Gå til innhold

Leiebil USA - Hertz.no - forsikringer?


Miah

Anbefalte innlegg

Skal leie meg en bil i USA et par dager i høst. Etter å ha lest litt på nettet anbefalte flere å bestille bilen via den "norske varianten" av det valgte utleiefirmaet, "siden da alt er inkludert", og jeg har tenkt å gå for Hertz.no (gode åpningstider for det stedet jeg skal). Problemet er at mange av artiklene/diskusjonene er gamle, og når jeg forsøker å bestille bil via Hertz.no får jeg tilbud om tre (fire) ulike forsikringer; Loss Damage Waiver (LDW), ansvarsforsikring supplement; tilleggsforsikring tredjepart (LIS) og personlig ulykkesforsikring/personlig eiendelforsikring (PAI/PEC).

Er det noen som har bestilt bil her før og vet hvilke jeg må velge for å være greit dekket?  Må jeg velge noen av disse i det hele tatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig ulykke/eiendeler dekkes av reiseforsikringen din. Ut over det bør du velge "full pakke" med lavest mulig egenandel (Deductible). Dyrt, men verdt det hvis du får skader på bilen og det er fort gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med "full pakke", mener du at jeg skal gå for LDW og LIS? Er de eneste forsikringene jeg får opp (utenom PAI/PEC, men de trengte jeg heldigvis ikke), og får heller ikke noe valg i hvor høy egenandelen er. 

Fra nettsiden til Hertz;

Hertz Loss Damage Waiver (LDW)
Når du kjøper Hertz' LDW, som ikke er en forsikring, vil du ikke bli holdt ansvarlig for skader på Hertz-bilen hvis det skulle oppstå skade på den, forutsatt at tap eller skade ikke er et resultat av ikke tillatt bruk av bilen.

Hertz Liability Insurance Supplement (LIS)
Liability Insurance Supplement (LIS) gir deg økt dekning med inntil USD 1 million hvis det skulle bli fremmet erstatningskrav mot deg ved personskader eller materielle skader av personer som ble skadd i en ulykke. LIS beskytter din forsikringspolise og/eller dine private midler med inntil USD 1 million hvis slike krav fremmes mot deg. LIS gir deg også dekning for inntil USD 100 000 i krav ved en kombinasjon av personskader og/eller materielle skader hvis du skulle bli skadd av en uforsikret/underforsikret fører.

I denne artikkelen står det at en må ha både SLI- og UMP-forsikringer (i tillegg til LDW), og det virker nesten som om denne LIS-forsikringen til Hertz er ment å være begge deler...? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det ligger også en ansvarsforsikring på reiseforsikringen din (Vanligvis begrenset oppad til NOK 10.000.000 hvis jeg ikke husker feil, men det varierer), men oppgjør etter skade blir alltid enklere når du har forsikring i det landet skaden har skjedd i.

Jeg ville ha tegnet begge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kan det være lurt å leie bil igjennom bookingbyråer, da nødvendige forsikringer er inkludert + fri kjørelengde.

For vår tur til USA i sommer leier jeg bil hos Hertz via Autoeurope.no. I prisen jeg har betalt er CWD og THP (tyveri av bil) inkludert. I tillegg får en en zero excess, slik at en ikke betaler egenandel i tilfelle skade/tyveri. Hertz klarte ikke å matche enne prisen via sine egne sider. Kan være verdt å sjekke begge plasser på hva som er rimeligst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JHF skrev:

Ofte kan det være lurt å leie bil igjennom bookingbyråer, da nødvendige forsikringer er inkludert + fri kjørelengde.

For vår tur til USA i sommer leier jeg bil hos Hertz via Autoeurope.no. I prisen jeg har betalt er CWD og THP (tyveri av bil) inkludert. I tillegg får en en zero excess, slik at en ikke betaler egenandel i tilfelle skade/tyveri. Hertz klarte ikke å matche enne prisen via sine egne sider. Kan være verdt å sjekke begge plasser på hva som er rimeligst. 

Ja, det er nok det enkleste... siden jeg er under 25 må jeg betale ekstra per dag, men akkurat det kan jeg komme meg unna dersom jeg blant annet bestiller direkte fra leieselskapene. Endte opp med Avis, siden jeg leste en rekke dårlige anmeldelser om den lokale Hertz-stasjonen. Orket ikke Enterprise siden en der ikke kan betale for forsikringer på forhånd, men må betale dem på stedet (+ dårligere åpningstider). Så da bare valgte jeg å betale alt sammen på forhånd via Avis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Miah skrev:

Ja, det er nok det enkleste... siden jeg er under 25 må jeg betale ekstra per dag, men akkurat det kan jeg komme meg unna dersom jeg blant annet bestiller direkte fra leieselskapene. Endte opp med Avis, siden jeg leste en rekke dårlige anmeldelser om den lokale Hertz-stasjonen. Orket ikke Enterprise siden en der ikke kan betale for forsikringer på forhånd, men må betale dem på stedet (+ dårligere åpningstider). Så da bare valgte jeg å betale alt sammen på forhånd via Avis. 

Skjønner ikke helt hvordan du tror du slipper unna avgiften for unge sjåfører ved å leie direkte fra Avis. De belaster deg i skranken som alle andre (står også nevnt på avis.no).

Står for øvrig litt mer info om forsikring på leiebil i USA her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, reiselyst72 skrev:

Skjønner ikke helt hvordan du tror du slipper unna avgiften for unge sjåfører ved å leie direkte fra Avis. De belaster deg i skranken som alle andre (står også nevnt på avis.no).

Står for øvrig litt mer info om forsikring på leiebil i USA her

Har et gyldig medlemsskap som gjør at avgiften for unge sjåfører er tatt bort, så jeg vil ikke bli belastet for det. Har til og med dobbeltsjekket med Avis' kundeservice. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg iallefall for nok forsikring, for det er fort gjort å få skade på bilen, og det kan koste dyrt. Sist vi leide i USA, hadde noen laget bulk i bilen vår mens den sto parkert på hotellets parkeringsplass. Ingen beskjed fra den som hadde forårsaket skaden. Ergelig, ikke noe vi kunne gjort noe med. Måtte likevel betale en liten egenandel. Booket bil fra Norge gjennom Avis, men oppgraderte til større bil da vi skulle hente ut. Ble så fristet.....

Anonymkode: c0989...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Miah skrev:

Ja, det er nok det enkleste... siden jeg er under 25 må jeg betale ekstra per dag, men akkurat det kan jeg komme meg unna dersom jeg blant annet bestiller direkte fra leieselskapene. Endte opp med Avis, siden jeg leste en rekke dårlige anmeldelser om den lokale Hertz-stasjonen. Orket ikke Enterprise siden en der ikke kan betale for forsikringer på forhånd, men må betale dem på stedet (+ dårligere åpningstider). Så da bare valgte jeg å betale alt sammen på forhånd via Avis. 

Da har du funnet en grei løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Miah skrev:

Har et gyldig medlemsskap som gjør at avgiften for unge sjåfører er tatt bort, så jeg vil ikke bli belastet for det. Har til og med dobbeltsjekket med Avis' kundeservice. 

Hadde vært interessant å høre hva slags medlemskap det er snakk om.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sørg iallefall for nok forsikring, for det er fort gjort å få skade på bilen, og det kan koste dyrt. Sist vi leide i USA, hadde noen laget bulk i bilen vår mens den sto parkert på hotellets parkeringsplass. Ingen beskjed fra den som hadde forårsaket skaden. Ergelig, ikke noe vi kunne gjort noe med. Måtte likevel betale en liten egenandel. Booket bil fra Norge gjennom Avis, men oppgraderte til større bil da vi skulle hente ut. Ble så fristet.....

Anonymkode: c0989...fcf

Merkelig at du måtte betale egenandel. Ved leie via Avis.no skal egenandelen være null (eventuelt med unntak av skader på frontrute, dekk og understell)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den ‎26‎.‎04‎.‎2016 at 16.27, reiselyst72 skrev:

Hadde vært interessant å høre hva slags medlemskap det er snakk om.

Merkelig at du måtte betale egenandel. Ved leie via Avis.no skal egenandelen være null (eventuelt med unntak av skader på frontrute, dekk og understell)

Vi leide også fra Avis når vi var i USA i mai.
Hadde innbrudd i bilen, ruta ble knust - måtte heller ikke betale noe egenandel.
Vi kjøpte også den ekstra forsikringen om det skulle komme skade på frontrute, dekk og understell...

Men vi måtte betale ungsjåfør gebyr da vi hentet ut bilen, det vi var klar over, men så fint at du lenger opp slapp unna den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...