Gå til innhold

Hvordan kuppe en bolig før visning?


MiniMjau

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Ms. Steele skrev:

Selger legger selvfølgelig inn i aksept med forbehold om at budgiver har finansene i orden da... 

Jojo, - bare nevner det sånn forsiktig fordi at det altså finner noen i markedet som er så gearet på å forhandle direkte med selger selv om selger har engasjert en megler til å håndtere både bud og budgivere.

Enkelte ganger er det altså ikke aldeles uten grunn, og risikoen er reell, hvor mye forbehold ønsker du å måtte klarere ut før et bud forkastes eller akspteres? Du kan miste et salg til en interessent som ville kommet på fellesvisningen.

Jeg synes det er greit å få frem risikoen også og ikke bare oppsiden.

Førstebud på SMS direkte til selger...." Hvorfor ønsnker ikke budgiver å gi et elektronisk bud via megler ?" er det umiddelbare spørsmål hos meg.

Om jeg er alene om å tenke slik så er det i det minste nevnt nå.

Endret av Mis(s)Understood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mis(s) Understood har et viktig poeng.

Jeg står selv i en salgs-situasjon her nå, med annonsert visning snart. Likevel er det nå 3 ulike interessenter som har meldt sin interesse og som av ulike grunner vil komme på privatvisning FØR den offisielle. Vi har sagt ja til alle tre, men de kan bare glemme å komme med direkte bud til oss på prisantydning. Den må de lenger ut på landet med. Ikke vet vi om de har finansieringen i orden eller noe. Nei, budene må gå via megler. Og budene må være for gode til at vi kan avslå dem for at vi skal være villig til å vurdere å avlyse de to offisielle visningene.

Anonymkode: 1fa5a...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Jojo, - bare nevner det sånn forsiktig fordi at det altså finner noen i markedet som er så gearet på å forhandle direkte med selger selv om selger har engasjert en megler til å håndtere både bud og budgivere.

Enkelte ganger er det altså ikke aldeles uten grunn, og risikoen er reell, hvor mye forbehold ønsker du å måtte klarere ut før et bud forkastes eller akspteres? Du kan miste et salg til en interessent som ville kommet på fellesvisningen.

Jeg synes det er greit å få frem risikoen også og ikke bare oppsiden.

Førstebud på SMS direkte til selger...." Hvorfor ønsnker ikke budgiver å gi et elektronisk bud via megler ?" er det umiddelbare spørsmål hos meg.

Om jeg er alene om å tenke slik så er det i det minste nevnt nå.

Ja, man kan miste et salg på fellesvisningen. Derfor må den som vil kuppe gi et godt bud som selger kan være fornøyd med. Ingen vet hva boligen kunne blitt solgt for. Her er det en risiko både for kjøper og selger. Å styre med visninger og det ikke å vite om det kan komme bud etter visning kan være litt pesete. Noen takker ja til et godt bud og slipper å tenke mer på dette.

Å gi bud via megler kan man gjøre, men da har man budfristen å forholde seg til. Man kan da ikke sette kortere frist enn kl 12 dagen etter annonserte fellesvisning. Derfor bud direkte til selger. 

Men for all del, du har rett i at det er fint å få frem ulempene også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mis(s) Understood har et viktig poeng.

Jeg står selv i en salgs-situasjon her nå, med annonsert visning snart. Likevel er det nå 3 ulike interessenter som har meldt sin interesse og som av ulike grunner vil komme på privatvisning FØR den offisielle. Vi har sagt ja til alle tre, men de kan bare glemme å komme med direkte bud til oss på prisantydning. Den må de lenger ut på landet med. Ikke vet vi om de har finansieringen i orden eller noe. Nei, budene må gå via megler. Og budene må være for gode til at vi kan avslå dem for at vi skal være villig til å vurdere å avlyse de to offisielle visningene.

Anonymkode: 1fa5a...420

Og her har du et godt poeng også. Får dere inn et godt bud så selger dere. Megler sjekker uansett finansieringen så snart bankene er åpne uansett hvordan budet legges inn. Er det slik at disse tre ikke har finansiering i orden så blir det heller ikke noe kjøp på dem. Budene MÅ ikke gå via megler. Har du visning på søndag (før fellesvisning) og får et bud som er bra direkte fra en potensiell kjøper på SMS så gir du beskjed til kjøper om aksept mot at megler finner finansieringen ok på mandag morgen. 

For all del, noen budrunder går helt bananas med flere hundre tusen over takst, men det gjelder såvisst ikke alle boliger. Jeg bød over takst på en leilighet nylig, men selger ville vente til fellesvisning pga at megler hadde fått så mye respons og nedlastninger av prospekt. Da budrunden var et faktum uken etter så fikk han bare bud under takst :dry: Så da i mellomtiden på den uken så hadde jeg allerede funnet en annen leilighet som passet meg vel så bra som jeg endte opp med å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen gir bud før fellesvisningen så går budet direkte til selger. Godtar selger budet er det megler som overtar papirarbeidet. Når budskjemaet fylles ut så står det frist til dagen etter fellesvisningen hvis det er annonsert visning.

Anonymkode: 9b2c9...674

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når noen gir bud før fellesvisningen så går budet direkte til selger. Godtar selger budet er det megler som overtar papirarbeidet. Når budskjemaet fylles ut så står det frist til dagen etter fellesvisningen hvis det er annonsert visning.

Anonymkode: 9b2c9...674

Man fyller ikke ut noe budskjema dersom bud er gitt direkte til selger. Det er bare dersom budet gis til megler.

Anonymkode: d6303...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man fyller ikke ut noe budskjema dersom bud er gitt direkte til selger. Det er bare dersom budet gis til megler.

Anonymkode: d6303...42c

Sånn var det ikke til oss.

Vi ga bud  muntlig bud til selger og skrev skrev på budskjema ett par dager senere etter oppfordring fra megler. Vi skrev frist på budet kl 12 dagen etter oppsatt visning. Jeg vet jo ikke om andre gjør det på andre måte:) 

Anonymkode: 9b2c9...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sånn var det ikke til oss.

Vi ga bud  muntlig bud til selger og skrev skrev på budskjema ett par dager senere etter oppfordring fra megler. Vi skrev frist på budet kl 12 dagen etter oppsatt visning. Jeg vet jo ikke om andre gjør det på andre måte:) 

Anonymkode: 9b2c9...674

Ja, men da ga dere muntlig bud. Det er ikke bindende. Sender dere på budskjema til megler så gjelder frist som du sier kl 12 dagen etter annonsert visning ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager mange skrivefeil. Så tv samtidig som jeg snakket og skrev. Ikke god på multitasking:fnise:

Anonymkode: 9b2c9...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man pleier vel å be om privat visning også spørre om det da. Husker en mann spurte megler om privat visning. Megler svarte at det var greit men ønsket ikke at jeg skulle være alene med denne personen siden han var redd jeg skulle få ett slikt tilbud. Endte med at megler sa til mannen at det var greit men at det var megler som skulle ha den private visningen. Da kunne mannen være med på felles visning likevel. Leiligheten ble solgt 350 000 over takst. Det er vel det høyeste de leilighetene noen gang har gått for. Så veldig glad megler var klar over dette så jeg slapp og tenke noe på det :)

Og ja, jeg syns det er en uting å komme med ett slikt tilbud før felles visning.

Anonymkode: b54b6...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de som selger hus synes salgsprosessen er slitsom. Får du tak i selger før han rydder, vasker, ordner hage, maler opp ting osv. kan han være villig til å selge "slik det står". Jeg har et vennepar som fikk tak i et hus til rundt takst ved å fortelle selger at han ikke engang behøvde å vaske huset eller gjøre noe i hagen. Det eneste selger "måtte" gjøre - var å ta med seg personlige eiendeler ut av huset. Huset hadde stor hage (mye forarbeid før et salg), litt småpirk som de egentlig måtte male (før et salg), i tillegg til et kjempejobb med vasking inne i huset. Selger fikk kanskje litt mindre for huset, enn etter en visning - men slapp unna enormt mye arbeid - og synes det var verdt det ;-) Så det er lurt å spørre selger om han er interessert i en avtale.

Endret av Myrthel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi solgte en liten to-roms sentralt i Oslo under sist boligtopp, og vi ble mange erfaringer rikere, bl.a. at vi ikke kommer til å si ja til en eneste privat visning neste gang vi skal selge. For for ett jævla mas! Det er jo ikke slik at kun en interessent har tenkt tanken, så sier man ja til privatvisninger, ender man fort opp med privatvisninger hver eneste kveld frem til fellesvisning. Med tilsvarende mas på telefon av interessenter som prøver å kuppe boligen med fantasifulle bud. Nå er det sikkert enda verre enn da vi solgte, siden disse "kjøpe bolig"-programmene bare driver med forsøk på boligkupping.

Anonymkode: 07f8b...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kuppet før visning til 50 000 over takst. Vi tok kontakt direkte med selger, for å unngå at budet måtte stå til kl 12 etter visning. Vi kom til en enighet og jeg tror begge parter ble fornøyde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kuppet en bolig før fellesvisning i høst, i et veldig populært område i Oslo. Vi tilbød selger 400.000 over takst, noe som utgjorde ca 7 % over takst. Selger valgte å akseptere budet, og i et område der omtrent alle objekter går 10-20 % over takst (og MYE kuppes før visning) følte vi at vi gjorde en veldig god deal.

Vi kontaktet megler for privat visning, men ga budet direkte til selger. Selger aksepterte budet, med forbehold om at finansiering var i orden, og megler sjekket finansieringen så snart banken åpnet dagen etter.

Anonymkode: ffe81...0c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...