Gå til innhold

Når bytte ut vinterdekkene?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen som vet hvor mange sesonger man pleier å ha vinterdekkene før man må/bør skifte de ut til nye? Jeg vet at det er en spordybde-grense, men jeg synes det er vanskelig å bedømme.

Hvor langt kan man kjøre på dem, evt hvor lenge har dere hatt deres før der emåtte kjøpe nye?

(Jeg tenker på piggfrie vinterdekk)

Skrevet

Mener å ha hørt at det er vanlig å regne med tre sesonger, men det er selvfølgelig avhengig av kjørelengden. Det handler vel også noe om ferskheten på gummien, gamle dekk blir harde og lite fleksible. Tror jeg :wink:

Skrevet

Du må sjekke hvor mange millimeter det er igjen på mønsteret i dekket. Tror ikke de anbefaler vinterdekk med mindre enn 4 mm dypde.

Skrevet

Minimum mønsterdybde er 3 mm, men under 5 mm er ikke anbefalt fordi dekkegenskapene allerede er kraftig svekket.

Skrevet

Mønsterdybden er viktig, men også hvordan du oppbevarer dem. Vi har dekkene på dekkhotell. Vi kjører 2 sesonger på våre dekk mens svigermor kjører 6 sesonger, så det der er veldig individuelt.

Skrevet

Antall sessonger sier lite om hvor ofte man bør bytte dekk. Det avhenger av kvalitet og hvor mye man kjører. Men det sikreste er å sjekke mønsterdybden. Der finner man det beste svaret :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ved optimal lagring (kjølig, mørkt og fuktig, f.eks jordkjeller) varer piggfridekk ca 3(-4) sesonger. Etter dette er gummien blitt så hard at egenskapene er mye dårligere. For piggdekk er tilsvarende tid 4(-5) sesonger. Mønsterdybde har fint lite å si så lenge dekkene er for gamle. Uansett, hvis du kjører mye å sliter dekkene til ca 4 mm bør du bytte!

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg vet det med millimetergrensen, men synes det er litt vanskelig å bedømme det. Jeg synes det ser ut som om det er nok igjen. (Har ikke tatt med linjal)

Men siden jeg har kjørt med dem i 5 vintersesonger, så er det kanskje på tide å investere i nye. Hadde bare håpet å slippe den utgiften nå...

Skrevet

Tror det lengste jeg har kjørt på ett par er 7-8 sesonger. :roll:

Og det var fremdeles både piggerog "lovlig mønsterdybde" igjen. Men gummien begynte jo å bli temmelig lite fleksibel så i trafikksikkerhetens navn er det nok lurt å skifte oftere enn det jeg gjorde.

Men til mitt forsvar så kjørte jeg ganske lite, så jeg var forhåpentlig ikke så veldig stor fare for mine omgivelser.

Skrevet

Mitt tips er å heller ta den kostnaden NÅ, enn å ofre noe mer kostbart. F.eks. liv.

Dekk er veldig viktig mtp sikkerhet.

Ser du har fått svar på mønsterdybde osv. Bytt gjerne før du kommer ned til siste grense! :)

Ha en fin helg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...