Hillary Skrevet 22. oktober 2004 #1 Del Skrevet 22. oktober 2004 Hva gjør dere som har mye pms for å overleve og fungere? Jeg blir skikkelig deppa før mensen. Jeg bruker ikke lenger "hormoner" (brukte p-sprøyte - er motstander). - Jeg bruker naturlig progesteronkrem (fra helsekost) fra ca dag 12 til dag 27. Tror det fungerer balanserende. - Jeg forsøker å redusere sukker, selv om jeg unner meg litt sjokolade og lakris de siste dagene før mensen - Jeg trener igjen - og det gjør underverker for humøret - Jeg skriver dagbok (om hvor ille jeg har det - ha, ha) - Jeg spiser ganske sundt (i hvert fall ikke veldig usundt) - Jeg forsøker å redusere stress (ikke alltid så lett med frister...) Dette hjelper, men jeg griner litt likevel. Jeg merker spesielt at treningen hjelper, for nå greier jeg å dra meg selv opp fra den dype dalen relativt raskt. Før kunne jeg være helt deppa en uke. Men jeg tappes fortsatt for arbeidskapasitet og er ikke sosial. Livet er ganske syklisk....!!! Noen som har det sånn, og hva gjør dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. oktober 2004 #2 Del Skrevet 22. oktober 2004 Jeg gjør mye av det samme som deg, og griner i vei. :veldigsur: :cry: kjennetegner meg disse dagene, og gubben ser slik ut :-? :veldigsur: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loolaa Skrevet 22. oktober 2004 #3 Del Skrevet 22. oktober 2004 Kjenner meg igjen her gitt. Jeg gjør ikke så mye med det, annet enn å ta litt ekstra hensynt til kroppen min. Jeg kan være helt utslitt uten egentlig å ha gjort noe spesielt, og da lar jeg være å trene feks. Prøver ellers bare å repeterer for meg selv: det er bare pms, det er bare pms...det går over, det går over... Men mannen er snill. Jeg sier ifra om at jeg har behov for litt ekstra kos eller støtte, og det får jeg. Mener jeg har lest at nattlysolje hjelper??? Veldig usikker på det, spør i en helsekost. Tror jammen jeg får ta meg en tur selv også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest igjen Skrevet 22. oktober 2004 #4 Del Skrevet 22. oktober 2004 Jeg har prøvd nattlysolje, men fikk så hard mage av det og siden jeg plages med magen i utgangspunktet så sluttet jeg. Men mener å ha hørt at det kan ta flere måneder før du får uttelling for bruken av nattlysoljen. Bare det hadde vært nok for meg, det jeg bruker må virke med en gang. Jeg blir ekstrem sliten og utmattet i kroppen den dagen mensen kommer, alt er bare et ork. Og når mensen kommer så er det akkurat som om det går hull på ballongen og jeg er tilbake i normalt godt humør-modus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 22. oktober 2004 #5 Del Skrevet 22. oktober 2004 Enig, jeg må også ha noe som virker kjapt. Nattlysolje har jeg ikke giddet å prøve. Tror også det er for svakt for meg. Flytende Johannesurt er veldig bra og virker umiddelbart mot lett depresjon (under pms). Flytende Johannseurt har de kun på helsekosten. (Kapsler kun på apotek!) Men trim er også viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yoni Skrevet 22. oktober 2004 #6 Del Skrevet 22. oktober 2004 Hvorfor bruker du progesteronkrem? Har du progesteronmangel? Og ved å bruke kremen får du vel i deg omtrent det samme hormonet som i p-sprøyten bare i mindre dose? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 22. oktober 2004 #7 Del Skrevet 22. oktober 2004 Hvorfor bruker du progesteronkrem? Har du progesteronmangel? Mange med pms har det. Jeg har ikke påvist det, hvis det er mulig. Jeg ble satt på p-sprøyte med gestagen (progesteron) av lege, men kuttet ut det etter seks år. Gikk hos akupunktør for å få i gang systemet igjen. Hun anbefalte progesteronkrem - men også trim, vitaminer (glemte å nevne at jeg bruker kosttilskudd med blant annet omega, b6 og b12). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yoni Skrevet 22. oktober 2004 #8 Del Skrevet 22. oktober 2004 Du burde ha sjekket det før du begynte med prog.krem. Hvis det viser seg at du ikke har prog.mangel gjør kremen bare ting verre. Det er lett å påvise prog.mangel, ta en blodprøve etter eggløsning. Hvis testen viser at prog.mengden i blodet ditt er over 3 ng/ml er du normal og skulle ikke behøve prog.krem, selv om det ideelle vil være 10 ng/ml eller mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anki Skrevet 23. oktober 2004 #9 Del Skrevet 23. oktober 2004 Jeg begynte å trene yoga i januar i år, og føler det hjelper veldig på humøret når jeg trener mye. Sykler også for å få svettet litt og rense opp systemet. Prøver å spise mindre søtt og salt uken før mens, samt ikke drikke så mye kaffe. Har i tillegg begynt å ta Femal, et helsekost produkt. Det ser ut til at det hjelper mot brystsprengen i hvert fall, den pleier å være helt ekstremt vond, men nå kjenner jeg nesten ingenting til det! Prøvde nattlysolje, men selv etter fire-fem måneder med seks kapsler hver dag kjente jeg ikke mye forskjell. Eller får jeg mye pleie av sambo, raser og griner litt av og til ja. Men han sier at humøret mitt har blitt veldig mye bedre, noe jeg tror er grunnet trening, spesielt yogaen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 25. oktober 2004 #10 Del Skrevet 25. oktober 2004 sipper en del siste uka før mensen. tenker at det går over, og gjør ikke noe med det. det er sikkert sunt å grine litt iblant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå