Gå til innhold

ikke la deg påvirke - om United Influencers og bloggerne


MissLucy

Anbefalte innlegg

Gjest Lysestake
12 minutter siden, MinnaMilanda skrev:

Veldig interessant! Det fortjener egentlig en egen tråd. Du virker som du har god oversikt, så god at du nesten kan drive en tråd helt alene! Typisk at de virkelige luringene går under radaren. Jobber i det stille og ler seg i hjel over Moen, som åpent forteller om sitt markedssyn. De ler sikkert godt av (oss) naive sjeler som ikke skjønner bæret av det som skjer i de kulere kretser av innvidde folk. Så takk til deg som har skjønt mer og forteller om det.

Det er ikke så vanskelig å nøste opp i, så fort man først ser det.  Men takk for hyggelig tilbakemelding.

Denne her går ut til alle dere journalist-frilansere der ute, som er lei av søte kattehistorier eller artikler om hvordan du kan style skjorter og shorts på jobben. SKRIV OM DETTE DA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 timer siden, Snøsøta skrev:

Så bra! Denne tråden har jeg ønsket meg uten at jeg visste det :) 

Samme her!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Lysestake skrev:

Men bare for å komme med et konkret eksempel på hvor milevidt disse står fra hverandre.

Karpe Diem (Anti) lanserer nytt album, og på en eller annen fascinerende måte fikser Odda  (også Anti) seg innpass i Dagbladets debattredaksjon, der han klarer å få slippe til med en ensiders tirade om hvordan Karpe Diem er Norges og verdens svar på NWA i 2016. En helsides reklame i en avis er DYRT og her får man også sneket det inn som "redaksjonelt innhold" uten at noen tilsynelatende innser det.

Hadde jeg vært debattredaktør i dagbladet hadde jeg skjems, og hadde jeg vært redaktør så hadde jeg sørget for at når an slipper gjennom åpenbar reklame fra avsendere som har sterke økonomiske bindinger til hverandre, så gjør man ikke det mange ganger før jobben ryker med mindre man legger seg flat etterpå. Av en eller annen grunn som for meg er helt sjokkerende, er det INGEN som har problematisert dette så langt.

http://www.dagbladet.no/2015/11/07/kultur/meninger/debatt/kronikk/musikk/41855306/

Litt senere nedi veien lanserer Karpe Diem også sine nye sanger på Sophie Elises blogg (jada. Mer Anti). I mellomtiden har Karpe Diem fått en formue i gratisreklame i form av alle Anti-vennene deres som har promotert albumet, tatt selfier med dem og "tilfeldigvis gått på konsertene deres og hadde det utrolig fett".

Hva kan Thomas Moen og co. stille opp med?

Dette.

http://www.runwithrachel.no/2016/04/06/woolland-ull-er-gull/

HEI HER ER ET SPONSET INNLEGG HER KAN DERE KJØPE DET OG DETTE ER REKLAME MEN SE PÅ DETTE OPPSTILTE BILDET.

Hvis man er redd for å bli lurt og manipulert er det Anti man burde være bekymret for. Ikke UI ;)

det er jo utrolig interessant, og jeg er glad for denne tråden bare for dette! Noe av dette har vært diskutert i fotballfruetråden, men vi ser bare en liten flik av gangen.

Hva tenker dere - skal jeg (kan jeg?) endre tittelen på denne tråden til å omfatte flere enn UI - eller skal noen lage en egen tråd om Anti?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Journalistmiljøet i Oslo-avisene, særlig de som skriver om kultur og musikk, vil vel heller henge med de kule folka enn å avsløre pr-strategiene deres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter
12 timer siden, Amafalathiel skrev:

Her er en oversikt over alle UI bloggerne (minus en):

http://unitedbloggers.no/vaare-bloggere/

Av disse er det en som umiddelbart peker seg ut som unntaket som bekrefter regelen, og det er Moseplassen. Den har jeg fulgt lenge, og opplever den som en virkelig god blogg som fokuserer på et emne (hage) som bloggeren har skikkelig god greie på. Altså kanonbra på innhold.Når jeg søker på annonse eller sponset kommer det noen få treff. Har aldri stusset over content marketing her, men denne bloggen er et veldig godt eksempel på en blogg som har bygget opp en fast lesermasse på basis av det gode innholdet sitt. Sånn sett helt i Thomas Moens ånd, men dette er en ekte perle blant kopiene.

Hun er sponset på samme måte som alle de andre som lever av bloggen sin. Blir tilsendt produkter hun anbefaler, reklamerer for butikker osv. Det er sånn de tjener penger. Du må skille mellom bloggerne på en annen måte enn du gjør, akkurat nå lumper du de sammen som èn gruppe. Det er ikke tilfellet, en livsstilsblogger, interiørblogger og hageblogger osv er ulike grupper, med ulik markedsføring, ulik målgruppe, leserskare o.l. En blogger på 16 blogger og reklamerer ikke på samme måte som en på 60 fordi hun på 60 har en annen leserskare og må appellere til dem på en annen måte. Eldre bloggere virker stødigere og ærligere enn en villstyring på 16 så da stoler vi mere på at deres intensjoner er ærlige og mindre kalkulerte, når sannheten ofte er at det er med viten og vilje og deres planlagte strategi når det kommer til markedsføring og salg. Hva som er godt innhold er subjetivt.

Endret av Uhumskheter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at jeg liker Karpe, kunne delvis forstå at de lanserte en låt på SE-bloggen, visste også at Anti er SEs management, leste artikkelen til Odda og stusset på timingen, men klarte ikke å sette bitene sammen. 😆

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Lysestake skrev:

 

Hvis man er redd for å bli lurt og manipulert er det Anti man burde være bekymret for. Ikke UI ;)

Slutter meg til hyllesten fra de andre: Veldig bra og interessant innlegg. Uten at jeg kjenner til det, høres det du sier gjenkjennelig ut. Det kan forklare den ellers uforklarlige koblingen mellom Karpe og SE. Kom gjerne med flere eksempler hvis du oppdager mer i media. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Uhumskheter skrev:

Hun er sponset på samme måte som alle de andre som lever av bloggen sin. Blir tilsendt produkter hun anbefaler, reklamerer for butikker osv. Det er sånn de tjener penger. Du må skille mellom bloggerne på en annen måte enn du gjør, akkurat nå lumper du de sammen som èn gruppe. Det er ikke tilfellet, en livsstilsblogger, interiørblogger og hageblogger osv er ulike grupper, med ulik markedsføring, ulik målgruppe, leserskare o.l. En blogger på 16 blogger og reklamerer ikke på samme måte som en på 60 fordi hun på 60 har en annen leserskare og må appellere til dem på en annen måte. Eldre bloggere virker stødigere og ærligere enn en villstyring på 16 så da stoler vi mere på at deres intensjoner er ærlige og mindre kalkulerte, når sannheten ofte er at det er med viten og vilje og deres planlagte strategi når det kommer til markedsføring og salg. Hva som er godt innhold er subjetivt.

jeg vet at Moseplassen har reklame, og noen sponsede innlegg, men det er ikke dem jeg har problemer med. Men jeg har fulgt denne bloggen lenge, og aldri mistenkt henne for content marketing eller skjult reklame. Tvert imot, her er et eksempel på et innlegg man kunne tenkt det om, men hun presiserer på eget initiativ at det ikke er det: http://www.moseplassen.no/2016/04/morten-bragdo-jord-gjodsel/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysestake
3 timer siden, Francis skrev:

Journalistmiljøet i Oslo-avisene, særlig de som skriver om kultur og musikk, vil vel heller henge med de kule folka enn å avsløre pr-strategiene deres.

Antageligvis har du helt rett. Norge er et lite land  Men trenger jo ikke være musikkjournalister da. :)

Men når man ser hvem som er primus motor bak en del av disse PR-skandalene som har vært (særlig med Vanessa Rudjord og CBE i spissen, er de kanskje ikke like flinke som de andre?) og hvem som markedsfører seg mye opp mot hverandre så er det jo etter hvert litt av en CV. Som de selv sier:

Sitat

If you start telling about your passions and believes it will create an authentic sharing of experiences and passion between client and brand. Experiences recruit fans, and fans create financial opportunities. Tomorrows number one brands are the ones who can secure a strong concept with a correct visual signature.

  • CBE intervjues av Anti-venn Jonas Forsang til et kjempekoselig intervju i DN i forbindelse med samarbeidet GetInspired-oppstarten  (Friendly entertainment)
  • .... Nevnte vi at GetInspired-dealen var fasilitert av Friendly og at derfor det var perfekt timing å få litt blest rundt CBE?

 

  • CBE lanserer veske og får i forkant koseintervju i DET NYE og DET NYE er knyttet til eventen (Friendly)

 

  • Alt MadCon har tatt i de siste 10 årene. Blant annet Matoma, som nå trekkes opp og frem. En tur innom instagrammen deres, og man skjønner hva Anti prioriterer fremover. Særlig alle dem som bare "tilfeldigvis" nevnes her og der, :) produkter som bare tilfeldigvis er med på innleggene osv.

 

  • Odd M og co lanserer "Julian og Tinitus" som er en Marcus og Martinius – parodi, som kommer på IG og på TV. Gjett hvem som er ansvarlig for PR for M&M da. J J J Gjett da!!! Får tre forsøk der minst et av dem må være Anti.

 

  • Jenny Skavlan lanserer bikinikolleksjon og Vanessa Rudjord (Anti-venninne) smører henne ut over hele Costume

 

  • Karpe Diem lanserer musikk på Sophie Elises blogg.

 

 

  • Og ja. Det havner også på instagrammen til Jenny Skavlan. Vanessa Rudjord m.fl der de poster bilder av kjolene hennes og er iført kjolene hennes, uten reklamemerking, selvsagt

 

  • Kan vi igjen snakke litt mer om at folk henger på Angst Bar 24/7 og gifter seg der?`(Odda) Snakk om å ha "authentic sharing of experiences…."

 

  • Karpe Diem (tilknyttet Anti (som kunde?)) får en hel "kronikk" i Dagbladet med avsender Odda (Anti) der han kaller dem Norges NWA og gir dem skamløs reklame

Ta noen av de vennelistene (Odd Magnus Williamson, Pia Tjelta, Jenny Skavland, Fingeren, Sophie Elise osv. ) og titt litt rundt. Hvis man helt seriøst har en dag eller to så kunne man bare tatt en liten instagramrunde og skjønt hvor sammenvevd og utspekulert dette er. Man står helt fritt til å ikke la seg påvirke, selvsagt. 

 

Endret av Lysestake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lysestake
1 minutt siden, Francis skrev:

Ser at Karpe tilhører Little big sister, et pr-byrå, altså. 

Finnes fortsatt noen som har vett til å ikke kalle artistene i stallen sin for "Influencers" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de koblingene du skriver om over her, har blitt diskutert i CBE-tråden, så noe har vi vært klar over. Skriver "vi" og mener flere her inne som har vært interesserte i disse bindingene, som feks ble satt søkelys på etter DN-intervjuet og Det Nye-intervjuet. 

Endret av Francis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lysestake
5 minutter siden, Francis skrev:

Mange av de koblingene du skriver om over her, har blitt diskutert i CBE-tråden, så noe har vi vært klar over. Skriver "vi" og mener flere her inne som har vært interesserte i disse bindingene, som feks DN-intervjuet og Det Nye-intervjuet. 

Klart. Det er ikke Watergate dette her. Bare gjør et poeng av at det ikke er så mye poeng å gå etter småfiskene (Moen og co.) som gjør et poeng av at de er beinharde kremmere (som ikke får det helt til) og som har en bloggplattform med en del forutsigbar og lett gjennomskuelig reklame, men er mer moro å se på de andre, som sniker seg under radaren og til en stor grad er mer skamløse (ref kronikk i Dagbladet, for å nevne noe). Det er denne påvirkningen som er skummel, for den merker man knapt selv. 

Endret av Lysestake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, jeg skjønner bedre hvorfor en temmelig skamløs blogger meldte overgang til Anti. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...