Gå til innhold

ikke la deg påvirke - om United Influencers og bloggerne


MissLucy

Anbefalte innlegg

Gjest CecilieX
1 time siden, Sandin skrev:

Hvilke bloggere, i tillegg til Mammatilmichelle, er det som har vært misfornøyde med de?

Anne Brith var ihuga United Bloggers blogger, men noe skjedde og de skilte lag. Hva som er grunnen er usikkert, men litt rart nettopp fordi hun var så frelst til å begynne med. Hun skrev vel et innlegg om at hun ville få en mer forutsigbar lønn ved byttet. Hun skrev at hun byttet til Anti, som bedriver imagebygging hvis jeg forstår det rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

👏🏻👏🏻👏🏻 Egentlig til alle som skriver gode innlegg her! 

Endret av Francis
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CecilieX skrev:

Anne Brith var ihuga United Bloggers blogger, men noe skjedde og de skilte lag. Hva som er grunnen er usikkert, men litt rart nettopp fordi hun var så frelst til å begynne med. Hun skrev vel et innlegg om at hun ville få en mer forutsigbar lønn ved byttet. Hun skrev at hun byttet til Anti, som bedriver imagebygging hvis jeg forstår det rett. 

Jeg skrev et innlegg i en annen tråd om Anti vs. Ui. Jeg lurer litt på hvor det ble av lenken til bloggen der Anne Brith omtalte overgangen i lys av behovet for stabil inntekt. Alle søk fører ut i intet plutselig. Ved søk kommer jeg så langt: "I likhet med SE, Lene Alexandra Øyen, Celine Aagard og flere er Anne Brith i stallen til agenturet Anti - et som jeg vil kalle det, mediebyrå som...." ellers er hele innlegget med lenken som grunnlag for innlegget borte, og ikke bare her fra KG. Ingenting av det jeg skrev var negativt vinklet så åpenbart skal faktum bare dysses ned.
Anti virker mer  profesjonelle som merkevarebyggere, og sprer merkevaren på flere troverdige områder i flere ulike mediakanaler med større suksess enn Ui. Kort sagt.
Anne brith har en bachelor i markedsføring. Skal ikke se bort fra at hun skjønte at Thomas Moens visjoner ikke er annet enn salgsteknikker iblandet en haug med "leirbålrøverhistorier" fra en kremmersjel.

Endret av Cornucopia
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper de leirbål-ideene til United Influensa backfirer skikkelig. Dessverre tror jeg at en stor del av befolkningen stoler fullt og fast på hva bloggerne skriver når de i stedet burde sette et stort spørsmålstegn ved 95% av det de lirer av seg. Hvis folk er så grauthuete at de innbiller seg at en blogger helt tilfeldig skriver om sukkerskatt når en sukkerfri vare skal reklameres for i samme blogg, ja, da sier jeg bare be my guest. 

Endret av Francis
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er en oversikt over alle UI bloggerne (minus en):

http://unitedbloggers.no/vaare-bloggere/

Av disse er det en som umiddelbart peker seg ut som unntaket som bekrefter regelen, og det er Moseplassen. Den har jeg fulgt lenge, og opplever den som en virkelig god blogg som fokuserer på et emne (hage) som bloggeren har skikkelig god greie på. Altså kanonbra på innhold.Når jeg søker på annonse eller sponset kommer det noen få treff. Har aldri stusset over content marketing her, men denne bloggen er et veldig godt eksempel på en blogg som har bygget opp en fast lesermasse på basis av det gode innholdet sitt. Sånn sett helt i Thomas Moens ånd, men dette er en ekte perle blant kopiene.

Endret av Amafalathiel
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hører kanskje hjemme i andre tråder, men LES gjerne om hvordan redaksjoner kvitter seg med journalister og heller kjøper innholdet hos feks byråer som driver med content marketing. 

http://journalisten.no/2015/08/Egmont-blader-erstattet-journalister-med-byråer

http://kampanje.com/reklame/2015/09/--vi-blir-norges-ledende-content-marketing-byra/

 

Endret av Francis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sandin skrev:

Hvilke bloggere, i tillegg til Mammatilmichelle, er det som har vært misfornøyde med de?

Marthe Borge trakk seg også etter et par måneder, med samme begrunnelse som Anna Rasmussen; altså at inntektene sviktet helt. UI har ikke store reklamebannere på siden; etter som jeg forstår det, er konseptet deres bygd mer på content marketing, altså at bloggeren skal skryte av diverse produkter i blogginnleggene, fremfor åpen reklame. Jeg tror også bloggerne til UI må være aktive med å selge seg selv overfor samarbeidspartnere. Bloggerens troverdighet og appell blir produktet som UI markedsfører. Tenk Lene Orvik og alle de kommersielle samarbeidene hennes. Mens jenter som holder til på bøgda og ikke selger seg selv i så stor grad, slik som Marthe Borge, blir tapere i et slikt konsept. Tror jeg sånn omtrent. Virker mye mer slitsomt å være UI-blogger - med events, profilering av seg selv, sjarmering av potensielle samarbeidspartnere osv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lysestake
11 timer siden, Cornucopia skrev:

Jeg skrev et innlegg i en annen tråd om Anti vs. Ui. Jeg lurer litt på hvor det ble av lenken til bloggen der Anne Brith omtalte overgangen i lys av behovet for stabil inntekt. Alle søk fører ut i intet plutselig. Ved søk kommer jeg så langt: "I likhet med SE, Lene Alexandra Øyen, Celine Aagard og flere er Anne Brith i stallen til agenturet Anti - et som jeg vil kalle det, mediebyrå som...." ellers er hele innlegget med lenken som grunnlag for innlegget borte, og ikke bare her fra KG. Ingenting av det jeg skrev var negativt vinklet så åpenbart skal faktum bare dysses ned.
Anti virker mer  profesjonelle som merkevarebyggere, og sprer merkevaren på flere troverdige områder i flere ulike mediakanaler med større suksess enn Ui. Kort sagt.

Anne brith har en bachelor i markedsføring. Skal ikke se bort fra at hun skjønte at Thomas Moens visjoner ikke er annet enn salgsteknikker iblandet en haug med "leirbålrøverhistorier" fra en kremmersjel.

ANTI er jo Peter Peters gjengen. Der har man jo alle disse kjendis-vennene fra oslo som "tilfeldigvis" er på alle de samme stedene, kjøper de samme tingene osv. Det er også disse som har sørget for DET NYE "tilfeldigvis" kjørte en intervjurunde og var med på veske-eventet til CBE, at Vanessa Rudgjord "tilfeldigvis" viser kolleksjonene til venninnene over ørti sider i Costume, eller at Jenny Skavlan, Tinashe Williamson Odd M Willamson, Thodesen m.fl "tilfeldigvis" alltid er på Angst bar på byn osv osv osv :D 

Etter at Sophie Elise kom inn i stallen har hun jo forandret uttrykket sitt ganske betydelig også, i hvert fall på IG. Og nå dukker hun opp i kommentarfeltene over alt til de andre i Friendly/Angst/ANTI-gjengen :P

Disse folkene har jo PhD i skjult reklame, og slipper unna med det fordi de i motsetning til UI ikke er bent ut skamløse med at alle bloggerne er til salgs for en tier, og heller ikke lar artistene i stallen gjøre kampanjer for drittprodukter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Lysestake skrev:

ANTI er jo Peter Peters gjengen. Der har man jo alle disse kjendis-vennene fra oslo som "tilfeldigvis" er på alle de samme stedene, kjøper de samme tingene osv. Det er også disse som har sørget for DET NYE "tilfeldigvis" kjørte en intervjurunde og var med på veske-eventet til CBE, at Vanessa Rudgjord "tilfeldigvis" viser kolleksjonene til venninnene over ørti sider i Costume, eller at Jenny Skavlan, Tinashe Williamson Odd M Willamson, Thodesen m.fl "tilfeldigvis" alltid er på Angst bar på byn osv osv osv :D 

Etter at Sophie Elise kom inn i stallen har hun jo forandret uttrykket sitt ganske betydelig også, i hvert fall på IG. Og nå dukker hun opp i kommentarfeltene over alt til de andre i Friendly/Angst/ANTI-gjengen :P

Disse folkene har jo PhD i skjult reklame, og slipper unna med det fordi de i motsetning til UI ikke er bent ut skamløse med at alle bloggerne er til salgs for en tier, og heller ikke lar artistene i stallen gjøre kampanjer for drittprodukter. 

Men hvorfor er da Camilla Pihl og CBE i UI?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, neiognei skrev:

Men hvorfor er da Camilla Pihl og CBE i UI?

Tror begge har litt friere avtaler der, har sikkert med å generere inntekter og at noen av prosjektene går gjennom Friendly og Peters (isen feks). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, neiognei skrev:

Men hvorfor er da Camilla Pihl og CBE i UI?

De har egne avtaler med UI. Et kriterium Treasures AS satte for overgangen. Jeg finner ikke lenke til nettavisen det stod i. Noen andre som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lysestake

Men bare for å komme med et konkret eksempel på hvor milevidt disse står fra hverandre.

Karpe Diem (Anti) lanserer nytt album, og på en eller annen fascinerende måte fikser Odda  (også Anti) seg innpass i Dagbladets debattredaksjon, der han klarer å få slippe til med en ensiders tirade om hvordan Karpe Diem er Norges og verdens svar på NWA i 2016. En helsides reklame i en avis er DYRT og her får man også sneket det inn som "redaksjonelt innhold" uten at noen tilsynelatende innser det.

Hadde jeg vært debattredaktør i dagbladet hadde jeg skjems, og hadde jeg vært redaktør så hadde jeg sørget for at når an slipper gjennom åpenbar reklame fra avsendere som har sterke økonomiske bindinger til hverandre, så gjør man ikke det mange ganger før jobben ryker med mindre man legger seg flat etterpå. Av en eller annen grunn som for meg er helt sjokkerende, er det INGEN som har problematisert dette så langt. 

http://www.dagbladet.no/2015/11/07/kultur/meninger/debatt/kronikk/musikk/41855306/

Litt senere nedi veien lanserer Karpe Diem også sine nye sanger på Sophie Elises blogg (jada. Mer Anti). I mellomtiden har Karpe Diem fått en formue i gratisreklame i form av alle Anti-vennene deres som har promotert albumet, tatt selfier med dem og "tilfeldigvis gått på konsertene deres og hadde det utrolig fett".

Hva kan Thomas Moen og co. stille opp med? 

Dette.

http://www.runwithrachel.no/2016/04/06/woolland-ull-er-gull/

HEI HER ER ET SPONSET INNLEGG HER KAN DERE KJØPE DET OG DETTE ER REKLAME MEN SE PÅ DETTE OPPSTILTE BILDET.

Hvis man er redd for å bli lurt og manipulert er det Anti man burde være bekymret for. Ikke UI ;)

Endret av Lysestake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...