Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hva er det fornoe? Har allerede fått sånn varsel, men har ikke råd til å betale det, og hva skjer om jeg ikke gjør det? Er det farlig? 

Anonymkode: 1cc14...6bb

Skrevet

Det er bare en ny og dyrere regning fra et surt selskap. Det er nok smartere å ringe de du skylder penger for å be om utsettelse. De legger også på gebyr.

Først får du en advarsel, så får du en purring med purregebyr, så inkasso (med høyere gebyr), og så går de til retten og krever det inn og det koster masse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er bare pokka nødt til å betale den regningen. Om du så må spise havregryn med melk i 4 uker.

Anonymkode: 29178...c9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hva er det fornoe? Har allerede fått sånn varsel, men har ikke råd til å betale det, og hva skjer om jeg ikke gjør det? Er det farlig? 

Det er å bli tvunget til å betale noenndu skylder penger. Betaler du ikke så får du en dom på at du skal betale pengene med enorme renter og gebyrer fordi du ikke har betalt når du skulle. Renter og gebyrer løper helt til siste krone er betalt. Namnsmannen kan og komme på utpanting og beslaglegge bil og andre ting du eier. I verste fall kan bolig bli tvangssolgt. 

Å ikke ha råd til å betale kan koste deg dyrt. Det beste er å få til en nedbetslingsplan ved å snakke med dem du skylder penger. Har du inkassosaker på deg, blir du og registrert som dårlig betaler. Da får du ikke mobilabn. Lån eller andre avtaler du i frmtiden kan trenge. Du er svartelistet som en som ikke betaler for deg. 

Anonymkode: 12565...2fc

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inkasso er en fellesbetegnelse for inndrivelse av gjeld og andre type betalingskrav som ikke er betalt innen fristen.

Det er bedrifter som har spesialisert seg på å drive inne krav for andre. Til det trenger de offentlig godkjenning og må følge en del regler for hvordan de kan drive inn disse pengene.

Til å begynne med, driver inkassobyrået inn kravet på vegne av den du opprinnelig skylder penger. Senere kan de gå over til å kjøpe gjelden din og drive inn beløpet for seg selv. De er gitt rett til å legge på diverse gebyrer på gjelden din, men bare til bestemte nivåer., slev om de er høye.

Inkasso er altså ordinær forretningsvirksomhet, ikke offentlig myndighetsutøvelse.

Skulle inkassofirmaet ikke lykkes med å få penger fra deg, vil de involvere offentlige myndigheter for å inndrive gjelden ved tvang, for eksempel ved at namsmannen trekker i lønnen din.

Anonymkode: f8c22...28f

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er å bli tvunget til å betale noenndu skylder penger. Betaler du ikke så får du en dom på at du skal betale pengene med enorme renter og gebyrer fordi du ikke har betalt når du skulle. Renter og gebyrer løper helt til siste krone er betalt. Namnsmannen kan og komme på utpanting og beslaglegge bil og andre ting du eier. I verste fall kan bolig bli tvangssolgt. 

Å ikke ha råd til å betale kan koste deg dyrt. Det beste er å få til en nedbetslingsplan ved å snakke med dem du skylder penger. Har du inkassosaker på deg, blir du og registrert som dårlig betaler. Da får du ikke mobilabn. Lån eller andre avtaler du i frmtiden kan trenge. Du er svartelistet som en som ikke betaler for deg. 

Såpass ja. Men varen jeg har kjøpt kosta rundt 3k, og inkassovarselet mitt var på rundt 1k. Så om jeg ikke betaler dette varselet, hva vil skje videre da?  De kan vel ikke ta bilen min, for en vare som er verdt så lite?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er bare pokka nødt til å betale den regningen. Om du så må spise havregryn med melk i 4 uker.

Er det så ille om jeg ikke betaler? Regningen er forresten på 1k, så kan vel ikke komme mye høyere om jeg ikke betaler, eller..?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Såpass ja. Men varen jeg har kjøpt kosta rundt 3k, og inkassovarselet mitt var på rundt 1k. Så om jeg ikke betaler dette varselet, hva vil skje videre da?  De kan vel ikke ta bilen min, for en vare som er verdt så lite?

Du får gebyrer og masse trøbbel. Blir dømt, og de har mulighet for å ta det du har av verdi. Du får selge unna noe og skaffe pengene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får gebyrer og masse trøbbel. Blir dømt, og de har mulighet for å ta det du har av verdi. Du får selge unna noe og skaffe pengene. 

Dømt som i fengsel? Seriøst? For en inkasso på 1k?

AnonymBruker
Skrevet

Dømt som i fengsel? Seriøst? For en inkasso på 1k?

Du får en dom om du skylder 10 kroner eller en mill. Ja. Fengsel får du ikke for småpenger. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du får en dom om du skylder 10 kroner eller en mill. Ja. Fengsel får du ikke for småpenger. 

Haha, gjeldsfengsel ble avskaffet for lenge siden.

Gjeld er et rent sivilrettslig anliggende og har ingenting med fengsel å gjøre. Uansett hvor mange milliarder det er snakk om.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at du ikke for småpenger? Så man kan ikke havne i fengsel for en ubetalt inkasso på 1k? Må vel være betydelig høyere beløp vi snakker om her?

Skrevet (endret)

.

Endret av Braah
Skrevet (endret)
17 minutter siden, Braah skrev:

Om jeg betaler det 1278 beløpet nå, er jeg ferdig da? Er veldig bekymret nå.

Ja, om du betaler hele kravet fra inkassobyrået nå, så får du ikke betalingsanmerkning på navnet ditt.

En betalingsanmerkning får man når man ikke gjør opp for seg, og ikke betaler kravet fra inkassobyrået (som har fått i oppdrag å drive inn pengene). I dette tilfellet ser det ut som du har handlet på Boozt på nett, og ikke betalt hele fakturaen derfra. De har da, etter å ha purret på deg uten å få pengene sine, omsider sendt kravet til inkassobyrå som får i oppdrag å drive inn gjelden til den er betalt.

En betalingsanmerkning er veldig negativt. ALLE firmaer du kommer borti og vil be om kreditt fra, om det så bare er et mobil-abonnement, vil kredittsjekke deg før de godkjenner deg som kunde. Da finner de betalingsanmerkningen(e) du har, og så vil de si nei til deg. Du får ikke handle på faktura på internett, du får ikke lån, du får ikke mobilabonnement.

Hvis man velger å la være å betale til inkassobyrået også, så går det en viss tid. Denne perioden prøver inkassobyrået på ulike måter å få deg til å betale, men til slutt gir inkassobyrået opp og sender kravet til endestasjonen; namsmannen. Namsmannen har myndighet til å pålegge trekk i lønn hos arbeidsgiver, hvis man har det. Har du ikke det, kan namsmannen begjære tvangs-salg av f.eks. bilen din, for å få penger til å dekke inkassogjelden din. SELV OM det "bare" er tusen-tolv hundre kroner. Penger er penger, og ingen av partene skiter i det fordi det er "så lite". Pengene skal inn, du blir aldri kvitt et krav bare ved å la være å betale og tro det går vekk av seg selv. Det gjør det aldri.

Du bør spørre foreldrene dine om å få låne penger til å betale inkassokravet. Det blir bare dyrere og dyrere jo lenger det står ubetalt, og i tillegg får du jo anmerkning hvis du ikke gjør opp. Så spør, lån penger av dem, og få det betalt!

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Braah skrev:

Jeg er jo bare 18 år, og glemte helt den varen jeg måtte betale for.

Regningen jeg fikk er Betalingsoppfordring, Tvistelovens § 5-2. Vi har fått i oppdrag i å inndrive Deres gjeld til ovenevnte kreditor grunnet utbetalt innkassovatsel. Kravet gjelder klader fran bzt fashi.

Også står det:

Hovedstol - 890kr
U Omkost - 335kr
Rettslige salærer - 0,0kr
Rettsgebyr - 0,0kr
Forsinkelsesrenter - 9,78kr
                         = 1278 kr som jeg må betale innen 15.04.

Bare betal beløpet så er du ferdig. Ingenting som blir registrert noe sted.

Har du ikke nok penger så ring de og be om å få dele opp betalingen.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at du ikke for småpenger? Så man kan ikke havne i fengsel for en ubetalt inkasso på 1k? Må vel være betydelig høyere beløp vi snakker om her?

Man havner ikke i fengsel for rene, ubetalte regninger/pengekrav.

Men man blir dømt i Forliksrådet uansett hvilket beløp man skylder, når man ikke betaler, ikke bestrider krav og lar saken og kravet gå til doms i forliksrådet. En dom fra Forøiksrådet er likestilt med en hvilken som helst dom fra en annen domstol når dommener rettskraftig. 

Jeg har vært med på å pådømme et krav på oprinnelige kr 9 - ni-. Med gebyr, purringer osv ble beløpet betydelig større til slutt. 

Anonymkode: d1ea1...9fd

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så ille om jeg ikke betaler? Regningen er forresten på 1k, så kan vel ikke komme mye høyere om jeg ikke betaler, eller..?

Regningen kan fort bli det dobbelte dessverre. Har du råd til det? Jeg ville betalt og heller hatt lite penger til mat, evt spurt om å spise middag hos foreldre venner, og gitt tilbake senere når økonomien er i balanse igjen.

Det er så utrolig viktig å sørge for at ingen regninger går til inkasso. Det koster så lite å betale, det kostet mye å la vær. Lar du vær blir det penger rett i do, stress, frustrasjon, evt svartelisting senere når du virkelig trenger kredittverdighet. Feks til kjøp av bil, vaskemaskin, tlf, hus osv. 

Skrevet (endret)
2 timer siden, Million skrev:

Ja, om du betaler hele kravet fra inkassobyrået nå, så får du ikke betalingsanmerkning på navnet ditt.

En betalingsanmerkning får man når man ikke gjør opp for seg, og ikke betaler kravet fra inkassobyrået (som har fått i oppdrag å drive inn pengene). I dette tilfellet ser det ut som du har handlet på Boozt på nett, og ikke betalt hele fakturaen derfra. De har da, etter å ha purret på deg uten å få pengene sine, omsider sendt kravet til inkassobyrå som får i oppdrag å drive inn gjelden til den er betalt.

En betalingsanmerkning er veldig negativt. ALLE firmaer du kommer borti og vil be om kreditt fra, om det så bare er et mobil-abonnement, vil kredittsjekke deg før de godkjenner deg som kunde. Da finner de betalingsanmerkningen(e) du har, og så vil de si nei til deg. Du får ikke handle på faktura på internett, du får ikke lån, du får ikke mobilabonnement.

Hvis man velger å la være å betale til inkassobyrået også, så går det en viss tid. Denne perioden prøver inkassobyrået på ulike måter å få deg til å betale, men til slutt gir inkassobyrået opp og sender kravet til endestasjonen; namsmannen. Namsmannen har myndighet til å pålegge trekk i lønn hos arbeidsgiver, hvis man har det. Har du ikke det, kan namsmannen begjære tvangs-salg av f.eks. bilen din, for å få penger til å dekke inkassogjelden din. SELV OM det "bare" er tusen-tolv hundre kroner. Penger er penger, og ingen av partene skiter i det fordi det er "så lite". Pengene skal inn, du blir aldri kvitt et krav bare ved å la være å betale og tro det går vekk av seg selv. Det gjør det aldri.

Du bør spørre foreldrene dine om å få låne penger til å betale inkassokravet. Det blir bare dyrere og dyrere jo lenger det står ubetalt, og i tillegg får du jo anmerkning hvis du ikke gjør opp. Så spør, lån penger av dem, og få det betalt!

Edit, glem det.

Endret av Braah
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Braah skrev:

Jeg er jo bare 18 år, og glemte helt den varen jeg måtte betale for.

Regningen jeg fikk er Betalingsoppfordring, Tvistelovens § 5-2. Vi har fått i oppdrag i å inndrive Deres gjeld til ovenevnte kreditor grunnet utbetalt innkassovatsel. Kravet gjelder klader fran bzt fashi.

Også står det:

Hovedstol - 890kr
U Omkost - 335kr
Rettslige salærer - 0,0kr
Rettsgebyr - 0,0kr
Forsinkelsesrenter - 9,78kr
                         = 1278 kr som jeg må betale innen 15.04.

Ett rettsgebyr er på 1 025 kroner i 2016. Hvilket salær de regner seg kommer helt an på. Men minimum 500 kroner i første omgang. 

Anonymkode: d1ea1...9fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...