Gå til innhold

Fradrag arbeidstøy


margrether

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i arbeid hvor jeg må bruke uniform, men til uniformen kreves det strømpebukse, desse må vi som er ansatte selv betale for. Det høres kanskje ut som en bagatell, men i en fulltidsjobb så går det unna med strømpebukser. Jeg bruker vel i snitt rundt 1000,- i mnd på strømpebukser og da kjøper jeg de som koster rundt 80,- ikke de billigste altså, men heller ikke de dyreste.

I lenken under kan man se hva som står i regelverket for fratrekk av arbeidstøy man selv må bekoste. Strømpebukser går under noe som også kan benyttes til privatbruk og kan derfor ikke kreves fratrekk for. Dette føler jeg er urettferdig ettersom jeg ikke bruker strømpebukser til privatbruk annet enn når jeg skal i bryllup eller liknende, men da ville jeg uansett valgt en annen farge enn den vi har på jobb. 

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/A/?mainchapter=126240

Hva er tankene og erfaringene til dere ? Er det noen andre som er i lik situasjon som meg, eller noen som har en jobb som dekker utgiftene?

Pfh Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres rart ut. Kan du ikke velge å gå i bukser?

Anonymkode: b7846...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres rart ut. Kan du ikke velge å gå i bukser?

Anonymkode: b7846...f5a

Nei, kan ikke velge bukser istedet for skjørt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, margrether skrev:

Nei, kan ikke velge bukser istedet for skjørt :/

I alle dager?

Jobber du i et annet land enn Norge?

Anonymkode: b7846...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, jeg fant dette i linken din:

Arbeidstøy som er pålagt brukt, er godtatt som uniform.

 

 

Slik jeg forstår det er du pålagt å gå med skjørt, ergo pålagt å bruke strømpebukser, ergo kan du få fradrag for utgiften.

Anonymkode: b7846...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, margrether skrev:

Hei,

Jeg er i arbeid hvor jeg må bruke uniform, men til uniformen kreves det strømpebukse, desse må vi som er ansatte selv betale for. Det høres kanskje ut som en bagatell, men i en fulltidsjobb så går det unna med strømpebukser. Jeg bruker vel i snitt rundt 1000,- i mnd på strømpebukser og da kjøper jeg de som koster rundt 80,- ikke de billigste altså, men heller ikke de dyreste.

I lenken under kan man se hva som står i regelverket for fratrekk av arbeidstøy man selv må bekoste. Strømpebukser går under noe som også kan benyttes til privatbruk og kan derfor ikke kreves fratrekk for. Dette føler jeg er urettferdig ettersom jeg ikke bruker strømpebukser til privatbruk annet enn når jeg skal i bryllup eller liknende, men da ville jeg uansett valgt en annen farge enn den vi har på jobb. 

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/A/?mainchapter=126240

Hva er tankene og erfaringene til dere ? Er det noen andre som er i lik situasjon som meg, eller noen som har en jobb som dekker utgiftene?

Pfh Takk for svar :) 

!ener du i ramme alvor at du skal ha skattefradrag for kroner 1000, pr. Mnd. For strømpebuksebruk? 11 000 kr. For 2015? 

Anonymkode: 0cdac...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg måttet bruke strømpebukser på jobb, hadde jeg kjøpt 5-pakning på KappAhl for 80 kroner. Det er faktisk de jeg bruker uansett og de varer noen ganger før de må kastes, kjøper en ny boks hver høst og de holder hele vinteren for meg når jeg går med dem under buksene (men går også med tights når det er kaldest). La oss si du måtte kjøpe en 5-pakning i måneden, så hadde det ikke blitt så dyrt. Det er vel ingen kunder som bryr seg om hvilken type strømpebukse du har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, margrether skrev:

Jeg er i arbeid hvor jeg må bruke uniform, men til uniformen kreves det strømpebukse, desse må vi som er ansatte selv betale for. Det høres kanskje ut som en bagatell, men i en fulltidsjobb så går det unna med strømpebukser. Jeg bruker vel i snitt rundt 1000,- i mnd på strømpebukser og da kjøper jeg de som koster rundt 80,- ikke de billigste altså, men heller ikke de dyreste.

Kan man virkelig ikke bruke strømpebukser mer enn to ganger i snitt før de er oppbrukt? Det må da gå ann å få tak i noe som holder bedre enn det?

Anonymkode: ce520...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor urettferdig det føles, sånn er det altså. Like urettferdig er det hvis du jobber med noe utendørs og arbeidsgiver kjøper varme klær til deg så du ikke skal fryse ihjelp om vintern, så må man skatte av dette siden dette egner seg for privat bruk også. (med noen unntak) 

Anonymkode: 51cd2...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fradraget går uansett inn under minstefradraget for lønnsinntekt.

Dessuten er klær til arbeidsbruk vanligvis en privat kostnad som du sparer pga uniformsbruk.

Endret av Kamomille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...