Gå til innhold

Særfradrag aleneforsørger, hvordan fungerer det? "Dumt" spørsmål.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før ble aleneforsørgere lignet i skatteklasse 2, men nå får de i stedet et særfradrag på skatten på (i 2016) 51 804 kr i året, altså 4317 kr i måneden. Skatteetaten fyller visst ut dette automatisk i selvangivelsen hvis man mottar utvidet barnetrygd, man skal ikke endre det selv. Vil det da si at dette er penger man får igjen på skatten, altså ikke et forskuddsfradrag (eller hva det kalles)? For det hjelper jo lite å få over 50 lapper i juni hvis man gikk 2500 minus i januar, for eksempel..

Jeg er blitt uplanlagt gravid og ender sannsynligvis opp som alenemor siden forholdet til barnefar skranter, prøver derfor å sette meg inn hva jeg kan forvente økonomisk fremover.

Anonymkode: 9ec5c...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnet må nok bli født først. Så tar du det derfra.

Anonymkode: 50e6d...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før ble aleneforsørgere lignet i skatteklasse 2, men nå får de i stedet et særfradrag på skatten på (i 2016) 51 804 kr i året, altså 4317 kr i måneden. Skatteetaten fyller visst ut dette automatisk i selvangivelsen hvis man mottar utvidet barnetrygd, man skal ikke endre det selv. Vil det da si at dette er penger man får igjen på skatten, altså ikke et forskuddsfradrag (eller hva det kalles)? For det hjelper jo lite å få over 50 lapper i juni hvis man gikk 2500 minus i januar, for eksempel..

Jeg er blitt uplanlagt gravid og ender sannsynligvis opp som alenemor siden forholdet til barnefar skranter, prøver derfor å sette meg inn hva jeg kan forvente økonomisk fremover.

Anonymkode: 9ec5c...0a2

Som med alle andre opplysninger må du melde fra ekstraordinært om fradraget slik at skattekortet ditt får med seg fradraget når de regner ut hvor mye skatt (totalt sett) en skal betale.

Fradraget betyr ikke at du skal betale 51.804 kroner mindre i skatt enn om du hadde vært samboer. For min del utgjør fradraget ca 1000 kr i mindre skatt pr. mnd.

Ring gjerneskatteetaten for å få det forklart.

Lykke til! 

Anonymkode: 26c3f...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fradrag pleier å bety at du ikke betaler skatt av det du kan trekke fra på skatten. 

Ellers bør du få hjelp hos Nav eller skatteetaten til å forstå økonomiske konsekvenser av å være aleneforelder. 

Anonymkode: c83ea...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som med alle andre opplysninger må du melde fra ekstraordinært om fradraget slik at skattekortet ditt får med seg fradraget når de regner ut hvor mye skatt (totalt sett) en skal betale.

Fradraget betyr ikke at du skal betale 51.804 kroner mindre i skatt enn om du hadde vært samboer. For min del utgjør fradraget ca 1000 kr i mindre skatt pr. mnd.

Ring gjerneskatteetaten for å få det forklart.

Lykke til! 

Anonymkode: 26c3f...0df

kommer fradraget fra barnehageutgift, sfo og fritidsaktiviteter der man får dekket 60%? Altså at det er dette man får igjen på skatten? 

Anonymkode: 79556...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særfradraget trekkes fra inntekten din, ikke fra selve skatten du skal betale. Det betyr at inntekten for en med rett på utvidet barnetrygd reduseres med kr 4.067 per måned man oppfyller kravet i 2015. Skatten man sparer finner man ved å multiplisere fradraget i inntekt med den alminnelige skattesatsen (27 % i 2015). En aleneforsørger som har krav på fullt særfradrag i 2015 vil derfor betale 13.177 kr mindre i skatt enn hvis man ikke var aleneforsørger. Merk at rett til særfradrag følger av rett til utvidet barnetrygd. 

Foreldrefradrag for betaling til barnehage får man selv om man får stønad til barnetilsyn, men du får kun fradrag for den andelen du selv betaler. Du må derfor ta prisen for plass (kostpenger skal ikke regnes med!) og trekke fra det beløpet du får i stønad til barnetilsyn (64%). Det beløpet du da står igjen med trekkes fra på inntekten din (multipliser med 27 % og du får beløpet skatten din reduseres med). 

For 2016 vil andre beløpsgrenser og satser gjelde, blant annet blir alminnelig skattesats, og dermed sats for skattefradrag, endres til 25%. 

Endret av livmor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...