Gå til innhold

En investering i helsa - mer aktivitet og litt færre kilo


Diis

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid et vannglass fremme når jeg er hjemme. På den måten drikker jeg uten å tenke på det. Kanskje noe å prøve? :nigo:

Er det moro å trene med kettlebell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, KaDust skrev:

Jeg har alltid et vannglass fremme når jeg er hjemme. På den måten drikker jeg uten å tenke på det. Kanskje noe å prøve? :nigo:

Er det moro å trene med kettlebell?

Hm, kan hende det ikke er mer som skal til! Det her høres kanskje sært ut, men jeg kan være litt... Kresen på vann. Vannet på hybelen jeg bor er kjempegodt, men der jeg er i fra som jeg ofte er i helgene, smaker ikke vannet godt i det hele tatt (synes jeg i alle fall, har dessverre ikke fått noe utbredt støtte av andre der:fnise:). Får bare holde meg for nesa og håpe på det beste:fnise:

 

Kettlebell er kjempegøy! Litt fordi det er veldig variert, og en føler seg sterk som rakkern når teknikken sitter. Samtidig er øvelsene ofte sånn at de tar en hel haug muskler av gangen, i stedet for å isolere på en liten muskelgruppe. Å være kettlebell-støl er noe for seg selv:Hehe: Jeg digger det i alle fall, og tror det skyldes at jeg ble introdusert for kettlebell av en kjempeflink instruktør som fokuserte masse på teknikk tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo sant, vann smaker bedre noen steder enn andre. Sånn som der jeg kommer fra var det et eget renseanlegg fra elva der som ga oss vann og det var fantastisk godt. Samme her, renseanlegg ved en større elv (fortsatt godt vann). Men der jeg bodde for litt siden fikk vi vann fra et annet sted (det var ikke noe renseanlegg på det stedet) og da var ikke vannet like godt. :lol:

Du kan jo ha i en sitron og isbiter i vannet, så blir det brått mye bedre! :nigo:

Åh, det høres artig ut. Har vurdert å prøve det men de har ingen instruktør på det på det treningssenteret jeg går på. Går til et superbillig treningssenter som gir rabatt til studenter (betaler bare 200 i måneden) og de har ingen gruppetimer e.l.. Eieren der er det ganske ofte da og hjelper alle som han ser trenger det med teknikk på styrkeløft. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Diis skrev:

Hm, kan hende det ikke er mer som skal til! Det her høres kanskje sært ut, men jeg kan være litt... Kresen på vann. Vannet på hybelen jeg bor er kjempegodt, men der jeg er i fra som jeg ofte er i helgene, smaker ikke vannet godt i det hele tatt (synes jeg i alle fall, har dessverre ikke fått noe utbredt støtte av andre der:fnise:). Får bare holde meg for nesa og håpe på det beste:fnise:

Enig med deg at vann har forskjellig smaker! Pass på å få det skikkelig kaldt/isbiter. Evt som kadust sier; sitron e.l. oppi. Eller hva med sukkerfri saft? De dagene/periodene jeg er dårlig på å drikke (dvds under 2 l. lol, jeg drikker massssse), prøver jeg å ta noe i vannet så det saker bedre, og så får jeg i meg mye mer :) sorry klumsete skrevet men er sliten/trøtt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, KaDust skrev:

Men det er jo sant, vann smaker bedre noen steder enn andre. Sånn som der jeg kommer fra var det et eget renseanlegg fra elva der som ga oss vann og det var fantastisk godt. Samme her, renseanlegg ved en større elv (fortsatt godt vann). Men der jeg bodde for litt siden fikk vi vann fra et annet sted (det var ikke noe renseanlegg på det stedet) og da var ikke vannet like godt. :lol:

Du kan jo ha i en sitron og isbiter i vannet, så blir det brått mye bedre! :nigo:

Åh, det høres artig ut. Har vurdert å prøve det men de har ingen instruktør på det på det treningssenteret jeg går på. Går til et superbillig treningssenter som gir rabatt til studenter (betaler bare 200 i måneden) og de har ingen gruppetimer e.l.. Eieren der er det ganske ofte da og hjelper alle som han ser trenger det med teknikk på styrkeløft. :jepp:

Du må absolutt prøve det hvis du får muligheten, jeg synes i alle fall det er super trening:trene:

4 timer siden, elvital skrev:

Enig med deg at vann har forskjellig smaker! Pass på å få det skikkelig kaldt/isbiter. Evt som kadust sier; sitron e.l. oppi. Eller hva med sukkerfri saft? De dagene/periodene jeg er dårlig på å drikke (dvds under 2 l. lol, jeg drikker massssse), prøver jeg å ta noe i vannet så det saker bedre, og så får jeg i meg mye mer :) sorry klumsete skrevet men er sliten/trøtt :P 

Isbiter er jo egentlig genialt, alt blir litt bedre av at det er iskaldt :) Drikker litt fun/zero, selv om jeg føler det er litt juks når det kommer til vann:fnise: Men selvsagt mye bedre enn å ikke drikke noe! 

Og ellers... Neineinei, det kjennes ut som om jeg holder på å bli syk, og det er så uaktuelt :( Har brukt hele kvelden hjemme i senga, og håper c-vitamin-sjokk, varm melk med honning og en god natts søvn gjør underverker. Blir utrolig sjelden ordentlig syk, så satser på det går over i løpet av natten!

(gårsdagens planke: 1.21!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig, noen steder smaker vannet bare ikke godt! Tok meg lang tid å venne meg til smaken her jeg bor nå :fnise:. Ble ofte flaskevann i en periode, for å si det sånn!

Krysser fingrene for at sykdommen holder seg unna! Er så lite kult å være syk, det passer liksom aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Sparkles skrev:

Er helt enig, noen steder smaker vannet bare ikke godt! Tok meg lang tid å venne meg til smaken her jeg bor nå :fnise:. Ble ofte flaskevann i en periode, for å si det sånn!

Krysser fingrene for at sykdommen holder seg unna! Er så lite kult å være syk, det passer liksom aldri.

Godt å se jeg får støtte fra flere mtp. vann og smak:fnise: Mamma/alle andre har alltid ment det er tullete, så godt å se andre er enige ;)

Og ja, jeg følte meg veldig mye bedre i dag tidlig! :D Fortsatt litt vondt i halsen, men masse energi sammenlignet med i går. Gikk til jobb, jobbet, og dro på trening:trene: Ble en bra økt, og kjenner en del forbedring på i alle fall noen øvelser! Nå blir det bare å fortsette i samme stilen ut uka, veiing står på planen fredag - grugleder meg! 

Dagens mat: 

- frokost: yoplait, powermuffins, soyaespresso 

- lunsj: salat: smårettskinke, et kokt egg, isbergsalat, babyspinat, squash, cherrytomat, paprika

- mellom: skyr med blåbær og vanilje, gulrøtter 

- middag: laks med ovnsbakte tomater (:hjerte::hjerte::hjerte:) og blomkålmos 

- kvelds: alpro yoghurt, pisket med en scoop sjokoladeproeinpulver og jordbær 

Føler meg skikkelig teit med proteinpulveret, haha... Tenker å bruke det for å sprite opp feks. havregrøt, pannekaker eller lage en litt sunnere dessert :) Smakte ganske ok også, så jeg er fornøyd!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du er bedre i dag! :hoppendeglad:

Hvis du laster ned appen Clean and Green Eating så er det MANGE gode oppskrifter der som bruker proteinpulver. Forøvrig mange gode oppskrifter som også ikke bruker det, og alt er sunt. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, KaDust skrev:

Så bra du er bedre i dag! :hoppendeglad:

Hvis du laster ned appen Clean and Green Eating så er det MANGE gode oppskrifter der som bruker proteinpulver. Forøvrig mange gode oppskrifter som også ikke bruker det, og alt er sunt. :nigo:

Jaa:hoppe: Føler meg bra i dag også, så nå regner jeg med det ikke er noen overhengende fare for mer sykdom;) Takk for tips, skal sjekke  ut! 

I dag er det faktisk nøyaktig to måneder siden jeg bestemte meg for dette her! Veide meg igjen i dag, gått ned 900 gram de to siste ukene - først ble jeg nesten litt skuffet, men fant ganske fort ut at jeg måtte ta meg sammen. Det kryper fint nedover, jeg vet jeg hadde noen ikke helt optimale dager de foregående ukene, en må regne med litt svingninger, og sist men ikke minst - er det ikke ganske vanlig å gå ned cirka 0,5 kg i uka når en holder på? Så, jeg skal egentlig bare være superfornøyd, og på de to månedene jeg har holdt på har jeg gått ned 5,6 kg! :Hehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er ganske vanlig med 0,5 kg i uken. Også er det jo forskjeller på hvor mye vann kroppen holder også basert på hva man spiser. Spiser du mer sukker og salt en periode vil du naturligvis gå ned mindre fordi kroppen holder på mer vann. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,5 kg/uka som anbefales ja, for ikke å miste for mye muskelmasse osv og ;) Syns 5,6 kg høres riktig så bra ut jeg! Godt jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.5.2016 at 10.19, KaDust skrev:

Jo, det er ganske vanlig med 0,5 kg i uken. Også er det jo forskjeller på hvor mye vann kroppen holder også basert på hva man spiser. Spiser du mer sukker og salt en periode vil du naturligvis gå ned mindre fordi kroppen holder på mer vann. :nigo:

 

Den 26.5.2016 at 16.46, elvital skrev:

0,5 kg/uka som anbefales ja, for ikke å miste for mye muskelmasse osv og ;) Syns 5,6 kg høres riktig så bra ut jeg! Godt jobba!

Takk, er jo helt idiotisk å ikke være fornøyd! Men en får jo litt vann på mølla når det har gått mer ned i starten, men det er vel også ganske vanlig. Får bare stå på fremover, så går det nok riktige vegen fremover! 
Det ble trening både torsdag og i går, styrke en dag og kondis en annen. Kostholdet har vært ganske bra, kanskje litt med unntak av i går kveld hvor besøk og burger sto på planen... Ble rikelig med salat og rent kjøtt, men irriterer meg litt at jeg spiste til jeg ble stappmett, og ikke stoppet litt før. Sosial kontekst påvirker lett mine spisevaner, i alle fall! 

Men, når det er sagt:

Dette høres kanskje rart ut, men jeg har faktisk ikke sagt til noen - ikke kjæresten, ikke venner, ikke familie, ingen, at jeg holder på med dette "prosjektet". Jeg tror de fleste ville sagt "herregud, det trenger du jo ikke!", også måtte jeg stått der og forsvart meg selv, på et tema som er ganske touchy for meg, nemlig forhold og eventuell misnøye til og med egen kropp. Dette gjør jo at det naturligvis ikke er så lett å alltid spise optimalt, spesielt ikke når kjæresten konsekvent foretrekker usunne ting fremfor sunne ting (men har en tynn som en strek og er mye mindre opptatt av mat og trening enn meg generelt). De eneste som vet om dette er nettopp dere kg-ere:fnise: Er så mye lettere å snakke med noen som ikke kjenner, vet noe om hvordan en ser ut eller hvem en er, rett og slett. Kommer nok til å fortelle det til andre etterhvert også, må bare bli litt tryggere på meg selv først! (litt langt og rotete det her, men måtte bare få det ut, haha) 

Endret av Diis
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er helt greit, jeg. Folk er helt rå på å kommentere "Men det trenger du ikke, du er fin som du er blablabla" uansett hva vi sier. Selv når vi sier ting om oss selv som vi ikke mener er negativt engang så skal folk skyte inn med at "Nei det er ikke sant", "Du er fin som du er" osv. De automatisk tror at uansett hva vi sier om oss selv så mener vi det negativt og nekter for det vi sier. Det er irriterende, både når du mener det negativt og når du ikke mener det negativt. Så skjønner deg godt med at du ikke forteller noe enda. :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kommentarer hver gang vi har familieselskap - kan vi dele det kakestykke elvital? Nå syns jeg du var litt for raus! Skal DU ha kake? Nei du spiser ikke sånt du, det er usunt det. Er så drittlei. Også bestemor og mamma da, som blir sure på meg firdi de mener jeg er blitt for tynn. Men jeg er jo helt normal. Slank kanskje, men ikke farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får alltid kommentarer på at "Du kan jo ta litt kake da, gjør jo ingenting at det er usunt. Du er for tynn, spis litt kake."

Jeg liker ikke kake, og har aldri likt kake, så blir litt frustrert når folk skal dytte i meg kake. Heldigvis har svigers skjønt det, så de lager alltid fruktsalat til meg og setter fram is til fruktsalaten eller vaniljekesam i stedet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så godt å høre dere er enige! Skal svare mer utfyllende når jeg har data tilgjengelig igjen :) Tenkte bare å komme med en liten oppdatering om dagens treningsøkt! Det ble en joggetur på cirka 5,2 km, hvor jeg bare tok det helt rolig og fokuserte på å ikke bli dødsliten, men heller holde et helt jevnt og fint tempo. Det gikk helt supert,  og med unntak av et lite hold/sting er det den fineste turen jeg har hatt så langt i år :) Hele turen gikk i skogen, med unntak av sånn 200 meter på asfalt - jeg skjønner seriøst ikke at folk har selvdisiplin til å jogge på asfalt, det er jo så kjedelig:fnise: Også merker en ekstra fort hvor sliten en er når en ikke har noe annet å tenke på, som feks ikke tryne pga. en stein midt i stien, haha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er! Gleder meg til jeg klarer å løpe 5km! 

Skulle gjerne hatt skog/grusveier å jogge på, men det blir så tiltak å reise til skogen når man har minst 30 min med bane for å komme seg dit... *byberte lol *. Men har tenkt på å kanskje løpe langs Akerselva, da kan man jo se på den i det minste (men hater å løpe fram og tilbake samme vei, vil helst løpe en runde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.5.2016 at 21.17, Diis skrev:

Back on track! Etter sukkerfest i går er det rutiner igjen i dag. Ble styrketrening, og det kjentes overraskende bra! Ellers ble det ganske grei mat også: 
- frokost: yoplait, powermuffins, soyaespresso 

- lunsj: salat med isbergsalat, spinat, tomat, paprika, babybel, smårettskinke, squash 

- mellom: skyr med blåbær, gulrøtter 

- middag: byggrynsgrøt, to rugsprø med peanøttsmør 

- kvelds: jordbær

Og, troor kanskje jeg ender på en Polar a360 - siden en visstnok kan svømme med den, og har et litt mer... "Klumpfritt" design enn fitbit surge. GPSen faller jo bort, men vil tro det finnes en løsning via app eller noe? Tror jeg skal på Polar-jakt i morgen i alle fall :)

Hei, artig å følge det og se at det går så bra:)

Jeghar polar p400, men den bruker mye batteri med GPS, så det kan være en ide å tenke på det.

Ellers så lurer jeg på om du veier maten? Og har du en vekt å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjotteri
17 timer siden, elvital skrev:

Så flink du er! Gleder meg til jeg klarer å løpe 5km! 

Skulle gjerne hatt skog/grusveier å jogge på, men det blir så tiltak å reise til skogen når man har minst 30 min med bane for å komme seg dit... *byberte lol *. Men har tenkt på å kanskje løpe langs Akerselva, da kan man jo se på den i det minste (men hater å løpe fram og tilbake samme vei, vil helst løpe en runde..

Tips: Ta tbanen til Nydalen og jogg opp til Maridalsvannet :)

Eller hele veien opp, avhengig av hvor du bor. Eller den kjipeste: helvetesbakken ved hønselovisa :nigo:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...