Gå til innhold

Folk som bruker "ei litta" forran hannkjønns- og intetkjønnsord.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe som irriterer meg noe grusomt. Folk som bruker "ei litta" forran hannkjønns- og intetkjønnsord. Jeg hører og leser det stadig oftere, og begynner å lure på om vanlige, voksne mennesker har mistet helt evnen til å bruke riktig artikkel. 

"Ei litta selfie" (har flere venner som skriver dette på snapchat/instagram). Det heter EN selfie. 

"Ei litta bil." EN bil, skal det være.

"Ei litta tur" (Fra dagens klipp i Skam). Det heter EN tur. Derfor kan man ikke bruke dette uttrykket om turer.

"Ei litta drink." Hvem sier sånt?

Og det verste:

"Ei litta stol"... Skammer de seg ikke?

Anonymkode: f4b05...2e1

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker på at slik språklig eksperimentering må være forvirrende for dem som skal lære norsk. De vil lære én ting på norskkurs, men møte en virkelighet hvor det de har lært, ikke gjelder i en rekke sammenhenger. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe som irriterer meg noe grusomt. Folk som bruker "ei litta" forran hannkjønns- og intetkjønnsord. Jeg hører og leser det stadig oftere, og begynner å lure på om vanlige, voksne mennesker har mistet helt evnen til å bruke riktig artikkel. 

"Ei litta selfie" (har flere venner som skriver dette på snapchat/instagram). Det heter EN selfie. 

"Ei litta bil." EN bil, skal det være.

"Ei litta tur" (Fra dagens klipp i Skam). Det heter EN tur. Derfor kan man ikke bruke dette uttrykket om turer.

"Ei litta drink." Hvem sier sånt?

Og det verste:

"Ei litta stol"... Skammer de seg ikke?

Anonymkode: f4b05...2e1

Aldri hørt noen si slikt selv, men for meg høres det ut som det kan være dialekt. Mener det finnes dialekter i Trøndelag som bøyer bil som hunkjønn; ei bil - bila. 

Anonymkode: 74283...c4d

AnonymBruker
Skrevet

Vel, folk sier jo EN jente, og EN ku. Så den regelen der kan vi bare gi opp uansett. Jeg har en kjæreste som ikke er opprinnelig norsk, og han sliter med nettopp dette fordi regelen ikke følges i praksis av nordmenn. Der jeg kommer fra kan folk si ting som "ei bok, ei pute, ei pølse" osv. Det er nok en "feil" som har kommet for å bli. 

Anonymkode: 048b6...b9f

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, folk sier jo EN jente, og EN ku. Så den regelen der kan vi bare gi opp uansett. Jeg har en kjæreste som ikke er opprinnelig norsk, og han sliter med nettopp dette fordi regelen ikke følges i praksis av nordmenn. Der jeg kommer fra kan folk si ting som "ei bok, ei pute, ei pølse" osv. Det er nok en "feil" som har kommet for å bli. 

Det er jo for mange ord valgfritt om man vil bruke en eller ei.

Pølse, som du nevner, kan være feminint eller maskulint.

Anonymkode: ec592...d68

AnonymBruker
Skrevet

Tuva Fellman i P3 er ekstrem på det der og jeg får helt mark! 

Anonymkode: 0e198...45a

AnonymBruker
Skrevet

Det sies nok litt humoristisk, og de fleste er nok klar over at det er "grammatisk feil". Det er kanskje nettopp derfor de gjør det. 

Anonymkode: b890a...fb3

Skrevet

Hvor i landet bor du, og hvilke aldersgrupper gjelder dette?
Aldri merket noe til dette selv.

Men jeg snakket nylig med en godt voksen sogning som sa om en annen at ja, han snakker engelsk, men bare "ei litta vøtta". Aner ikke hvordan man skriver det på dialekt, men jeg tolket ham som at den andre snakket litt engelsk. Noen sogninger her som kan oversette?

AnonymBruker
Skrevet

Bare en liten ting ts, foran skrives med èn r.

Anonymkode: 0f524...2a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal vi diskutere det å bruke ei litta foran hankjønns- og intetkjønnsord, eller skal vi diskutere folkene som gjør det? 
Hvorfor heter tråden "folk som...."? Hvorfor heter så mange tråder på KG dette? Det er veldig rart. Har dere hørt uttrykket "diskutér sak, ikke person"?

Anonymkode: 4217e...5c4

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo for mange ord valgfritt om man vil bruke en eller ei.

Pølse, som du nevner, kan være feminint eller maskulint.

Anonymkode: ec592...d68

Det er jo en regel som sier at det skal være "ei" foran hunkjønn, og "en" foran hankjønn. Men hvorfor er det greit å si EN jente, men ikke EI bil?

Ikke at jeg egentlig bryr meg så mye. Men poenget mitt er at den regelen der, i hvert fall sånn den er i praksis nå, er så forvirrende at jeg skjønner godt at folk bruker det forskjellig. 

Anonymkode: 048b6...b9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...