Gå til innhold

hva legger dere i ordet "stor"?

aline

Anbefalte innlegg

jeg har begynt å lure på om jeg er helt teit...

Jeg er innenfor normalen på BMI, jeg har grov beinbygning og en høyde på 174. Selv vil jeg gjerne ned noen kilo, men jeg synes på ingen måte jeg er tjukk, jeg synes også at de kiloene jeg har "ekstra", er kilo som er plassert der de skal på kvinner (hofte hovedsaklig)

men.. så er det da flere som, uten å direkte si at de mener jeg er stor, har kommet med uttalelser som:

"ja, hun var stor! større en deg!"....

"hun jeg danset med var stor!!....bla-bla- bla.. nei, mindre en deg."

og litt sånt...

jeg har da lurt på, hva LEGGER folk i stort?

Jeg ser ikke på meg selv som stor, jeg er ikke liten og nett, men jeg er ikke stor heller...

men er det jeg som bruker ordet annerledes en andre tro? eller er det SÅ vanskelig å se seg selv slik andre gjør, at man går rundt og tror man er normal, også blir man oppfattet som diger?

eller er jeg hårsår?

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener man kan bruke ordet på flere måter. Noen ganger brukes det for å si på en snill måte at noen er tykke, andre ganger betegner det rett og slett en stor jente, som ikke er tykk. Det vil i mine ører si en jente som er høy, gjerne muskuløs, med brede hofter og kraftig kropp, uten at det nødvendigvis skyldes fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innenfor normalen på BMI' date=' jeg har grov beinbygning og en høyde på 174. Selv vil jeg gjerne ned noen kilo, men jeg synes på ingen måte jeg er tjukk, jeg synes også at de kiloene jeg har "ekstra", er kilo som er plassert der de skal på kvinner (hofte hovedsaklig)[/quote']

I og med at jeg er omtrent like høy som deg, med grov beinbygning, også innenfor normalen mht BMI, så vil jeg si at du umulig kan betegnes som stor!! :o

Jeg har jo ikke sett deg, men av egen erfaring vet jeg jo at den grove beinbygningen f.eks gjør at man kan veie mer enn det ser ut som.

Man skal jo være forsiktig med å definere hva som da er stort, dette er jo så subjektivt uansett. Men jeg vil si at en "stor person" er en del større en deg ihvertfall! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bhsiltsk

Noen bruker jo ordet om høyde også. Slik som barn ofte gjør. "Den store mannen" = den høye mannen eller den voksne mannen.

Når ordet blir brukt om vekt, varierer betydningen alt etter hvem man spør. Etterhvert som tiden har gått, syns jeg ordet blir brukt om slankere og slankere kvinner. I min ungdom var store mennesker de som knapt klarte å komme seg ut av huset pga vekten. I dag brukes det om mennesker jeg vil karakterisere som rett og slett slanke. Du skriver bare høyden din, og ikke vekten, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan jeg ville karakterisert deg.

Når det gjelder hvordan andre ser deg kontra du selv, syns jeg du skal konsentrere deg om deg selv, og ikke spørre andre om hun var større eller mindre enn deg selv. Oppgir de informasjonen uten videre, så still dem til veggs med hva de faktisk mener!

Man skal jo i bunn og grunn ha det bra med seg selv. Har man ikke det, hjelper det ikke hvor positive tilbakemeldinger man får.

Mvh

Leyla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Man skal jo være forsiktig med å definere hva som da er stort' date= dette er jo så subjektivt uansett. Men jeg vil si at en "stor person" er en del større en deg ihvertfall! :wink:

joda, og jeg forventer ingens mening om meg her, men det kan være interessant å se om andre har andre meninger/tolkninger/bruk på ordet en meg, slik jeg ser at f.eks. Melk har. (høy, muskuløs, brede hofter etc)

jeg kan nok være hårsår mot de jeg omgåes, men jeg er ikke hårsår for det som sies her inne, så jeg er ikke ute etter noen mening om meg, bare andres bruk av ordet stor.

nettopp FORDI det er så forskjellig bruk av mange ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: "Stort" er som sagt relativt og subjektivt, men når det gjelder klesstørrelser, betegnes ofte ekstra store størrelser som over 42/44 (tror jeg). Men dette forteller heller ikke alltid så mye om en person, fordi man gjerne kan bruke f.eks størrelse 38 oventil og størrelse 42 i bukser, eller omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei Leyla. :)

jeg har det igrunnen bra med meg selv jeg, så jeg er ikke avhengig av andres meninger, men jeg blir av og til litt forundret over om andre oppfatter meg annerledes en jeg selv oppfatter meg.

jeg er 174, veier 73 kg, trener mye og har fordelt kiloene rimelig jevnt med hovedtyngden på hofter og lår. :) siden du lurte. :wink:

det er mest forundring over ordvalg og andres oppfatning av ting jeg funderer over.

han ene som så kjekt snakket om ei han hadde danset med, som var stor, men ikke større en meg... :ler: ... han måtte forklare hva han mente, og blir fremdeles "plaget" med sitt ubetenksomme utsagn. (han mener ikke jeg er tjukk, men HAN er jo både lavere og myyyye tynnere en meg, lille spretten, så i forhold til ham så er jeg jo større ihvertfall....)

hun andre kom litt uventet på... så jeg ble litt satt ut av spill... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Jeg er veldig liten, så jeg ville kanskje ha beskrevet deg som stor, Aline. Ikke fordi det er noe negativt, men fordi du er ganske mye større enn meg. Men jeg ville kanskje sagt du er ganske stor, ikke svær Svære blir for meg å være stor i alle retninger. Jeg kjenner noen søstre der alle er over 1.80 og kraftige(ikke tykke, men muskuløse). De ser jeg på som store. Hun på 1.92 er veldig stor i mine øyne. Som sagt, ingenting negativt ved det. De søstrene er alle veldig pene selv om de er store og veldig store.

Som det ble sagt over så kan ordet stor også brukes på en fin måte å si at noen er overvektige på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er også en av de som blir betegnet som stor eller kraftig men ikke tjukk :roll:

Du har jo så krafig benbyggning er en standard komentar- og joda det er sant det , men noen ganger føler jeg meg rett og slett feit når folk sier det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig liten, så jeg ville kanskje ha beskrevet deg som stor, Aline. Ikke fordi det er noe negativt, men fordi du er ganske mye større enn meg. Men jeg ville kanskje sagt du er ganske stor, ikke svær Svære blir for meg å være stor i alle retninger. Jeg kjenner noen søstre der alle er over 1.80 og kraftige(ikke tykke, men muskuløse). De ser jeg på som store. Hun på 1.92 er veldig stor i mine øyne. Som sagt, ingenting negativt ved det. De søstrene er alle veldig pene selv om de er store og veldig store.

Som det ble sagt over så kan ordet stor også brukes på en fin måte å si at noen er overvektige på.

Over 1.80 er veldig høyt for å være jente - men samtidig ikke så veldig uvanlig i Norden. 1.74 er litt over det norske gjennomsnittet for kvinner, men ikke så veldig "stort" etter min mening... :wink:

Det er vel forskjell på å bli betegnet som "stor" på bakgrunn av høyde eller vekt også... Jeg hadde heller ikke likt at noen betegnet meg som "stor" ut fra vekt og kroppsbygning, i og med at jeg selv ikke tenker på meg selv som en "stor" jente per definisjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
hei Leyla. :)

jeg har det igrunnen bra med meg selv jeg, så jeg er ikke avhengig av andres meninger, men jeg blir av og til litt forundret over om andre oppfatter meg annerledes en jeg selv oppfatter meg.

jeg er 174, veier 73 kg, trener mye og har fordelt kiloene rimelig jevnt med hovedtyngden på hofter og lår. :) siden du lurte. :wink:

det er mest forundring over ordvalg og andres oppfatning av ting jeg funderer over.

han ene som så kjekt snakket om ei han hadde danset med, som var stor, men ikke større en meg... :ler: ... han måtte forklare hva han mente, og blir fremdeles "plaget" med sitt ubetenksomme utsagn. (han mener ikke jeg er tjukk, men HAN er jo både lavere og myyyye tynnere en meg, lille spretten, så i forhold til ham så er jeg jo større ihvertfall....)

hun andre kom litt uventet på... så jeg ble litt satt ut av spill... :ler:

Jeg er 175 og 73 kg, samt en kraftig benbygning, med kiloene fordelt der kvinner skal ha dem. Altså nesten identisk med deg.

Men jeg oppfatter dette stikk motsatt av deg.

Jeg ser på meg selv som ganske stor, medan andre ser på meg som normal.

Men i forhold til hva som er "normalt" i dag, så er jo jeg ENORM :ler:

Ronja_80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man kan bruke ordet på flere måter. Noen ganger brukes det for å si på en snill måte at noen er tykke' date=' andre ganger betegner det rett og slett en stor jente, som ikke er tykk. Det vil i mine ører si en jente som er høy, gjerne muskuløs, med brede hofter og kraftig kropp, uten at det nødvendigvis skyldes fett.[/quote']

Helt enig, sånn tenker jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jeg er 175 og 73 kg, samt en kraftig benbygning, med kiloene fordelt der kvinner skal ha dem. Altså nesten identisk med deg.

Men jeg oppfatter dette stikk motsatt av deg.

Jeg ser på meg selv som ganske stor, medan andre ser på meg som normal.

Men i forhold til hva som er "normalt" i dag, så er jo jeg ENORM :ler:

Ronja_80

hm...

det kommer kanskje an på hvem man ser på som "normalen" også?

jeg omgåes mange som er normale til normale +, og tenker ikke på "normalen" som nødvendigvis liten og tynn...

for meg så er begrepet "normal" veeeeeldig omfattende, det inneholder liksom alle som ikke er, i mine øyne, synlig helsemessig overvektige eller undervektige.... stor bruker jeg om ei bekjent som kanskje andre ville omtalt som feit....

... hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litjmæ

for meg så er begrepet "normal" veeeeeldig omfattende, det inneholder liksom alle som ikke er, i mine øyne, synlig helsemessig overvektige eller undervektige.... stor bruker jeg om ei bekjent som kanskje andre ville omtalt som feit....

... hm...

:Nikke:

Helt enig Aline! Per definisjon så er jo alle som ikke er normale unormale og det skal faktisk litt til før jeg går så langt som å beskrive noen som unormal. Da snakker vi grov over/undervekt... Derimot kunne jeg nok også brukt ordet stor om en jente som er veldig høy, hvis hun ikke også er sinnsykt tynn da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter stor på to måter:

1. Det er en snillere måte å si feit på. For eksempel vil jeg kalle de på tjukkholmen stor, mens jeg som barn ville kalt dem tjukk eller feit. Men jeg aner ikke når 'stor' ble synonymt med tjukk i hodet mitt.

2. Høye, kraftige (som i solid/sterk, ikke feit/tjukk) jenter, men her er det mer amazone-assosiasjoner ute og går. Det er vel kanskje der du passer inn?

Jeg er litt lavere enn deg (172cm), men jeg oppfatter meg selv som stor noen ganger når jeg er sammen med noen av mine lave og/eller nette venninner. Det er ikke til å unngå at jeg føler meg litt klumsete og stor når jeg er sammen med noen som er et hode mindre enn meg. Men det betyr ikke at jeg føler meg feit (66 kilo), bare større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva man sammenligner med.

I forhold til meg er du stor, men så er vel også jeg litt under "normalen".

Det er jo vanskelig å avgjøre uten å ha sett deg, men umiddelbart ville jeg vel brukt ordet kraftig/rund/grov.

Som en annen her nevnte, bruker også noen ordet stor om høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jo, jeg mener nok at jenter med din høyde og vekt går under betegnelsen stor.

Selv er jeg 7 cm. lavere enn deg, og ble omtalt som stor når jeg veide 75 veltrente kilo. Syntes ikke jeg var så stor selv da! Men nå som jeg veier 62 (fremdeles veltrente) kilo ser jeg at jo, jeg var jo stor!

Tror nok store kvinner ofte ser seg selv som mindre enn de er. men hvorfor er det nødvendigvis så negativt å være stor da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg spør jo ikke om dere synes JEG er stor, for dere har ikke sett meg og har ingen mulighet til å uttale dere om akkurat det, men jeg lurer på hva dere legger i ordet stor!

for i min mening av ordet stor, så er ikke kvinner med min høyde og min vekt store!! og da tenker jeg ikke bare på meg selv, fordi jeg VET det er vanskelig å se seg selv, men ANDRE som gjerne er større en meg.

i stor legger jeg, som tidligere nevnt, de som er synlig helsemessig overvektige. De på f.eks Tjukkholmen vil jeg omtale som store, ihvertfall når de først kom dit.

folk som ikke er overvektige, omtaler jeg ikke som store.

men jeg spør jo derfor, hva andre mener med stor, da det nok ikke er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din høyde og vekt ville jeg nok neppe kalt deg for stor Aline. Men det kommer sikkert litt ann på hvor "stor" man er selv også, for jeg er både høyere og tyngre enn deg. For meg er stor ganske mye mer enn litt større enn "normalen", hvis man definerer normalen som slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siste gjest

Ok, får formulere meg annerledes da:

Ja, jeg mener at kvinner med din høyde og vekt er store. Jeg har ikke sett deg, men du sier jo hva du veier og hvor høy du er. "Stor" har ikke nødvendigvis noe med feit å gjøre. Er man høyere og større/kraftigere enn gjennomsnittet er man jo stor.

En høy kvinne som bruker str. 42-44 er jo sannsynligvis ikke tykk, men hun er jo stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...