Gå til innhold

Vær korrekturleser og finn feil!


Smultring

Anbefalte innlegg

Hentet fra et kommentarfelt:

Hele Norge er et paradoks, vi pumper opp fossilt brennstoff med den ene hånden og preker bærekraft og miljø med den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Preker med hånden?

Det heter gir med den ene hånden og tar med den andre.

Her skulle det vært "... på den ene siden og på den andre..."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Preker med hånden?

Det heter gir med den ene hånden og tar med den andre.

Her skulle det vært "... på den ene siden og på den andre..."

Da tenker vi helt likt! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oppgave jeg tror er vanskelig. Den er nesten for vanskelig siden Bokmålsordboka ikke har den informasjonen jeg nylig har lest i en bok om norsk språk. Jeg mener å se to feil i sitatet.

Forslaget regjeringen har lagt fram utelater viktig kunnskap om de alvorlige konsekvensene endringen vil innebære for barna, og forslaget bygger på feile premisser.

http://www.noas.no/nei-til-midlertidige-tillatelser-til-enslige-barn-og-unge-pa-flukt/

Endret av Smultring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Smultring skrev:

Forslaget (som) regjeringen har lagt fram, utelater viktig kunnskap om de alvorlige konsekvensene endringen vil innebære for barna, og forslaget bygger (dessuten) på feile premisser.

http://www.noas.no/nei-til-midlertidige-tillatelser-til-enslige-barn-og-unge-pa-flukt/

Jeg har satt inn "som" for å tydeliggjøre at dette er er en relativsetning som skal ha komma etter seg.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg har satt inn "som" for å tydeliggjøre at dette er er en relativsetning som skal ha komma etter seg.

Ja, det var én av feilene. Den kan være vanskelig nok å få øye på. Men den andre feilen er ikke påvist. Den er vrien. Men jeg har i det miste én ordbok som kan fungere som fasit. Alle de andre sier ingenting om denne feilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Smultring skrev:

Ja, det var én av feilene. Den kan være vanskelig nok å få øye på. Men den andre feilen er ikke påvist. Den er vrien. Men jeg har i det miste én ordbok som kan fungere som fasit. Alle de andre sier ingenting om denne feilen. 

Hvilken annen feil tenker du på? En annen enn "feile" som jeg rettet til "feil"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Hvilken annen feil tenker du på? En annen enn "feile" som jeg rettet til "feil"?

Beklager! Du fant den feilen også! Jeg ser dårlig og la ikke merke til den røde e-en. 

Det var imponerende! Jeg tenkte denne oppgaven var for vanskelig. 

Jeg er fargeblind og ser fryktelig dårlig, dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smultring skrev:

Beklager! Du fant den feilen også! Jeg ser dårlig og la ikke merke til den røde e-en. 

Det var imponerende! Jeg tenkte denne oppgaven var for vanskelig. 

Jeg er fargeblind og ser fryktelig dårlig, dessverre. 

Det er en del adjektiver som ikke skal bøyes i flertall. Feil er ett av dem.

Det var bra du skrev den siste linjen. Mulig du har nevnt det før, men jeg visste det ikke. Senere (hvis det skulle bli aktuelt) skal jeg markere feil på annen måte. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette er trist: Dagbladet er så heldige å få et intervju med Fetullah Gülen, og så sender de en journalist som kludrer det til med ubegripelig språk. Her trengs det sårt en opprydning:

- Samtidig er denne situasjonen at det begynner å likne mer og mer på et iscenesatt kuppforsøk. (…) Noen mål forsøker å bli nådd av presidenten etter dette forsøket, sier han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Dette er trist: Dagbladet er så heldige å få et intervju med Fetullah Gülen, og så sender de en journalist som kludrer det til med ubegripelig språk. Her trengs det sårt en opprydning:

- Samtidig er denne situasjonen at det begynner å likne mer og mer på et iscenesatt kuppforsøk. (…) Noen mål forsøker å bli nådd av presidenten etter dette forsøket, sier han.

Denne slo visst ikke noe særlig an. Her er det ikke stavefeil, gal tegnsetting eller grammatikk jeg reagerer på, men manglende ord og klønete formleringer. Den første setningen kan lett fikses ved at man legger inn et ekstra ord:

- Samtidig er denne situasjonen slik at det begynner å likne mer og mer på et iscenesatt kuppforsøk.

Den andre er litt verre. Her ser det ut som om det er målene som er aktive, mens presidenten kanskje ikke foretar seg stort. Det er selvsagt absurd, så jeg foreslår følgende løsning:

- Presidenten forsøker å nå noen av sine mål etter dette forsøket, sier han.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pawn Hearts skrev:

Denne slo visst ikke noe særlig an. Her er det ikke stavefeil, gal tegnsetting eller grammatikk jeg reagerer på, men manglende ord og klønete formleringer. Den første setningen kan lett fikses ved at man legger inn et ekstra ord:

- Samtidig er denne situasjonen slik at det begynner å likne mer og mer på et iscenesatt kuppforsøk.

Den andre er litt verre. Her ser det ut som om det er målene som er aktive, mens presidenten kanskje ikke foretar seg stort. Det er selvsagt absurd, så jeg foreslår følgende løsning:

- Presidenten forsøker å nå noen av sine mål etter dette forsøket, sier han.

For meg blir en slik oppgave litt for krevende. Ofte er en litt trøtt eller har bare noen få minutter før en skal opp av stolen og gjøre noe. Da er det lettere å svare på oppgaver med feil som er lettere å påvise og rette opp. Dessuten risikerer en å lage nye feil når en forsøker å omformulere. Slike oppgaver er best når en er i god form og har mye mental energi. Men jeg så de to tingene du nevner.

Jeg tok et bilde fra et Billy hvor det er en feil. Det er den nederste stripen. 

20160718_142851_resized.jpg

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Smultring skrev:

For meg blir en slik oppgave litt for krevende. Ofte er en litt trøtt eller har bare noen få minutter før en skal opp av stolen og gjøre noe. Da er det lettere å svare på oppgaver med feil som er lettere å påvise og rette opp. Dessuten risikerer en å lage nye feil når en forsøker å omformulere. Slike oppgaver er best når en er i god form og har mye mental energi. Men jeg så de to tingene du nevner.

Jeg tok et bilde fra et Billy hvor det er en feil. Det er den nederste stripen. 

20160718_142851_resized.jpg

 

 

Første rute mangler komma etter andre "trist".

I andre rune ville jeg lagt inn ordet "med", slik at det blir...  begynne med ei avis".

I tredje rute skal det være "et dementi".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med doktoren. Personlig ville jeg nok foretrukket starte ei avis, men det blir mest en smakssak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Første rute mangler komma etter andre "trist".

I andre rune ville jeg lagt inn ordet "med", slik at det blir...  begynne med ei avis".

I tredje rute skal det være "et dementi".

Det var kjønnet på "dementi" jeg hadde lagt merke til. Det manglende kommaet så jeg ikke. Preposisjonen "med" savnet jeg også uten at jeg tør påstå det er feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som andre allerede har skrevet, ville jeg hatt "en avis", men ordet kan vel også bøyes i hunkjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Arabella skrev:

I tillegg til det som andre allerede har skrevet, ville jeg hatt "en avis", men ordet kan vel også bøyes i hunkjønn.

Ja visst. Leste du aldri Gateavisa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Ja visst. Leste du aldri Gateavisa?

Nei. Den ble/blir vel solgt i Oslo? Derimot abonnerte jeg på KK (Klassekampen) en tid, men gikk lei, for den var altfor radikal i språket for meg. Jeg hengte meg nesten mer opp i det enn faktisk å få med meg viktige nyheter og hva som skjedde rundt om i verden. :ler:

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...