Gå til innhold

Hva var det som førte til at kvinner ble undertrykte, og når skjedde dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis kvinner og menn en gang var likestilte, hvorfor endret dette seg? Når begynte den utviklingen? 

Anonymkode: 6bbdb...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinner og menn har aldri vært likestilte. 

Menn startet som jegere mens kvinnene og barn var sankere, matlagere og "housekeepers" (til den grad du kan kalle treet/hula de bodde i ett hus). 

Som er mye av grunnen til av vi har evolusjonert slik vi har idag, hvor bla. menn er sterkere enn kvinner. 
 

Endret av vimes
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det startet i 2008-2009. Da ble det skikkelig ille mtp likestillingen. Og etter det ble det bare verre og verre (og jeg er ikke feminist). ;)

Anonymkode: 836f9...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det startet i 2008-2009. Da ble det skikkelig ille mtp likestillingen. Og etter det ble det bare verre og verre (og jeg er ikke feminist). ;)

Anonymkode: 836f9...28b

Vil legge til: Hva som forårsaket det, det vet jeg rett og slett ikke. Hva tror du?

Anonymkode: 836f9...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi ble kastet ut av Eden. Hvorfor måtte du kvinne? Paradis!

Endret av Uhørt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk nrk.no der ligger det en dokumentar om kvinners historie som går på akkurat det du spør etter TS. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sulosi skrev:

Sjekk nrk.no der ligger det en dokumentar om kvinners historie som går på akkurat det du spør etter TS. 

Programmet hadde visst gått ut, så får ikke sett det.

ts

Anonymkode: 6bbdb...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dumt. Jeg hadde tenkt å se det i reprise en alenekveld 😯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, vimes skrev:

Kvinner og menn har aldri vært likestilte. 

Menn startet som jegere mens kvinnene og barn var sankere, matlagere og "housekeepers" (til den grad du kan kalle treet/hula de bodde i ett hus). 

Som er mye av grunnen til av vi har evolusjonert slik vi har idag, hvor bla. menn er sterkere enn kvinner. 
 

Men, det skal ha eksistert tidligere samfunn tuftet på likeverd og uten noe form for hierarki. 

ts

Anonymkode: 6bbdb...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg aldri hørt om, og jeg har studert historie. Har du noen kilder på det? Hadde vært genuint gøy å lese om. 

Når menneske var jeger-sanker var kvinner ofte sett på som like viktige som menn (ikke bare når d et kommer til å lage barn), da jakt ikke alltid gav resultater. De virkelige store forskjellene kom med jordbruksrevolusjonen, men menn har omtrent alltid vært sterkere enn kvinner. Og selv om vi kanskje var mer likestilte før jordbruksrevolusjonen hadde vi ikke samme oppgaver, og menn var fortsatt sterkere. 

Endret av vimes
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har alltid vært sterkere enn kvinner. Og siden de har vært sterkere, har det også vært dem som har vært ute på jakt - mens kvinner har vært hjemmeværende husmødre. Da har de sterkeste mennene vært de som har overlevd alle utfordringene under jakt (f.eks. løpe fra rovdyr), mens de svakeste har dødd. Dermed har menn generelt blitt sterkere og sterkere enn kvinnen, mtp. at det har vært et krav for at menn skal få reprodusert seg og videreført genene. Og det er nemlig der det startet - for hvem blir oppfattet som viktigst; de som er ute og finner mat, eller de som er hjemme og vasker hus? 

Og denne arbeidsfordelingen har antakeligvis blitt videreført etterhvert som samfunnet har utviklet seg. Menn har vært ute i jobb, mens kvinnen holder seg hjemme. Og etterhvert gjorde jo også bl.a. kristendommen sitt inntog, hvor forskjell mellom menn og kvinner blir enda mer understreket - men den var der nok fra før.

Anonymkode: 73b83...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, vimes skrev:

Har jeg aldri hørt om, og jeg har studert historie. Har du noen kilder på det? Hadde vært genuint gøy å lese om. 

Når menneske var jeger-sanker var kvinner ofte sett på som like viktige som menn (ikke bare når d et kommer til å lage barn), da jakt ikke alltid gav resultater. De virkelige store forskjellene kom med jordbruksrevolusjonen, men menn har omtrent alltid vært sterkere enn kvinner. Og selv om vi kanskje var mer likestilte før jordbruksrevolusjonen hadde vi ikke samme oppgaver, og menn var fortsatt sterkere. 

Søk opp den britiske arkeologen Ian Hodder og Çatalhöyük i Tyrkia. Det er gjort funn der som viser til et samfunn uten definerte kjønnsroller. Menn og kvinner spiste den samme mate, levde like liv, hadde lignende arbeid. Det ble i liten grad definert ut fra hvilket kjønn de hadde. 9000 år siden var dette. 

ts

Anonymkode: 6bbdb...d84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn har alltid vært sterkere enn kvinner. Og siden de har vært sterkere, har det også vært dem som har vært ute på jakt - mens kvinner har vært hjemmeværende husmødre. Da har de sterkeste mennene vært de som har overlevd alle utfordringene under jakt (f.eks. løpe fra rovdyr), mens de svakeste har dødd. Dermed har menn generelt blitt sterkere og sterkere enn kvinnen, mtp. at det har vært et krav for at menn skal få reprodusert seg og videreført genene. Og det er nemlig der det startet - for hvem blir oppfattet som viktigst; de som er ute og finner mat, eller de som er hjemme og vasker hus? 

Og denne arbeidsfordelingen har antakeligvis blitt videreført etterhvert som samfunnet har utviklet seg. Menn har vært ute i jobb, mens kvinnen holder seg hjemme. Og etterhvert gjorde jo også bl.a. kristendommen sitt inntog, hvor forskjell mellom menn og kvinner blir enda mer understreket - men den var der nok fra før.

Anonymkode: 73b83...f7e

De som er hjemme og vasker hus😂😂Du tror de hadde hus i steinalderen?Hva vaska de med da?Jif tørrmopp😆

Kvinnene var og sanket mat dvs ute på jordet og samlet inn korn etc,mens mennene løp etter dyr i skogen.

I vikingtiden, da mennene dro på tokt,var det vikingkona som bestemte hjemme,som tok seg av ting i flere uker og måneder (her snakker vi selvfølgelig de som hadde bra med ressurser)og kvinner har alltid arbeidet,det er ikke noe som oppsto på 1970-tallet liksom...De var fabrikkarbeidere (de som bodde i byen)og bonde/fiskekone (de som bodde i distriktene)..det var bare på 50 og 60 tallet det var vanlig å være hjemmeværende hustru i byene.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SunnivaOslo skrev:

De som er hjemme og vasker hus😂😂Du tror de hadde hus i steinalderen?Hva vaska de med da?Jif tørrmopp😆

Kvinnene var og sanket mat dvs ute på jordet og samlet inn korn etc,mens mennene løp etter dyr i skogen.

I vikingtiden, da mennene dro på tokt,var det vikingkona som bestemte hjemme,som tok seg av ting i flere uker og måneder (her snakker vi selvfølgelig de som hadde bra med ressurser)og kvinner har alltid arbeidet,det er ikke noe som oppsto på 1970-tallet liksom...De var fabrikkarbeidere (de som bodde i byen)og bonde/fiskekone (de som bodde i distriktene)..det var bare på 50 og 60 tallet det var vanlig å være hjemmeværende hustru i byene.

 

Jordbruksrevolusjonen kom lenge  etter "hunter gather" perioden, med mindre du referer til å sanke i skogen. Det var også da menn overtok hardt for kvinner da menn kunne bruke tyngre verktøy. 

Çatalhöyük virker spennende TS! lastet ned en artikkel om det som jeg skal lese senere, dog de ser ut til å mangle mye data for påstandene sine. De publiserer ikke begrunnene data før 2017/2018, men det blir spennende å se. Ellers tror jeg fortsatt det er vanskelig å finne "ekte" likestilling i historien. 

Mange mener kristendom gjorde ting værre for kvinner, jeg mener kristendom gjorde ting bedre for kvinner. Plutselig sa en bok at du ikke skulle slå kona di, forlate henne for nabodama og at du ikke skulle behandle henne som ett dyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvinner har aldri vært undertrykte. Kvinner er gjennom hele historien blitt behandlet med silkhansker relativt til menn.

Anonymkode: 3de8f...8c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, det skal ha eksistert tidligere samfunn tuftet på likeverd og uten noe form for hierarki. 

ts

Anonymkode: 6bbdb...d84

Feil. Hirarkier har eksistert i hele menneskets historie. Akkurat som blant alle andre sosiale dyr.

Og kjønnsrollene har også alltid vært der gjennom hel historien da mye av dem faktisk er fundert i biologi. Etter den industrielle revolusjonen og spesielt fra andre verdenskrig har det blitt større muligheter for å viske ut kjønnsrollene mer pga mekanisering og automatisering, og i de siste årene stadig mer administrativt arbeid. Men fremdeles ligger altså våre biologiske drifter i våre hjerner.

Anonymkode: 3de8f...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, vimes skrev:

Jordbruksrevolusjonen kom lenge  etter "hunter gather" perioden, med mindre du referer til å sanke i skogen. Det var også da menn overtok hardt for kvinner da menn kunne bruke tyngre verktøy. 

Çatalhöyük virker spennende TS! lastet ned en artikkel om det som jeg skal lese senere, dog de ser ut til å mangle mye data for påstandene sine. De publiserer ikke begrunnene data før 2017/2018, men det blir spennende å se. Ellers tror jeg fortsatt det er vanskelig å finne "ekte" likestilling i historien. 

Mange mener kristendom gjorde ting værre for kvinner, jeg mener kristendom gjorde ting bedre for kvinner. Plutselig sa en bok at du ikke skulle slå kona di, forlate henne for nabodama og at du ikke skulle behandle henne som ett dyr. 

Ja det er nå synd at mannfolka trengte en bok for å ikke slå kone og barn😕

den boka førte også med seg brenning av de som sto i "ledtog med djevelen"da☺

Kvinner og menn var faktisk kroppslig sett mer LIKE I eldre steinalder og menn var jegere og kvinner sanker i samme periode. Husk nå på at vi har noe som heter eldre og nyere steinalder og forhistorie og historie. Forhistorie kan vi ikke fortelle mye om,verken du,jeg eller forskere☺

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, vimes skrev:

Jordbruksrevolusjonen kom lenge  etter "hunter gather" perioden, 

Så hva mener du menneskene som jaktet på mamutter og samlet bær og frukter i skogen for over 10 000 år siden var?

Det var også da menn overtok hardt for kvinner da menn kunne bruke tyngre verktøy. 

For noe tull!

Jordbruket var på ingen måte hardere enn jeger/samler samfunnet. I så tilfelle ville man jo aldri ha gått over til jordbruket...

Anonymkode: 3de8f...8c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...