Gå til innhold

Vær korrekturleser og finn feil!


Smultring

Anbefalte innlegg

I følge Riksmålsforbundet, utgjør 1000 av de mest vanlige ordene i språket vårt størsteparten av det vi sier og skriver til daglig. 

[…]

Får du alle rett bør du søke jobb i Norsk Språkråd sporenstreks!

http://www.klikk.no/kvinneguiden/quiz-om-ord-1545321.ece

 

Jeg fikk 14 rette på testen. Testen var vanskelig, og jeg måtte gjette på flere av spørsmålene. Noen her som klarer 15 av 15 uten hjelpemidler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Smultring skrev:

I følge Riksmålsforbundet, utgjør 1000 av de mest vanlige ordene i språket vårt størsteparten av det vi sier og skriver til daglig. 

[…]

Får du alle rett bør du søke jobb i Norsk Språkråd sporenstreks!

http://www.klikk.no/kvinneguiden/quiz-om-ord-1545321.ece

 

Jeg fikk 14 rette på testen. Testen var vanskelig, og jeg måtte gjette på flere av spørsmålene. Noen her som klarer 15 av 15 uten hjelpemidler?

Jøss, jeg gjetta riktig på alle jeg var usikker på. Jeg får vel ringe Norsk Språkråd (det var forresten her på KG jeg lærte meg betydningen av "antimakassar", så takk til, æh, jeg tror det var Arabella).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Jøss, jeg gjetta riktig på alle jeg var usikker på. Jeg får vel ringe Norsk Språkråd (det var forresten her på KG jeg lærte meg betydningen av "antimakassar", så takk til, æh, jeg tror det var Arabella).

Gratulerer! I tillegg til å reklamere for kvissen tok jeg med de to setningene fordi de inneholder språkfeil. Kanskje ikke så vanskelige feil å finne, men jeg synes det er litt uheldig å ha slike feil i en tekst som handler om språk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt resultat (gikk som en lek ;)):

Resultat: 15 av 15 rette

Vi bøyer oss i støvet!

Enten er du professor i norsk eller så er du et ordgeni. Uansett: gratulerer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Smultring skrev:

Gratulerer! I tillegg til å reklamere for kvissen tok jeg med de to setningene fordi de inneholder språkfeil. Kanskje ikke så vanskelige feil å finne, men jeg synes det er litt uheldig å ha slike feil i en tekst som handler om språk. 

Jeg ble så opptatt av quizen at jeg ikke tenkte på den innledende setningen. Det første jeg ser, er at "ifølge" skal skrives i ett ord. Dessuten er superlativ av "vanlige" ikke " mest vanlige", men "vanligste".

Det var feil i quizen også. Jeg merket meg "oskekjøtt" som et høydepunkt.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg ble så opptatt av quizen at jeg ikke tenkte på den innledende setningen. Det første jeg ser, er at "ifølge" skal skrives i ett ord. Dessuten er komparativ av "vanlig" ikke " mest vanlig", men "vanligste".

Det var feil i quizen også. Jeg merket meg "oskekjøtt" som et høydepunkt.

Jeg la ikke merke til feil i kvissen (fant nettopp ut at denne ordformen er kommet inn i rettskrivningen). Men det er da flere feil i setningene! Den mest subtile feilen har du faktisk gjentatt. Men det var umulig for meg å vite om gjentagelsen hadde en ironisk snert eller ikke. 

Jeg har gått fra ekstase over mine 14 rette til fortvilelse. Jeg er den dårligste i denne klassen. Huff! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Jeg ble så opptatt av quizen at jeg ikke tenkte på den innledende setningen. Det første jeg ser, er at "ifølge" skal skrives i ett ord. Dessuten er superlativ av "vanlige" ikke " mest vanlige", men "vanligste".

Det var feil i quizen også. Jeg merket meg "oskekjøtt" som et høydepunkt.

Samme her. Dssuten skal det heller ikke være komma etter "Riksmålsforbundet". Du tar feil angående "vanlig". Superlativen er valgfri. I tillegg til "oskekjøtt" la jeg merke til "kuhover". Kuer har "klover".

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultat: 14 av 15 rette

Vi bøyer oss i støvet!

Enten er du professor i norsk eller så er du et ordgeni. Uansett: gratulerer!

Jeg hadde feil på ordet Tik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, kommaet er feil. Men er det feil i min setning? "Det første (som) jeg ser" osv.

Ellers rettet jeg opp noen andre tåpelige feil da jeg redigerte, men Arabella har sikkert rett i at "mest vanlige" også er en lovlig superlativ. Jeg ser enda en feil i mitt eget innlegg: mellomrom etter anførselstegn. Jeg skylder på vinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pawn Hearts skrev:

Ah, kommaet er feil. Men er det feil i min setning? "Det første (som) jeg ser" osv.

Ellers rettet jeg opp noen andre tåpelige feil da jeg redigerte, men Arabella har sikkert rett i at "mest vanlige" også er en lovlig superlativ. Jeg ser enda en feil i mitt eget innlegg: mellomrom etter anførselstegn. Jeg skylder på vinen.

De feilene jeg ser, er:

I følge

Kommaet etter Riksmålsforbundet

Det skal være komma etter "rett"

Norsk Språkråd skal være Språkrådet (før het de Norsk språkråd med liten s). Det var feilen du gjenga.

Endret av Smultring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble jeg værst i "klassen", "bare" 13 på meg. Fikk også feil på "tik", og den var jeg veldig i tvil på, men gikk til slutt for feil.

I tillegg bommet jeg på "galder", noe jeg burde ha gjettet meg frem til etter å ha lest utallige striper med "Asterix". 

Må også takke tråden ( @Arabella?) her for "antimakassar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Må også takke tråden ( @Arabella?) her for "antimakassar".

Jeg fant et morsomt ord for en tid siden: ronkedor = sint gammel hannelefant som streifer om alene

Ekte ronkedorer vasker sin antimakassar regelmessig og forskriftsmessig! :)

Edit: Ordet betyr ifølge ordbøkene også "skrythals", men jeg vil jo gjerne bruke den elefantbetydningen overført på mennesker. 

Endret av Smultring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Smultring skrev:

Jeg fant et morsomt ord for en tid siden: ronkedor = sint gammel hannelefant som streifer om alene

Ekte ronkedorer vasker sin antimakassar regelmessig og forskriftsmessig! :)

Edit: Ordet betyr ifølge ordbøkene også "skrythals", men jeg vil jo gjerne bruke den elefantbetydningen overført på mennesker. 

Ble litt undrende til at du siterte meg til denne teksten?

Hvilken betydning av runkador mente du for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Ble litt undrende til at du siterte meg til denne teksten?

Hvilken betydning av runkador mente du for meg?

Innlegget mitt hektes jo til den siste linjen i innlegget ditt hvor du nevner et ord (som kom fra meg, ikke Arabella) du likte. Så da foreslo jeg enda et ord som jeg syntes var litt morsomt. 

Betydningen av ordet har jo ingenting med deg å gjøre! Hvis du trodde jeg prøvde å være ufin på en underfundig måte, kan jeg forsikre deg om at dette ikke er tilfelle. Jeg mente bare å være hyggelig ved å nevne et annet ord som kanskje du også syntes var litt morsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Smultring skrev:

Innlegget mitt hektes jo til den siste linjen i innlegget ditt hvor du nevner et ord (som kom fra meg, ikke Arabella) du likte. Så da foreslo jeg enda et ord som jeg syntes var litt morsomt. 

Betydningen av ordet har jo ingenting med deg å gjøre! Hvis du trodde jeg prøvde å være ufin på en underfundig måte, kan jeg forsikre deg om at dette ikke er tilfelle. Jeg mente bare å være hyggelig ved å nevne et annet ord som kanskje du også syntes var litt morsomt. 

Synes vi har en fin tone her i tråden, så følte meg ikke fornærmet. Men siden du ikke presiserte at det var du som trakk frem forrige ord (jeg satte et spørsmålstegn bak navnet for en grunn), så jeg ikke sammenhengen med at du kom trekkende med et nytt. @Pawn Hearts hadde jo også gjort samme antakelsen med hensyn til hvem som opplyste oss uinnvidde om ordets eksistens og betydning.

Forresten er jeg litt nysgjerrig på hvilket ord i kvissen som hindret deg selv fra full pott?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Synes vi har en fin tone her i tråden, så følte meg ikke fornærmet. Men siden du ikke presiserte at det var du som trakk frem forrige ord (jeg satte et spørsmålstegn bak navnet for en grunn), så jeg ikke sammenhengen med at du kom trekkende med et nytt. @Pawn Hearts hadde jo også gjort samme antakelsen med hensyn til hvem som opplyste oss uinnvidde om ordets eksistens og betydning.

Forresten er jeg litt nysgjerrig på hvilket ord i kvissen som hindret deg selv fra full pott?

Jeg husker ikke hvilket ord jeg fikk feil på, men det var sikkert en 4-6 ord som jeg bare gjettet på. Hadde alternativene vært flere, ville jeg vel fått circa 10 poeng. 

Jeg syntes ikke det var viktig hvem som introduserte ordet i tråden, så derfor ignorerte jeg feiltagelsen. Det ville føltes rart om jeg skulle skrive noe som betydde "nei, det var ikke Arabella som var flink, men JEG JEG JEG". 

Ja, vi har en fin tone i tråden. Det må vi ha når temaet er så følsomt som språk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Da ble jeg værst i "klassen", "bare" 13 på meg. Fikk også feil på "tik", og den var jeg veldig i tvil på, men gikk til slutt for feil.

I tillegg bommet jeg på "galder", noe jeg burde ha gjettet meg frem til etter å ha lest utallige striper med "Asterix". 

Må også takke tråden ( @Arabella?) her for "antimakassar".

Jeg har vært borte idag og har ikke vært på forumet før nå. Dr. A. Kula, det stemmer at jeg fortalte deg tidligere en gang hva en antimakassar var.

Makassarolja – Wikipedia

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tok jeg meg bryet med å lete i tråden (dvs. det holdt med et enkelt google-søk), og ordet "antimakassar" dukket først opp i forbindelse med en novellesamling Smultring leste på side 24. Siden forsynte Arabella oss med en link til ordboksdefinisjonen av "makassarolje", og det var sikkert derfor jeg trodde det var hun som brakte ordet på bane for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noe i et Billy-blad:

Kan jeg låne din fluoriserende tusj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...