Gå til innhold

ikke la deg påvirke - om United Influencers og bloggerne


MissLucy

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Lysestake skrev:

Klart. Det er ikke Watergate dette her. Bare gjør et poeng av at det ikke er så mye poeng å gå etter småfiskene (Moen og co.) som gjør et poeng av at de er beinharde kremmere (som ikke får det helt til) og som har en bloggplattform med en del forutsigbar og lett gjennomskuelig reklame, men er mer moro å se på de andre, som sniker seg under radaren og til en stor grad er mer skamløse (ref kronikk i Dagbladet, for å nevne noe). Det er denne påvirkningen som er skummel, for den merker man knapt selv.

men dette handler om mer enn å "gå etter". Vi klarer aldri å stoppe dem.

Men vi må øve oss på å gjennomskue content marketing, og gjennomskue samrøren og bindingene, uansett hvem det kommer fra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes faktisk (selv om jeg liker Karpe Diem og mener de har integritet) noen bør tipse om Odda-artikkelen, SE og Anti som trekker i pr-trådene. 

Anti a new TYPE OF INTERFERENCE

 
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt annet ble plutselig så smått, når dette her er det store og infløkte. Det er på dette vi bør sette fokuset fremover. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette er skikkelig interessant, og merker veldig at f. eks Sophie Elise skiftet veldig stil og opptreden (hvertfall på nettet) etter hun gikk over til Anti. Litt sånn edgy "kul", bare svart-hvitt bilder, bff med Karpe (de har da også endret image?) henger med Tinashe og co, snakker om hvor sykt teit rosablogging egentlig er (før hun i et par innlegg rett etterpå reklamerer for sminke eller lignende, fordi det er sponset)..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og koblingen Northug, Carlsen og Dahl får litt mer mening. (Festing, sydentur). Northug er tilknyttet Anti, Carlsen ble brukt i Altibox-reklamen nylig med SE. Carina er vel bare noen man kan ringe og som stiller opp på stunts mot betaling. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lysestake skrev:

ANTI er jo Peter Peters gjengen. Der har man jo alle disse kjendis-vennene fra oslo som "tilfeldigvis" er på alle de samme stedene, kjøper de samme tingene osv. Det er også disse som har sørget for DET NYE "tilfeldigvis" kjørte en intervjurunde og var med på veske-eventet til CBE, at Vanessa Rudgjord "tilfeldigvis" viser kolleksjonene til venninnene over ørti sider i Costume, eller at Jenny Skavlan, Tinashe Williamson Odd M Willamson, Thodesen m.fl "tilfeldigvis" alltid er på Angst bar på byn osv osv osv :D 

Etter at Sophie Elise kom inn i stallen har hun jo forandret uttrykket sitt ganske betydelig også, i hvert fall på IG. Og nå dukker hun opp i kommentarfeltene over alt til de andre i Friendly/Angst/ANTI-gjengen :P

Disse folkene har jo PhD i skjult reklame, og slipper unna med det fordi de i motsetning til UI ikke er bent ut skamløse med at alle bloggerne er til salgs for en tier, og heller ikke lar artistene i stallen gjøre kampanjer for drittprodukter. 

Jeg skulle tatt meg en tur på Angst bar og vise dem hva angst virkelig er for noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lysestake
41 minutter siden, mm456 skrev:

Syns dette er skikkelig interessant, og merker veldig at f. eks Sophie Elise skiftet veldig stil og opptreden (hvertfall på nettet) etter hun gikk over til Anti. Litt sånn edgy "kul", bare svart-hvitt bilder, bff med Karpe (de har da også endret image?) henger med Tinashe og co, snakker om hvor sykt teit rosablogging egentlig er (før hun i et par innlegg rett etterpå reklamerer for sminke eller lignende, fordi det er sponset)..

Det er jo ikke noe i veien for at et PR-byrå kan legge føringer på image og annet. Det er jo dette de kan, og det er denne type rådgivning de selger. Det er jo ingen tvil om at artister som Madcon, Marcuss&Martinius mfl. kommer svært godt ut av dette samarbeidet. De er åpenbart flinke til å selge og lage kampanjer, og disse artistene profileres OVERALT og får de beste reklamedealsene.

Men ute i sosiale medier merkes reklamen aldri. At Tinashe Williamson er på Karpe Diem-konsert i Bergen er ikke reklame, selv om det åpenbart er det. At Vanessa Rudjord, Camilla Pihl og diverse andre kjendisdamer går med ByTimo-klær som Pia Tjelta lager på instagram og poster writeups fra lukket visning, merkes ikke.

Og husker noen den utrolig pinlige reisebeskrivelsen til Camilla Pihl i ELLE, som utelukkende gikk på å promotere Louis Vutton fra redaksjonsplass? Hvorfor gjør man slike ting? Og ikke en gang klarer å skrive reisetips som er riktig?

http://journalisten.no/2016/02/hva-gjorde-du-i-venezia-camilla-pihl

Folk skal få poste så mange dumme #sponset-bilder de bare vil for meg. Når det hele ender opp med at folk skriver liksom-kronikker i avisen for byrå-kompisene sine av type Odda og co, da blir det hele litt mer iffy.

Endret av Lysestake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

@Lysestake, dette var genial informasjon. Har du forøvrig dokumentasjon på Peter Peters koblingen mot Anti?

Og "stakkars" Thomas Moen da, som bare blir en smågutt i dette selskapet. Mulig hans behov for å vise hvor geniale hans ideer er, ble hans bane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
15 timer siden, Francis skrev:

Dette hører kanskje hjemme i andre tråder, men LES gjerne om hvordan redaksjoner kvitter seg med journalister og heller kjøper innholdet hos feks byråer som driver med content marketing. 

http://journalisten.no/2015/08/Egmont-blader-erstattet-journalister-med-byråer

http://kampanje.com/reklame/2015/09/--vi-blir-norges-ledende-content-marketing-byra/

 

Dette var ikke bra, du. Frykter betydningen av mangelen på uavhengige tekstprodusenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysestake
11 minutter siden, CecilieX skrev:

@Lysestake, dette var genial informasjon. Har du forøvrig dokumentasjon på Peter Peters koblingen mot Anti?

Og "stakkars" Thomas Moen da, som bare blir en smågutt i dette selskapet. Mulig hans behov for å vise hvor geniale hans ideer er, ble hans bane. 

Peters er som nevnt over daglig leder i Madcon

Madcon er i stallen til Anti, og er også et case på Friendly Group

http://anti.as/brandpeople/madcon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da DN-saken med Rønningen som mikrofonstativ for CBE verserte ble det hevdet at Peters og Rønningen ikke var venner (vi visste bedre). Dette er fra januar i år: 

http://imgur.com/Ah3V8GY

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bluebird1992

The plot thickens. Dette begynner å bli interessant, og det hadde vært flott om det hadde blitt plukket opp av en av de store avisene.

Endret av TallulahBGood
Endret et ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

Jeg stemmer også for å skifte tittelen, men jeg synes ikke man skal glemme UI og Moen. Det veksler jo mellom hvor de aktuelle og kritikkverdige casene dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysestake
6 minutter siden, TallulahBGood skrev:

The plot thickens. Dette begynner å bli interessant, og det hadde vært flott om det hadde blitt plukket opp av en av de store avisene.

Dagbladet burde i hvert fall sett på rutinene sine.

http://www.dagbladet.no/2015/11/07/kultur/meninger/debatt/kronikk/musikk/41855306/

Sitat

 

«Jeg orker ikke skrive hele kronikken, men den ender på noe greier om at Magdi & Chirag gjør hva NWA gjorde og at det er pisse fedt mand» 

(En tweet fra Odd-Magnus Williamson 06.11, og etter oppfordring fra DB kommer 140 tegn + allikevel. Red.anm)

 

Jeg skulle gjerne likt å se hva slags "Journalist" i Dagbladet som oppfordret OMW til å reklamere for kompisene sine i Dagbla likevel :) Kanskje en liten Friend i redaksjonen?

Endret av Lysestake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bluebird1992
1 minutt siden, Lysestake skrev:

Dagbladet burde i hvert fall sett på rutinene sine.

http://www.dagbladet.no/2015/11/07/kultur/meninger/debatt/kronikk/musikk/41855306/

«Jeg orker ikke skrive hele kronikken, men den ender på noe greier om at Magdi & Chirag gjør hva NWA gjorde og at det er pisse fedt mand» 

(En tweet fra Odd-Magnus Williamson 06.11, og etter oppfordring fra DB kommer 140 tegn + allikevel. Red.anm)

Jeg skulle gjerne likt å se hva slags "Journalist" i Dagbladet som oppfordret OMW til å reklamere for kompisene sine i Dagbla likevel :) Kanskje en liten Friend i redaksjonen?

Jeg hadde lyst til å nevne det i forrige innlegg, men saken burde selvsagt kjøres av en fullstendig uhildet person uten bindinger til Anti eller andre involverte overhode. Dessverre vet jeg ikke om det finnes slike journalister igjen. Media-Norge er lite og incestuøst, og jeg er redd saken ville ha blitt bortenfor parodisk om den hadde havnet i hendene på noen med Anti-agenda.

Jo mer som blir avslørt rundt disse bindingene, jo mer ubehaglig blir det å innse hvor lett vi som forbrukere forledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende og overhodet ikke overraskende. Jeg tror det er god timing for å se mer på dette nå. Blir sannsynligvis litt dårlig stemning av det, smiler fortsatt av Deg Nye-redaktør Thyness som opplevde at "merkevaren vi respekt stolte av blir dratt ned i søla" da det ble påpekt bindinger mellom bladet, This is PR, Friendly ++.

Det var jo bare en liten fis i det store bildet. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

forslag til endring av trådtittel for å dekke alt vi ønsker å diskutere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...