Gå til innhold

Vær korrekturleser og finn feil!


Smultring

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

"... den kompetansen..."

Og heter det "fallgruve"? 

Jeg tror både bestemt form og ubestemt form er ok. Jeg ville foretrekke bestemt form (som deg). 

Ja, det heter "fallgruve" og ikke "fallgrube". Det siste tror jeg er en riksmålsvariant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg tror både bestemt form og ubestemt form er ok. Jeg ville foretrekke bestemt form (som deg). 

Ja, det heter "fallgruve" og ikke "fallgrube". Det siste tror jeg er en riksmålsvariant. 

Men er ikke den (det) nettopp prefiks for bestemt form, entall. Hvordan får du det til å bruke ubestemt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev:

Men er ikke den (det) nettopp prefiks for bestemt form, entall. Hvordan får du det til å bruke ubestemt da?

Jeg bare betraktet substantivet isolert. Men du har rett. Strengt tatt burde jeg heller ha kalt det dobbelt bestemthet eller overbestemthet. Jeg tror de to begrepene brukes uten at jeg har sjekket det i farten. En frase som "den kompetanse" kalles enkel bestemthet (nå har jeg sjekket). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny nøtt fra samme kilde:

"Skal man ansette personell, må man allerede før man utarbeider en stillingsannonse, være klar over hvilke juridiske effekter en ansettelse vil ha på sin virksomhet".

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Arabella skrev:

En ny nøtt fra samme kilde:

"Skal man ansette personell, må man allerede før man utarbeider en stillingsannonse, være klar over hvilke juridiske effekter en ansettelse vil ha på sin virksomhet".

 

Jeg tror det er "sin" som er problemet. Subjektet som kommer før, er "en ansettelse". Da skal vel "sin" peke tilbake på dette subjektet, men det går jo ikke. Jeg tror en kan stryke "sin" og skrive "virksomheten", eller "virksomheten man/en driver". 

Jeg har ikke full kontroll på dette ennå. Men jeg tror jeg er inne på noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Smultring skrev:

Jeg tror det er "sin" som er problemet. Subjektet som kommer før, er "en ansettelse". Da skal vel "sin" peke tilbake på dette subjektet, men det går jo ikke. Jeg tror en kan stryke "sin" og skrive "virksomheten", eller "virksomheten man/en driver". 

Jeg har ikke full kontroll på dette ennå. Men jeg tror jeg er inne på noe. 

Ganske riktig!

"Sin" er feil. Det skal stå "ens".

 

 

 

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Arabella skrev:

Det heter "pilegrim".

Ja! Jeg likte heller ikke at det står "de to landene" når bare ett land er nevnt. Mekka ligger vel i Saudi-Arabia, men det landet er ikke eksplisitt nevnt. 

Jeg fikk nettopp et lite sjokk. Jeg leser Helene Uris bok Godt språk og ser at et av mine språkspørsmål er kommet med i boken. Det var litt rart å se.  

 

Endret av Smultring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg fikk nettopp et lite sjokk. Jeg leser Helene Uris bok Godt språk og ser at et av mine språkspørsmål er kommet med i boken. Det var litt rart å se.  

 

Så morsomt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arabella skrev:

En ny nøtt fra samme kilde:

"Skal man ansette personell, må man allerede før man utarbeider en stillingsannonse, være klar over hvilke juridiske effekter en ansettelse vil ha på sin virksomhet".

 

Burde det ikke også vært juridiske konsekvenser. Synes det er feil bruk av ordet effekter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Burde det ikke også vært juridiske konsekvenser. Synes det er feil bruk av ordet effekter.

Helt enig, og da må man bruke "for" og ikke "på". Skal jeg være litt flåsete, vil jeg også si at "juridiske effekter" maner fram et bilde av en lovbok, en svart kappe, en dommerklubbe og en parykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Frida skrev:

Fellesskap   Hvorfor blir vi så opprørte

tror jeg

 

 

Ja, "felleskap" er nok en klar feil. 

Men opprørt/opprørte er nok mer et stridens eple, tipper jeg. Jeg tror det er riktig at e-en ikke skal være der. Jeg mener det er et perfektum partisipp, som ikke skal bøyes som predikativ. 

Vi får se hva andre mener om saken ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Tror @Smultring har ett poeng ang opptatt. Tygget litt på det selv og opptatt smyger. Men begge formene ville vært riktig?

Så vidt jeg vet, finnes det gråsoner her. Men dersom adjektivet er en partisippform av et levende verb, regnes det som et partisipp, ikke som et selvstendig adjektiv. Da mener jeg at en kan følge regelen om at perfektum partisipp brukt som adjektiv i predikativ, ikke skal bøyes. Gråsoneordene er partisippformer som kommer fra verb som ikke lenger er kurante, slik som "henrykke". Da kan en skrive både "vi er henrykt" og "vi er henrykte". 

Jeg mener at "opprøre" er et levende verb, og derfor bør partisippformen ikke ha bøyningsendelse i predikativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Tror @Smultring har ett poeng ang opptatt. Tygget litt på det selv og opptatt smyger. Men begge formene ville vært riktig?

Mener du ett eller et? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Felleskap" er feil. Det riktige er "fellesskap". "Opprørt" er jeg vaklende til. Jeg ville brukt ordet i flertall, "opprørte", uten at jeg kan begrunne hvorfor. 

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arabella skrev:

Mener du ett eller et? ;)

I hvertfall ikke to! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...