Gå til innhold

Multippel sklerose- tidlige symptom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen har MS her og hvilke symptomer de merket først? Kom det snikende og gradvis? Hva kom først? Hva var det som gjorde at dere endelig gikk til elgen og hva fikk legen til å sjekke for MS?

Anonymkode: 5ee72...23c

AnonymBruker
Skrevet

hehe, legen ikke elgen

AnonymBruker
Skrevet

Lurer du på om du har ms, så gå til legen. 

Anonymkode: caea5...bf7

Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg lurer ikke på om jeg har ms

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei som plutselig ikke fikk til å åpne en brusflaske, det var hennes første symptom.

Anonymkode: 1c7a2...988

AnonymBruker
Skrevet

Trøtt...kunne ikke skjønne hvordan andre klarte å lage middag, ta seg av barn og hus etter endt arbeidsdag. Jeg husker jeg følte meg lat og ubrukelig. Nummenhet i hender/armer

Anonymkode: ee7d8...d30

AnonymBruker
Skrevet

Ble nesten blind og mistet balansen over natta. Havna på akuttmottaket med ambulanse, masse utredninger og prøver som etter en stund gav diagnosen. 

Anonymkode: f3263...990

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Er det flere som har erfaringer?

AnonymBruker
Skrevet

En bekjent fikk plutselig tåkesyn på det ene øyet. Da fant de det rimelig raskt. 

Anonymkode: 36219...e18

AnonymBruker
Skrevet

De første symptomene mine var L'hermittes samtidig med at jeg mistet styrken i hendene og kunne plutselig bare miste ting jeg holdt, uansett hva det var. 

Legen min mente jeg hadde trange nervekanaler, ba meg om å drikke tran og riste på hodet nå og da. 

Man stoler jo på leger, sant? Tenkte ikke noe mer over det før et par måneder etter jeg fikk mitt første barn og plutselig fikk kriblinger i armer, hender, bein og føtter.  Da begynte jeg å legge to og to sammen, og tenkte i retning MS (har det i nær familie) men likevel tok det meg et år før jeg tok kontakt med legen min (hadde fått ny lege i mellomtiden). Ho skjønte at jeg var bekymret og henviste meg til MR. På grunn av tydelige funn av demyelinisering i ryggrad, ble det bestilt ny MR av hjerne, med kontrastvæske.  Her ble det funnet en del lesjoner så da var neste skritt å ta spinal-prøve. Her var funnene så åpenbare at nevrologen var ikke i tvil om at en MS-diagnose var riktig. 

Anonymkode: b4e4a...16f

Skrevet

Våknet en morgen og benet mitt hadde sovnet. Tenkte jeg bare hadde ligget rart på det frem til det begynte å spre seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...