estland og Argentina? Også, forskjellene var marginale(både der menn var best også). Her snakker vi om det ekstreme spektrum, altså top 1%. Der er det utelukkende menn, og det er disse som driver teknologi, forskning, og generelt verden fremover.

Anonymkode: e15d6...b47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har _ingen_ kilder å vise til, annet enn ukvalifisert vås.

All statistikk viser til at menn får de beste resultatene på høyere utdanning og IQ-tester. Menn er de smarteste, er jeg redd;)

Anonymkode: e15d6...b47

Men det er altså denne x-kromosomteorien din jeg angriper, og den er ikke belagt med noe som helst annet enn en påstand fra en som driver med statistikk. Resten har jeg ikke kommentert.

I dine påfølgende innlegg rettet mot meg fortsetter du som om det er iq-teorien din jeg snakker om. Den har jeg fortsatt ikke sagt et ord om. Hvis du ikke klarer å lese hva man skriver til deg, så er videre diskusjon meningsløs.

Anonymkode: f1f1c...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skivebom. Det du gir nå baserer seg på gjennomsnittsresultater, der det var 0.1 poeng forskjell mellom kjønnene. Altså ingen forskjell. Det spennende er når vi kommer nært 99 prosentil, altså de top 1% smarteste. Der er det nesten utelkukkende menn.

Og forsåvidt, det vare bare i NZ, Estland og Argentina et kvinnene hadde et marginalt bedre resultat. Alle de andre europeiske landene + USA hadde menn med marginalt bedre resultat. 

Og igjen, ingen bryr seg om gjennomsnitts IQ når vi snakker om de smarteste. Her snakker vi om folk som er smarte, ikke gjennomsnittlige.

Anonymkode: e15d6...b47

Blablabla...

1 minutt siden, RC skrev:

" En annen teori er også at kvinner alltid har hatt evnen til å score høyere, men på grunn av diskriminerende kjønnstilpasning i samfunnet, har de aldri fått utløp for sitt fulle potensial."

Amen.

Ja, det som står i artikkelen om hvorfor kvinner har skåret lavere/gjort det dårligere enn menn gjennom tidene er noe oppegående mennesker vet godt. I motsetning til enkelte brukere i denne og liknende tråder her på KG og ellers i samfunnet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har studert statistikk på universitetet ville du vist at 7 millioner er veldig representativt, og høyst representativt når det gjelder normalfordeling. Også, jeg har tidligere sagt at menn skårer dårligst på IQ tester også, men det er irrelevant i denne diskusjonen, da vi diskuterer hvem som er smartest, og ikke dummest.

Anonymkode: e15d6...b47

Representativt eller ei, 7 millioner av 7 milliarder er fortsatt å dra den litt langt, synes jeg. Statistikk er uansett bare statistikk, og baserer seg på sannsynligheter og tilfeldigheter. Dessuten er jo bare dataene innsamlet i ett land, og ikke på verdensbasis.

Dessuten, snakker man om hvem som er smartest, snakker man også om hvem som er dummest. Skal man begynne å kategorisere slipper man ikke unna det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men det er altså denne x-kromosomteorien din jeg angriper, og den er ikke belagt med noe som helst annet enn en påstand fra en som driver med statistikk. Resten har jeg ikke kommentert.

Anonymkode: f1f1c...0fc

"En som driver med statistikk". Hvis du sikter til Lehre, kan jeg informere deg om at hun samlet data fra NSC. 

Anonymkode: e15d6...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, RC skrev:

Representativt eller ei, 7 millioner av 7 milliarder er fortsatt å dra den litt langt, synes jeg. Statistikk er uansett bare statistikk, og baserer seg på sannsynligheter og tilfeldigheter. Dessuten er jo bare dataene innsamlet i ett land, og ikke på verdensbasis.

Dessuten, snakker man om hvem som er smartest, snakker man også om hvem som er dummest. Skal man begynne å kategorisere slipper man ikke unna det.

Hvem som er dummest er irrelevant i denne sammenhengen.

Du skjønner, dette handler ikke om "vi er best" mentaliteten du tror det handler om, men om hvorfor menn alltid har vært de som driver samfunnet fremover. De som ligger dårligst ann påvirker ikke utviklingen, og er derfor irrelevante. De smarteste derimot, er de som sitter med makta. Ergo menn.

Anonymkode: e15d6...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at den kilden sier at menn skårer bedre i alle land BORTSETT fra NZ, Estland og Argentina? Også, forskjellene var marginale(både der menn var best også). Her snakker vi om det ekstreme spektrum, altså top 1%. Der er det utelukkende menn, og det er disse som driver teknologi, forskning, og generelt verden fremover.

Anonymkode: e15d6...b47

Ja. Jeg vet også at kvinner ikke har sluppet til i teknologien, forskningen og generelt i å drive verden fremover før i de siste tiårene.

Det sier seg selv at man ikke har muligheten til å utvikle den kliniske intelligensen før man slipper ut av lenkene til hjemmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, pantertante skrev:

Blablabla...

Ja, det som står i artikkelen om hvorfor kvinner har skåret lavere/gjort det dårligere enn menn gjennom tidene er noe oppegående mennesker vet godt. I motsetning til enkelte brukere i denne og liknende tråder her på KG og ellers i samfunnet. :)

Menn skårer jo bedre i dag også, så jeg skjønner ikke hvor du vil hen. Vi kan se på karakterer på høyere utdanning. Det er utelukkende menn som får toppkarakterene, ikke kvinner. Til og med der det er et soleklart flertall av kvinner, er det fortsatt menn som får de beste karakterene. Jus på UiO er et perfekt eksempel. Her er det nesten 70% kvinner, men toppkarakterene er det mennene som får, som bare utgjør 30% av stuidemassen.

Anonymkode: e15d6...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"En som driver med statistikk". Hvis du sikter til Lehre, kan jeg informere deg om at hun samlet data fra NSC. 

Anonymkode: e15d6...b47

Og det gir henne kreddibilitet over genetiske årsakssammenhenger på hvilken måte?

Og hvorfor argumenterer du som om det er andre aspekter enn nettopp denne påstanden jeg adresserer? 

Anonymkode: f1f1c...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, RC skrev:

Ja. Jeg vet også at kvinner ikke har sluppet til i teknologien, forskningen og generelt i å drive verden fremover før i de siste tiårene.

Det sier seg selv at man ikke har muligheten til å utvikle den kliniske intelligensen før man slipper ut av lenkene til hjemmet.

Det har vært flere kvinner enn menn som tar høyere utdanning i snart 20 år, og fortsatt er det menn som får de beste resultatene og driver innovasjon. Hvorfor er det slik at en minioritet(menn) gjør det best?

Anonymkode: e15d6...b47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem som er dummest er irrelevant i denne sammenhengen.

Du skjønner, dette handler ikke om "vi er best" mentaliteten du tror det handler om, men om hvorfor menn alltid har vært de som driver samfunnet fremover. De som ligger dårligst ann påvirker ikke utviklingen, og er derfor irrelevante. De smarteste derimot, er de som sitter med makta. Ergo menn.

Anonymkode: e15d6...b47

Nei. De sterkeste sitter med makta, fordi de kan tvinge andre ned. Det er en hersjeteknikk og har ingenting med intelligens å gjøre. De smarte vet at for å virkelig drive samfunnet framover må alle bidra, både kvinner og menn. Hvis ikke blir verden fryktelig ensidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Og det gir henne kreddibilitet over genetiske årsakssammenhenger på hvilken måte?

Og hvorfor argumenterer du som om det er andre aspekter enn nettopp denne påstanden jeg adresserer? 

Anonymkode: f1f1c...0fc

Du argumenterte med at "hun er bare en statistiker", og som at dette var en liten undersøkelse. Det er det ikke. NSC er ledende innen genetikk og kjønnsbasert forskning i Norge. Du fremstilte det som "bare en statistiker som har funnet noe".

Anonymkode: e15d6...b47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RC skrev:

Nei. De sterkeste sitter med makta, fordi de kan tvinge andre ned. Det er en hersjeteknikk og har ingenting med intelligens å gjøre. De smarte vet at for å virkelig drive samfunnet framover må alle bidra, både kvinner og menn. Hvis ikke blir verden fryktelig ensidig.

Det er sant, men det utelukker ikke det faktum at menn dominerer akademia på de høyeste nivåene, selv 20 år etter at de fleste som tar høyere utdanning er kvinner.

Anonymkode: e15d6...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært flere kvinner enn menn som tar høyere utdanning i snart 20 år, og fortsatt er det menn som får de beste resultatene og driver innovasjon. Hvorfor er det slik at en minioritet(menn) gjør det best?

Anonymkode: e15d6...b47

Ting tar tid.

 

Ang. statistikk gir jeg deg en link med en samling sitater om statistikk. Kos deg:

http://www.ordtak.no/index.php?emne=Statistikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn skårer jo bedre i dag også, så jeg skjønner ikke hvor du vil hen. Vi kan se på karakterer på høyere utdanning. Det er utelukkende menn som får toppkarakterene, ikke kvinner. Til og med der det er et soleklart flertall av kvinner, er det fortsatt menn som får de beste karakterene. Jus på UiO er et perfekt eksempel. Her er det nesten 70% kvinner, men toppkarakterene er det mennene som får, som bare utgjør 30% av stuidemassen.

Anonymkode: e15d6...b47

Det kan kanskje også ha noe med at menn flest har muligeten til å bare fokusere på studiene sine, mens kvinner ofte har flere ting de er nødt til å fokusere på. Enda er det kvinnene som får ansvar for hjemmet, enkelte blir også gravide og får barn i studietiden som de er nødt til å forsørge, og mange kvinner tar seg mer av venner og familie som kan være tidkrevende både fysisk og mentalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært flere kvinner enn menn som tar høyere utdanning i snart 20 år, og fortsatt er det menn som får de beste resultatene og driver innovasjon. Hvorfor er det slik at en minioritet(menn) gjør det best?

Anonymkode: e15d6...b47

Fordi det enda ikke er full likestilling i arbeidsmarkedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, RC skrev:

Det kan kanskje også ha noe med at menn flest har muligeten til å bare fokusere på studiene sine, mens kvinner ofte har flere ting de er nødt til å fokusere på. Enda er det kvinnene som får ansvar for hjemmet, enkelte blir også gravide og får barn i studietiden som de er nødt til å forsørge, og mange kvinner tar seg mer av venner og familie som kan være tidkrevende både fysisk og mentalt.

Det du sier nå motsier jo det vi vet om kvinner og IQ. Forskning viser at intelligente kvinner får barn seint, hvis de i det hele tatt får barn. Smarte kvinner setter altså karrieren først, men likevel ser vi ingen resultater.

Anonymkode: e15d6...b47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...